Kampsportare! Förenen eder!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Som den gamla avdankade kamsportare jag är så måste jag bikta mig. Jag har inte varit i en Dojo på.. Snart 13 månader. :( Nu är det fan dags att börja igen. Nån som kan tipsa vad jag ska testa? Jaja, jag VET att det är som att tipsa om hojmodell, alla har sina egna uppfattningar av vad som är bäst men tipsa mig.

Det jag tränat innan är:
Taido
Wing Chun
Shaolin Wushu

Har funderingar på att kolla in Karate imorgon även om jag har en förutfattad mening att Karatekas är stela och statiska. Nån som tränar Shotokan och kan ge en objektiv bild?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kawa_GPX600R skrev:

Tanken har slagit mig. Känns rätt avskalat och praktiskt. Inget meningslöst 'stajlande', men samtidigt snygg och roligt. Man får väl leta reda på ett par schyssta stilar och spana in en träning.
 
Gick med
16 Sep 2003
Ort
Höganäs
Hoj
Kawasaki GPX600R
Plåtniklas skrev:
Tanken har slagit mig. Känns rätt avskalat och praktiskt. Inget meningslöst 'stajlande', men samtidigt snygg och roligt. Man får väl leta reda på ett par schyssta stilar och spana in en träning.

riktigt skoj e det bra träning som faen ochså :tummenupp
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Kyokushin trivs jag med.
Har fått den uppfattningen att det är mer en kontaktstill än Shotokan.

Sedan vilken kampsport som är bäst är svårt att säga, självklart tycker man ofta att sin egen kampsport är 'bäst'.

Det hänger istället på utövaren och hur duktig han är på att utöva den.

Kan jämföras med vilken hoj som är snabbast kring någon bana, beror en hel del på föraren.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Plåtniklas skrev:
Som den gamla avdankade kamsportare jag är så måste jag bikta mig. Jag har inte varit i en Dojo på.. Snart 13 månader. :( Nu är det fan dags att börja igen. Nån som kan tipsa vad jag ska testa? Jaja, jag VET att det är som att tipsa om hojmodell, alla har sina egna uppfattningar av vad som är bäst men tipsa mig.

Det jag tränat innan är:
Taido
Wing Chun
Shaolin Wushu

Har funderingar på att kolla in Karate imorgon även om jag har en förutfattad mening att Karatekas är stela och statiska. Nån som tränar Shotokan och kan ge en objektiv bild?

Ju jutsu höll jag på med tidigare, (många år sedan) Det är en bra mix av judo och karate tycker jag. Har tidigare tränat shotokan, men är av den uppfattningen att det är stelt. Jag körde iof bara ett halvår , men det räckte.
Sport ju jutsu (tävlingsvarianten) har utvecklats betydligt sen tidigare. Tidigare var det (tyckte jag iaf) aningen menlöst innan man började komma upp lite i graderna. Nu är det lite mer "action" från början.
Är själv lite sugen på att börja med ngt nytt, har provat på lite shootfighting tidigare och skulle gärna satsa lite mer. Tyvärr finns det inte i Jkpg.
 
Last edited:

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Har tränat Muay Thai i snart en hel termin (WOW! :) ) och jag började med det mest för träningens skull, inte för att lära mig slåss eller så, har med tiden verkligen börjat gilla enkelheten som är. Det är inget showoff som i andra sporter, utan det man gör det gör man för att det är effektivt.
Kommer absolut fortsätta med det och det blir med stor sannolikhet lite BJJ till hösten som komplement för att få lite smidighet i kroppen.
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag har många gånger funderat på att börja utöva nån sorts kampsport..helst en där man blir smidig och lär sig kontrollera kroppen..inte för show off men för att det verkar bra träning. Men fan det känns bara så larvigt att börja på nåt sätt..inte för att jag nån otränad soffpotatis men ärligt talat kan jag knappt stretcha baksida låt med rakt ben..skulle bli så fel allt ihop =P
 

CBR900RR

Guest
På Discovery sänds just nu ett program om olika kampsporter av mer extrem karaktär. Kanske kan ge några uppslag.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Har en kompis som tränar (vet inte hur det stavas men det utalas) Shotfighting... kanske värt att kolla upp? ..ska vara perfekt i K1 om man nu är lagd åt de hållet ;)

Annars har jag tränat Judo och Ju Jutsu
Lugna trevliga alternativ :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Taekwondo här. Tävlar i det och tycker att den stilen passar mig bäst.

Har tränat Combat över 1 år innan samt thaiboxning en del.
Började med ju-jutsu som liten men la av efter något år. Började med boxning som 15åring och sen med ju-jutsun igen. Testade taekwondo då med och fastnade för det.

Vill du slå folk på käften så träna kravmaga eller combat/shootfighting.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jag har redan kollat upp... :tungan


Det blir Krav maga till hösten (fullt nu. :( ). Det ska vara effektivt om jag skall lägga tid på det... :hihi

Shotokan är den stil som är snyggast och titta på (kata - åtminståne när det är en duktig utövare... ) men problem med ryggen är inte helt ovanligt om man tränat hårt ett tag.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Flamma77 skrev:
Jag har redan kollat upp... :tungan


Det blir Krav maga till hösten (fullt nu. :( ). Det ska vara effektivt om jag skall lägga tid på det... :hihi

Shotokan är den stil som är snyggast och titta på (kata - åtminståne när det är en duktig utövare... ) men problem med ryggen är inte helt ovanligt om man tränat hårt ett tag.

Dom vackraste 'kata' finns i Taido. Alla kategorier! ;)

Varför jag ska kolla in Shotokan är att det finns en klubb inte alls långt hemifrån. :)
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
kajlyl skrev:
Har en kompis som tränar (vet inte hur det stavas men det utalas) Shotfighting... kanske värt att kolla upp? ..ska vara perfekt i K1 om man nu är lagd åt de hållet ;)

Annars har jag tränat Judo och Ju Jutsu
Lugna trevliga alternativ :tummenupp

Shootfighting e ju inte speciellt bra i K1, i shootfighting-matcher är det stående fighting i ca 5 sek och resten av matchen brukar avgöras på mattan med div grepp och låsningar. En K1 match bryts så fort nån hamnar i backen.

Kan ju rekommedera Thai eller kickboxning för er som vill träna något roligt och effektivt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top