Angående #38
Synd du inte tog något foto på det nya batteriet med <Voltmeter innan du monterade batteriet.
11,74 Volt är ett rejält urladdat batteri.
Ingen av mina hojar har startat med ett Biltema batteri med så låg spänning.
Min misstanke blir att Voltmetern visar fel. Försök låna en annan Voltmeter som jämförelse
eller åk hem till någon som har Voltmeter och mät batteriet på hans hoj / (bil). Jämför.
På moderna bilar med motorn igång ligger batterispänningen på 14,3 Volt.
Nya batteriet tomgång + halvljus 13,99 Volt. Borde vara 14,3 Volt (som på GSX1300R).
Generatorn på Sprint RS gav också 14,3 Volt.
Laddar generatorn dåligt på hojen ? Eller visar Voltmetern fel ?
Nya batteriet tomgång + helljus + LED-ramp 13,40 Volt. Borde vara 14,3 Volt (som på GSX1300R). Generatorn på Sprint RS gav också 14,3 Volt.
Laddar generatorn dåligt på hojen ? Eller visar Voltmetern fel ?
Ta och mät batterispänningen med halvljuset och motorn vid högre varv
3000 RPM Batterispänning ?
Kommer du upp till mindre än 14,2 Volt vid 3000 RPM så har du fel på laddningen eller Voltmetern ?
Och börja med att kontrollera Voltmetern.
Kom du upp till 14,2 Volt vid 3000 RPM så verkar både Voltmeter och laddning funka någorlunda.
Prova då med helljus + LED-ramp
vid 3000 RPM Batterispänning ?
Kommer du upp till mindre än 14,2 Volt vid 3000 RPM så verkar generatorn inte klara helljus + LED-ramp. Även om det kan vara kass laddningsregulator som gör att laddningen inte fungerar. Kass laddningsregulator är ett mycket vanligt fel. Hade kass på SV650S.
Vilken Yamaha modell är det ?
Vilken årgång ?
Det underlättar för oss på SH att ge tipps om vi vet vilken hoj det är ?
Det underlättar att mäta om man kan koppla in voltmetern med testsladdar.
Speciellt om man vill som du ta snygga foton av Voltmeter och mätning.
Biltema
Linda om krokodilklämman kopplad till testsladden från Voltmetern med tejp så minskas risken för kortis.