Kampsportare mer våldsbenägna?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En färsk studie från Norge visar att killar som börjar med kampsport och liknande sporter, oftare blir våldsamma. Och att det inte finns någon selektionseffekt, dvs att de redan var våldsamma innan de började träna.

Kan det här stämma?


Results: The total pattern of results strongly suggests that participation in power sports actually leads to an increase or enhancement of antisocial involvement in the form of elevated levels of violent as well as non-violent antisocial behaviour outside sports. In addition, there were no indications of selection effects; the presence of such effects would imply that boys who started with power sports were characterised by already elevated levels of antisocial involvement.

Conclusions: The results provide strong support for the 'enhancement hypothesis'. The negative effects in boys seemed to stem from both the practice of power sports itself and from repeated contact with 'macho' attitudes, norms, and ideals. The negative effects of participation in power sports represent a societal problem of considerable dimensions which has been largely neglected up to now

Hela rapporten här: http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1111/j.1469-7610.2005.00414.x/abs/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad oväntat. :rolleyes:
Har du varit på K1? Rätt lite mjukisbraller, pansarlänkar, skinnvästar, tatueringar och annat skabb. :lol
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
utifrån mina egna erfarenheter; ja, kampsportare är betydligt mer våldsamma än medelsvensson. Som du säger tror jag dock inte att det är kampsporten per se det är fel på, utan snarare att vissa av de som söker sig till kickboxning, muay-thai m.fl. redan är aggressiva i sin natur :tummenupp

/ Mini, som kom halvvägs till ett svart bälte i karate innan han tröttnade :yoparty
 

Henken

Guest
Ja & nej, mest nja. Jag kommer ihåg en annan rolig tråd angående det här med kampsport...
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Ge fan i kamportare!!!

Klaga över misskötseln av hundar bäst du vill "stjärnmisshandlare" men orka ge sig på kampsporten?!

hur många polisbilar behövs det vid kravallerna efter K1 galorna?
lika många som det är kravaller= noll.
jämför det med valfritt fotbolls derby..

känner du för övrigt någon som utövar kampsport? skulle inte tro det då varenda en jag har tränat med eller träffat som tränar kampsport har varit allt annat än "våldsbenägen"!


Vad oväntat. :rolleyes:
Har du varit på K1? Rätt lite mjukisbraller, pansarlänkar, skinnvästar, tatueringar och annat skabb. :lol

*förvirrad* pratar du om K1 galor nu eller hammarbys hemmamatcher? :va



.. med risk för att jag gjort en höna av en fjäder nu: vad är egentligen vitsen med denna tråd? :confused:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Man kanske ska vända på det istället: Hur många av de som begår våldsbrott har sysslat med kampsport? Väldigt många antagligen, men det låter ju värre om man uttrycker det som Starstriker då det blir mer hårddraget.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det låter konstigt att icke våldsbenägna skulle bli våldsbenägna av att träna kampsport. Man tränar ju inte agression, utan teknik.

Kan tänka mig att många nötter börjar träna kampsort, men alla som tränar kampsport inte är aggresiva tokar. Sen diffar det säkert en hel del mellan olika kampsporter också.

En sån där respeckkt-kille börjar nog inte träna judo eller aikido, utan han vill istället träna kickboxning, muy-thai eller något annat som anses lite mer macho. Jag vet inte hur dom gjort sitt urval i rapporten, men om allting stämmer är deras slutsats väldigt överraskande.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilken våldsam reaktion.

Jag bara undrar försiktigt i mitt stilla sinne.
Intressant rapport hursomhelst. Man (obs, inte jag) hävdar där att man faktiskt bli mer agressiv av att träna kampsport. Kan det vara så måntro?:confused: Hur skulle det gå till isf?

Att man blir våldsammare av att träna kampsport (om det nu är så) behöver inte nödvändigtvis betyda att man slåss mer. Eller?

Klaga över misskötseln av hundar bäst du vill "stjärnmisshandlare" men orka ge sig på kampsporten?!

hur många polisbilar behövs det vid kravallerna efter K1 galorna?
lika många som det är kravaller= noll.
jämför det med valfritt fotbolls derby..

känner du för övrigt någon som utövar kampsport? skulle inte tro det då varenda en jag har tränat med eller träffat som tränar kampsport har varit allt annat än "våldsbenägen"!




*förvirrad* pratar du om K1 galor nu eller hammarbys hemmamatcher? :va



.. med risk för att jag gjort en höna av en fjäder nu: vad är egentligen vitsen med denna tråd? :confused:

Man kanske ska vända på det istället: Hur många av de som begår våldsbrott har sysslat med kampsport? Väldigt många antagligen, men det låter ju värre om man uttrycker det som Starstriker då det blir mer hårddraget.

Apapap. Jag har inte uttryckt någonting. Jag citerade resultaten från en vetenskapligt gjord undersökning.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Okej, då tar vi det igen:

"There were no indications of selection effects; the presence of such effects would imply that boys who started with power sports were characterised by already elevated levels of antisocial involvement."

Översatt till ren svenska:
- De hittade inget som tyder på att killarna som började med kampsport redan karaktäriserades av en högre grad av antisocialt beteende.

...Alltså härstammar den ökade våldsbenägenheten från kampsportsutövandet i sig där sporten i kombination med en "macho-kultur" misstänktes vara orsaken.

Jag sitter här och facineras över att alla snillen spekulerar i att sporterna attraherar idioter. Rapporten visar ju just motsatsen.

När folk börjar med kampsport är de lika våldamma som alla andra men efter ett tag är de däremot våldsammare.

Den stora frågan är varför de blir det....
Machokultur, självfallet, samma osäkra egon där som här på sporthoj. Att visa sig minst lika hård som de andra är därav en nödvändighet.

Sporterna som sådana är självfallet en bidragande orsak. Övar man regelbundet på att slå och sparka mot andra människor är det helt naturligt att man löper en större risk att "råka" göra så även när man är förbannad och saknar vadderade handskar.

Någon med vekt ego, som boostas allt eftersom musklerna blir större, sparkarna högre och slagen hårdare lär givetvis löpa större risk att klappa till någon i en skarp situation än en person som inte fått kunskaper i hur man slåss.
 
Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Vilken våldsam reaktion.

Jag bara undrar försiktigt i mitt stilla sinne.
Intressant rapport hursomhelst. Man (obs, inte jag) hävdar där att man faktiskt bli mer agressiv av att träna kampsport. Kan det vara så måntro?:confused: Hur skulle det gå till isf?

Att man blir våldsammare av att träna kampsport (om det nu är så) behöver inte nödvändigtvis betyda att man slåss mer. Eller?

Ja du får ursäkta mig men jag tenderar att bli lite smågrinig när någon kommer och antyder att jag inte får hålla på med hobby av eget val(förmyndar fasoner). För det var så jag först uppfattade tråden.

Fö så läste jag ingenstans att dom hade jämfört kampsport med någon annan sport/verksamhet och inte heller hur effekten var på vuxna människor eller ens "produkten" av det ökade våldet på de som var med i undersökningen. Dock så kunde jag med min inte så kompletta "fin-engelska" klura ut att dom erkännde att studien hade sina "begränsningar och brister"(rätta mig om jag har fel).:confused:
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ja förbjud dom där jävla kamp-människorna eller kamp-kampsportare om du så vill!! :mad:

Inför körkort för dom bilda bestarna med! :mad:



Edit: :mad:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08


Fö så läste jag ingenstans att dom hade jämfört kampsport med någon annan sport/verksamhet

De jämförde inte med någon annan sport så det är nog inte alls omöjligt att de skulle få snarlkika resultat om de granskade t.ex hockeyspelare eller någon annan grupp sportutövare.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Shit vilken nyhet. Logiken är slående. Frågan är bara vem som bryr sig egentligen. Du borde bli politiker starstriker.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
En färsk studie från Norge visar att killar som börjar med kampsport och liknande sporter, oftare blir våldsamma. Och att det inte finns någon selektionseffekt, dvs att de redan var våldsamma innan de började träna.

...../[/url]



Det där VET ju alla som tränat eller umgåtts mycket med folk som tränat kampsport. Jag vet inte hur det är med "mjukare" former men alla kontakter jag har haft med utövare av fullkontakts-varianter talar för att spärrarna flyttas åt fel håll.... men som fast mitt i skiten ser man det inte. Jag har själv tränat boxning och insett en del av vad som faktiskt händer.

vbgormen.... borde inte du veta bättre än att ge dig in i den här tråden??
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
jag har inte märkt nån större skillnad på mig, mer än att jag har mycket mer energi om dagarna. lättare att sova osv...

drygt ett år och gult i TKD :rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top