Kamphundsförbud utreds i Danmark.

Dr.Bike for president. Hur svårt kan det vara att förstå? Ha gärna er psychodog för er själva, men flytta ut i tassemarkerna och håll er borta från folk... För övrigt har ingen hund av vidare dignitet nåt att göra i stan. Då inte inräknat mopsar, nakenhundar och annat fullkompligt sönderavlat och lättrampat.

Till er som säger att hundar kan födas onda, ja då kan väl människor med födas onda, om morsan är förbannad och farsan är psykopat då blir ungen helt psyk och kommer mörda folk i 30 års åldern. Ska man tvinga dessa par till abort då man "misstänker" att barnet kan bli ett "ont" barn ?

Ingen/inga föds onda, det blir man/dom av uppväxten/folk/djur man umgås med oavsett psyke, fysik...

På den frågan tvista de lärde:

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/?l=sv&newsitem=10069

Edit: Hittade en annan spännande länk medans jag googlade runt lite om ärvda beteenden.

http://www.genetics-gsa.org/pages/careers_rine.shtml

(åtminstone början)

Last edited:
Varför, när ni uppenbarligen inte vet något om ämnet (utom det som media målar upp), uttalar ni er ens?
Kan man inget om hund eller inte lär sig något ska man inte heller ha en hund, ganska enkelt. Men vi vet ju alla att internetstjärnor är alla, precis som att personer som en gång ägt en hund (enbart till sällskap) vet precis allt om alla raser och hundfostran....

Vart är Starstriker? annars så är ju dom flesta okunniga människor här :)

Vad är kamphund för ras? när någon har berättat det för mig så lägger jag mig i :)

Jag kom just från köpenhamn, och ja, folk i tracksuits och tatueringar gled runt med amstaffs och pitbulls. Men dom gick lösa och antastade ingen, antar att hundarna är vana vid folk och inte bryr sig ett skit om vad man gör....

Till er som vill förbjuda !

På A svarar vi äpplen och på B svarar vi päron och på Cvet vi inte men vi chansar på goddag yxskaft.

Hur kan du jämföra ett tillverkat fortskaffningsmedel med ett tänkande djur?

Tror du motorcykeln kommer att bli sur för den inte är körd på länge, sätta av själv med mål att klyva bilar?

Kamphund är rimligen samlingsnamn för ett antal hundraser som framavlats med intention om slagsmål mot diverse. Jfr "Jakthund". Det är inte bara stövare.

Kamphundslexikon från SKK

Lite utdrag som ett antal i denna diskussionen borde läsa

Kamphund
Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. I ordet kamphund kan man innefatta alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags kamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar. Kamphund kan alltså betyda en hund som i historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund. En aggressiv blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta
bemärkelse. Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig.

Kamplust
Begreppet kamplust kan översättas med ”kämpaglöd”, som uttrycks i en lust att engagera sig i någon form av arbete, i uthållighet och att med käkar och muskler kämpa med eller mot någon/något – att kämpa till synes för kämpandets egen skull. Det belönande i sammanhanget är att få hålla på med jobbet. Handlar det om att bita vill hunden inget hellre än att få slita, dra och hålla kvar. Förmodligen är det denna arbetslust som framför allt driver den kampande hunden. Att en upphetsad och uttröttande
kamp till slut slår över i aggressivitet är däremot säkert mycket vanligt. Detta är dock inte önskvärda egenskaper i kamphundssammanhang eftersom aggressiva handlingar styrs av ett stort stresspåslag och
mer är av explosionsartad än varaktig karaktär. Meningen med de organiserade kamperna är att det blodiga skådespelet ska pågå länge.

Låsta käftar
En myt och en anatomisk omöjlighet. Låsningen sitter inte i käftarna utan i sinnet på hunden. Den till kamp högt motiverade hunden vill helt enkelt inte släppa taget, den är inte benägen att släppa sitt byte. Oviljan att ge sig är starkare än önskan att ge upp inför trötthet och skador.

På A svarar vi äpplen och på B svarar vi päron och på Cvet vi inte men vi chansar på goddag yxskaft.

Hur kan du jämföra ett tillverkat fortskaffningsmedel med ett tänkande djur?

Tror du motorcykeln kommer att bli sur för den inte är körd på länge, sätta av själv med mål att klyva bilar?

Har du en vältränad hund i koppel så är det du som tänker åt den och han vet precis vad han får och inte får göra.

Har man inte 100% koll på sin hund ska den inte vara lös. Oavsett om du har 100% koll så ska den heller inte vara lös där det finns andra hundar och människor om det inte är okej med dom. Det tycker jag borde gälla för alla hundraser, vissa är livrädda för hundar oavsett storlek eller ras.

Varför inte införa lämplighetsprov på alla husdjur. Det är ju inte deras fel att folk, rent generellt, är helt värdelösa.

Sen kan jag fortfarande inte förstå varför man absolut måste ha en av dessa "farliga" hundraser som sällskapshund.

Därför kan de gott förbjudas helt.

Ujuj vad ni jiddrar i denna tråd :hihi

Jag har träffat massor med trevliga kamphundar minsann. De är lika trevliga som andra hundar, så länge de är trevliga. När/om det väl slår slint så är det ju inte så kul längre....

Förbud mot kamphundar skulle bara förvärra problemet som jag ser det. Vilka är det som skaffar tugghund? Jo testosteronstinna män 20-25 år av arabiskt ursprung, hänger helst i gäng, samt kedjerökande nynassebrudar.

Felfelfel. Stan dräller av "kamphundar". Nu är det en allemanshund. Jag ser "vanliga" tonåringar, tanter och massa annat folk som är ute och vallar sina minigrisar på gatorna. Vart är världen på väg?

Last edited:
Du behöver inte ta i så...

Jag håller med dig i så måtto, att förbud är av ondo.

Men!
Saker kommer till en gräns.
Och den gränsen är livsfara för tredje man.
Där kan (och ska) förbud komma in.
Och om inte förbud, så iaf restriktioner.

DU frågar vilka fordon som ska förbjudas.
Eller spritdrycker.

Dessa saker ÄR redan omgärdade med restriktioner.
Har du glömt det?
Likaväl som att vi inte fritt kan köpa automatvapen, eller skjutvapen heller, så får vi inte köra något fordon utan "licens"
Liksom man måste uppnått en viss ålder för att handla på "Bolaget".

Så där HAR samhället redan satt ner foten.

Hojkort ÄR dessutom indelade i grupper, så att iaf inte de allra fjunigaste fjolårsmopedisterna kan kasta sig på värsta puffran i klass 7.

Kamphundar (som de facto ÄR potentiellt farliga) är INTE omgärdade av restriktioner. (vi har som de minnesgoda, haft denna diskussion förr på SH... och det sägs alltid vara ÄGAREN det kommer an på.)

Men jag säger att oavsett väluppfostrad, oavsett renrasig och sen kan man dessutom kalla alla avelsvarianter vad man vill, och påstå att, -jodå, ALLA andra "raser" (varianter enl. mig) är farligare än MIN renrasiga ullegullebulle-pitbull, så är det de MÖJLIGA konsekvenserna av att en sån här hund (de som ser ut som grodyngel, med helt förvridna proportioner...dvs stort hyvud, käkparti som en grävskopa muskliga osv osv... ja ni vet alla vad jag menar, och ja, alla dessa raser ÄR kamphundar oavsett vad ni kamphundsägare säger...) är det som är farligt. :fakta

Och det är detta vi ska diskutera.

Inte huruvida de oftast är snälla, eller vilka hundraser som biter mest eller oftast. (jag menar: om jag får hundra Chihuahuabett så är ju inte den hunden "farligare" än om jag får ETT kamphundsbett) Så snygga till er och diskutera det som är relevant istället för att komma springande med helt ovidkommande statistik...
Med samma resonemang blir ju mörtar våra farligaste fiskar, då de alltid kommer fram och nibbar en i tårna när man badar... medan endast ett fåtal blir gäddbitna. Men med blödande skadeutfall som resultat.

Jämför alltså inte äpplen och päron.

Sen kan såklart kamphunden i sig oftast vara snäll som ett lamm.
Om den ägs av rätt typ av människa, vill säga.

Men den är fortfarande lika potentiellt farlig.

Jag håller med dig i mycket. Det är svårt att jämföra saken A och B därav min lilla lista. Det jag ville påpeka var alltså förbud, inte restriktioner.

Jag är för restriktioner dels så folk vet vad det är för hund dom köper och vilket arbete och kunskap det krävs för att få en sådan hund i det stadiet man vill eller bör ha.

Åldersgräns 20 år med hård koll på detta.
Har personens hundar varit aggressiva förr.
Är ägaren kriminell, här är jag lite kluven, för det finns kriminella som älskar sina djur och skulle göra vad som helst för dom, så jag har inget bra svar på den frågan.
Kanske gå en riskkurs innan man får skaffa en viss hund där man får veta vilket arbete man måste lägga ner och potentiella risker.

Jag håller med dig i mycket. Det är svårt att jämföra saken A och B därav min lilla lista. Det jag ville påpeka var alltså förbud, inte restriktioner.

Jag är för restriktioner dels så folk vet vad det är för hund dom köper och vilket arbete och kunskap det krävs för att få en sådan hund i det stadiet man vill eller bör ha.

Åldersgräns 20 år med hård koll på detta.
Har personens hundar varit aggressiva förr.
Är ägaren kriminell, här är jag lite kluven, för det finns kriminella som älskar sina djur och skulle göra vad som helst för dom, så jag har inget bra svar på den frågan.
Kanske gå en riskkurs innan man får skaffa en viss hund där man får veta vilket arbete man måste lägga ner och potentiella risker.

:tummenupp

Bra skrivet!

Missat Uppdrag granskning där, men oavsett.. Den är fan koko. Är en komplett tokfan som säljer sådana här inte många stenkast bort. Säljs som "trevlig familjehund". Valparna är som alla andra, jääättesöta. Men sen, Mr Hyde. Helvetes jävla odjur...

SVT Play:
http://svtplay.se/v/1504817/sydnytt/hundrasen_ar_svar_att_tygla

Jag har sett dom där live in action på plats i Ryssland faktiskt. En sån där satt i en lång kätting så att den kom åt hela gårdsplanen. Inte en chans att man skulle tagit sig förbi där om inte ägaren hållit tillbaka den....

Jo jag vet, dumt av mig att komma med fakta!

Bilden ÄR en Dogo Agentino...FAKTA

Slappna av gubben...Livet handlar inte om faktafaktafakta hela tiden...lite känsla ska blandas med där!
Vet att bilden är en dogo...vet att det inte krävs mkt intelligens att leta upp informationen på nätet..men jag VÄLJER att överdriva med mina ord....förstår du nu kanske ??
Sen förlitar jag mig på att sådana übersmarta fuckers som du ska dyka upp och rätta mig i livet:tummenupp

Stila dig ffs...du kan faen inte va så jävla torr!

Last edited:
Slappna av gubben...Livet handlar inte om faktafaktafakta hela tiden...lite känsla ska blandas med där!
Vet att bilden är en dogo...vet att det inte krävs mkt intelligens att leta upp informationen på nätet..men jag VÄLJER att överdriva med mina ord....förstår du nu kanske ??
Sen förlitar jag mig på att sådana übersmarta fuckers som du ska dyka upp rätta mig i livet:tummenupp

Stila dig ffs...du kan faen inte va så jävla torr!

Sorry.
Svårt att agumentera med SH egna :1pajas

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick