Kampsportare mer våldsbenägna?

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Har inte läst hela tråden men är det inte fel att döma ut alla som tränar kampsport till att vara aggressiva (stavning) våldsutövare?

Jag menar, vad säger att en svartbältare i vilken kampsport som helst eller annan grej att han/hon skulle vara en aggressiv våldsutövare? Visst jag kan hålla med om att våld föder våld absolut, men man måste kunna försvara sig mot såna idioter som hoppar på en både med kniv/psitol o annat trams som används ute på gatorna. jag själv har tränat Thai-boxing, inte för att jag blev bra på det men jag kan mina saker men det betyder inte alls att jag ska vara en våldsutövare som hoppar på första bästa offret. Jag tränade för att det var kul och konditionsgivande, jag mådde bra efter ett hårt pass där svetten lackade.

Kombinationen av kamsport, dagens våldsfilmer, alkohol/narkotika = Dödligt vapen utan dess like.

Jag anser istället att, se över systemet till att folk ska träna mer, dels för konditionen/hälsan dels för den sociala biten och kunna lära sig förstå att detta som utövas är en farlig sak som endast och nu menar jag endast får lov att användas i absolut nödfall. Och vad klassas som absolut nödfall? Ja det är ju upp till domstolen och bedömma det. Nackdelen är ju att ju mer man skyddar desto mer straff får man. Så fungerar detta landet tyvärr.


Fan så här mycket har jag inte skrivit på hur länge som helst... skrivkramp :näsblod
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Vilken kvalitativ forskningsstudie är 100% perfekt?

Begreppsförvirring? Studien är inte kvalitativ, utan kvantitativ och av longitudinell karaktär.


Edit: rätt intressant iofs, fast man måste ju komma ihåg att det bara gäller pojkar och att det inte bara är kampsport som gett resultaten. Nån som har den i fulltext-pdf och känner för att dela med sig?
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Har inte läst hela tråden men är det inte fel att döma ut alla som tränar kampsport till att vara aggressiva (stavning) våldsutövare?


Om du syftar på rapporten som är trådens ämne så gör den inte det.


Och vad klassas som absolut nödfall? Ja det är ju upp till domstolen och bedömma det. Nackdelen är ju att ju mer man skyddar desto mer straff får man. Så fungerar detta landet tyvärr.

Svensk lag är väl inte direkt mindre generös än andra länders lagar vad gäller nödvärn? Problemet är ju att folk tror att det är fritt fram att slå halvt ihjäl folk som försökar sno en bil och sen klagar de på att Sverige inte tillåter att man fredar sig....

Begreppsförvirring? Studien är inte kvalitativ, utan kvantitativ och av longitudinell karaktär.

Jaha, jag tog för givet att det var en kvalitativ studie utan att studera den närmare, skitsamma, det finns inga kvantitativa studier som inte har "brister och begränsningar" heller.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
sysslar man med kampsport är nog risken större att man hamnar i kretsar som är lite mer våldsamma än snittet, tränar man att slå, sparka osv. på folk och sedan lackar ur någon dag eller dricker mycket alkohol så reptilhjärnan talar så tar man nog till det man lärt sig. Hur många blir våldamma av att gå på en sykurs:D

våld föder våld:va
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det är möjligt att jag blivit mer aggresiv av mitt tränande, men jag har också blivit lugnare, mer säker i mig själv och jag har helt klart inte alls något behov av att hävda mig på fyllan.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Visst jag kan hålla med om att våld föder våld absolut, men man måste kunna försvara sig mot såna idioter som hoppar på en både med kniv/psitol o annat trams som används ute på gatorna. jag själv har tränat Thai-boxing, inte för att jag blev bra på det men jag kan mina saker men det betyder inte alls att jag ska vara en våldsutövare som hoppar på första bästa offret.
Och en del har kniv för att försvara sig, andra har OC-spray, någon har en expanderbatong, en fjärde har en AK-4, Iran och Nord Korea har atombomber...

Hur stor chans tror du att du har att försvara dig ute på gatan om du hamnar i en situation där motparten drar vapen?

Bästa chansen du har till att komma oskadd ur en hotfull situation är om du lär dig löpa som en kenyan.


Förresten, jag var aktiv curlare i sex år. :D
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
sysslar man med kampsport är nog risken större att man hamnar i kretsar som är lite mer våldsamma än snittet, tränar man att slå, sparka osv. på folk och sedan lackar ur någon dag eller dricker mycket alkohol så reptilhjärnan talar så tar man nog till det man lärt sig. Hur många blir våldamma av att gå på en sykurs:D

våld föder våld:va

Tror du att detdär gäller pojkar 11-13 år, som studien handlade om? Rena spekulationer.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04

In addition, there were no indications of selection effects; the presence of such effects would imply that boys who started with power sports were characterised by already elevated levels of antisocial involvement.

Kan det vara så att små pojkar som känner sig lite för mesiga börjar träna kampsport?
Altså inte att dom redan är antisocial men vill bli?

Sedan tror jag man kan få ganska dramatiska resultat om man skiljer på olika kampsporter. Karate och judo har knappast lika många spån som muy-thai.

Kommer ihåg en klubb jag provtränade 7-8ggr på, ena tränaren har misshandlat många personer, andra berättade stolt om när han knäckte sitt första näsben.
Gissa om det imponerar på pojkar? :yoparty

Här är en UFCsnubbe som troligen har mer hästar hos grannen än i sitt eget stall :brynad
http://www.break.com/index/chuck_liddel_passes_out_during_interview1.html
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Tror du att detdär gäller pojkar 11-13 år, som studien handlade om? Rena spekulationer.

Man har alltså i studien konstaterat att en pojke blir mer aggressiv när han blir tonåring? Wohoo, vågen någon? Nobelpris till forskarna :D

Jag gissar på att det har mer att göra med ökade testosteronhalter än att man börjat träna. Vilket i så fall skulle betyda att samma resultat borde uppnås om pojkarna i studien pysslat med hemslöjd istället.

Dags för en kompletterande studie.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.

Tack så mycket! Ska läsas under dagen.

Man har alltså i studien konstaterat att en pojke blir mer aggressiv när han blir tonåring? Wohoo, vågen någon? Nobelpris till forskarna :D

Jag gissar på att det har mer att göra med ökade testosteronhalter än att man börjat träna. Vilket i så fall skulle betyda att samma resultat borde uppnås om pojkarna i studien pysslat med hemslöjd istället.

Dags för en kompletterande studie.

Chilla lite, nånting mer spännande än så har dom nog kommit fram till. Det ska jag läsa mig fram till nu, kan lämna kort referat sen. Tack Juha för fulltexten!
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Kan säkert stämma, men av de jag känner i min klubb, inklusive mig själv så är de/vi inte den typen som smäller på folk för minsta lilla. Däremot är vi inte rädda för att försvara oss om så behövs. Man kan säga att vissa istället för att fly står upp och använder oss av rätten till nödvärn dvs. rätten att bruka den mäng våld som behövs för att freda sig själv och det tror jag beskriver de flesta kampsportutövare då man vet att man kan.:arsele

Jag vet hur jag var innan jag började med kampsport.
Jag lade gärna benen på ryggen om någonting hände, medan jag idag inte viker mig lika lätt. Jag tar diskussioner och står upp för mig själv mer än tidigare och det känns jäkligt skönt, MEN vill självklart få allting avslutat i det verbala stadiet!
Det har gett en mycket bättre självkänsla att få bekräftat att jag kan även om det kan bli tufft, men jag har för den sakens skull aldrig haft behov av att gå runt och söka bråk för att få min förmåga bekräftad. Bekräftelsen få jag när jag sänker större tuffare killar på träningen;)
DOCK så finns det tilfällen när inte ens en diskussion är aktuell utan det blir gruff direkt, men oftast vänder jag bara ryggen till då jag ser hur patetisk situationen är.:pannkyss

Så jag kan beskriva mig själv och säkert flera andra så att man inte blir våldsammare i den bemärkelsen att vi vill slåss mer, utan att man inte drar sig från att försvara sig om det behövs och det kan ibland innebära viss våldsutövning...:sissy
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Om man inte orka med kampsport för att tvunget utöva våld framgångsrikt, så kan ju den enkla lösningen vara att skaffa kamphund:tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top