Kamphundsförbud utreds i Danmark.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nyhetskanalen.se skrev:
En arbetsgrupp hos det danska Justitiedepartementet gör en genomgång av hundlagen. Gruppen överväger ett totalförbud mot så kallade kamphundar, enligt chefen Jens Kruse Mikkelsen.

Översynen sker efter en tid av ökade angrepp på människor runt om i landet.
- Vi har inte blivit specifikt ombedda att överväga ett förbud mot bestämda hundraser, men efter det att vi har lyssnat på den offentliga debatten, så är det något som vi har tagit upp, säger Mikkelsen.
Tre överfall sedan i fredags

Uttalandet äger rum efter att tre hundangrepp har skett de senaste tre dygnen i landet. En hund av rasen staffordshire bullterrier gick i söndags till angrepp mot en 85-årig man i Holbäck. I fredags blev en kvinna överfallen av en amerikansk bulldog i Kollund och i söndags attackerade en skenande bullterrier ett promenerande par i Ishöjs hamn. Ägaren till den attackerande hunden har inte hittats.
Attackerna har fått många av Folketingets partier att kräva strängare hundlagar.

http://nyhetskanalen.se/1.1121619/2009/08/03/danskt_forbud_mot_kamphund_overvags

Jaha. Då var det dags igen. UK har det väl redan och nu kanske Danmark står på tur.

Personligen hoppas jag på att de går in på EU nivå och sätter stopp för eländet.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
De där biffarna verkar dra till sig mer konstiga människor än "vanliga" raser.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
De där biffarna verkar dra till sig mer konstiga människor än "vanliga" raser.

Jo det är väl nästan det som är problemet i sammanhanget. Folk som vill ha en fReCk hund för att impa på polarna eller visa omgivningen vilken tuff kille/tjej personen är skaffar i dagsläget en dylik vovve. Och ofta blir det bara skit av det.

Jag är varken för eller emot 'kamphundar', men jag är väldigt mycket emot det faktum att folk skaffar ett husdjur för att bygga en image. Sen om det är Tuffe Tobbe med en bullterrier eller Snobbiga Sofi med en chihuahua som accessoar när hon sitter på fiket och modebloggar är båda lika fel i mina ögon.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jo det är väl nästan det som är problemet i sammanhanget. Folk som vill ha en fReCk hund för att impa på polarna eller visa omgivningen vilken tuff kille/tjej personen är skaffar i dagsläget en dylik vovve. Och ofta blir det bara skit av det.

Jag är varken för eller emot 'kamphundar', men jag är väldigt mycket emot det faktum att folk skaffar ett husdjur för att bygga en image. Sen om det är Tuffe Tobbe med en bullterrier eller Snobbiga Sofi med en chihuahua som accessoar när hon sitter på fiket och modebloggar är båda lika fel i mina ögon.

Det i combo med vad de är uppfödda för gör det hela lite läskigt ja. Och ännu mera läskigt blir det ju nu när det bevisats att inlärda beteenden kan gå i arv.

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv?l=sv&newsitem=41911

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99, Ducati Monster Dark -98
Det är inte olagligt med "kamphundar" i England. Iallafall inte Staffordshire Bull Terrier. Däremot kallas den "The Nannydog" i England där den är en av de tio vanligaste hundraserna.

Problemet ligger i ägaren, inte i hunden. Spelar ingen roll om det är en tax eller en pitbull.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag har läst för lite för att uttala mig men angående att det sitter i generna; jag häpnade när jag var på fältträning med tjejens hund förra hösten. Det är en stående fågelhund och när han fick doft på en rapphöna så stelnade han direkt och gjorde nästan precis som man ska göra. Jag trodde att det var år av träning som gäller,det är det ju också iofs, men beteendet sitter nog mer i rasen än den enstaka hunden.

Det i combo med vad de är uppfödda för gör det hela lite läskigt ja. Och ännu mera läskigt blir det ju nu när det bevisats att inlärda beteenden kan gå i arv.

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv?l=sv&newsitem=41911

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
Jag har läst för lite för att uttala mig men angående att det sitter i generna; jag häpnade när jag var på fältträning med tjejens hund förra hösten. Det är en stående fågelhund och när han fick doft på en rapphöna så stelnade han direkt och gjorde nästan precis som man ska göra. Jag trodde att det var år av träning som gäller,det är det ju också iofs, men beteendet sitter nog mer i rasen än den enstaka hunden.

Jo visst det sitter i generna att de har en kamplust. Men kamplust behöver inte vara viljan att slåss.

"Lusten att tillskansa sig det man vill ha/genomdriva det man försatt sig. Ju större kamplust desto mer allvar är man beredd att sätta in för att det skall bli så som man försatt sig. Således innehåller all kamplust ett visst mått av aggression." - Laine Löfman, SBK Instruktör

Men då ska vi ju förbjuda många av brukshundsraserna. Schäfer, Doberman, Rottweiler faller ju bort direkt.

En hund som används i kamp, har avlats för att INTE vara aggressiv mot människor, däremot kan man frambringa ett aggressivt beteende mot andra hundar.

Jag hade gärna förbjudit okunskap på EU-nivå. Kan du ge ett förslag på hur det ska gå till :huvet

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag håller helt med men konsekvenserna blir så olika om en tax kommer lös jämfört med en kamphund. Jag blir själv rätt störd på folk som låter t.ex. sin lilla mops stå och skälla. Bara för att det är en liten hund så är det inte OK. Skulle man låta en schäfer stå och skälla och rycka i kopplet så tycker folk att det är obehagligt.

Problemet ligger i ägaren, inte i hunden. Spelar ingen roll om det är en tax eller en pitbull.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Kampa vill ju de flesta hundar. Det är ju en lek och belöning. Jag säger ingenting om förbud och är väldigt blå/liberal i sinnet.

Jag tycker bara att stora hundar, och än värre kamphundar med "fina" nithalsband, är obehagliga i fel händer och speciellt okopplade då man inte har en aning om hur de kommer att bete sig. Jag mötte en Rottweiler på kanske 50 kg som var lös i skogen i somras. Vår hund på 22 kg var såklart kopplad då det var nära ett bostadsområde och han svarar ibland upp om någon kommer för nära flocken (inte OK och vi jobbar på det). Skönt nog kom husse efter ett tag men hade det blivit bråk hade han varit alldeles för sent ute. Jag hade 1000 idéer på nån sekund på hur jag skulle ha försökt få stopp på den om den hade gått i klinch. Jag tycker att det var jävligt oansvarigt då jag inte kan veta hur hans hund beter sig.

Jag hade gärna förbjudit okunskap på EU-nivå. Kan du ge ett förslag på hur det ska gå till :huvet

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
Tycker det vore bättre att införa ett starkare koppeltvång där det kan finnas andra hundar och människor. Ingen blir gladare av att ha hunden lös i ett bostadsområde. Är irriterande för dem boende och varför ska hunden springa 10-50meter ifrån sin ägare?

Det är inte så jättekul att gå omkring med sin amstafftik som just nu förtillfället löper och man möter lösa hanhundar. Spelar ju ingen roll vad ägaren säger, de lyssnar ju inte då iaf. Och min tik kan svara upp om någon kommer för nära flocken och jag vet ju vem som får skit om det skulle hända något.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tycker man borde släppa kärnvapen fritt för alla. Det är okunskap om kärnvapen som är det farliga, och eventuellt de fåtal idioter som råkar få tag på kärnvapen. Man kan inte dra alla över en kam!1!!

:näsblod

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jo visst det sitter i generna att de har en kamplust. Men kamplust behöver inte vara viljan att slåss.

"Lusten att tillskansa sig det man vill ha/genomdriva det man försatt sig. Ju större kamplust desto mer allvar är man beredd att sätta in för att det skall bli så som man försatt sig. Således innehåller all kamplust ett visst mått av aggression." - Laine Löfman, SBK Instruktör

Men då ska vi ju förbjuda många av brukshundsraserna. Schäfer, Doberman, Rottweiler faller ju bort direkt.

En hund som används i kamp, har avlats för att INTE vara aggressiv mot människor, däremot kan man frambringa ett aggressivt beteende mot andra hundar.

Förbud är jag inte för men däremot för licens/”körkort för hund”. Detta på grund av dessa IDIOTER som skaffar en Schäfer, Dobermann, Rottweiler eller motsvarande hund till sällskapshund.

Detta är redan en orsak till att de över bestämmelserna för hundar.

Man skall skaffa en hund som man till 100% klarar av att kontrollera, jag har en Chihuahua, och jag LOVAR jag har full kontroll över den:tungan, däremot har jag behövt flera varv ta ”kontrollen” över andras hundar, som allt som oftast varit hotfull mot min hund.

Vill inte höra om den dag min flickvän e ut och gå med hunden, och möter på en argsint Rottweiler…:(

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Om jag kommer ihåg rätt så var det 2 eller 3 svåra "överfallsbitningar" av den fina rasen
Golden Retriver i våras...då skriks det inte om förbud.

Då jag växte upp i förorten på 70-talet var det pundarnas schäfrar som man skulle passa sig för.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det är exakt den där mentaliteten som är fröet till problemet, "min hund kan fan hugga när det behövs" jo, vi vet, vi läser om det varje vecka att dom kan "svara upp" har ni så små kukar att ni måste dra runt på dessa bestar....herregud!! Hoppas verkligen det blir totalförbud på skiten, NU!.....:mad:

Tycker det vore bättre att införa ett starkare koppeltvång där det kan finnas andra hundar och människor. Ingen blir gladare av att ha hunden lös i ett bostadsområde. Är irriterande för dem boende och varför ska hunden springa 10-50meter ifrån sin ägare?

Det är inte så jättekul att gå omkring med sin amstafftik som just nu förtillfället löper och man möter lösa hanhundar. Spelar ju ingen roll vad ägaren säger, de lyssnar ju inte då iaf. Och min tik kan svara upp om någon kommer för nära flocken och jag vet ju vem som får skit om det skulle hända något.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Håller med om att de ska förbjudas för gemene man. Endast de ägare som visat god lämplighet genom utbildning skall få innehava sådana hundraser.

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
Det är exakt den där mentaliteten som är fröet till problemet, "min hund kan fan hugga när det behövs" jo, vi vet, vi läser om det varje vecka att dom kan "svara upp" har ni så små kukar att ni måste dra runt på dessa bestar....herregud!! Hoppas verkligen det blir totalförbud på skiten, NU!.....:mad:

Här blev det ett missförstånd!
Alltså jag menade absolut inget postivt med att hon kan svara upp, men hon springer inte och gömmer sig när det kommer en annan hund som kastar sig mot henne. Det händer väldigt sällan att hon ens bryr sig om en annan hund, oavsett hur aggressiv den är eller hur nära den kommer och det är så jag vill ha det.

Angående ett "hundkörkort" så hade jag gärna sett det, problemet är att de som oftast orsakar problemen är inte det folket som är seriösa och tar ett hundkörkort. De kommer ha hund hur som helst och det kommer inte finnas resurser från t ex polis att kontrollera om man har "hundkörtkort" eller inte.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024