Kan det bli regbesiktning för att man har för ljudlig ljuddämpare?

bernstgunnar

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Ort
under tak
Tjena, jag har hört att epatraktorer som körs "trimmade" måste in på regbesiktning och då klassas de om till a-traktorer.
Något långsökt så undrar jag om man kan åka på en regbesiktning ifall man byter dämparen till något som låter och ser annorlunda ut?
Anledningen är att hojen isåfall inte skulle klara avgaskraven som nu är rådande.
Eller vad händer om man vid flygande besiktning upptäcks med "fel" system på?
 
Dels är det inte några avgaskrav på hojar, och dels påverkar inte ljuddämparen avgasernas sammansättning. Däremot kan ju en polis som tycker att din hoj låter för mycket skicka dig på besiktning.
 
Nej. Du får inte registreringsbesiktning pga det. Du får underkänd besiktning med föreläggande om ombesiktning om dom kollar på det. Om polisen kollar på det så kan dom ge dig föreläggande om besiktning.
Strängt taget så är alla ljuddämpare otillåtna som inte är godkända för just den hojen. I praktiken brukar vare sig polis eller besiktning bry sig så länge som den inte låter markant mycket mer än original.

Ska du regbesiktiga den med annan ljuddämpare så är det såvitt jag förstår så att du då måste göra det som ombyggd motorcykel och då krävs att du gjort större förändringar på hojen. Dvs du kan inte ta din standardhoj och byta ljuddämpare på den för att sedan registreringsbesiktiga om den med den dämparen så det blir godkänt.
 
Nej, inte ”avgaskraven” utan bullerkrav och avsteg från helfordonsgodkännandet, om hojen omfattas av det.


Men, annars har du rätt.
Det förfarandet är ett av de verktyg som finns för att få bort oönskade fordon från trafikbilden.

På MC har det inte används i någon större omfattning se senaste decennierna, men på -70 talet fanns det färdiga stämplar med ute hos dem som gjorde flygande besiktningar.

”Körförbud meddelat.
Fordonet överensstämmer inte med uppgifterna i registreringsbeviset.
Ny registreringsbesiktning krävs”


Bara att tugga i sig, åka hem och bygga tillbaka och ställa sig i den minst månadslånga kön till Bilprovningen i det gamla DDR-Sverige.

Det är slappare nu, men kommer att bli tufft längre fram.
 
Bästa är nog att fråga Kling & Klang i dom trakter du rör dig, juridik är en bedömningssport. Jag är dock ganska säker på att dom har det verktyget/möjligheten för att städa i bullerskadade områden.
 
Detta är ingen bedömningssport, det går att läsa innantill. Polisen kan utfärda registreringsbesiktning om du använder en ljuddämpare som inte är helfordonsgodkänd för det fordonet.

Fordonsförordningen. 6 kap. 29 §
"Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon har ändrats
på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 § första stycket ska förrättningsmannen förelägga fordonsägaren att inom en månad låta det genomgå en registreringsbesiktning. Om fordonet inte har genomgått en registreringsbesiktning inom förelagd tid inträder körförbud för det."

Det finns mer att läsa på SMC:
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/
 
Last edited:
Och du tror att alla poliser alltid förelägger om registreringsbesiktning vid flygande om ljuddämparen är av annan kulör än original?
 
Och du tror att alla poliser alltid förelägger om registreringsbesiktning vid flygande om ljuddämparen är av annan kulör än original?

Det gör dom inte. Så länge som det inte låter onödigt högt så bryr dom sig oftast inte. Men dom har lagstöd för att göra det och det händer att dom gör det.
 
Och du tror att alla poliser alltid förelägger om registreringsbesiktning vid flygande om ljuddämparen är av annan kulör än original?

Från trådskaparen: "Något långsökt så undrar jag om man kan åka på en regbesiktning ifall man byter dämparen till något som låter och ser annorlunda ut?"

Svaret är ja, men man kan givetvis ha tur. Får du böter varje gång du kör för fort? Vinner du på lotto varje gång du spelar. I verkligheten har jag snackat mig ur 160 Km/h på 70-väg där polisen vinkade in mig, det betyder inte att det jag gjorde var lagligt.
 
Från trådskaparen: "Något långsökt så undrar jag om man kan åka på en regbesiktning ifall man byter dämparen till något som låter och ser annorlunda ut?"

Svaret är ja, men man kan givetvis ha tur. Får du böter varje gång du kör för fort? Vinner du på lotto varje gång du spelar. I verkligheten har jag snackat mig ur 160 Km/h på 70-väg där polisen vinkade in mig, det betyder inte att det jag gjorde var lagligt.

Och nu har du besvarat dig själv med att juridik Är en bedömningssport vilket jag svarade dig för att du fått för dig något annat.

Att juridik är en bedömningssport myntades f.ö. för mig av just en polis. Vi kom överens ändå.
 
Tjena, jag har hört att epatraktorer som körs "trimmade" måste in på regbesiktning och då klassas de om till a-traktorer.

Jag reagerade på detta påstående, var har du hört det någonstans?
En äkta Epa och en a-traktor är så pass olika att du inte kan regga om en Epatraktor till a-traktor utan att bygga om hela bilen. (läs i länken nedan)
Sen så får Epan vara hur trimmas som helst, fri fart på max två växlar (måste vara spärrad växellåda), men du får inte köra fortare än 30 km/h.
"De äkta epatraktorerna" är ett uttryck som syftar på de äldre fordonen, som registreringsbesiktigats före 31 mars 1975. De går inte att registrera idag, men får användas i besiktningsdugligt skick."
https://www.expressen.se/motor/guider-2/epa-traktor-har-ar-allt-du-behover-veta/

Som sagt fri fart på två växlar.
"Att köra på ettans och tvåans växel gav en toppfart på 70 kilometer i timmen med originalmotorn i ett extremt högt toppvarv. Eftersom det inte finns någon fjädring på bakhjulen blir det mycket obekvämt för föraren att köra i den hastigheten."
Här kan jag intyga sanningen, kompisen hade en äkta Epa när jag växte upp som man kunde få bort spärren i växellådan. Den var trimmad med dubbla Weber, annan kam, extraktorgrenrör och allt annat man skulle ha på, och 140 km/h med stel bakaxel var en upplevelse jag inte skulle vilja återuppliva nu i vuxen ålder :tungan
 
...och tänk inte ens tanken på att köra in i Tyskland med den.


Buy quality, cry once

Det där med att inte köra in i Tyskland med den. Hur hårda är dem med det där egentligen? Har en sporthoj med BOS dämpare som ser ut som en original fast i kolfiber (dvs. lång inte shorty) och låter normalt, ej skrönande och dånande mer ett fint dovt ljud. Har DB-killer som givetvis åker i när man ska dit i sommar.

Har dock läst olika. En del hävdar att man får vända i gränsen om man inte har DB-killer andra säger att det är ok om man har DB-killer i och vissa säger att det är inga problem alls ens utan killer. Både jag och brorsan var där för några år sen. Han med SF-848 med Akra som dånade även med killer. Jag med Fz1 och yoshi pipa som dock ser ut som en dämpare ska. Inte en polis brydde sig när vi åkte av.

Tror att man kan känna sig rätt lugn om man beter sig som folk och inte åker runt och drar rev-bombs mitt i centrum osv. Sen måste jag säga att man förstår Tyskland och deras attityd mot de värsta ljudtrumpeterna.... :död
 
Det där med att inte köra in i Tyskland med den. Hur hårda är dem med det där egentligen? Har en sporthoj med BOS dämpare som ser ut som en original fast i kolfiber (dvs. lång inte shorty) och låter normalt, ej skrönande och dånande mer ett fint dovt ljud. Har DB-killer som givetvis åker i när man ska dit i sommar.

Har dock läst olika. En del hävdar att man får vända i gränsen om man inte har DB-killer andra säger att det är ok om man har DB-killer i och vissa säger att det är inga problem alls ens utan killer. Både jag och brorsan var där för några år sen. Han med SF-848 med Akra som dånade även med killer. Jag med Fz1 och yoshi pipa som dock ser ut som en dämpare ska. Inte en polis brydde sig när vi åkte av.

Tror att man kan känna sig rätt lugn om man beter sig som folk och inte åker runt och drar rev-bombs mitt i centrum osv. Sen måste jag säga att man förstår Tyskland och deras attityd mot de värsta ljudtrumpeterna.... :död

Du kan ju köra helt utan avgassystem och så länge du inte blir stoppad så är det ju inga problem...
 
Absolut, sant. Frågan var ju dock hur nitiska de faktiskt är och om någon vet/har blivit stoppad samt vad följden blev...

Att köra utan avgassystem låter som en bra tanke! Ska testa i sommar. :tummenupp
 
Absolut, sant. Frågan var ju dock hur nitiska de faktiskt är och om någon vet/har blivit stoppad samt vad följden blev...

Att köra utan avgassystem låter som en bra tanke! Ska testa i sommar. :tummenupp

:hihi

Jag har faktiskt både hört och sett bildbevis på det.* När man rullar av färjan så står Polizei beredd och vinkar in en.

"-Tyvärr, denna MC uppfyller inte Tysk Lag och får således inte framföras på Tysk Väg. Att din snordyra Akrapovic visserligen är laglig spelar ingen roll såvida du inte har - och medför - papper på att kombinationen Din motorcykel och Aktuell ljuddämpare är laglig enligt EU-direktiv xxx.xxx.xxx. Om du är riktigt artig och inte tjafsar kan vi titta bort medan du kör tillbaka till färjan, i annat fall blir det beslag och utlösen när du är tillbaka med släpet."




*källa: nånstans på nätet :fakta
 
Sååååå om man nu är lite nojig osv osv. Räcker det med en besiktning här i Sverige med intyg om godkänd dämpare eller vad fasen behöver man ha med sig? Orkar inte ställa mig och rota med dämpbyte. Uuurk. :näsblod

såvida du inte har - och medför - papper på att kombinationen Din motorcykel och Aktuell ljuddämpare är laglig enligt EU-direktiv xxx.xxx.xxx.

Vilket papper frågar dem efter exakt? Vet du det? :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top