Kampsportare! Förenen eder!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Boffen skrev:
Det där är ju lika fel som att säga att karate är helt kasst.
Med det resonemanget spelar det inte någon roll vilken kampsport man tränar.

Olika kampsporter är bra på olika saker. För att bli bäst krävs att man tränar flera stilar och kombinerar dessa.

Enligt dig skulle tex de stora stjärnorna inom MMA kommit lika långt om de bara tränat taekwondo :7peta

I princip är det så. Det hänger mer på individen än olika stilar..
Har själv tränat i över 20 år. Visserligen olika stilar och kampsporter.
Har tävlat i elit och med landslag i många år. Och träffat några som enbart tränat någon typ av kampsport i någon månad.. och efter det varit med och vunnit challange cup och all style open.
Dessa killar har kunnat ge sig in på vad som helst och blivit elit... just pga av den personliga förmågan...

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
SENSEI skrev:
Hmm Det var det mest löjliga jag läst på mycket mycket länge...

Visar bara vad du känner till om kampsport...
Tycker det är tragiskt att det fortfarande finns de som diskuterar politik när det gäller kampsport.

Du kanske kan förklara varför INGEN vågat möta Tomas Hallman i mastercup då???

Tomas fick erbjudande i flera år.. han tackade ja.. Men man lyckades inte hitta någon som vågade möta han...

Inse att det inte är stilen eller kampsporten det hänger på.. Det hänger enbart på fightern.. .
Karaten är lika allsidig som jujutsun. Med slag, sparkar, Grepp, kasst och mycket mera...
Tyvärr så glöms mycket av det bort hos många klubbar.. Så det gäller att komma till rätt instruktör för att få lära sig även de sakerna...
Men som jag sagt.. .en duktig fighter är duktig vare sig han tränar karate eller vilken annan kamsport som helst..

Ett annat ex är Ola Allvarsson Van SM i både karate och taekwondo samma vecka... Han har aldrig tränat taekwondo...

Om kampsporterna har någorlunda lika inslag i tävlingsmomenten så är det ingen omöjlighet att göra övergångar emellan dessa, men jag har däremot inte sett en taekwondo utövare besegrat en judo utövare i judo eller någon med Karatebakgrund som utmärkt sig i K-1 t ex.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
OLDEN skrev:
Om kampsporterna har någorlunda lika inslag i tävlingsmomenten så är det ingen omöjlighet att göra övergångar emellan dessa, men jag har däremot inte sett en taekwondo utövare besegrat en judo utövare i judo eller någon med Karatebakgrund som utmärkt sig i K-1 t ex.

Då har du inte sett mycket då :)
Ok jag generaliserar en hel del nu.. Om du läser vad jag skrivit i tidigare inlägg så hävdar jag att det inte finns någon stil som är bättre än den andra...
Jag hävdar att det är personen som står på mattan som är avgörande.. Det spelar ingen större roll vad den tränar så kommer han att vara duktig på det.

Om du sedan kollar in tävlingssituationer så hamnar du ju ändå på ett anpassat regelsystem som är anpassat efter en viss kampsport.
Jag som karateka har givetvis inte så mycket att hämta mot en judokille med ett regelsystem som är till fördel till judon... Jag skulle tex inte få gå på knock.
Jmf du med internationella regler för WUKO i karaten så har du ju samma sak där.. Det är inte tillåtet att greppa och hålla i. Dvs nackdel judon.

Det enda jag påstår... vilket tydligen är svårt att förstå är att det finns inte en kampsport som är bättre än den andra.. Bara för att du tränar tai, jutsu eller kung fu så finns det inget som säger att den skulle spöa nått annat som stil.
Skulle Tomas Hallman tränat judo istället för karate skulle han sannolikt vara i världselit ävnen där.

Så att klanka ner på någon kampsport överhuvud taget är ju bara patetiskt...
Det är trots allt utövarna som gör den...

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Statistik min vän. Thaiboxning klarar sig bättre i friare regelverk. T.o.m. regelverk som inte är lika fria som just thaiboxningen.

Karate har inte särskilt många framstående utövare inom blandkampsporten.

Okej, Musashi som började vinna utanför japan när han fick en amerikansk kickboxtränare och Andy Hug som också tränade boxning och även thai vad jag förstår.

Det enda du bevisade med Karate och TaeKwonDo SM var ju att TKD är en rätt krystad och icke verklighetsförankrad stil.

Däremot finns det ju andra orsaker att träna kampsport än just för att det ska vara effektivt i kamp. Karate är ju lite mer av en kampkonst, traditionsbundet och så..

..som balett ungefär! :hihi :rolleyes:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Oj denna tråden såg man inte förrens nu!

har ganska liten erfarenhet av kampsport då jag endast tränat TaeKwonDo i ca 1 ½ år innan jag "sträckte" en nerv i baksidan av låret (jo det är sant!!!en nervjävel!!) så var tvungen att lägga av...

Men men har sparrats ganska mycket med en polare som kört ju jutsu,goshindo och thai boxning i stort sett hela livet, så har lärt mig en hel del av honom och kör lite på mitsar och säck på egen hand nu för att jag helt enkelt inte har tid...

Men kan bli kul o se lite bilder på folk som utövar sina kampsporter!

Om jag får tid någon dag...så skulle jag nog börja i Thai då jag anser den vara ganska överlägsen det mesta...

Däremot så tvivlar jag inte att rekomendera WTF TaeKwonDo som nybörjarsport, tyckte de la grunder bra (eller tror iaf) DÄREMOT

POMSE eller Karatens "Kata"(?) alltså då man utför ett förbestämt mönster av rörelser(sparkar o slag i luften) traditionella hälsningar etc etc fasta regler för hur en spark ska utföras, är väldigt dåliga saker man lär sig i dessa "traditionella balettkampsporter"...men som sagt försöker ta det bästa från tkd o thai...

stoffer skrev:
Det enda du bevisade med Karate och TaeKwonDo SM var ju att TKD är en rätt krystad och icke verklighetsförankrad stil.

app app menar du wtf eller itf nu, är ganska stor skillnad!!!!!!!!!
Wtf är "Fjollvarianten" man ser i OS t.ex.

Hapkido är annars en sport som jag vill minnas att taekwondo kommer ifrån ursprungligen?

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Superbee skrev:
app app menar du wtf eller itf nu, är ganska stor skillnad!!!!!!!!!
Wtf är "Fjollvarianten" man ser i OS t.ex.

Jag menar hela systemet med att bygga på i princip enbart sparkar och mycket hopp och lite markkontakt. Det är för enkelsidigt och för inriktat på att vara på ett speciellt sätt istället för att godta allt som funkar.

Jag har däremot inget emot TaeKwonDo i någon form, och på tal om karate så har jag blivit totalspöad av en Karateka i fri sparring.

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
stoffer skrev:
Jag menar hela systemet med att bygga på i princip enbart sparkar och mycket hopp och lite markkontakt. Det är för enkelsidigt och för inriktat på att vara på ett speciellt sätt istället för att godta allt som funkar.

Jag har däremot inget emot TaeKwonDo i någon form, och på tal om karate så har jag blivit totalspöad av en Karateka i fri sparring.

Jo det där verkar vara en riktig miss, märkte det chockerande nog första gången jag sparrades med min vän som tränat thai,goshindo osv osv, jag klarade av det hyfsat sålänge man hade bra avstånd, men så fort han kom nära var jag KÖRD! Han var ju riktigt duktig på att använda skenbenet för att blockera och utdela bra förlamande lårsparkar...sen var mina handtekniker riktigt värdelösa då också, dessutom var jag inlärd på att blockera sparkar med armar,händer,handleder på den tiden.tack vare för ensidig träning, alltså tack vare taekwondon men aja tycker det är bra för o lära in sig grunderna jag.

men thai tycker jag är "bäst" hur man nu ska definera "bäst" är upp till varje individ...

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Superbee skrev:
Jo det där verkar vara en riktig miss, märkte det chockerande nog första gången jag sparrades med min vän som tränat thai,goshindo osv osv, jag klarade av det hyfsat sålänge man hade bra avstånd, men så fort han kom nära var jag KÖRD! Han var ju riktigt duktig på att använda skenbenet för att blockera och utdela bra förlamande lårsparkar...sen var mina handtekniker riktigt värdelösa då också, dessutom var jag inlärd på att blockera sparkar med armar,händer,handleder på den tiden.tack vare för ensidig träning, alltså tack vare taekwondon men aja tycker det är bra för o lära in sig grunderna jag.

men thai tycker jag är "bäst" hur man nu ska definera "bäst" är upp till varje individ...
Jadu, slående beskrivning! :tummenupp

Precis samma uppfattning som jag fick när jag sparrades med folk från TKD. Sparkarna är inte särskilt hårda, och går man in på kroppen så har de (oftast) ingen chans. Fast det var ju fegt att fajtas så! :rolleyes:

Samma sak med Kung Fu. Fast då hette det att de inte kunde använda sina tekniker för gör man det så dör motståndaren.. :rolleyes: :hihi

Det jag gillar med thai är att mycket är tillåtet och det inte är bundet till något visst rörelseschema. Det som funkar bra används liksom. :tummenupp

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
stoffer skrev:
Jadu, slående beskrivning! :tummenupp

Precis samma uppfattning som jag fick när jag sparrades med folk från TKD. Sparkarna är inte särskilt hårda, och går man in på kroppen så har de (oftast) ingen chans. Fast det var ju fegt att fajtas så! :rolleyes:

Samma sak med Kung Fu. Fast då hette det att de inte kunde använda sina tekniker för gör man det så dör motståndaren.. :rolleyes: :hihi

Det jag gillar med thai är att mycket är tillåtet och det inte är bundet till något visst rörelseschema. Det som funkar bra används liksom. :tummenupp

haha ja de där känns igen! Känns faktist som att jag har haft lite tur att kunna bli såpass mångsidig rent "sparringmässigt" trots min lilla "officiella/klubb" erfarenhet.

Ja thai är riktigt grymt, känns mer på riktigt också...fan vad sugen jag blev på en sparringmatch nu har inte sparrats sen i sommras om jag ska vara ärlig
:rolleyes:
I lumpen var vi 4 kampsportare i samma logement, jag, en karate (goju ryo, stavning?) 2 kung fu grabbar som gått i det i 8 år och längre tid...vi hade många roliga låtsas "sparringmatcher" i korridorerna det var jäkla kul det med, och jag tycker allvarligt talat att kung fu verkar vara rena skiten om man tänker på min lilla erfarenhet vs deras jättelånga erfarenhet?

Säger då det låga kraftfulla sparkar, och knän, det är fan grejjer det :)

sen är det kul o showa lite med tornadosparkar(jo finns en som heter så!spektakulärt!) etc etc. men ska det vara effektivt så ska det vara kraftfullt ,enkelt och göra mycket skada.

Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
SENSEI skrev:
Då har du inte sett mycket då :)

Jodå, nog har jag sett en del allt

Ok jag generaliserar en hel del nu.. Om du läser vad jag skrivit i tidigare inlägg så hävdar jag att det inte finns någon stil som är bättre än den andra...
Jag hävdar att det är personen som står på mattan som är avgörande.. Det spelar ingen större roll vad den tränar så kommer han att vara duktig på det.

Givetvis, men jag fick intrycket av att du menade att t ex en Duktig karateutövare hipp som happ kan hoppa in mot en thaiboxare på hans hemmaplan och slå honom bara för att han är framstående inom sin gren.
Om han däremot tränar thaiboxning ett tag så blir det helt klart en annan femma.

Om du sedan kollar in tävlingssituationer så hamnar du ju ändå på ett anpassat regelsystem som är anpassat efter en viss kampsport.
Jag som karateka har givetvis inte så mycket att hämta mot en judokille med ett regelsystem som är till fördel till judon... Jag skulle tex inte få gå på knock.
Jmf du med internationella regler för WUKO i karaten så har du ju samma sak där.. Det är inte tillåtet att greppa och hålla i. Dvs nackdel judon.

Det enda jag påstår... vilket tydligen är svårt att förstå är att det finns inte en kampsport som är bättre än den andra.. Bara för att du tränar tai, jutsu eller kung fu så finns det inget som säger att den skulle spöa nått annat som stil.
Skulle Tomas Hallman tränat judo istället för karate skulle han sannolikt vara i världselit ävnen där.

Så att klanka ner på någon kampsport överhuvud taget är ju bara patetiskt...
Det är trots allt utövarna som gör den...

Jag hävdar inte att heller att någon art generellt sett är bättre än någon annan.
Men däremot passar de olika bra i olika moment. I t ex MMA Shootfighting, K-1 mm har de mest framstående genomgående en bakgrund i Kick alt thaiboxning.
Eller hävdar du annat?

Skall vi bortse från regelverk öht så hamnar vi väl närmast på UFC arenan och där är det väl Ju-Jutsu samt olika submission grenar som klarar sig bäst.

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Superbee skrev:
.. och jag tycker allvarligt talat att kung fu verkar vara rena skiten om man tänker på min lilla erfarenhet vs deras jättelånga erfarenhet?..

Nu lugnar vi ner oss lite. Att säga att Kung Fu är dåligt är som att säga att Budo är dåligt. :näsblod Kung Fu är ju ett samlingsnamn för dom kinesiska kamparterna. Rätt stor skillnad på till exempel Hung Gar och Nord Shaolin.

Det kanske var dom som sög, inte stilen? ;)

Jag har kört lite Wing Tsun och det är fan elakt effektivt på nära håll. Korta sparkar och satans mycket elaka, snabba armtekniker.

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Plåtniklas skrev:
Nu lugnar vi ner oss lite. Att säga att Kung Fu är dåligt är som att säga att Budo är dåligt. :näsblod Kung Fu är ju ett samlingsnamn för dom kinesiska kamparterna. Rätt stor skillnad på till exempel Hung Gar och Nord Shaolin.

Jag har kört lite Wing Tsun och det är fan elakt effektivt på nära håll. Korta sparkar och satans mycket elaka, snabba armtekniker.

Det kanske var dom som sög, inte stilen vavetja? ;)

haha är lite komiskt först försvarade jag en variant av TKD mot påhopp osså hoppar man själv på en annan konst och får då frågan vilken :rofl

Kan hända att de sög på den kung fu konsten de nu utövade, men tanken med att påvisa på det sättet var också att stödja mitt resonemang gällande enkla snabba och kraftfulla tekniker som återfinns inom t.ex. thaiboxning.

Alltså det ska inte behöva vara så tjorvigt o invecklat o blockera. Ju enklare teknik desto bättre, ju enklare att lära, desto enklare att använda effektivt, enklare betyder oftast även effektivare, gäller ju även motorer och andra mekaniska konstruktioner(eftersom vi är på ett motorforum;))

Man ska även inte behöva tänka på massa feungs segung tompengapung o traditionellt trams hit o dit, är det fight...så är det fight eller vad tycks?

Är det någon som tränat B. Lee´s kampsport vad den nu hette jet kune do vill jag minnas?
Han tog ju wing Tsun och tog bort allt de traditionella och invecklade o försökte effektivisera det.
Har aldrig tränat eller stött på någon som tränar det så....är det något o ha?

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
OLDEN skrev:
Jag hävdar inte att heller att någon art generellt sett är bättre än någon annan.
Men däremot passar de olika bra i olika moment. I t ex MMA Shootfighting, K-1 mm har de mest framstående genomgående en bakgrund i Kick alt thaiboxning.
Eller hävdar du annat?

Skall vi bortse från regelverk öht så hamnar vi väl närmast på UFC arenan och där är det väl Ju-Jutsu samt olika submission grenar som klarar sig bäst.

Sant...

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
SENSEI skrev:
Ofan missade det :)

Du missade inte mycket, såg senare att de var repris. Det var Sam Greco mot ngn annan nisse.
Sedan Goodrich mot en stor amerikan och sist Ignachov som åkte på däng av en ...japan tror jag.
Trista matcher

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
OLDEN skrev:
Du missade inte mycket, såg senare att de var repris. Det var Sam Greco mot ngn annan nisse.
Sedan Goodrich mot en stor amerikan och sist Ignachov som åkte på däng av en ...japan tror jag.
Trista matcher
Ahha...
Tror jag sett dem förut...

Någon som kollade på K-1 Grand prix 2004
Då Remy vann... Vilken skandalmatch....

Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
SENSEI skrev:
Ahha...
Tror jag sett dem förut...

Någon som kollade på K-1 Grand prix 2004
Då Remy vann... Vilken skandalmatch....

Tror jag sett hela galan. Men det är en sådan röra på eurosport.
Matchen mella Bonjaski och Musachi var väl ganska menlös va?

De jag gillar mest att titta på är Sefo och Crocop.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jupps matchen var väll inte den bästa...
Dock det som var värst var ju att dommarna dömmer paritskt....
Spela inte någon roll att japanen åkte på storstryk.. Blev två förlängningar.. där japanen tog ännu mera stryk... Solklart vem som vann... Innan de japanska dommarna utsåg "RÄTT" vinnnare...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln