Kallstarter totalt omöjligt..........(Husaberg)

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
F.Åkesson skrev:
2211380 läste precis det du skrev! jag har också en husaberg -03 som är lite svårstartad när den är kall. hade mina funderingar på att byta batteri på min med för elstaren är inge vidare, men jag vet ju också precis som du skrev att från -04 så är startmotorn starkare, passar -04 på en -03 motor? och kan man dra igång en kall -04 med elstarten?

Inga problem att starta med den om man e klen i vänsterbenet :tungan
 

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
F.Åkesson skrev:
2211380 läste precis det du skrev! jag har också en husaberg -03 som är lite svårstartad när den är kall. hade mina funderingar på att byta batteri på min med för elstaren är inge vidare, men jag vet ju också precis som du skrev att från -04 så är startmotorn starkare, passar -04 på en -03 motor? och kan man dra igång en kall -04 med elstarten?


Min -04 startar jag alltid på elstarten! Aldrig krånglat.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
davve skrev:
2212042 Min -04 startar jag alltid på elstarten! Aldrig krånglat.
Samma här.Iofs 550-04,men den har startat hela vintern när jag har åkt enduro,efter 1timmesresor på täckt släpvagn.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Problemet löst tills vidare. Har kopplat ett batteri i serie mellan start-relät och startmotorn, den får iofs 24v som mest men det skiter jag i. Tror den håller den lilla stund som jag trycker på knappen för nu startar min hoj direkt. Köpte ett gel batteri på biltema och vips så är min hoj hur lätt som helst att starta. :)

J
 

LiquidNOx

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Kärra
Hoj
Hornet 600 -05
Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
LiquidNOx skrev:
2257580 Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas
inte så bra på el så jug undrar mer hur man kopplar hop 2 batteri någon som har lust o ork att förklara kanske lägga up några bilder
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
LiquidNOx skrev:
2257580 Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas

Jag laddar mitt extra batteri, som sitter i serie mellan startrelät och startmotorn, separat efter körningen om jag tycker starten börjar sega.

J
 

LiquidNOx

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Kärra
Hoj
Hornet 600 -05
Seriekoppling av batterier

nisse skrev:
2258898 inte så bra på el så jug undrar mer hur man kopplar hop 2 batteri någon som har lust o ork att förklara kanske lägga up några bilder
Hej! Har inte möjlighet att lägga upp några förklarande bilder för tillfället, men du seriekopplar enklast två batterier genom att med en kabel koppla det ena batteriets pluspol till det andra batteriets minuspol. Nu har du fortfarande två lediga batteripoler varpå du kan koppla din last (motor, lampa, etc); en ledig minuspol på det första batteriet, och en pluspol på batteri nummer två. Seriekopplar du två 12V batterier ger detta dig alltså 24 V. Lätt att mäta med en voltmeter så att det blir rätt. var dock försiktig med att koppla in detta på själva elsystemet på din hoj eftersom du med stor sannolikhet kommer att bränna det mesta i komponentväg på grund av den högre spänningen. Normalt sett har vi ju 12 V system i hojarna.

Hittade en hemsida med lite förklarande bilder:
http://www.zbattery.com/seriesparallel.html

Var dock noga med att skilja på SERIEKOPPLING och PARALLELLKOPPLING.

Lycka till!
 
Last edited:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
LiquidNOx skrev:
2257580 Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas
På denna sida så finns det massor med tips & trix som kan vara bra.

http://www.husaberg.org/

En tråd i ämnet: http://www.husaberg.org/modules.php...ms&file=viewtopic&t=131&mode=&order=0&thold=0



Tror att det finns instruktioner & en ritning här på Sporthoj också. :va
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top