Kampsport / försvarskonst

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
En enkel retorisk fråga:

- Vem löper störst risk att skadas på stan?

1. Killen som vet att han är oduglig på att slåss och därför alltid hellre flyr fältet än fäktar illa.

2. Killen som "fått självförtroende" efter att ha stått å viftat i luften i nån svettig källarlokal, en -två dagar i veckan under de senaste två åren och nu djävlar är redo att "make a stand"...

Killen som har bäst förutsättningar är den som har fått vettig träning och därmed

1) Utstrålar självförtroende.

En av de saker du hade lärt dig om du hade studerat ämnet är att potentiella våldsverkare i allmänhet är ena fega satar. De slåss inte om de inte är säkra på att vinna. De ser med andra ord ut någon som ryggar vid provokation.

Rätt åtgärd är att inte rygga vid den initiala provokationen. Är dumjäveln full/påverkad/anabolamonster nog för att ändå inte bestämma att han "bara skojade" så är det verkligen läge att springa.

Den som vet med sig att han är hopplöst förlorad och inte har en aning om hur han skall bete sig signalerar direkt ut detta och har alltså en stor, blinkande 'offer'-skylt ovanför skallen när idioterna jagar någon att visa sig tuff mot.

Sen skall man vara jävligt medveten om att de är rädda att göra bort sig inför polarna just för att de aldrig ger sig in i något utan att ha polarna precis i närheten. Det vore ju trots allt värre att göra bort sig och inte ha hjälpen nära. Som sagt, det gör ont att slåss. De vill inte slåss, de vill slå. Gör de en felbedömning så kommer deras vänner Anabolle två, tre och fyra genast att vara där för att undsätta dem.

Sa vi något om att det var klokt att springa... ?

2) Vet att det bara finns förlorare i ett slagsmål. Jätteont = förlorare, väldigt ont = vinnare. Lätt att säga, svårt att fatta. Men med vettig träning mördande uppenbart.

Finns dock väldigt mycket träning som väl inte är att betrakta som vettig i det här avseendet. De flesta tävlingsgrenar, till att börja med, som lär ut tänket att "gör jag bara så här så får jag in en klockren tiopoängsträff och vinner". Insikten att en skrevspark inte är mot reglerna ute i verkliga världen kan komma plötsligt...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du menar långsamt bygga upp självförtroende tills man kan ta tag i den i särklass minst praktiskt användbara kampkonst som finns näst efter tai chi, d v s aikido? :D

Jag har tränat aikido något år och det är jävligt nyttigt, men helt och totalt oanvändbart som självförsvar.



Rubbade killar?

:hej :galen

Tycker fan det var mer balanserat folk på kraven än i någon av de tre andra kampsportföreningar jag varit med i. Knäppast i särklass var MMA/Shoto följt av thai/kickboxningsfolket...

Krav är i alla fall det du skall träna om du vill ha något praktiskt användbart. Finns visst ett par dåliga kravföreningar i landet, hoppas du inte bor nära dem, men bra kravträning är väldigt praktiskt inriktad på i första hand självförsvar - d v s konsten att kunna springa därifrån innan man har allt för ont. Kolla upp din lokala förening, titta på en träning eller två och verkar det bra - kör hårt.

Som någon annan sa, man lär sig fort att man inte skall slåss för det slutar bara illa. Dock får man mer självförtroende i sådana situationer, vilket i praktiken minskar risken för att färdigheterna skall behövas. På kraven lärde vi oss också en hel del om att läsa situationer, d v s om hur man skall veta när man skall se upp.

Ja aikido är värdelöst om man inte tränar den en längre tid. Fördelen med det klassiska konsterna är ju att toppnivån är så hög. Mina båda gamla Senseis hade en sjukt hög nivå. Jag har aldrig träffat någon i en träningslokal som skulle haft en suck mot min gamle karate sensei. Nu var ju tävling inte intresant för han längre men han var med i landslanget under 80-talet. Skulle tro det är något samma med aikido. Men som sagt men kommer man långt med lowtech stilar också.

Aikido tippsade jag mest om för att det verkade som han efterfråga något sånt, lite lugnare alltså.

Jag har säkert en felaktig bild av Krav Maga. Men jag har aldrig gillat det där med larviga slag mot halsen och skit. Det fattar väl alla att om man sparkar någon på kulorna är det slut på den "matchen". Bara det att den som tränar anfallskonst eller vad man ska kalla det gör det hårdare än dig. Jag får lite vibbar av han töntige amerikanen som var med i rallarswing. Visst han har ju rätt men inget var ju oväntat. Men jag ber om ursäkt om jag förolämpat dig och din stil.

Men igentligen borde vi avskräcka alla från att börja träna så vi kan vara kungar på gatan själva.

/ Ninjan i Nyköping
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men ärligt, är det 1992 igen eller?
Tror ni att ni kan fly era plågoandar med lite grepp och kata? Glöm det. De enda som kan slåss på gatan sedan är thaiboxare och kanske andra boxare också, kanske. Resten blir förvånade när det gör ont att bli slagen.
Krav Maga lär vara fantastiskt effektivt, annars hade inte israelerna kört det, de är bäst på asllt nämligen.

För övrigt har jag fått näsan ordentligt inslagen av en kille med 7dan i wado ryu. Fy fan vad det rann. :näsblod
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men ärligt, är det 1992 igen eller?
Tror ni att ni kan fly era plågoandar med lite grepp och kata? Glöm det. De enda som kan slåss på gatan sedan är thaiboxare och kanske andra boxare också, kanske. Resten blir förvånade när det gör ont att bli slagen.
Krav Maga lär vara fantastiskt effektivt, annars hade inte israelerna kört det, de är bäst på asllt nämligen.

För övrigt har jag fått näsan ordentligt inslagen av en kille med 7dan i wado ryu. Fy fan vad det rann. :näsblod

Är det mig du hoppar på? Jag har ju tränat både Thai och MMA/Shooto plus Karate och Aikido. Jag har en ganska bra bild av vad jag klarar och inte.

Om du inte insåg ironin i mitt avslut på inlägget så måste jag tyvärr omvärda min uppfattning av dig.
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Det är tur det finns sådana som dig FT!

Jag förstår inte grejen med hela den här macho cyniska livsåskådan, men det är kul.

Jo enligt många om inte alla av de som har hållt på med kampsport väldigt länge säger att de aldrig behöver visa sig starka ute på gatan för att dom vet sina behärskningar och som ft säger, kan läsa situationer.
Krav Maga är väl en stil som handlar om att försvara sig mot attacker, inte attackera.
Nu är det ju att försvara samtidigt som man attackerar för att avvärja hot så fort som möjligt och sedan fly och komma undan oskadd. Jag ser inte hur folk kan peta på mig som att jag ska lära mig kampsport för att gå ut och slåss.
Men tro vad ni vill, väldigt informativa svar från ft :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det mig du hoppar på? Jag har ju tränat både Thai och MMA/Shooto plus Karate och Aikido. Jag har en ganska bra bild av vad jag klarar och inte.

Om du inte insåg ironin i mitt avslut på inlägget så måste jag tyvärr omvärda min uppfattning av dig.

Nä jag hade inte ens läst ditt inlägg men kul att du är narcissist. ;)
Det verkar dock finnas någon tro på att bara för man kan dansa runt lite i en dojo så kan man hantera en läskig situation.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä jag hade inte ens läst ditt inlägg men kul att du är narcissist. ;)
Det verkar dock finnas någon tro på att bara för man kan dansa runt lite i en dojo så kan man hantera en läskig situation.

Ok nu åkte jag dit. Men kan du inte hjälpa oss med olika personlighetsstörningar genom att tydligare adressera dina inlägg.

Och det är självklart att du som gangsta hanterar situationer på the streets i ditt turf mycket bättre än genomsnitts kampsportsnissar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok nu åkte jag dit. Men kan du inte hjälpa oss med olika personlighetsstörningar genom att tydligare adressera dina inlägg.

Och det är självklart att du som gangsta hanterar situationer på the streets i ditt turf mycket bättre än genomsnitts kampsportsnissar.

Nja, jag tycker man ska ha en tydlig kravbild även på handikappade så ni får nog fortsätta anstränga er.

Jag kommer ihåg vilka som var farliga och tuffa i både högstadie och gymnasie och även vilka som fjantade runt med kampsporter, det var aldrig samma människor och hur mkt ni än övade kast med kompis så fick ni stryk på rasten. Sad but true. :(
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nja, jag tycker man ska ha en tydlig kravbild även på handikappade så ni får nog fortsätta anstränga er.

Jag kommer ihåg vilka som var farliga och tuffa i både högstadie och gymnasie och även vilka som fjantade runt med kampsporter, det var aldrig samma människor och hur mkt ni än övade kast med kompis så fick ni stryk på rasten. Sad but true. :(

Jag får helt enkelt ta tag i mig själv, utan hjälp från övriga medborgare.

Nu ska jag verkligen inte göra mig själv till en företrädare för ett svårdefinierat kampsportskollektiv, men jag känner inte igen mig i den bilden du ger av tuffa killar mot kampsportskillar under din skolgång. Då gick jag trots allt i en miljonprojekt skola. På min skola, utan att placera mig i något fack, var de tuffa killarna och kampsportskillarna samma personer.

Jag började dock inte träna förens i gymnasiet.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Prexis! För det är då killarna, som fick stryk av de tuffa killarna på högstadiet, börjar träna för att kunna ge igen eller åtminstonde stå upp mot dem! :näsblod :rolleyes: :tungan

Ja något sånt. Blev som 14 årig rånad och släppte aldrig att jag inte fixa att skydda min lillebror. Det förklarar dock inte varför jag fortsatte så länge.
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Tre bokstäver:

MMA

Vad är din beskrivning på MMA, och hur tycker du om det, vad, hur, varför, osv.

Jag såg precis "Never back down", och jag förstår nu allas bittra påhopp om att jag vill börja kampsporta för att gå ut och slåss, exakt precis vad filmen handlar om. Det är som när alla skulle bli fotbollshuliganer när dom såg "Green street hooligans". Men nej. Jag har tänkt över det länge nog nu, så sluta dömma nu.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Som liten var jag väldig bråkig, berode mycket på massa saker under min uppväxt. Men när jag kammade till mig och vart en vanlig snubbe var när jag började träna boxning. Tränade två år och sen dess har jag aldrig längtat till att slå nån på käften, eller behövt göra. Grymmade fysik har jag aldrig haft, efter boxningen vart det en massa gymmande. Igår började jag gymma igen och inom kort ska det börjas träna MMA. Och det är enbart för jag tycker det är skoj och ger en så grym träning. För handlar det om att slåss på gatan så vet jag att jag kan tillräckligt mycket för att lyckas med en fajt, så knappast att jag svettas och lägger ner en massa tid på MMA för att lära mig mer. Att försvara sig på gatan är inte svårt, gäller bara att ha balle och veta vad man gör. Har man inte det spelar det ingen roll hur mycket man tränar med olika kampsporter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top