Kan ett relä ladda ur batteriet?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker att vilospänningen ser låg ut.
Om batteriet är helt frikopplat bör du ligga på ca 12,7 V på ett fulladdat friskt batteri, i alla fall inte lägre.
Nu finns det ju alltid någon elektronik som drar ner detta på en modern hoj, men det kändes som att en hel volt var mycket?
Men intressant att de vad du kommer fram till.
Jag har förresten ett par tvåhjulingar som drar ur ett fulladdat batteri på mindre än två veckor, och det är "by design".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Angående #38
Synd du inte tog något foto på det nya batteriet med <Voltmeter innan du monterade batteriet.
11,74 Volt är ett rejält urladdat batteri.
Ingen av mina hojar har startat med ett Biltema batteri med så låg spänning.
Min misstanke blir att Voltmetern visar fel. Försök låna en annan Voltmeter som jämförelse
eller åk hem till någon som har Voltmeter och mät batteriet på hans hoj / (bil). Jämför.
På moderna bilar med motorn igång ligger batterispänningen på 14,3 Volt.

Nya batteriet tomgång + halvljus 13,99 Volt. Borde vara 14,3 Volt (som på GSX1300R).
Generatorn på Sprint RS gav också 14,3 Volt.
Laddar generatorn dåligt på hojen ? Eller visar Voltmetern fel ?

Nya batteriet tomgång + helljus + LED-ramp 13,40 Volt. Borde vara 14,3 Volt (som på GSX1300R). Generatorn på Sprint RS gav också 14,3 Volt.
Laddar generatorn dåligt på hojen ? Eller visar Voltmetern fel ?

Ta och mät batterispänningen med halvljuset och motorn vid högre varv
3000 RPM Batterispänning ?
Kommer du upp till mindre än 14,2 Volt vid 3000 RPM så har du fel på laddningen eller Voltmetern ?
Och börja med att kontrollera Voltmetern.

Kom du upp till 14,2 Volt vid 3000 RPM så verkar både Voltmeter och laddning funka någorlunda.

Prova då med helljus + LED-ramp
vid 3000 RPM Batterispänning ?
Kommer du upp till mindre än 14,2 Volt vid 3000 RPM så verkar generatorn inte klara helljus + LED-ramp. Även om det kan vara kass laddningsregulator som gör att laddningen inte fungerar. Kass laddningsregulator är ett mycket vanligt fel. Hade kass på SV650S.

Vilken Yamaha modell är det ?
Vilken årgång ?
Det underlättar för oss på SH att ge tipps om vi vet vilken hoj det är ?

Det underlättar att mäta om man kan koppla in voltmetern med testsladdar.
Speciellt om man vill som du ta snygga foton av Voltmeter och mätning.
Biltema
Linda om krokodilklämman kopplad till testsladden från Voltmetern med tejp så minskas risken för kortis.1699259094517.png
 
Last edited:

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Ja, som ovanstående säger är din polspänning för låg. Något är fel, endera är batteriet inte laddat eller också drar något mycket ström och sänker spänningen.

Ladda batteri så du vet att det är fullt.

Ta av ena polen och mät spänningen så.
Sätt dit polen och mät på nytt.
Är spänningen lägre så är det något som drar ström och då laddas batterit ur.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Kom du upp till 14,2 Volt vid 3000 RPM så verkar både Voltmeter och laddning funka någorlunda.
Den startade jättefint idag och voltmätaren (ja, det finns en i instrumenteringen) visade lite drygt 14 volt när jag körde (brukar ligga runt 4000-5000 rpm – variomatic). Kan man dra slutsatsen att det var reläet som var av fel sort och/eller trasigt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den startade jättefint idag och voltmätaren (ja, det finns en i instrumenteringen) visade lite drygt 14 volt när jag körde (brukar ligga runt 4000-5000 rpm – variomatic). Kan man dra slutsatsen att det var reläet som var av fel sort och/eller trasigt?
Låter Bra med lite drygt 14 Volt när du kör ! GRATTIS :tummenupp
Då har du inte fel på laddningen.

Då blir slutsatsen att LED-ramp NC reläet var boven som laddade ur batteriet.
Eftersom reläet var Normally Closed / NC så måste reläspolen ha ström för att släcka LED-rampen när du parkerat.
Och strömmen till reläspolen med parkerad hoj gjorde slut på batteriet.
Bäst med Slutande relä till sådant här. Dvs reläspolen drar bara ström när du ska ha LED-rampen tänd, dvs när du kör hojen och generatorn laddar och driver både spole, LED-ramp och laddar batteriet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men, kommer styrspänningen till reläet direkt från batteriet via en separat knapp?
Tänkte mest på att det måste vara något som kan ge en konstant spänning som håller reläet draget även när hojen är avstängd med tändningslåset :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men, kommer styrspänningen till reläet direkt från batteriet via en separat knapp?
Tänkte mest på att det måste vara något som kan ge en konstant spänning som håller reläet draget även när hojen är avstängd med tändningslåset :va
Ja det måste det ju vara (konstant spänning till NC reläet) annars är ju LED-belysningen tänd när hojen är parkerad
om man valt den vanliga lösningen med nytt (rejält dimensionerat) kablage direkt från batteri
(via säkring vid batteriet och sedan relä) till LED-belysningen.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja det måste det ju vara (konstant spänning till NC reläet) annars är ju LED-belysningen tänd när hojen är parkerad
om man valt den vanliga lösningen med nytt (rejält dimensionerat) kablage direkt från batteri
(via säkring vid batteriet och sedan relä) till LED-belysningen.
Ja, men tänkte att spänningsförsörjningen till LED-rampen kanske också kan plockas från en källa som endast levererar med motorn igång, och då blir felaktigheten svårare att upptäcka.
Men intressant att följa hur den slutgiltiga lösningen ser ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, men tänkte att spänningsförsörjningen till LED-rampen kanske också kan plockas från en källa som endast levererar med motorn igång, och då blir felaktigheten svårare att upptäcka.
Men intressant att följa hur den slutgiltiga lösningen ser ut.

Borde inte ledrampen då tändas så fort man vrider av tändningen om man har ett NC relä?

Jag är lite nyfiken på hur kretsen som styr reläet spole är kopplad? Har den kopplats via hel helljusomkopplare på tex kablaget i lyktan eller är det en separat knapp som får sin spänningsmatning från batteriet eller nån annanstans?

Man kan ju få det att funka med NC relä men då kopplar man ju inte LED-rampens relä till halvljuset plus kabel, dock borde man ju inte kunna släcka rampen utan att ha på halvljuset. Jag skulle aldrig ta ut en stryspänning till en reläspole innan tändlåset eller ljusomkoplaren på en hoj. Tycker det är nog illa på min Thruxton där jag fuskat med ett USB-ladduttag och spänningsmatningen direkt från batteriet så man av misstag kan glömma på GPS eller laddade saker om man har dåligt minne..

NO relä kopplat till helljuset alternativ över tändlåset är väl hur det ska kopplas med kabeln till spänningsmatnigen till rampen avsäkrad så nära batteriet som möjligt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Borde inte ledrampen då tändas så fort man vrider av tändningen om man har ett NC relä?

Jag är lite nyfiken på hur kretsen som styr reläet spole är kopplad? Har den kopplats via hel helljusomkopplare på tex kablaget i lyktan eller är det en separat knapp som får sin spänningsmatning från batteriet eller nån annanstans?

Man kan ju få det att funka med NC relä men då kopplar man ju inte LED-rampens relä till halvljuset plus kabel, dock borde man ju inte kunna släcka rampen utan att ha på halvljuset. Jag skulle aldrig ta ut en stryspänning till en reläspole innan tändlåset eller ljusomkoplaren på en hoj. Tycker det är nog illa på min Thruxton där jag fuskat med ett USB-ladduttag och spänningsmatningen direkt från batteriet så man av misstag kan glömma på GPS eller laddade saker om man har dåligt minne..

NO relä kopplat till helljuset alternativ över tändlåset är väl hur det ska kopplas med kabeln till spänningsmatnigen till rampen avsäkrad så nära batteriet som möjligt.
Jag tänkte att det var kopplat så att spolen på NC reläet alltid fick spänning (av någon anledning) även med avstängd tändning, och det var detta som laddade ur batteriet.
Sedan spänningsförsörjs LED rampen från en källa som bara levererar när motorn är igång.
Men kanske långsökt.
Är i alla fall nyfiken på att få reda på hur det var/är kopplat?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett enkelt sätt få ett NC relä att fungera så LED-rampen bara är tänd när Helljuset är tänt är att koppla spolen till plus (+) på batteriet och till HEL-ljuslampans (+)-sida.
När Helljuset är släckt är det lågt motstånd i HELljuslampan och reläspolen blir jordad, drar och släcker LED-rampen. När helljuset tänds så blir spolen kopplad till (+) där den förut var jordad. Ingen ström genom spolen, reläet släpper och NC reläet tänder LED-rampen.
Smart bortsett från att batteriet töms när hojen är parkerad.
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ett enkelt sätt få ett NC relä att fungera så LED-rampen bara är tänd när Helljuset är tänt är att koppla spolen till plus (+) på batteriet och till HEL-ljuslampans (+)-sida.
När Helljuset är släckt är det lågt motstånd i HELljuslampan och reläspolen blir jordad, drar och släcker LED-rampen. När helljuset tänds så blir spolen kopplad till (+) där den förut var jordad. Ingen ström genom spolen, reläet släpper och NC reläet tänder LED-rampen.
Smart bortsett från att batteriet töms när hojen är parkerad.
Fungerat det där verkligen på en plusstyrd hoj? Kanske är morgontrött men i mitt huvud just nu när jag läser så kommer spolen att brinna upp? När brytaren för helljuset slås av (kretsen bryts) så kommer väl helljuset matas genom reläspolen om inte minussidan/jord till helljuset också bryts? Som sagt, morgontrött och fattar verkligen inte hur det skulle fungera?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
OM det funkar så tänker jag att det inte känns så fiffgt att ha den lösningen.
Tråkigt att stå och plocka säkringar om det är så att helljuslampan är trasig :va
Nä, gör rätt istället, så slipper du skapa elände för en eventuell nästa ägare också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fungerat det där verkligen på en plusstyrd hoj? Kanske är morgontrött men i mitt huvud just nu när jag läser så kommer spolen att brinna upp? När brytaren för helljuset slås av (kretsen bryts) så kommer väl helljuset matas genom reläspolen om inte minussidan/jord till helljuset också bryts? Som sagt, morgontrött och fattar verkligen inte hur det skulle fungera?
Helljuset matas genom reläspolen med strömmen genom reläspolen ca 0,13 A ( se #7 ) det är så liten ström så helljuslampan är släckt. Jag testade med ett labbaggregat vilken spänning det är över lampan med strömmen från reläspolen, lampa en 55 W halogenlampa i ett extraljus.
Vid 0,01 Volt över lampan ström 0,105 A, effekten = 0,01V * 0,105 A = 0,001 Watt
Vid 0,02 Volt över lampan ström 0,163 A, effekten = 0,02 V * 0,163 A =0,003 Watt
Kan inte ställa in 0,13 A beklagar.
Jag håller med om att det är en olämplig koppling pga reläet tömmer batteriet men helljuslampan kommer vara släckt. Effekten, det rör sig om tusendels Watt är alldeles för låg. Se foton
För att glödtråden i lampan ska börja glöda svagt fodras 1 Volt spänning som ger 1,3 A ström= 1,3 W effekt.
För att lampan ska ge ett svagt sken fodras 2,3 Volt som ger 1,8 A, dvs ca 4 W effekt.
Vid 13 Volt är strömmen genom lampan 4,236A och effekten 55 Watt.
1699601657739.png
och nästa
1699601698643.png
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ja det måste det ju vara (konstant spänning till NC reläet) annars är ju LED-belysningen tänd när hojen är parkerad.
Ja, både innan och nu får reläet såklart konstant spänning direkt från batteriet. LED-belysningen var varken förut eller nu tänd när hojen är parkerad. Då hade jag ju inte varit så undrande.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Helljuset matas genom reläspolen med strömmen genom reläspolen ca 0,13 A ( se #7 ) det är så liten ström så helljuslampan är släckt. Jag testade med ett labbaggregat vilken spänning det är över lampan med strömmen från reläspolen, lampa en 55 W halogenlampa i ett extraljus.
Vid 0,01 Volt över lampan ström 0,105 A, effekten = 0,01V * 0,105 A = 0,001 Watt
Vid 0,02 Volt över lampan ström 0,163 A, effekten = 0,02 V * 0,163 A =0,003 Watt
Kan inte ställa in 0,13 A beklagar.
Jag håller med om att det är en olämplig koppling pga reläet tömmer batteriet men helljuslampan kommer vara släckt. Effekten, det rör sig om tusendels Watt är alldeles för låg. Se foton
För att glödtråden i lampan ska börja glöda svagt fodras 1 Volt spänning som ger 1,3 A ström= 1,3 W effekt.
För att lampan ska ge ett svagt sken fodras 2,3 Volt som ger 1,8 A, dvs ca 4 W effekt.
Vid 13 Volt är strömmen genom lampan 4,236A och effekten 55 Watt.
View attachment 491754
och nästa
View attachment 491755
Men....varför?
Helt otroligt dålig konstruktion?
Så även om det fungerar så är det ingenting som man skulle rekommendera tänker jag? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men....varför?
Helt otroligt dålig konstruktion?
Så även om det fungerar så är det ingenting som man skulle rekommendera tänker jag? :va
Jag tror vi alla på SH är överens om att ett NC-relä för att starta Extraljus är "olyckligt" val.
Bättre med ett NO-relä som inte drar någon ström när hojen är parkerad.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top