Kampsportare mer våldsbenägna?

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Jag röstar mer för att det ofta redan våldsamma som kanske söker sig till kamsporten och dom som inte redan är det INTE blir våldsammare utan som jag känner inkl mig själv blir lugnare.
Är väll lite som ngn som avreagerar sig på sin hoj på bana istället för i trafiken är ju lika dant där dom jag känner som kört o kör på bana tar det jäkligt mycket lugnande i trafiken sedan lite mer riskmedvetenhet osv.
Och dom flesta kampsporter som kommer från andra sidan Klotet handlar ju väldigt mycket om att lära sig själv och finna harmoni. O tävlingar/kamper är ju visserligen mycket till för att mäta sig gämfört med andra "krigare"

//J
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Och dom flesta kampsporter som kommer från andra sidan Klotet

jag trodde ni snackade thaiboxning i den här tråden, jag är nog inte bekant med vad kampsport innebär, jag trodde det var typ, Kung-Fu, thaiboxning porffsboxning a´la pang på :sissy

Tror du att detdär gäller pojkar 11-13 år, som studien handlade om? Rena spekulationer.

va snackar ni om?

jag trodde ni snackade thaiboxning i den här tråden, jag är nog inte bekant med vad kampsport innebär, jag trodde det var typ, Kung-Fu, thaiboxning porffsboxning a´la pang på :sissy

och inte sykurser
 
Last edited:

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
Eftersom våld/kampsport är vädigt tabu i vår kultur så är kampsportsvärlden fortfarande lite av en outsider-rörelse.

Om man är nyfiken på kamsport och börjar syssla med detta så tar man alltså ett steg utåt, från det accepterade och mot det "antisociala". Det ligger sedan lite närmre till hands än det gjorde innan att syssla med andra "antisociala" aktiviteter, eftersom man redan tagit ett litet steg på vägen.

Vad jag menar är att det inte behöver vara själva kampträningen i sig som ger sådana här resultat, utan hur det övriga samhället ser på träningen och behandlar de som sysselsätter sig med den.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R

Att man blir våldsammare av att träna kampsport (om det nu är så) behöver inte nödvändigtvis betyda att man slåss mer. Eller?

Nåja...ska man koppla det till MC, så är det med största sannolikhet så att dom flest hojåkare är mer benägna till fortkörning än medelsvensson. Om redskapen finns, skall dom användas, typ....Om detta har nån relevans eller koppling till trådämnet lämnar jag osagt, det var mer en observation...:tungan
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Vilken tur att någon av oss läste artikeln.

"With the exception of wrestling at T2, all correlations
between the measures of antisocial involvement
and individual power sports were significant. At
T1 and T2, the correlations were in general strongest
for boxing and weightlifting. Also at T3, the correlations
were strongest for boxing, followed by wrestling
and weightlifting. The correlations for martial arts
were weaker." på sidan 473 om någon undrar.

T1 är alltså tidpunkt 1, T2 ca ett år senare och så vidare. Det är alltså inte martial arts, kampsporter, som är boven.

:)

En färsk studie från Norge visar att killar som börjar med kampsport och liknande sporter, oftare blir våldsamma. Och att det inte finns någon selektionseffekt, dvs att de redan var våldsamma innan de började träna.

Studien är inte färsk, datat är insamlat på 90-talet och artikeln publicerad 2005.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Klockrent Anja :tummenupp

Är vi överens om att förbjuda boxning nu då?


Vilken tur att någon av oss läste artikeln.

"With the exception of wrestling at T2, all correlations
between the measures of antisocial involvement
and individual power sports were significant. At
T1 and T2, the correlations were in general strongest
for boxing and weightlifting. Also at T3, the correlations
were strongest for boxing, followed by wrestling
and weightlifting. The correlations for martial arts
were weaker." på sidan 473 om någon undrar.

T1 är alltså tidpunkt 1, T2 ca ett år senare och så vidare. Det är alltså inte martial arts, kampsporter, som är boven.

:)



Studien är inte färsk, datat är insamlat på 90-talet och artikeln publicerad 2005.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Klockrent Anja :tummenupp

Är vi överens om att förbjuda boxning nu då?

Nej, för då måste vi förbjuda tyngdlyftning också. Förbjud fysisk inaktivitet istället, det är nog bra mycket mer skadligt. :rolleyes:

Jag tycker att det är pinsamt att du som trådskapare är så dåligt insatt i vad som egentligen skrevs i artikeln. Verkar som att du inte ens visste att vanligt folk inte kommer åt fulltexten. Och varifrån fick du att studien var färsk?


För övrigt vet jag inte hur mycket jag litar på studien, frågeformuläret som undersökte det antisociala var egenihopknåpat av en av författarna. Hur vet vi egentligen vad det mäter?
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag ögnade bara igenom förstasidan lite snabbt och konstaterade att det var en intressant undersökning som jag ville dela med mig av.

Ang. förbjudande av inaktivitet så är det ett riktigt bra förslag. Hur skulle man se till att det efterföljs? Ha en Anna Skipper som springer runt och mäter och väger svenska folket? :D

Nej, för då måste vi förbjuda tyngdlyftning också. Förbjud fysisk inaktivitet istället, det är nog bra mycket mer skadligt. :rolleyes:

Jag tycker att det är pinsamt att du som trådskapare är så dåligt insatt i vad som egentligen skrevs i artikeln. Verkar som att du inte ens visste att vanligt folk inte kommer åt fulltexten. Och varifrån fick du att studien var färsk?

För övrigt vet jag inte hur mycket jag litar på studien, frågeformuläret som undersökte det antisociala var egenihopknåpat av en av författarna. Hur vet vi egentligen vad det mäter?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Anja verkar vara smartast här! Jag kommer att hålla med henne i allt hon hädanefter skriver i tråden så spar jag tid.

Jag tränar boxning och har ett förflutet inom Kung-Fu. Är dock en riktig svärmorsdröm, snäll mot alla, och medlem i Mensa. Men jag kanske är just den svalan som inte gör en sommar, vad vet jag. Jag har sett mycket antisociala typer nere i träningslokalerna.
 

FreddaGädda

Guest
Nu har jag inte läst hela tråden, och inte provat borra.

Det är förstås högst individuellt.
Jag blev inte våldsammare. Snarare så blev jag mer stabil på den fronten.
Svårare att reta upp. Visar större respekt mot främlingar.
Skulle aldrig använda mina kunskaper mer än i självförsvar.
Numer så är jag inte det minsta skrämd av hotfullt folk, utan vet snarare hur man skall hantera dem. Går det inte att snacka sig ur situationen så har jag min fysiska backup, och med den i bagaget så kan man hantera situationer bättre. Inte minst för att den aggressiva motparten känner om man är rädd, och det är just det dem spelar på. Är man mer en alfahane så är chansen större att man blir lämnad ifred, så länge man inte göder situationen genom att vara hotfull tillbaka.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
"With the exception of wrestling at T2, all correlations
between the measures of antisocial involvement
and individual power sports were significant. At
T1 and T2, the correlations were in general strongest
for boxing and weightlifting. Also at T3, the correlations
were strongest for boxing, followed by wrestling
and weightlifting. The correlations for martial arts
were weaker." på sidan 473 om någon undrar.

T1 är alltså tidpunkt 1, T2 ca ett år senare och så vidare. Det är alltså inte martial arts, kampsporter, som är boven.

:va
I ditt citat står det klart och tydligt att alla sporterna ger "antisocial involvement" vid T1 och T2.
Undantaget wrestling som inte var signifikant vid T2.
Vid T3 står det att korrelationen var svagare för martial arts, vilket innebär att den existerar men inte är lika stark som för de andra sporterna.

För att vara riktigt petig så är trådens titel "Kampsportare mer våldsbenägna?". Eftersom man normalt räknar boxning som en kampsport (väll?) så kan man lugnt dra slutsatsen att kampsportare är mer benägna till "antisocial involvement", vad det nu är.
Däremot är boxare ännu mer benägna till "antisocial involvement" än martial arts-utövare.

/N.oggrann
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
Statistik....

Visst är det intressant med sådana uderökningar. Både intressant och viktigt.
Men det är först när det kommer flera olika undersökningar över en längre tisdsperiod som man kan dra några säkra slutsatser.

Dessutom är det ju fullständigt meningslöst att prata om kampsporter som ett begrepp. Det är ju en enorm skillnad mellan dem... Själv tränar jag Kendo sedan många år och ser inga som helst likheter mellan Kendo och många av de andra arterna. Och jag har svårt att tro att några av min klubbkamrater skulle vara asociala och söka efter våld....

Dessutom, så vore det mer intressant att jämföra några av kampsporterna med hockey, fotboll och bandy. Den sport som är mest drabbad av skador orsakade av medspelare (och motspelare förstås) är handboll. Våldet på handbollsplan är alltså allvarligare än det i en Dojo....
Kanske det är läge att förbjuda handboll och ishockey istället??
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top