Kampsport / försvarskonst

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag vill börja.
Jag har tittat runt lite, då mest Fight Quest efter något som kan passa.
Men nu har jag lite svårt att välja, och tänkte att någon här lär ju veta något om de olika sakerna.
Jag är inte ute efter en sport, jag är ute efter självförsvarskonsten samt träning.
Jag har inte provat någon kampsport förut alls, så jag är helt kass.

De jag har kollat på är väl Krav Maga och Kajukenbo. Där det inte handlar om regler, tillåtna och otillåtna saker, inga matcher, inget sånt.

"Attacks and defenses are intended only for use in potentially lethal threat situations with the aim to neutralize and escape as rapidly and safely as possible" -Krav maga.
Kajukenbo handlar lite om samma saker. Man siktar alltid på kroppens känsligaste punkter, som ni nog vet vilka det är.

Lite är det för att jag är helt värdelös, blir jag påhoppad så nyps jag nog, aldrig varit i bråk där jag behövt göra någonting. Jag kände att jag måste bli lite säkrare när 15 man stoppade mig när jag kom åkande i bilen och skulle hoppa på mig, dom skrek och kastade saker och när den stöddigaste killen drog fram en batong så körde jag på honom. Hellre bryter jag hans knäskålar och köper en ny grill än att bli påhoppad och ihjälstampad. Ni hade gjort likadant.

Jag är inte ute efter att slåss, utan ute efter träningen och självsäkerheten att veta att om det händer någon så kan jag hantera det.

Vad ska jag tänka på, och vad vet ni om det? Vad är bäst.
Tanks!
 

Gabor

Guest
Se psykiskt störd ut och tala med hög röst om att dommedagen är nära ?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
http://www.kampsport.se/index.php?option=com_wrapper&Itemid=112

Skitbra sida med ett kanonbra forum för frågor precis som dina. Angående vilken "stil" du ska träna är det bara du själv som måste känna efter vad som passar dig fysiskt, och psykiskt.

Själv så har jag testat allt från Taido och Bujinkan till Thaiboxning. Det var den sista stilen som jag fastnade för och har nu kört den i snart tre år.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Pumapjuck,Adidasbrallor(som e delvisuppknäppta nere vid foten så dom ligger bra över dojjorna),Hoodie,NY-keps samt en kaxig uppsyn.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle säga att du ska antingen ska börja med en konst med låg teknisk nivå för att få upp självförtroende och träningsmotivation. Exempel på stilar är MMA/Shoto och Thaiboxning. För att senare gå över till mer krävande stilar som gammaldags karate eller aikido. Tanken med det är att om du börjar med en teknisk stil kommer det ta lång tid innan du känner att du kan "använda" det du lär dig. Att öva på fasta rörelsemönster när någon attakerar dig funkar men det tar enormt mycket träning innan det sitter reflexmässigt. Då hinner du tröttna innan det sitter.

Men det enkalste är nog att prova runt på olika klubbar. De flesta har gratis provpå träning nu.

Krav maga kan jag inget om men har fått en uppfattning om att det är mer rubbade killar som tränar det än något annat. Och trevliga träningskamrater är sjukt viktigt. Ni ska ju ändå slå varandra.

Hm vad är då slutfattningen. Jo, stil är mindre viktigt bara du trivs i klubben. Jag har tränat i kanske 4 olika klubbar/stilar och i två av klubbarna var det mest nötter. Det går inte att säga att en stil drar mer nötter än någon annan. De dåliga klubbarna var Mui Thai och Aikido. Så ut och provträna.

Ps. Själv gjorde jag tvärt om. Börja med Karate för att sen gå över till MMA med lite annat på vägen. Nu är jag faktisk sugen på att gå tillbaka till karate för att kroppskontrollen och renheten i stilen lockar.

Ps 2. Jo tänk på att vissa stilbunda klubbar ibland är bra mycket dyrare än fria klubbar. I vissa mindre stilar blir det ett jäkla grupptryck för att åka på dyra och tidskrävande läger. Visst är det kul att de ibland tar in något stilproffs från Japan men man vill inte bli "tvingad" att åka på allt.

Långt blev det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har efter att ha studerat en hel del mtrl i ämnet bestämt mig för att satsa på Kung Fu.
Såg Kung Fu Panda förra veckan och efter den tror jag ingen kan säga att det finns bättre kampsport. Man kan lätt lära sig att hantera vilken situation som helst, även sådant som man trodde var omöjligt. I filmen får man följa en Panda som lär sig Kung Fu för han är typ utvald, fast det hela är ett misstag!! Så, han lär sig i alla fall - med sjukt dåliga förutsättningar - en massa olika tekniker, sparkar, manövrar och moves.
Tycker filmen på ett bra och ganska objkektivt sätt skildrar kampsport, speciellt då andra stilar skildras också. Det är en tiger med som är jäkligt bra på en annan typ av Kung Fu så man får se olika stilar liksom.

OBS! Tigerna röst i filmen är inte hennes utan ren skådespelares (Angelina Jolie) så det är lite overkligt.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Jag har efter att ha studerat en hel del mtrl i ämnet bestämt mig för att satsa på Kung Fu.
Såg Kung Fu Panda förra veckan och efter den tror jag ingen kan säga att det finns bättre kampsport. Man kan lätt lära sig att hantera vilken situation som helst, även sådant som man trodde var omöjligt. I filmen får man följa en Panda som lär sig Kung Fu för han är typ utvald, fast det hela är ett misstag!! Så, han lär sig i alla fall - med sjukt dåliga förutsättningar - en massa olika tekniker, sparkar, manövrar och moves.
Tycker filmen på ett bra och ganska objkektivt sätt skildrar kampsport, speciellt då andra stilar skildras också. Det är en tiger med som är jäkligt bra på en annan typ av Kung Fu så man får se olika stilar liksom.

OBS! Tigerna röst i filmen är inte hennes utan ren skådespelares (Angelina Jolie) så det är lite overkligt.

:rofl
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag har efter att ha studerat en hel del mtrl i ämnet bestämt mig för att satsa på Kung Fu.
Såg Kung Fu Panda förra veckan och efter den tror jag ingen kan säga att det finns bättre kampsport. Man kan lätt lära sig att hantera vilken situation som helst, även sådant som man trodde var omöjligt. I filmen får man följa en Panda som lär sig Kung Fu för han är typ utvald, fast det hela är ett misstag!! Så, han lär sig i alla fall - med sjukt dåliga förutsättningar - en massa olika tekniker, sparkar, manövrar och moves.
Tycker filmen på ett bra och ganska objkektivt sätt skildrar kampsport, speciellt då andra stilar skildras också. Det är en tiger med som är jäkligt bra på en annan typ av Kung Fu så man får se olika stilar liksom.

OBS! Tigerna röst i filmen är inte hennes utan ren skådespelares (Angelina Jolie) så det är lite overkligt.
Fan Markus, det där var det vettigaste du skrivit på länge!

:rofl
 

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Ort
jag tror det iaf?!
Hoj
Ktm 450 exc
Krav Maga som självförsnar är nog något av det bättre man kan träna. Har själv tränat kempo i flera år ner jag var liten för att sedan gå över till ren combat, för att få fullkontakt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Den bästa kampsporten, tveklöst, är Buddahbuilding.
Börja med att dricka 1 flak starköl varje kväll innan du går och lägger dig. På fredagar och lördagar dricker du 100cl ren starksprit för att få lite substans på kroppshyddan. Gå till en tatuerare och ge han ditt kreditkort sen säger du till honom "jag vill ha tatueringar för ALLA pengar".
Tjöp en jeans väst där du skriver "FUCK OFF, COCKFACE!" på ryggen med röd spritpenna. Sedan ritar du en dödskalle under.
Ha alltid med dig en avslagen biljardkö där det sticker ut lite flisor längst ut, och sedan stirrar du motståndaren i ögonen med uppspärrade ögon samtidigt som du visslar på ledmotivet till "Twilight Zone" när du klappar med biljardkön i andra handen.
INGEN kommer bråka med dig. :fakta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top