Kampsportare! Förenen eder!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
SENSEI skrev:
Förekommer även snack om den stilen är bättre än den stilen.. Och den kamparten är bättre än den.... Sicket jäkla skitsnack. Allt, och då menar jag verkligen allt hänger på utövaren... på individen... fightern..

Kan inte göra annat än att hålla med. Jag är själv moderator i en av avdelningarna på ett svenskt kampsportsforum och det är inte sällan som man får gå in och moderera och ibland kasta bort trådar om just detta. Inte sällan är de skapade av manliga invidider i de yngre tonåren (läs: småglin) som nyss börjat eller ska börja med kampsport och givetvis vill framhäva just den sporten de själva börjat med. Patetiskt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jahopp. Då hade man testat Kyokushin.

Är det bara jag eller är karate rent allmänt rätt stelt? Kändes lite så men det kanske bara var dom övningarna som vi körde just den gången. :) Tyvärr kan jag säga att klubben inte var nåt som föll mig i smaken.

Lekstuga. En miljon barn som körde hela havet stormar. Föräldrar. En drös föräldrar, till dom tidigare nämda barnen, som satt och talade rätt högljutt under hela träningen. Ingen respekt alls. :(

Har sen lite svårt att få respekt för en klubb där man som graderad inte kan ta sig an en nybörjare. Jag fick låtsas-sparras mot två graderade och kunde utan problem värja mig.. Samtidigt! Jag vet inte om det var dom som var dåliga för sin grad men.. Näe..

Sökandet går vidare.
 

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
Om du tycker Karate är stelt så testa kung fu det är om jag inte minns helt fel mer flytande? Snabbt slag snabbt tillbaka och harmoniska rörelser! Rekommenderas! :tummenupp

Angående om vilken kampsport som är bäst: håller även jag med till fullo.. folk är inte kloka! :kocko
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
prise skrev:
Om du tycker Karate är stelt så testa kung fu det är om jag inte minns helt fel mer flytande? Snabbt slag snabbt tillbaka och harmoniska rörelser! Rekommenderas! :tummenupp

Angående om vilken kampsport som är bäst: håller även jag med till fullo.. folk är inte kloka! :kocko

Tränat det i två år. :ninja Finns dock ingen klubb som ligger bra till och har vettiga tider.
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
tja! såg att du verkar vara lite vilse, om vad som skall väljas?
frågan är ju vad du tycker är kul, teknik,kumite semi contact osv.
jag tränade Karate i 13 år och det var jäkligt ok faktiskt. men roligast är nog kickboxning. mycket av allt förutom grappling. plus att det ofta finns jävligt schyssta tjejer som tränar=)
 

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Bromma
Hoj
660-04
Kan varmt rekommendera stockholm muah thai, har tränat där ca 1 år. Klubben har tagit flera sm guld, tränarna är väldigt duktiga samt fokuserade på det dom gör. Det är bara att gå ner och provträna och jämföra olika klubbar för att se vilken som passar dig bäst. Lycka till. :)
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Plåtniklas skrev:
Dom vackraste 'kata' finns i Taido. Alla kategorier! ;)
Håller med. Har själv tränat taido ett gäng år när jag var yngre. När jag tittar på utövare idag skäms jag nästan, tittade på en tävling för några månader sen... ruggigt dålig kvalitet upp till brunt, sen orkade jag inte titta längre.
Har tränat en massa olika i 15 år, senast 6 år boxning och kännt lite på krav, fick egen träningsdag där under mitt ansvar, min tränare blev min elev. Gick jätte bra tills jag råkade knäcka två revben på honom i clinch-fightingen... men han var nöjd ändå :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Plåtniklas skrev:
Jo, och det ser jag lite mer som en nackdel än en fördel. ;) Det är underbart att sparras mot en TKD-utövare. Jag ville in på slagavstånd, han ut på sparkavstånd. :crash

[edit]Mitt största problem är att jag vill ha en klubb NÄRA där jag bor och således begränsas utbudet. :( Ikväll är det Shotokan som ska studeras. Det andra som finns är Bujinkan, vilket jag testat på och inte fann så bra.


Tänk på att ITF Taekwon-Do så får du slå!! ITF TKD är mer likt kickboxning.
Öch ni som säger att det bara är "lightkontakt" Vet inte vad ni pratar om.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Rasorblade skrev:
Tänk på att ITF Taekwon-Do så får du slå!! ITF TKD är mer likt kickboxning.
Öch ni som säger att det bara är "lightkontakt" Vet inte vad ni pratar om.
Testa fullkontakt så märker du skillnaden.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nu har jag testat på Muay Thai på en klubb inne på Södermalm och gillade den, klubben alltså. Verkar som det blir där. :)

Satans vilken träningsvärk jag har!
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Plåtniklas skrev:
Nu har jag testat på Muay Thai på en klubb inne på Södermalm och gillade den, klubben alltså. Verkar som det blir där. :)

Satans vilken träningsvärk jag har!

Vad hette klubben?
 

ridingdragon

Love the Track Days
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Phoenix, Usa för det mesta & Malmö, Sweden
Hoj
Suzuki GSXR600
Var och en måste finna vad som passar en slälv bäst!! Fortsätt att känna dig fram tills du hittar något som passar din personliga stil och sätt att röra dig på.
:rullandeu

Tränade själv Judo i 6år, men fann att det inte riktigt var min stil, trots att det hjälpt mig enormt i att hlla mig i form och behålla intresset i kampsport.
Prövade sedan Karate i 6månader.... inte min stil. Lite för stelt för mig, men jag prövade iallafall och det passar många andra. Jag var ifrån kampsporten ett tag och kännde snart en stor saknad. Av en slump stötte jag på Pencak Silat och fann där min stora kärlek i kampsporten. Passar mig perfekt!
:tummenupp
Jag är ganska liten och ville hitta en stil som passade mig fysiskt o mentalt. Det fann jag i Silat. Man måste inte ha så mycket rå-styrka men använder sig av sin smidighet och väl valda tekniker som kan vara.... devestating! Vi tränar även med vapen, men teknikerna kan utövas med eller utan vapen. Silat och Kali har många likheter, men jag tänker inte gå in i detalj. Besök kampsport.se och titta dig omkring... du lär hitta mycket information och massor av klubbar!
:martialar
För mer info om Pencak Silat/Cimande: cimande.com -Pendekar Sanders hemsida, samt cimandecombat.com -Guru Darren`s hemsida. Har tränat under båda. Finns säkert massor av sidor på svenska oxå.

Lycka till i ditt sökande!

Lägger till ett par bilder
 

Bifogat

  • cimande Elin & Liz.jpg
    cimande Elin & Liz.jpg
    86.3 KB · Visningar: 62
  • cimande Elin & Richard.jpg
    cimande Elin & Richard.jpg
    89.6 KB · Visningar: 63
  • Pendekar Sanders and Pendekar Jaffri in Java.jpg
    Pendekar Sanders and Pendekar Jaffri in Java.jpg
    12.4 KB · Visningar: 54

BrUmm

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
Letar
Kick/thai funkar inte så jättebra när det gäller freefighting. Då är det shoot å jujitsu å allt sånt som gäller då det oftast blir fight nere på mattan.

Är man mer stående fighter och vill fightas så är det kick/thai som gäller.

Är man ute efter är man ute efter självförsvar så kör man nått annat.

Man får känna av själv. Men vill man vara dålig på allt så tränar man karate.
 

Jojo

Medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
Honda VTR 1000 Firestorm
Men tjena Punken!

Kul å se dig här! Hur det med dig nu för tiden ? Sist var det väl på Järnvägs?
Och Har du flyttat till s-tälje ? Jag har för mig att du bodde i Gävle tídigare.
Är du hem nu nu för tiden ?

Jag ska Hälsa Janne! Han har föresten 2;a dan nu och ska väl snart gå upp igen.

Det är bara bra med syrran, hon bor fortfarande H-vall sin son Wille, han är 5 år nu. Han ska väl snart få en gi av mig snart :=)


Ha det så gött/ Jonas
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jojo skrev:
Men tjena Punken!

Kul å se dig här! Hur det med dig nu för tiden ? Sist var det väl på Järnvägs?
Och Har du flyttat till s-tälje ? Jag har för mig att du bodde i Gävle tídigare.
Är du hem nu nu för tiden ?

Jag ska Hälsa Janne! Han har föresten 2;a dan nu och ska väl snart gå upp igen.

Det är bara bra med syrran, hon bor fortfarande H-vall sin son Wille, han är 5 år nu. Han ska väl snart få en gi av mig snart :=)


Ha det så gött/ Jonas

tjo.
Har hängt här ett tag iaf. Jodå allt är bara bra.. Tränar dock inget pga miniskskada... Tråkigt som fasen... men men.. efter operation ska jag komma igång med nått igen.. möjligen hos Grünstein.
Jodå bodde i Gävle.. men flyttade neröver för två år sedan.. pga av jobbet...
Sällan upp mot Ljusdal numera... för mycket som påminner om någon jag inte vill komma ihåg...

Ha så anna har kalvat.. ja ge han en Gi du,.,,
:)

Ha det gott... ezzo
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
BrUmm skrev:
Men vill man vara dålig på allt så tränar man karate.
Hmm Det var det mest löjliga jag läst på mycket mycket länge...

Visar bara vad du känner till om kampsport...
Tycker det är tragiskt att det fortfarande finns de som diskuterar politik när det gäller kampsport.

Du kanske kan förklara varför INGEN vågat möta Tomas Hallman i mastercup då???

Tomas fick erbjudande i flera år.. han tackade ja.. Men man lyckades inte hitta någon som vågade möta han...

Inse att det inte är stilen eller kampsporten det hänger på.. Det hänger enbart på fightern.. .
Karaten är lika allsidig som jujutsun. Med slag, sparkar, Grepp, kasst och mycket mera...
Tyvärr så glöms mycket av det bort hos många klubbar.. Så det gäller att komma till rätt instruktör för att få lära sig även de sakerna...
Men som jag sagt.. .en duktig fighter är duktig vare sig han tränar karate eller vilken annan kamsport som helst..

Ett annat ex är Ola Allvarsson Van SM i både karate och taekwondo samma vecka... Han har aldrig tränat taekwondo...
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
SENSEI skrev:
Inse att det inte är stilen eller kampsporten det hänger på.. Det hänger enbart på fightern.. .

Det där är ju lika fel som att säga att karate är helt kasst.
Med det resonemanget spelar det inte någon roll vilken kampsport man tränar.

Olika kampsporter är bra på olika saker. För att bli bäst krävs att man tränar flera stilar och kombinerar dessa.

Enligt dig skulle tex de stora stjärnorna inom MMA kommit lika långt om de bara tränat taekwondo :7peta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top