Kallstarter totalt omöjligt..........(Husaberg)

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Pust, stön och stonk............Min Husa är näst intill omöjlig att starta när den är kall............VARFÖR!!!!!!?????????
Är den varm så går det på första kicken eller andra...hur lätt som helst....trots att jag är nybörjare på detta med fyrtakts stånkor.

Jag gör som följer vid kallstart:
1. Decomp in och choke ut
2. Kicka 4-5 gånger
3. Hitta läget strax efter OD och tryck till.

Funkar alltid med varm hoj förutom att choken inte används..

Så varför är den totalt omöjlig att starta kall!!!????????

J
 

pontan666

Attest
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Garaget (enligt sambon)
Hoj
Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Kolla så att hojen inte drar tjuvluft och testa att byta tändstift.
Mitt insugningsgummi sprack på min -05...=dålig kvalitet,byt slangklämmorna oxå då dom är av dålig kvalitet.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Kollat ventilspelet på länge? När jag bytte vipparmar och rullar på min så startar den med elstarten helt plötsligt! :yoparty Innan var det så slitet att det glappar och går ej att få ventilspelet som det ska vara. Var då svår att starta kall.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
wheelie82 skrev:
2210568 Kollat ventilspelet på länge? När jag bytte vipparmar och rullar på min så startar den med elstarten helt plötsligt! :yoparty Innan var det så slitet att det glappar och går ej att få ventilspelet som det ska vara. Var då svår att starta kall.

Ha inte kollat det sedans jag köpte den men det fanns kvitto på justering precis innan köpet. Ska kolla den på tisdag tänkte jag. Spelet på decomp-wiren från kicken var max dvs wiren glappade allan när den inte "aktiv". Jag har justerat enligt manualen till spec.

Hojen startade precis nyss på andra kicken.....fattar inget just nu...

J

pontan666 skrev:
2210517 Kolla så att hojen inte drar tjuvluft och testa att byta tändstift.
Mitt insugningsgummi sprack på min -05...=dålig kvalitet,byt slangklämmorna oxå då dom är av dålig kvalitet.


Tändstiftet är nytt och gummit ser bra ut iaf.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
VR-8 skrev:
2210579 Tändstiftet är nytt och gummit ser bra ut iaf.
Det är ganska svårt att se om ett gummi är bra eller inte, en bra metod för att avgöra om det är läckage brukar vara att spraya startgas runt gummit och lyssna om motorn ökar i varvtal.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ska göra en genomgång på hojen. Har varit på den lokala enduro/cross banan och insett att en svårstartad Husaberg 650 kan ta död på vem som helst.....fy faan.....körde halva varvet sedan bytta jag med polaren och han fick ta den resten....

Dags att göra en riktig elstart, ska gå över och se var man kan pilla in ett stoooort batteri och få den att funka. Någon som gjort det och har tips??

J
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Biltema har en massa fina batterier numera, men de är inte så "feta" i små storlekar.
Däremot kan du köpa ett i exakt samma storlek som ditt eget original från din lokal Husa-ÅF. Till 04 fick de mycket högre kapacitet.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ska du få elstarten att funka klockrent även vid kallstart måste du nog byta till den starkare startmotorn som sitter på 550/650 från -04 och framåt.Även om du hänger dit ett Optimabatteri kommer startmotorn(som sitter på nu)att vara lika klen.
 

#Matz#

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Avesta
Hoj
Gixxer 750 Streetfighter
VR-8 skrev:
2210461 Pust, stön och stonk............Min Husa är näst intill omöjlig att starta när den är kall............VARFÖR!!!!!!?????????


J
Slå på tändningen :fatta! :hihi
 

F.Åkesson

Ny medlem
Gick med
26 May 2006
Ort
växjö
Hoj
Husaberg 650 -03
läste precis det du skrev! jag har också en husaberg -03 som är lite svårstartad när den är kall. hade mina funderingar på att byta batteri på min med för elstaren är inge vidare, men jag vet ju också precis som du skrev att från -04 så är startmotorn starkare, passar -04 på en -03 motor? och kan man dra igång en kall -04 med elstarten?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
wheelie82 skrev:
2210568 Kollat ventilspelet på länge? När jag bytte vipparmar och rullar på min så startar den med elstarten helt plötsligt! :yoparty Innan var det så slitet att det glappar och går ej att få ventilspelet som det ska vara. Var då svår att starta kall.

Kollade ventilspelet i eftermiddag bara för att vara säker.........tur det...
avgas
0.30mm och 0.15mm
insug
0.10mm och 0.05mm

Justerade till 0.10mm som det står i manualen och tyckte faktiskt den var lättare att starta. Undrar samma som föregående talare, passar en startmotor från en -04 på en -02?

J
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
VR-8 skrev:
2211505 Kollade ventilspelet i eftermiddag bara för att vara säker.........tur det...
avgas
0.30mm och 0.15mm
insug
0.10mm och 0.05mm

Justerade till 0.10mm som det står i manualen och tyckte faktiskt den var lättare att starta. Undrar samma som föregående talare, passar en startmotor från en -04 på en -02?

J
Det ska den göra.450 och 501 har den gamla, mindre startmotorn,550 och 650 har den större.Dreven innanför är lika på alla.Startmotorfästet skiljer däremot,den stora startmotorn är lite längre.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Åmotar´n skrev:
2211679 Det ska den göra.450 och 501 har den gamla, mindre startmotorn,550 och 650 har den större.Dreven innanför är lika på alla.Startmotorfästet skiljer däremot,den stora startmotorn är lite längre.

Fäste kan fräsa till ett själv. Bara att köpa en -04,05 startmotor då eller?

J
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
VR-8 skrev:
2211682 Fäste kan fräsa till ett själv. Bara att köpa en -04,05 startmotor då eller?

J
frågan är om det smakar mer än det kostar, en ny startmotor till min 00a skulle gå på 6k. :skrämd
 

F.Åkesson

Ny medlem
Gick med
26 May 2006
Ort
växjö
Hoj
Husaberg 650 -03
ok...alltså ingen som riktigt vet om den passar! någon som vet vad den kostar, startmotorn -04 alltså
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
F.Åkesson skrev:
2211723 ok...alltså ingen som riktigt vet om den passar! någon som vet vad den kostar, startmotorn -04 alltså
Passar.
Startmotor Art.nr 820.40.001.000 Pris 2190,90
Fäste Art.nr 820.40.002.000 Pris 438,83
 

F.Åkesson

Ny medlem
Gick med
26 May 2006
Ort
växjö
Hoj
Husaberg 650 -03
schysst... hur fick du tag i priserna så fort? har du någon prislista på grejor? om du vill får du gärna tala om vart du fått den ifrån.

mvh fredrik
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
F.Åkesson skrev:
2211778 schysst... hur fick du tag i priserna så fort? har du någon prislista på grejor? om du vill får du gärna tala om vart du fått den ifrån.

mvh fredrik


Går det inte att söka på Karlströms med partnummer?

J
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
F.Åkesson skrev:
2211778 schysst... hur fick du tag i priserna så fort? har du någon prislista på grejor? om du vill får du gärna tala om vart du fått den ifrån.

mvh fredrik
Ladda hem en reservdelslista från Husaberg.se
Gå till www.karlstrommotor.se och leta dig fram,sen kan du söka priser på KTM och Husaberg reservdelar.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top