Kan detta stämma?

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
abethebabe skrev:
ps, jag har en ruggigt fin ferrari f40 för bara 250000:- nån som e sugen? fraktar hem till dörren bara sätt in fem papp på mitt konto så ska du se att du aldrig får se nån kärra. :D

Haha..det skulle fan va värt att förlora fem papp om man kunde lura sig själv och tro att man snart äger en Ferrari F40. :banana Dvs om man inte tycker att fem papp är vääääldigt mkt pengar. :hihi

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
3.302,13 euro :confused: :va

Ungefär som att sätta priset 29.983,37 i en annons på blocket. Var har de fått de där superexakta priserna ifrån???? Verkar fånigt.

Jag tror att det är :arsele

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
CBR929
ething skrev:
Sök på liknande scams på nätet så finns de överallt. Är bilden dessutom stulen så är det bara att lägga ner med en gång. Vill någon bli blåst så läs inte vidare (Ge dock hellre pengarna till någon bättre behövande om du nu vill bli av med dem). Alla dessa försök är ren bluff. Det följer samma metod som de som vill köpa din bil jättedyrt och skickar check i förväg. De tjänar kanske inte grova pengar men tillräckligt på det. Om du tvivlar så säg att din kompis bor i Spanien och hämtar den på plats. Jag sätter 100:- på att svaret är att den redan är packad i låda och står på godsterminalen el. liknande.

F.ö sedan när körde svensk polis förmedlingsservice av begagnade fordon. Tänk lite :rolleyes:

Skulle ingen som e bra på engelska kunna skriva ett mail där ni säger att ni ska till spanien nästa vecka och vill komma o kolla på hojarna och ev köpa någon o ta med hem direkt och se vad dom svarar....???

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Var det den här du funderade på? Sadeln ser mjuk ut iaf :lol

Bifogat

• GSXr1000Suzuki.jpg
    GSXr1000Suzuki.jpg
    118.1 KB · Visningar: 165

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"All transactions are handled through www.mobile-fracht.com as we consider it to be the safest way to do business. This escrow site is also recommended and certified partner of mobile. Shipping will be done only once the escrow transaction is approved and the escrow company gives us the "ok". "

Det bästa är att "mobiles" escrow-service endast finns på engelska och inte tyska...konstigt eller hur..

Haha...Bluff nappa inte på det.

Vore intressant att spåra upp vissa av hojarna dock. Dom är ju ganska unika och ägarna är nog inte medvetna om att dessa finns på denna site.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Wiseguy skrev:
"All transactions are handled through www.mobile-fracht.com as we consider it to be the safest way to do business. This escrow site is also recommended and certified partner of mobile. Shipping will be done only once the escrow transaction is approved and the escrow company gives us the "ok". "

Det bästa är att "mobiles" escrow-service endast finns på engelska och inte tyska...konstigt eller hur..

Är det detta du menar? "Escrow-Shipping company" Leker lite med en R1-04 för 3700 euro. Här är hela mailet jag fick tillbaka, stämmer in på fru och lite annat som skrivits tidigare.

"Hello,
The bike is in good condition, has no technical damages at all, no
scratches or dents, no hidden defects.
Technical inspection and emissions testing is passed and stamped as well.
It has title of ownership, cleared of any obligations or fees and comes with all the german documents.
German registration with german TUV and german plates.I am sorry the bike is in England with me.I worked in Hamburg untill some weeks ago in a hospital.I had to get back home because my wife is having a baby.I'm in England,Manchester.I can not come to Germany .If you can come here its great if not I can arrange the delivery to your country and you will have a 5 days inspection period with the Escrow-Shipping company who will take care for everything about the delivery and payment too.
Please contact me back for more details.
Thanks in advance!
"

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Mares skrev:
Hmmm vet inte, verkar lite skumt :va
Ringer en del varnings klockor......
:tomten som försöker bluffa
Men för h-e....
Finns det inte tt oändligt antal trådar om detta redan... "Trelandsbluffen"
Hojen i ett land, säljaren i ett annat och köparen i ett tredje...
Glöm och bergrav alla tankar på att ens sända en 50-öring till dessa bluffmakare...

Klassisk scam!!

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Micke.S skrev:
Om man kollar närmare på bilderna så ser man
att hojarna står i USA. Antagligen har dom raggat
annonsbilder därifrån & tror att ingen i europa kollar
upp det.

Aa det stämmer nog. Kollar man på CBR 600 Fi så står där en bil i bakgrunden med USplåtar ..

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Här är ju inget om betalning i förskott? Fattar jag fel? Lusläs...

Hello again,
Here is how I want to go about delivery and payment for the bike which will be through www.world-cargo-ship.com and will also give you the chance to inspect the bike before I receive the payment for it:
I will explain to you step by step how this will work .
1) First you will have to send me your full name and address. I will need them for the shipping.
2) I go to the company store and leave the bike onto your name as the intended receiver .
3) The shipping company will check the bike to see if everything is ok with it and also the legal papers that will come along with the bike (to see if the description from the papers matches the bike's configuration).
4) The shipping company will send you a delivery notification to let you know they have the bike,in which you will be told that they have the bike and that they checked it.And also the specs of the bike.
5) After you receive the bike, you'll have 5 days for inspection and see that all is in order you will instruct the shipping company to send me the informations about the money deposit and I will be able to receive the funds .
Let me know if we can do this.
Best regards!

RsForce

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Aprilia Rs 125
Grrrooov skrev:

Hello again,
Here is how I want to go about delivery and payment for the bike which will be through www.world-cargo-ship.com and will also give you the chance to inspect the bike before I receive the payment for it:
I will explain to you step by step how this will work .
1) First you will have to send me your full name and address. I will need them for the shipping.
2) I go to the company store and leave the bike onto your name as the intended receiver .
3) The shipping company will check the bike to see if everything is ok with it and also the legal papers that will come along with the bike (to see if the description from the papers matches the bike's configuration).
4) The shipping company will send you a delivery notification to let you know they have the bike,in which you will be told that they have the bike and that they checked it.And also the specs of the bike.
5) After you receive the bike, you'll have 5 days for inspection and see that all is in order you will instruct the shipping company to send me the informations about the money deposit and I will be able to receive the funds .
Let me know if we can do this.
Best regards!

Det låter rätt säkert för mig... Men jag vet inte.
Kan inte nån maila tillbaka till dom och konstatera bestämmt att en av hojjarna e just ens egen, så får vi se vad svaret blir på det.

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
hojlös
RsForce skrev:
Kan inte nån maila tillbaka till dom och konstatera bestämmt att en av hojjarna e just ens egen, så får vi se vad svaret blir på det.

kanske låter säkert. men dom kan nog både skriva å prata så att de låter säkert.
det är ju som med t.ex bilförmedlare, som vill att man ska komma å lämna bilen med nycklar och underskrivet reg bevis, så får du pengar för hemresa, så lovar dom dig pengar på kontot inom xx dagar/veckor.
så nog vet dom vad dom ska säga.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Men jävla idioter. Hur svårt ska det vara att identifiera en scam egentligen? Är ni precis hur dumma som helst?

Så här går det till:

1) Banditen skriver en annons med en fejkad hoj/bil till ett löjligt för-bra-för-att-vara-sant-pris

2) Någon underintelligent lycksökare i Sverige nappar på erbjudandet, vi kallar denna idioten.

3) Idioten kontaktar banditen och får till svar att hojen är fin som snus

4) Nu finns två alternativ, antingen så skriver idioten att han kan komma ned till landet där hojen befinner sig eller att han vill ha den hemsänd. Bägge alternativen kommer att sluta med hemkörningsvarianten:

4a - Idioten vill åka och hämta) Banditen svarar vid detta alternativ att nej, tyvärr, jag var tvungen att snabbt åka tillbaka till ett annat land så hojen befinner sig inte längre i det land som angavs i annonsen, men hey - vi kan ju skeppa den till dig.

4b - Idioten vill ha den hemkörd) Banditen svarar - toppenfint, det fixar vi!

Nu kan banditen råna idioten på pengar på två sätt:

5a - idioten rånas på hela köpesumman) Banditen ger idioten en försäkran om att inga pengar kommer att byta hand innan idioten kollat av hojen, för vi kommer att använda oss av en totalt okänd Escrow-tjänst som ser ut som skit luktar, så du betalar pengarna till dom först och sen betalar dom ut till mig först när du godkänner leveransen. Denna escrow-tjänst är självklart endast en front för banditen, så fort idioten betalat in pengarna så är han rökt.

5b - idioten rånas på fraktpengar) Banditen säger till idioten att han skeppar hojen för 500 dollar eller liknande, idioten tänker inte klart, han ser bara framför sig en sproilans MV Augusta för priset av en skabbig CB750, vilket klipp! Så idioten betalar glatt fraktpengarna, det är ju en liten risk, själva köpesumman betalar han ju först vid leveransen! Därefter hör idioten inte av banditen någonsin igen.

Vill du vara idioten så kör i vind! Beställ en hoj till herre-jösses-pris och försök intala dig att det finns naturliga orsaker till det löjligt låga priset (import via spanska enklaver i Nordafrika och andra kopiöst dumma försök till bortförklaringar).

Last edited:

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
r6 2004
r1an med förlängd sving har jag sett i flera stylinghemsidor från usa!!!!!
det är en riktig blåsning :fatta!

Last edited:

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
RsForce skrev:

Jag håller på och mailar lite med den killen för att kolla hur det blir.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Grrrooov skrev:

Hello again,

Det kommer avgifter på något sätt, var så säker.

Om du fortfarande inte tror folk så kan du ju titta lite på NÄR dom två firmorna dom hänvisar till registrerade sina domäner (scammers blir ofta nedstängda och måste ständigt skapa nya domäner att lura folk till)

Fraktsidan reggad 6 mars i år... inte så jätte etablerat whois på www.world-cargo-ship.com

Själva handelssidan är äldre... 6 februari 2006. Snart 2 månader i branchen :)

whois på www.custom-bike-shop.com

Edit: extra kul att det är samma kontaktperson för dom två domänerna :)

Grrrooov skrev:
Jag håller på och mailar lite med den killen för att kolla hur det blir.

Fråga gärna hur det kommer sig att det är samma personer bakom "butiken" som bakom fraktbolaget. Dom verkar satsa på breda tjänster :)

Last edited:

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
sgtpepper skrev:
1) Banditen skriver en annons med en fejkad hoj/bil till ett löjligt för-bra-för-att-vara-sant-pris

2) Någon underintelligent lycksökare i Sverige nappar på erbjudandet, vi kallar denna idioten.

3) Idioten 4b - Idioten vill ha den hemkörd) Banditen svarar - toppenfint, det fixar vi!

Nu kan banditen råna idioten på pengar på två sätt:
5b - idioten rånas på fraktpengar) Banditen säger till idioten att han skeppar hojen för 500 dollar eller liknande, idioten tänker inte klart, han ser bara framför sig en sproilans MV Augusta för priset av en skabbig CB750, vilket klipp! Så idioten betalar glatt fraktpengarna, det är ju en liten risk, själva köpesumman betalar han ju först vid leveransen! Därefter hör idioten inte av banditen någonsin igen.

Vill du vara idioten så kör i vind! Beställ en hoj till herre-jösses-pris och försök intala dig att det finns naturliga orsaker till det löjligt låga priset (import via spanska enklaver i Nordafrika och andra kopiöst dumma försök till bortförklaringar).

Men i detta läget så handlade det ju inte om att betala en krona i förväg om jag förstod den inlagda texten rätt. Låt säga att jag beställer en hoj, han får adress. Om han då inte tar betalt för varken hoj eller frakt i förväg, var finns då blåsningen? Ok, jag kanske inte får en hoj men jag har ju ändå inget betalat.

SCAM? Är det rätta namnet på denna typ av bedrägeri alla hänvisar till?

Det kan ju faktiskt finnas ärliga personer i annat land som kan gå med på att skicka hojen, var går gränsen mellan en seriös sådan och en SCAMare?

Det kan vara troligt att detta är just en sådan men det är fortfarande lika roligt att testa vad personen säger. Betalar jag inget så kostar det ju inget mer än tiden, något kul kan man väl ha som fritidssyssla om man ändå letar hoj inför sommaren...

pjohan skrev:
Det kommer avgifter på något sätt, var så säker.
Fraktsidan reggad 6 mars i år... inte så jätte etablerat whois på www.world-cargo-ship.com

Själva handelssidan är äldre... 6 februari 2006. Snart 2 månader i branchen :)

whois på www.custom-bike-shop.com

Edit: extra kul att det är samma kontaktperson för dom två domänerna :)

Bågen kommer ifrån en privatperson i detta fallet och inte från www.custom-bike-shop.com så tyvärr kan jag inte fråga detta. Blir inte rätt då.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Grrrooov skrev:
Bågen kommer ifrån en privatperson i detta fallet och inte från www.custom-bike-shop.com så tyvärr kan jag inte fråga detta. Blir inte rätt då.

Fortfarande vill han använda ett fraktbolag/escrowtjänst som fick sin domän reggad för mindre än en månad sedan vilket borde tända alla varningsflaggor som finnas. Du gör som du vill men räkna med att någon form av pengar ska betalas (tex "säkert" via deras "etablerade" escrow) innan du får hojen i hamn. Småpotatis i förhållande till hojens värde men tillräckligt för att det ska vara värt jobbet dom laggt ner på konversation, skickande av falska dokument etc.

Men vill du bara jävlas med honom så visst, kör på. Problemet är att dom troligtvis lägger av så fort någon krånglar det minsta, finns tillräckligt många andra att lura utan att lägga ner samma jobb. Mitt inlägg var inte menat rent mot dig utan mot folk som på fullaste allvar trodde att tidigare referade bolag var seriösa..

sleepy6

Mumma...
Gick med
16 Jan 2006
Hoj
CBR600RR
Grrrooov skrev:
2036469 Jag håller på och mailar lite med den killen för att kolla hur det blir.

Jag testade samma sak som du gör, i sommras...
Och fick typ samma mail som du..
Men när jag kom till frågan om han kunde skicka mer bilder på hojjen så tog det stopp :)
Tror det är värt 20lax eller nåt att bara få se hojjen innan :)

Ta det lungt när ni handlar...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Asså, det verkar vara en hel del som bara *vill* tro att det är sant för att priserna är så bra. Lägg ner och handla och betala en hoj efter provkörning är mitt råd. Inte betala i förskott för en hoj som aldrig kommer att dyka upp...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept