Kan ett relä ladda ur batteriet?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men var på det relä som jag använde först (se bild) syns att det är av NC- och inte NO-typ?
View attachment 491824
Här syns det att det är ett Normally Closed eller NC eller på svenska brytande relä
1699726939245.png
Så här ser NO = Normally open = Slutande relä ut. 87 och 30 har inte kontakt i
leveransläge ( utan spänning till reläspolen )
1699727234430.png
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Här syns det att det är ett Normally Closed eller NC eller på svenska brytande relä
View attachment 491829
Så här ser NO = Normally open = Slutande relä ut. 87 och 30 har inte kontakt i
leveransläge ( utan spänning till reläspolen )
Men det står inte? Man måste tolka illustrationen? :va Och det förklarar väl inte varför ett NC-relä konsumerar ström även när det inte är aktiverat?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men det står inte? Man måste tolka illustrationen? :va Och det förklarar väl inte varför ett NC-relä konsumerar ström även när det inte är aktiverat?
Man måste tolka illustrationen .....
Ett NC relä drar ingen ström när det inte är aktiverat.
Men använder man ett NC-relä till att styra ett extraljus / LED-ramp så måste spolen vara aktiverad (=dra ström) för att släcka LED-rampen.
Så för att den parkerade hojen inte ska ha LED-rampen tänd så måste spolen vara aktiverad.
Enda sättet komma undan detta är att LED-rampen får ström från "en ledning efter tändningslåset" och det är (tycker jag) kanske inte så bra att belasta tändningslåset med mer ström.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Primitivt. Borde finnas internationella förkortningar.
Illustrationen av en slutande NO och en brytande krets NC används över hela världen, den kan nog ses som en förenkling av en förkortning :)
Illustrationen visar alltid funktionens opåverkade läge och kan beroende på typ av relä, switch, kontaktor m.m. bestå av 1, 4, 8 eller annat antal in/utgångar med olika funktion.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Helljuset matas genom reläspolen med strömmen genom reläspolen ca 0,13 A ( se #7 ) det är så liten ström så helljuslampan är släckt. Jag testade med ett labbaggregat vilken spänning det är över lampan med strömmen från reläspolen, lampa en 55 W halogenlampa i ett extraljus.
Vid 0,01 Volt över lampan ström 0,105 A, effekten = 0,01V * 0,105 A = 0,001 Watt
Vid 0,02 Volt över lampan ström 0,163 A, effekten = 0,02 V * 0,163 A =0,003 Watt
Kan inte ställa in 0,13 A beklagar.
Jag håller med om att det är en olämplig koppling pga reläet tömmer batteriet men helljuslampan kommer vara släckt. Effekten, det rör sig om tusendels Watt är alldeles för låg. Se foton
För att glödtråden i lampan ska börja glöda svagt fodras 1 Volt spänning som ger 1,3 A ström= 1,3 W effekt.
För att lampan ska ge ett svagt sken fodras 2,3 Volt som ger 1,8 A, dvs ca 4 W effekt.
Vid 13 Volt är strömmen genom lampan 4,236A och effekten 55 Watt.
View attachment 491754
och nästa
View attachment 491755

Fasiken vad roligt att du kopplade upp grejerna och körde ett test :)
Hade du relät kopplat i serie med glödlampan vid testet eller utgick du från spolens resistans för att räkna ut strömmen?
Nu är jag piggare och räknade på det, du har helt rätt i allting du skrev :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fasiken vad roligt att du kopplade upp grejerna och körde ett test :)
Hade du relät kopplat i serie med glödlampan vid testet eller utgick du från spolens resistans för att räkna ut strömmen?
Nu är jag piggare och räknade på det, du har helt rätt i allting du skrev :)
Jag utgick från spolens resistans för att räkna ut strömmen. Men jag tog och kopplade upp allt senare, dvs reläspolen i serie med lampan och lade på 12,7 V spänning, typiskt för ett blybatteri.
Resultatet var att strömmen minskade oavbrutet från start.
Jag gissar för att kopparen i reläspolen blev varm med ökat motstånd som följd. Efter en stund var det som i fotot nedan.
På dubbelreläet sitter en strömbrytare som jag använder för att släcka halvljuset vid bankörning.
Om någon undrar varför det är en strömbrytare på reläet.
Och som tidigare sagts, det är bättre använda slutande relä (som det här) till Extraljus.
1699789891368.png
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top