2fast4Hjo
"Dude I almost hade U"
ka11e, att bli arbetslös är fan ingen saga för mig. Jag har inte a-kassa för jag anser mig inte ha råd att vara med sen helliansen kom till makten. Hur ska jag kunna försörja min familj? "du får väl skaffa ett nytt jobb" Visst, men grejen är att på ams hemsida finns ca 70 chaufförsjobb (lastbilschaufför, d enda jag kan). PLUS, jag söker på andra sätt än genom ams också, men det finns inga chaufförsjobb just nu. Branschen skriker efter chaufförer har man ju hört, vilken bransch då? Är det meningen att man SKA söka jobb inom andra sektorer än inom det man är utbildad inom så finns det ju ingen mening med att utbilda sig alls. Och är det rimligt att en person som har 4 år kvar (o med alla krämpor) ska vara tvungen att gå ut i arbete ist för att få pension när han har slitit hela livet?
RÖSTA RÖTT
Självklart ska du söka andra jobb än bara det du är utbildad till!
Du har själv valt att gå ur akassa!
Buffert till svårare tider verkar folk ha svårt för!
Tänk på de som inte har jobbat ihop till akassa, unga direkt ifrån skolan t ex.
Var själv i den situationen o då fick ja helt enkelt ha ett "skitjobb" som telefonist me 45kr/h men vet du va .. jag e glad att jag gjorde det för det gav i alla fall yrkeserfarenhet i mitt framtida cv o det är bättre att görs ngt än att bara sitta hemma o rulla tummarna.
Själv har jag fått sänkt akassa då det knappt finns ngn arbetslöshet inom mitt yrke.
Jag kommer inte uppmana ngt till hur man ska rösta men jag som jobbar inom vården, o mina kollegor "den berömda lågavlönade sjuksyrran", har äntligen fått mer i plånboken tack vare M, jag vill inte att det ska skilja 1000 kr på att jobba o vara hemma o ett ökat bidragssamhälle.