Kamphundsförbud utreds i Danmark.

Jag har läst för lite för att uttala mig men angående att det sitter i generna; jag häpnade när jag var på fältträning med tjejens hund förra hösten. Det är en stående fågelhund och när han fick doft på en rapphöna så stelnade han direkt och gjorde nästan precis som man ska göra. Jag trodde att det var år av träning som gäller,det är det ju också iofs, men beteendet sitter nog mer i rasen än den enstaka hunden.
Visst är det underbart att jaga över stående hund?

ChihuahuaQUOTE]

En sådan otäck kamphund som var lös överföll våran kopplade engelska bullterrier och bet han i pungen!!!

Min amstaff/staff blandras blev biten i nosen av en chihuahua. Han blev livrädd! Läskiga små djur det där ;) Vet även en som det krävs 4 personer för att hålla fast chihuahuan för att klippa klorna. Lämplig hundägare?

Jag har inte kamphund och gillar dem inte. Bara för att förtydliga lite. Man börjar som hundägare använda lite konstiga ord, jag gör det själv. "Svara upp" kan betyda allt från lite morr för att visa vem som bestämmer till helt galet dragande i kopplet och skall mot annan hund. Det kan vara svar på tal eller att ens egen hund börjar. När man sett det så lär man sig att de ofta först stirrar ut varandra och sen ändras kroppställning, ragg och öron. Inte kul men en del av hundlivet och man får jobba på det.

"Svara upp" låter lite mildare :) Precis samma sak som att man inte säger strypkoppel mer. Hade jag inte en aaaaning om när jag blev med hund för ett knappt år sen. Det låter för illa så nu säger man "dressyrlänk" istället har jag fått lära mig. Vi använder halvstryp eller sele.

Det är exakt den där mentaliteten som är fröet till problemet, "min hund kan fan hugga när det behövs" jo, vi vet, vi läser om det varje vecka att dom kan "svara upp" har ni så små kukar att ni måste dra runt på dessa bestar....herregud!! Hoppas verkligen det blir totalförbud på skiten, NU!.....:mad:

Min amstaff/staff blandras blev biten i nosen av en chihuahua. Han blev livrädd! Läskiga små djur det där ;) Vet även en som det krävs 4 personer för att hålla fast chihuahuan för att klippa klorna. Lämplig hundägare?

Jepp, det händer turligt nog oftare att stora hundar har lite bekymmer att förstå vad det är för liten grej det där… :D
Säger inte att inte små hundar kan vara aggressiva, mindre hundar är väl ofta aggressivare än stora hundar (rätta mig om jag har fel).

Den stora skillnaden är att om en Amstaff blir biten i nosen av en Chihuahua =>sår/ett veterinärbesök på sin höjd…
men om en Amstaff biter en Chihuahua i nosen =>inget kvar… :näsblod

Har inget emot större hundar, men ägarna skall vara medvetna om vad de har för nåt!

Och det där med klorna, det är ett jäävlit bekymmer för mig med… det känns som om de skulle behövas en Arme att hålla fast vovven ibland!

Okunnighet !!!

En kamphund är en hund som varit med i organiserat hundslagsmål punkt slut.
En pitbull har bättre psyke än dom flesta andra hundraser.

Dom hundar som biter mest personer i Sverige är Labradorer, schäfrar etc.

Bättre att dom inför en koll på hur personen i fråga är som vill skaffa en viss hundtyp, då vissa hundar kräver mer av sin ägare än vissa andra.
Jag älskar pitbull och amstaff pga av deras psyke.

Förbjud motorcyklar. Förbjud stora fordon. Förbjud luftvapen. Förbjud, förbjud.. Vart fan ska samhället sluta när allt ska förbjudas !!

http://www.youtube.com/watch?v=DicZm3crOQM&feature=related
Det är inga hundar som skapar problemen, det är vi själva som gör.

Last edited:
Okunnighet !!!

En kamphund är en hund som varit med i organiserat hundslagsmål punkt slut.
En pitbull har bättre psyke än dom flesta andra hundraser.

Dom hundar som biter mest personer i Sverige är Labradorer, schäfrar etc.

Bättre att dom inför en koll på hur personen i fråga är som vill skaffa en viss hundtyp, då vissa hundar kräver mer av sin ägare än vissa andra.
Jag älskar pitbull och amstaff pga av deras psyke.

Förbjud motorcyklar. Förbjud stora fordon. Förbjud luftvapen. Förbjud, förbjud.. Vart fan ska samhället sluta när allt ska förbjudas !!

http://www.youtube.com/watch?v=DicZm3crOQM&feature=related
Det är inga hundar som skapar problemen, det är vi själva som gör.

Vad har du fått dom uppgifterna ifrån? att Labradorer och Schäfer biter mest

Danmark har idag rätt hårda lagar för hundar(pga kamphundsproblematik), pga det har varit större problem där än i Sverige.

Förvånande att de vill gå längre, men förbud blir tillslut enda lösningen när "hundkollektivet" inte vill ta tag i det själva eller skiter i det ....

Last edited:
Vad har du fått dom uppgifterna ifrån? att Labradorer och Schäfer biter mest

Det stämmer säkert, men förmodligen för att det är de vanligaste raserna också.

Någon sa att det inte spelar någon roll om en Tax eller pitbull får damp och börjar springa runt och bita folk. Jag LOVAR dig det spelar stor roll för den stackare som blir biten. Skulle en tax komma och naffsa mig i ankeln skulle jag bara sätta hälen mot nacken och trycka till så är det problemet borta, en pitbull är inte lika lätt att handskas med och har utan problem ihjäl en människa.

Det stämmer säkert, men förmodligen för att det är de vanligaste raserna också.

Någon sa att det inte spelar någon roll om en Tax eller pitbull får damp och börjar springa runt och bita folk. Jag LOVAR dig det spelar stor roll för den stackare som blir biten. Skulle en tax komma och naffsa mig i ankeln skulle jag bara sätta hälen mot nacken och trycka till så är det problemet borta, en pitbull är inte lika lätt att handskas med och har utan problem ihjäl en människa.

Att en pitbull/amstaff har ihjäl en människa utan problem är ju inte riktigt sant. Krävs nog att det är en liten pojke/flicka, eller någon som inte kan röra sig ordentligt. Så svårt är det inte att hugga tag i halsen på dom och trycka ner dom. Men visst är det något man inte vill ska hända någon.

Jag har hellre en pitbull efter mig än en stor jävla rottis. Men sen är det ju ganska fel vinklat i media som allting annat. Så fort någon har blivit biten så det det av en kamphund/pitbull. Kollar man närmare så är det väldigt sällan det är en pitbull som bitit. Oftast är det någon blandras på långa avvägar som inte har det psyket som pitbullen är känt för att ha.

En renrasig pitbull står väldig väldigt sällan för någon som helst attack mot människor. Blandraser i kombination med dåliga ägare skapar dessa fall.

Pitbull är ju framavlad till att älska människor och skydda dessa från andra djur "kortfattat" Därav har dessa mycket svårt att ens tänka tanken att bita en människa, därimot är det inte det lämpligaste "om man inte har full koll" att släppa lös en pitbull med andra hanhundar, då dom har det i psyket.

Att en pitbull/amstaff har ihjäl en människa utan problem är ju inte riktigt sant. Krävs nog att det är en liten pojke/flicka, eller någon som inte kan röra sig ordentligt. Så svårt är det inte att hugga tag i halsen på dom och trycka ner dom. Men visst är det något man inte vill ska hända någon.

Jag har hellre en pitbull efter mig än en stor jävla rottis. Men sen är det ju ganska fel vinklat i media som allting annat. Så fort någon har blivit biten så det det av en kamphund/pitbull. Kollar man närmare så är det väldigt sällan det är en pitbull som bitit. Oftast är det någon blandras på långa avvägar som inte har det psyket som pitbullen är känt för att ha.

En renrasig pitbull står väldig väldigt sällan för någon som helst attack mot människor. Blandraser i kombination med dåliga ägare skapar dessa fall.

Pitbull är ju framavlad till att älska människor och skydda dessa från andra djur "kortfattat" Därav har dessa mycket svårt att ens tänka tanken att bita en människa, därimot är det inte det lämpligaste "om man inte har full koll" att släppa lös en pitbull med andra hanhundar, då dom har det i psyket.

Du är väldigt noga med att påpeka att det inte är renrasiga Pibulls som biter utan påpekar att det är blandraser. Du säger att media felvinklar. Men ändå slänger du ur dig samma floskler som alla kamphunds försvarare att raser som Labradorer/Golden biter mest människor. Visa faktan som stöder ditt utalande om att det är Labrador och Schäfer som biter mest. Visa fakta som visar att det är Pitbullblandningar och inte renrasiga Pitbull som biter, eftersom du säger att du vid närmare kontroll kan avgöra om det är en blandning eller ej.
Kan du visa en seriös svensk undersökning som stödjer dina utalanden?

Det löser ingenting med ett "kamphunds"förbud!
Som flera i tråden tidigare har påpekat ligger det mesta hos ägaren. Visst, en stor hund gör mer skada än en liten vovve OM den gör ngt, men personligen har de flesta "ouppfostrade"(dålig kontroll/dressyr av ägaren) hundar jag mött varit små raser. :ajjabajja

Jag har full koll på min 46kg tunga rottweiler. Hade iofs haft lika mkt koll på en liten vovve men har nog ansträngt mig lite mer just pga många människors fördomar mot rasen. Har honom alltid lös så länge jag inte möter någon, då jag kopplar honom av respekt mot mötande person. Och inte f*n hade jag ens funderat på att ha honom lös om jag var det minsta osäker på att han inte lyder mig.
Känner flera personer som blivit "anfallna/bitna" av hundar & vid tre av tillfällena har det varit en vovve(inte samma) av den ettriga sorten jack russel. Aldrig någonsin av ngn s.k "kamphund".
Det är handhavandet & (bristen på) uppfostran av ägaren, som är orsaken till en "argsint/farlig" hund, inte hundens ras!!! :fatta!

Så här går det om man lämnar barn obevakade med "kamphundar"...

Bifogat

• 4182_112031571141_530801141_3255828_4778682_s[1].jpg
    4182_112031571141_530801141_3255828_4778682_s[1].jpg
    5.1 KB · Visningar: 186
Det är handhavandet & (bristen på) uppfostran av ägaren, som är orsaken till en "argsint/farlig" hund, inte hundens ras!!! :fatta!

Njae, s.k. kamphund har ett vissa ärftligt egenskaper samt fysiologi som kan orsaka stor skada. Kamphundarna är en "produkt" skapad av människan för att vara skitduktig på att fightas helt enkelt.

Varför har kamphundsägare så jäkla svårt att fatta eller erkänna den lilla biten och istället försvara in i absurdum, likt någon religiös talibanhövding, någon tro att detta inte finns längre.

Naturligvis kräver detta en del av själva handhavandet, pga kamphundars egenskaper och kan naturligvis vara av stort nöje för ägaren. Det är ju handahavandet inte sköts alternativt kamphunden har nån psykisk defekt som det går illa.

Kunskap var det ja, och den har av nån lustig anledning kamphundsägare monopol på, precis som den religösa talibanhövdingen har när det gäller koranen....

Last edited:
Så här går det om man lämnar barn obevakade med "kamphundar"...

NaaawwwW.. sötisötigt...

....eller så går det såhär...
images_sizedimage_295083049.jpg

Du är väldigt noga med att påpeka att det inte är renrasiga Pibulls som biter utan påpekar att det är blandraser. Du säger att media felvinklar. Men ändå slänger du ur dig samma floskler som alla kamphunds försvarare att raser som Labradorer/Golden biter mest människor. Visa faktan som stöder ditt utalande om att det är Labrador och Schäfer som biter mest. Visa fakta som visar att det är Pitbullblandningar och inte renrasiga Pitbull som biter, eftersom du säger att du vid närmare kontroll kan avgöra om det är en blandning eller ej.
Kan du visa en seriös svensk undersökning som stödjer dina utalanden?

Finns ingen ordentligt svensk undersökning då varken sjukhus eller någon annan för en ordentligt statistik över detta.

Fanns en undersökning gjord i usa där av ca 100 attacker gjorda av kamhund var ingen av dessa en renrasig pitbull. Då har också usa sjukt många registrerade pitbulls, amstaff osv.

Räcker med att prata med veterinären om vilka hundar som biter människor och andra hundar. "ingen vetenskaplig statistik" men dom påtalar jämt. Golden, schäfer, och mindre hundar som bovarna i dramat. Men det skriv det aldrig om.

Hur ofta ser du. Pojke blev biten av en labrador. Eller pudel i tidningen ? Finns inget bra att skriva där. När blev en rottis en kamphund ? Men har en rottis bittit någon så står det alltid kamhund.

Tror inte det har funnit en enda tråd någons ang kamphundar som inte spårat ur. Känns som TS bara är ute efter att starta bråk. Tycker man ska kunna diskutera som vuxna människor men tyvärr så funkar det extremt sällan när det kommer till kamphundar. Detta är så gamla nyheter att det inte ens är lönt att prata om det.

Om kamphundar ska förbjudas så ska rottweiler, schäfer, tax, grand danoir, alla mastiffraser, cane corso, presa canario, boerboel osv. Alla molosshundar och vakthundar. Varför inte komma på en lösning istället för ett förbud.

Folk som ser motorcyklister tycker vi är dumma i huvudet och tycker att mc borde förbjudas. Det är dödsmaskiner och vi utsätter andra för fara, ungefär samma tankesätt som folk som inte gillar kamphundar.

Finns ingen ordentligt svensk undersökning då varken sjukhus eller någon annan för en ordentligt statistik över detta.

Fanns en undersökning gjord i usa där av ca 100 attacker gjorda av kamhund var ingen av dessa en renrasig pitbull. Då har också usa sjukt många registrerade pitbulls, amstaff osv.

Räcker med att prata med veterinären om vilka hundar som biter människor och andra hundar. "ingen vetenskaplig statistik" men dom påtalar jämt. Golden, schäfer, och mindre hundar som bovarna i dramat. Men det skriv det aldrig om.

Hur ofta ser du. Pojke blev biten av en labrador. Eller pudel i tidningen ? Finns inget bra att skriva där. När blev en rottis en kamphund ? Men har en rottis bittit någon så står det alltid kamhund.

Det är precis det jag menar, Det finns inga undersökningar. Jag är själv ingen motståndare till sk. kamphundar. Min son har en Pitbullblandning och en kompis har en Pitbullhane, båda är jättefina hundar och funkar kanonbra med min Goldenhane.
Men jag gillar inte att att Pitbullägare och liknande sprider rykten som inte är sanna. Det kommer troligtvis aldrig att finnas någon seriös bitundersökning eftersom de allra flesta människor inte kan avgöra vilken ras som biter dom. Därför är det lika dumt att säga att Labrador/golden, Scäfer, tax och liknande biter mest, som att säga att alla Pitbull, Amstaff, Rottis är livsfarliga

Varför inte komma på en lösning istället för ett förbud.

Tillåt hundarna men:
- Höj graden av ägaransvar
- Gör det lättare att omhänderta eller vid behov avliva en jycke
- Se till att fler får hund/djur-förbud och att detta efterlevs. Hårda böter vid överträdelser.
- Skärp påföljderna för ägarna om de inte håller koll på jycken så någon skadas....

....och inför eventuellt någon form av licens för "potentiellt extra farliga hundar".. Hojkort kräver en massa utbildning och pengar så varför inte klassa hundraser och kräv "licens"/"utbildning" efter "farlighetsklassning".

Tillstånd krävs för att skaffa orm så varför inte kräva detsamma för "farliga" hundar. Då får man bort de värsta stolpskotten eftersom dessa oftast har skit i bagaget.

Utfärda tillfälliga tillstånd om man "bara tar hand om polarens hund över helgen" och gör dessa lätta att få tag på så finns det ingern möjlighet för pundarlasse att hävda att det är polarens hund när polisen springer på honom och hans pitbull-rottis-schäfer-hybrid som matats med kattungar...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick