Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
ka11e, att bli arbetslös är fan ingen saga för mig. Jag har inte a-kassa för jag anser mig inte ha råd att vara med sen helliansen kom till makten. Hur ska jag kunna försörja min familj? "du får väl skaffa ett nytt jobb" Visst, men grejen är att på ams hemsida finns ca 70 chaufförsjobb (lastbilschaufför, d enda jag kan). PLUS, jag söker på andra sätt än genom ams också, men det finns inga chaufförsjobb just nu. Branschen skriker efter chaufförer har man ju hört, vilken bransch då? Är det meningen att man SKA söka jobb inom andra sektorer än inom det man är utbildad inom så finns det ju ingen mening med att utbilda sig alls. Och är det rimligt att en person som har 4 år kvar (o med alla krämpor) ska vara tvungen att gå ut i arbete ist för att få pension när han har slitit hela livet?

RÖSTA RÖTT

Självklart ska du söka andra jobb än bara det du är utbildad till!

Du har själv valt att gå ur akassa!

Buffert till svårare tider verkar folk ha svårt för!

Tänk på de som inte har jobbat ihop till akassa, unga direkt ifrån skolan t ex.
Var själv i den situationen o då fick ja helt enkelt ha ett "skitjobb" som telefonist me 45kr/h men vet du va .. jag e glad att jag gjorde det för det gav i alla fall yrkeserfarenhet i mitt framtida cv o det är bättre att görs ngt än att bara sitta hemma o rulla tummarna.

Själv har jag fått sänkt akassa då det knappt finns ngn arbetslöshet inom mitt yrke.

Jag kommer inte uppmana ngt till hur man ska rösta men jag som jobbar inom vården, o mina kollegor "den berömda lågavlönade sjuksyrran", har äntligen fått mer i plånboken tack vare M, jag vill inte att det ska skilja 1000 kr på att jobba o vara hemma o ett ökat bidragssamhälle.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
ka11e, att bli arbetslös är fan ingen saga för mig. Jag har inte a-kassa för jag anser mig inte ha råd att vara med sen helliansen kom till makten. Hur ska jag kunna försörja min familj? "du får väl skaffa ett nytt jobb" Visst, men grejen är att på ams hemsida finns ca 70 chaufförsjobb (lastbilschaufför, d enda jag kan). PLUS, jag söker på andra sätt än genom ams också, men det finns inga chaufförsjobb just nu. Branschen skriker efter chaufförer har man ju hört, vilken bransch då? Är det meningen att man SKA söka jobb inom andra sektorer än inom det man är utbildad inom så finns det ju ingen mening med att utbilda sig alls. Och är det rimligt att en person som har 4 år kvar (o med alla krämpor) ska vara tvungen att gå ut i arbete ist för att få pension när han har slitit hela livet?

RÖSTA RÖTT

Jag har utbildat mig i 7år till navelluddsflätare med 500000kr i skuld till skattebetalarna men nu GER de mig inget jobb! Fy fan, jag tänker INTE jobba som något jag inte är utbildad till. RÖSTA RÖTT!

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Självklart ska du söka andra jobb än bara det du är utbildad till!

Du har själv valt att gå ur akassa!

Buffert till svårare tider verkar folk ha svårt för!

Tänk på de som inte har jobbat ihop till akassa, unga direkt ifrån skolan t ex.
Var själv i den situationen o då fick ja helt enkelt ha ett "skitjobb" som telefonist me 45kr/h men vet du va .. jag e glad att jag gjorde det för det gav i alla fall yrkeserfarenhet i mitt framtida cv o det är bättre att görs ngt än att bara sitta hemma o rulla tummarna.

Själv har jag fått sänkt akassa då det knappt finns ngn arbetslöshet inom mitt yrke.

Jag kommer inte uppmana ngt till hur man ska rösta men jag som jobbar inom vården, o mina kollegor "den berömda lågavlönade sjuksyrran", har äntligen fått mer i plånboken tack vare M, jag vill inte att det ska skilja 1000 kr på att jobba o vara hemma o ett ökat bidragssamhälle.

Men varför ska man då utbilda sig till något? Med den filosofin kan vi ju ha vilka tomtar som helst på vilket arbete som helst. Jag har utbildat mig till chaufför o då ska jag fan i mig jobba som det. Jag gick ur a-kassa när helliansen höjde avgifterna. Transport har en av de högsta avgifterna av alla kassor. Jag vill INTE ta ett städjobb tex, för då måste jag få bostadsbidrag o annat för att kunna försörja familjen. Och jag vill inte ha bidrag TROTS att jag är socialdemokrat. Jag vill jobba TROTS att jag är en socialdemokrat. Vill inte leva på andra TROTS att jag är sosse. Alla sossar är inte lata bidragstagare som många tycks tro. Men att sparka på de som redan ligger vill jag inte göra. och DET, det gör alliansen...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej men jag tror att nyttjandet av bemanningsföretag i syfte att kringgå LAS blir enklare med nuvarande regering.

Och???

LAS syfte må vara att skydda de som är fast anställda. Men eftersom verkligheten är att det ÄR läskigt att ta på sig ekonomiskt ansvar (även för företagare) så slutar man anställa. Med resultatet att du är UTAN jobb istället för har ett "tillfälligt med chans till tillsvidareanställning senare". Självklart dyker det upp smarta alternativ som bemanningsbraschen som "löser" detta på ett smidigt sätt.

Problemet med sossar är att det inte duger med att ha ett jobb. Det ska va bra betalt, inte för långt att pendla, anslutet till rätt fack. Och framförallt ska man från första dagen få ett löfte om livstidsanställning.

Är det verkligen så svårt att se det ur bolagens ögon? Jag sommarjobbade på ett lager i somras. Och det blev så uppenbart hur många verkar tro att vi fíck betalt för "att vara där", och inte vad vi faktiskt gjorde.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken

RÖSTA RÖTT

jag säger som jag sa sist sossarna kom till makten igen..nu ska det blir skönt att lyfta shitoads med bidrag och jobba svart..:banana:banana

Nej men du måste också inse att för att få jobb idag så krävs det också ökad flyttbarhet på arbetskraften.

man kan idag inte sitta mellan riksgränsen och boden och klaga över att det inte finns jobb inom taxi näringen tex..( dumt exempel men jag hoppas ni fattar )

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Åter igen.. INGEN ÄNDRING ÄR GJORD AV LAS. Hur kan det då bli enklare med nuvarande regering?

Därför att jag inte tycker nuvarande regeringen gör tillräckligt för att stävja tex oersiösa bemanningsföretag samtidigt som det finns element inom alliansen som vill, enligt mig, förändra LAS till det sämre - nämligen Maud och hennes gäng.

Stymer

Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Men varför ska man då utbilda sig till något? Med den filosofin kan vi ju ha vilka tomtar som helst på vilket arbete som helst. Jag har utbildat mig till chaufför o då ska jag fan i mig jobba som det. Jag gick ur a-kassa när helliansen höjde avgifterna. Transport har en av de högsta avgifterna av alla kassor. Jag vill INTE ta ett städjobb tex, för då måste jag få bostadsbidrag o annat för att kunna försörja familjen. Och jag vill inte ha bidrag TROTS att jag är socialdemokrat. Jag vill jobba TROTS att jag är en socialdemokrat. Vill inte leva på andra TROTS att jag är sosse. Alla sossar är inte lata bidragstagare som många tycks tro. Men att sparka på de som redan ligger vill jag inte göra. och DET, det gör alliansen...

"Har inte råd med A-kassan"- skitsnack! Du har fått skattesänkningar som med råge kompenserar höjningen. Vad är det som hindrar dig att ta ett "skitjobb" under tiden du söker annat? Slöhet?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Och???
Är det verkligen så svårt att se det ur bolagens ögon? Jag sommarjobbade på ett lager i somras. Och det blev så uppenbart hur många verkar tro att vi fíck betalt för "att vara där", och inte vad vi faktiskt gjorde.

Nu är det företagen som ska hanteras med silkesvantar och det är väldigt synd om dom när de felrektyrerar.... Varken lata arbetare eller inkompetenta rekryterare har något i företagen att göra, iaf inte i de positioner de märkligt nog verkar ha hamnat på.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Om du vill jobba så tar du "skitjobbet" i väntan på att du får (söker) ngt annat! Se inte ner på lokalvåedare, de gör en fantastisk insats o förtjänar ett bättre rykte! O de jag känner tar inte emot nga
bostadsbidragEn som har "tomma luckor" i sitt cv skulle inte jag överväga att anställa.

. Vad får dig att tro att de röda skulle sänka akasseavgiften? o hur påverkas "din" bransch av ökad bensinskatt?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vill INTE ta ett städjobb tex, för då måste jag få bostadsbidrag o annat för att kunna försörja familjen. Och jag vill inte ha bidrag TROTS att jag är socialdemokrat. Jag vill jobba TROTS att jag är en socialdemokrat. Vill inte leva på andra TROTS att jag är sosse.

Du vill inte ta ett städjobb och bostadsbidrag för du vill inte leva på andra. Så du låter bli att ha ett jobb öht och får HELA inkomsten via skattepengar istället?

:va

Vidare tycker jag du har så jävla fel, man får ta vad man kan få. Även om man utbildar sig så är inte det nån garanti för jobb. Jag gick från kvalificerad IT-systemsäljare till (nästan) kundtjänst. En tjejkompis pluggade fastighetsekonomi i 4 år och har NU fått jobb, efter 1,5 år som biträde i en godisbutik. En kompis jobbar som telefonförsäljare och är utbildad kock, en annan är civilingenjör och jobbar på ICA.

Gemensamt för oss alla är vi har / har haft jobb, klarat oss själva och varit med och pumpat in pengar till din arbetslöshet. Som dessutom uttalat beror på att du vägrar göra nåt annat än att va trucker!

Skandal!

Dessutom är min far åkare, och jag VET att det finns jobb i branschen (ytterligare en ingenjör faktiskt som fick jobb rätt snart som chaufför när han insåg att ett nytt ingenjörsjobb efter Scania var svårt). Men åkarna tycker att det är svårt att få tag i "bra" folk. Jag tänker inte döma dig för det här. Men det kanske är på sin plats att göra en liten inventering och se om du verkligen är så bra som det krävs, eller om du bara har C-kort och gillar träskor?

Nu är det företagen som ska hanteras med silkesvantar och det är väldigt synd om dom när de felrektyrerar.... Varken lata arbetare eller inkompetenta rekryterare har något i företagen att göra, iaf inte i de positioner de märkligt nog verkar ha hamnat på.

"Inkompetenta rekryterare"???

Du har aldrig suttit på den sidan stolen va? Hur lätt tror du att det är att på 1-5 intervjutillfällen avgöra hur lönsam en individ kommer att vara om ett år? Hur lätt är det att veta hur en person kommer att reagera när provanställningen går ut, eller när flickvännen dumpar honom eller när det krävs förändringar i form av ändrade arbetstider eller -uppgifter för att få det att gå runt?

Ett samlat intryck från vänstern är att dem/ni verkar klassa folk efter titel i anställningsavtalet, inte individen. Det skiljer helt sjukt mycket i vad olika människor faktiskt levererar, både gällande kvalificerade akademikerjobb och på de enklaste av "kneg".

Last edited:

Stymer

Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Därför att jag inte tycker nuvarande regeringen gör tillräckligt för att stävja tex oersiösa bemanningsföretag samtidigt som det finns element inom alliansen som vill, enligt mig, förändra LAS till det sämre - nämligen Maud och hennes gäng.

Maud och hennes gäng vill att man skall få göra fler undantag vid uppsägningar. De vill inte förändra LAS på något annat sätt. Tyvärr så har de inte fått igenom det kravet med resten av Alliansen. Alltså DET BLIR INGA FÖRÄNDRINGAR AV LAS! Tyvärr för ett företag som går knackligt, de får kanske inte behålla sina bästa medarbetare. Det kommer säkert hjälpa till att få företag att gå bättre och i framtiden kunna anställa fler....

Hur många har du anställt i ditt liv? LAS gör att folk inte vågar säga upp sig för att byta jobb. LAS gör att företag inte vågar anställa. LAS gör att speciellt unga inte får jobb. LAS gör att "oseriösa" bemanningsförag blomstrar.

Jämför gärna med Danmark. De har i stort sett skrotat LAS och de har minst arbetslöshet i Europa. Det skall dock sägas att de samtidigt höjt A-kassan, vilket jag tycker är rimligt.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Maud och hennes gäng vill att man skall få göra fler undantag vid uppsägningar. De vill inte förändra LAS på något annat sätt. Tyvärr så har de inte fått igenom det kravet med resten av Alliansen. Alltså DET BLIR INGA FÖRÄNDRINGAR AV LAS! Tyvärr för ett företag som går knackligt, de får kanske inte behålla sina bästa medarbetare. Det kommer säkert hjälpa till att få företag att gå bättre och i framtiden kunna anställa fler....

Hur många har du anställt i ditt liv? LAS gör att folk inte vågar säga upp sig för att byta jobb. LAS gör att företag inte vågar anställa. LAS gör att speciellt unga inte får jobb. LAS gör att "oseriösa" bemanningsförag blomstrar.

Jämför gärna med Danmark. De har i stort sett skrotat LAS och de har minst arbetslöshet i Europa. Det skall dock sägas att de samtidigt höjt A-kassan, vilket jag tycker är rimligt.

Det du beskriver är en förändring av LAS.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
"Inkompetenta rekryterare"???

Du har aldrig suttit på den sidan stolen va? Hur lätt tror du att det är att på 1-5 intervjutillfällen avgöra hur lönsam en individ kommer att vara om ett år? Hur lätt är det att veta hur en person kommer att reagera när provanställningen går ut, eller när flickvännen dumpar honom eller när det krävs förändringar i form av ändrade arbetstider eller -uppgifter för att få det att gå runt?

Ett samlat intryck från vänstern är att dem/ni verkar klassa folk efter titel i anställningsavtalet, inte individen. Det skiljer helt sjukt mycket i vad olika människor faktiskt levererar, både gällande kvalificerade akademikerjobb och på de enklaste av "kneg".

Ja det verkar vara väldigt svårt, även för alliansen att rekrytera.
Hur många ministrar fick avgå första veckan när de var i regeringsställning? 3 st? Tack och bock.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja det verkar vara väldigt svårt, även för alliansen att rekrytera.
Hur många ministrar fick avgå första veckan när de var i regeringsställning? 3 st? Tack och bock.

Vilken tur då att de har rätt att sålla bort de som inte håller måttet. Så att de inte liksom sveriges företag måste leva med idioterna och försöka få det att gå runt ändå! :tummenupp

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Du vill inte ta ett städjobb och bostadsbidrag för du vill inte leva på andra. Så du låter bli att ha ett jobb öht och får HELA inkomsten via skattepengar istället?

:va

Vidare tycker jag du har så jävla fel, man får ta vad man kan få. Även om man utbildar sig så är inte det nån garanti för jobb. Jag gick från kvalificerad IT-systemsäljare till (nästan) kundtjänst. En tjejkompis pluggade fastighetsekonomi i 4 år och har NU fått jobb, efter 1,5 år som biträde i en godisbutik. En kompis jobbar som telefonförsäljare och är utbildad kock, en annan är civilingenjör och jobbar på ICA.

Gemensamt för oss alla är vi har / har haft jobb, klarat oss själva och varit med och pumpat in pengar till din arbetslöshet. Som dessutom uttalat beror på att du vägrar göra nåt annat än att va trucker!

Skandal!

Dessutom är min far åkare, och jag VET att det finns jobb i branschen (ytterligare en ingenjör faktiskt som fick jobb rätt snart som chaufför när han insåg att ett nytt ingenjörsjobb efter Scania var svårt). Men åkarna tycker att det är svårt att få tag i "bra" folk. Jag tänker inte döma dig för det här. Men det kanske är på sin plats att göra en liten inventering och se om du verkligen är så bra som det krävs, eller om du bara har C-kort och gillar träskor?

Pumpat in pengar till min arbetslöshet???
Jag lever inte på soc om du tror det. Just nu är jag föräldraledig, vilket alla har rätt til oavsett om de är arbetslösa eller jobbar.
Jag har jobbat som städare för ett antal år sedan, så jag vet hur det är. Har även varit timvikarie inom barnomsorgen/ skolan. Men det var innan jag fick barn. och då var jag tvungen att få bidrag för att få det att gå runt.
Men nu är det så att jag enligt kollegor är en omtyckt person som kan mitt yrke. Jag är stolt över att kunna köra 24 meters ekipage och inneha YRKESKOMPETENSBEVIS (hur många branscher har det som krav). Och nej, jag har INTE träskor

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke

RÖSTA RÖTT
Det är just pga personer som dig som det är OTROLIGT viktigt att vi röstar Blått idag.

Du har inte råd med A-kassa? Och blir sedan sur när du inte får dålig ekonomi efter du fått sparken?

Du har utbildning och är arbetslös. Du blir erbjuden jobb inom en annan sektor men tackar nej och går hellre på bidrag än att jobba. Andra kan ju arbeta för dig....

:zpy

Last edited:

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Du har inte råd med A-kassa?? Vilket skitsnack! :cpparty

Nej, jag anser att jag inte har råd med det. Jag har 3 barn som kostar (för det gör barn vad än somliga tycks tro), bil (som jag måste ha då jag inte kan förlita mig på kollektivtrafiken, bor 3 mil från karlstad), sedan tillkommer allt annat (tel, mat, boende mm). Det blir inte mkt över när allt är betalt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, jag anser att jag inte har råd med det. Jag har 3 barn som kostar (för det gör barn vad än somliga tycks tro), bil (som jag måste ha då jag inte kan förlita mig på kollektivtrafiken, bor 3 mil från karlstad), sedan tillkommer allt annat (tel, mat, boende mm). Det blir inte mkt över när allt är betalt.

Och du tycker då med det stora ansvar du har för din familj att det är en bra idé att säga upp den försäkring du har för din ekonomi?

Istället röstar du rött, får höjd skatt med samma kostnad som för A-kassan nu ( som du inte har råd med), höjda skatter för transportsektorn vilket ger färre jobb och fortfarande ingen ersättning utan A-kassa?

Smart...

hellride

Gick med
6 Jun 2009
Hoj
Håhåjaja. Jag har inte en massa tomma luckor på mitt cv.
Jag har inte bidrag från nåt håll.
Jag har inte tackat nej till något jobb.
Jag var inte ensam om att gå ur a-kassan när de blå tog över. (pga höjda avg)
MEN!!! Jag tycker inte det är rätt och rimligt att en person som har jobbat hela sitt liv ska behöva tvingas ut i arbete när han har fyra år kvar till pension och att en person som är 38 som är frisk och arbetsför blir av med jobbet.

Dessutom söker jag över hela landet och i Norge. Så ni vet...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Som någon redan har påpekat så har ju jobbskatteavdraget redan kompenserat för den höjda avgiften till akassan.
Men sen så finns det andra alternativ, tex Alfakassan.
Snusar/röker du tex? Då kan man sluta med det och använda pengarna till akassan.
Du kan flytta till en mindre lägenhet/sälja kåken och bo i en hyresrätt.
Alternativen är många, men sensmoralen är ju att det är DU som ska förändra ditt liv till det bättre, ingen annan ska göra det åt dig.

Hela din attityd lyser rött och det är ju den filosofin som har sänkt svensk ekonomi.

Senast när det var val så var jag långtidssjukskriven och man hörde skräckhistorier om att de sjukskrivna skulle få det sämre. Men fortfarande röstade jag på Moderaterna då jag inte hade planerat att vara sjuk speciellt länge och var inte speciellt orolig ändå då man har rättigheter även som sjuk i dagens Sverige, allt annat som sägs är bullshit.

Håhåjaja. Jag har inte en massa tomma luckor på mitt cv.
Jag har inte bidrag från nåt håll.
Jag har inte tackat nej till något jobb.
Jag var inte ensam om att gå ur a-kassan när de blå tog över. (pga höjda avg)
MEN!!! Jag tycker inte det är rätt och rimligt att en person som har jobbat hela sitt liv ska behöva tvingas ut i arbete när han har fyra år kvar till pension och att en person som är 38 som är frisk och arbetsför blir av med jobbet.

Dessutom söker jag över hela landet och i Norge. Så ni vet...

Så du menar att det är en rättighet att man ska få gå i pension 4 år tidigare bara "för att man känner för det"?
Rätt och rimligt att en 38-åring blir av med jobbet säger du? Vad har det med Borgarna att göra? Antagligen så beror det på en sjunkande världsekonomi som gjorde att du blev av med jobbet.

Och om du nu säger att du söker över hela Sverige och Norge, varför har du inte fått jobb då? Är det för att du endast söker som chaufför eller? Jag är övertygad om att det finns jobb, men jag håller med om att det inte är rimligt att man ska behöva söka ett jobb i Arvidsjaur tex om man bor i Karlstad. Inte om man har ungar åtminstone.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...