Kan inte bestämma mig - Ska jag göra det?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
sɐəɹpuɐ;5947965 skrev:
Fel. Det kanske är svårt att tro det när man är ung men man är faktiskt ungefär samma människa när man är medelålders. Jag var 44 när jag tog kortet och körde 1200 mil på nakenhoj första säsongen, så den stod inte oanvänd speciellt mycket. Det är klart att det finns de som körde mer, men många av dem har nog touringhojar och åker på europasemester.

Jag vet inte om det betydde mer eller mindre för mig än det skulle gjort när jag var 24, men jag hade åtminstone en kul sommar och kommer fortsätta köra.

Jag vet att man är samma människa ung som gammal i grund och botten. Men åldern tar ut sin rätt förr eller senare och man blir bekvämare och mindre nyfiken på sin omvärld. Har många gånger hört folk i min egen ålder planera vad de ska göra 20- 30 år framåt. Då ska de ut och resa, köpa den där sportbilen de alltid drömt om. Ett utlandsboende eller två. De lever inte i nuet utan i framtiden. För de allra flesta stannar allt vid en dröm. Livet blir sällan som man tänkt sig.

Möjligt att jag har fel. Men man har sett en hel del föräldrar genom åren som "förverkligat" sig på äldre dagar där sportbilen, motorcykeln, båten mest har blivit en symbol för ungdom och frihet. Ingen blir gladare än jag när man ser äldre personer som faktiskt tar tag i och förverkligar gamla drömmar. Det är egentligen aldrig för sent. Man är inte äldre än vad man gör sig. Fysiken gör sig dock säkert påmind tillslut.

44 år är ingen ålder. Då har man fortfarande stor aptit på livet. Bara att gratulera att du tog ditt mc-kort och njuter av ditt mc-intresse :tummenupp
 

Mr123

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Ort
Lund
Hoj
Ingen :(
TS här igen...

Tack för ännu fler svar!

Jag tror att ett problem jag har är att när jag ser nån komma åkandes på gatan eller ser en video på youtube så tänker jag "fan va coolt!!!!!", för det ser väldigt coolt ut, men jag kan inte skilja på om det är roligt att köra mc eller om jag bara tycker det är coolt och därmed vill köra mc för att vara så cool själv. :)

För att förtydliga, jag vill inte bli kriminell eller något (jag tror folk missförstod mig innan), det var bara i och med den serien jag började tänka på mc (för jag har liksom aldrig blivit exponerad för det förut). Och sen dess har jag kollat en massa på youtube (sporthojsåkande vloggare, custom cafe racer-folk, alla möjliga videos) och det är där jag fått den där känslan... fan vad coolt.


Det är sånt jag ser som får mig att vilja skaffa kortet. Men kanske gillar jag bara idéen av det, det är liksom svårt att veta om jag kommer vilja köra i verkligheten. Det känns ju rätt opraktiskt egentligen. Jämfört med andra fordon. Förutom bränsleekonomin.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för ännu fler svar!

Jag tror att ett problem jag har är att när jag ser nån komma åkandes på gatan eller ser en video på youtube så tänker jag "fan va coolt!!!!!", för det ser väldigt coolt ut, men jag kan inte skilja på om det är roligt att köra mc eller om jag bara tycker det är coolt och därmed vill köra mc för att vara så cool själv. :)

För att förtydliga, jag vill inte bli kriminell eller något (jag tror folk missförstod mig innan), det var bara i och med den serien jag började tänka på mc (för jag har liksom aldrig blivit exponerad för det förut). Och sen dess har jag kollat en massa på youtube (sporthojsåkande vloggare, custom cafe racer-folk, alla möjliga videos) och det är där jag fått den där känslan... fan vad coolt.


Det är sånt jag ser som får mig att vilja skaffa kortet. Men kanske gillar jag bara idéen av det, det är liksom svårt att veta om jag kommer vilja köra i verkligheten. Det känns ju rätt opraktiskt egentligen. Jämfört med andra fordon. Förutom bränsleekonomin.

Det där med bränsleekonomin kan du glömma. En liten modern diesel har betydligt bättre bränsleekonomi. En liten modern bensinbil har marginellt sämre bränsleekonomi.

Men skriv in dig på en körskola nu för fan. Du får antagligen aldrig veta innan du provat.
 

Tjita1

Guest
Många körskolor har ju provlektioner, så du får åka med ut till deras körgård och testa lite innan du bestämmer dig.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Tog kortet i Maj 2012, bästa jag någonsin gjort. Så sjukt roligt.
Köpte en gammal fzr 1000 som kostade 1600 om året i försäkring pga åldern. Det som kostade mest för mig var kortet ca 19000 och utrustning ca 12000.

Köpte ny hoj i höstas som åkte rätt in i garaget för förvaring och kan ärligen säga att det är den längsta vintern jag någonsin upplevt!
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Skaffa kortet om det är det DU vill och känner för - du kommer säkerligen inte ångra dig.
Prova skaffa lämpa och övningskör med någon polare om du nu kan det eller 1 lektion på körskolan

Gillar du det kör ba.

Jag tog kortet förra våren och har igentligen velat ta det dom senaste 5 åren och ångrar mig att jag inte gjorde det tidigare :)

prismässigt är det allt från 8k - 20k beroende på hur du är.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Hur skall du veta om du inte provar? Just do it.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Jag får upprepa mitt tidigare inlägg i en kortare text:

Testa!

Det är inte svårare än så. Förklara läget för en körskola så kan de säkert hjälpa dig att få en bra uppfattning om vad det handlar om utan att det behöver kosta (onödigt) massa pengar.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Har inte läst hela tråden, men:
Ja, kör på!

Jag tog mitt körkort 24 är gammal för tio år sen. Pendlade på en trimmad moppe dessförinnan, men blev trött på att hela tiden behöva titta mig över axlen efter farbror blå. Eftersom jag hade åldern inne, så tog jag för tung.

Jag började läsa teori i januari, och skrev upp i slutet på februari.
Började på körskolan i april, och körde upp i mitten på maj, så allt gick snabbt och smärtfritt, och på den tiden var det inte så fasligt dyrt som jag tycker att det blivit idag.

Sen att jag inte köpt eller kört en tung mc sedan dess är en annan historia, men jag vet att jag kan om jag vill.

Nu 12 år senare är jag glad att jag har kortet, för nu har jag skaffat mig min första hoj, ifs ett renoveringsobjekt, men till våren blir det (förhoppningsvis) köra av.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Precis - och man kan ju börja med billigare och eller begagnat. Första hojen min var en 30kkr hoj, stället beggat, hjälm Biltema. Sen byggde man på efterhand.

Så var klok och satsa lagom med stålar i början, dela upp och köp billigt eller begagnat. Sen byter du upp dig nästa säsong till det du då vet att du vill ha!

Angående merkostnaden av tillbehör till en motorcykel finns det en rad uppsättningar och saker av olika priser och kvalisort. Men om det är en punkt jag aldrig skulle kompromissa på och gå till Biltema och köpa så är det en hjälm. Man har bara ett huvud och jag personligen skulle inte snåla på den punkten bara för att jag tyckte att en riktig kruka var lite för dyr. Billig hoj och begagnat skinnställ, fine. Hjälm, nej.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
sɐəɹpuɐ;5947943 skrev:
Körkortet var en rätt liten del av vad jag lade på hojåkandet förra året. Som nybörjare behöver man hjälm, ställ, stövlar, ryggskydd, handskar och lås också. Och en motorcykel. Dessutom köpte jag en lättare jacka och ytterligare ett ryggskydd, kevlarjeans och lättare skor för korta turer i stan. Utöver det tunnare handskar en del extraprylar till hojen, depåstöd och ytterligare en uppsättning kläder och hjälm till barnen. Och så det som alla måste betala alltså massvis av bensin - 1200 mil, en halvliter milen - försäkring, service och skatt. Jag glömde förresten knix och storbana.

Och nu behöver jag en ny uppsättning däck och så vill jag ha en Scala Rider G9 och ett skinnställ med stövlar och handskar. Jag tror inte att det tar slut där.

När jag seglade tidigare brukade det sägas att segling var som att stå i duschen och riva sönder tusenlappar. Hojåkande har mer än lite gemensamt med det.

Ärligt talat.. det är bara dyrt att köra hoj om man är prylbög. Alltså är det dyrt att vara prylbög :) själv skulle jag minsann aldrig få för mig att lägga mer än 30 lakan per år!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Angående merkostnaden av tillbehör till en motorcykel finns det en rad uppsättningar och saker av olika priser och kvalisort. Men om det är en punkt jag aldrig skulle kompromissa på och gå till Biltema och köpa så är det en hjälm. Man har bara ett huvud och jag personligen skulle inte snåla på den punkten bara för att jag tyckte att en riktig kruka var lite för dyr. Billig hoj och begagnat skinnställ, fine. Hjälm, nej.
Dock har biltemas hjälmar fått bra betyg i just säkerheten så de är bara att klota på med en sån. Nackdelen med en billigare hjälm är snarare att som inte är lika bekväma som dom dyrare hjälmarna.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
"You need to reconnect with your penis man!!"

Du är ju sugen, bara att köra på det! Annars kommer du sitta där en varm junikväll och ångra dig!
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Precis säkerheten i biltemas hjälmar är inget problem utan det är tyngden och bekvämligheten som fått hamna i andra hand pga priset. Deras lite dyrare ryggskydd sitter dock kanonbra på mig.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Rätt kasst forum att fråga "om man ska skaffa mc kort" på skulle jag vilja säga. Lite som att gå in på Jaktforum och fråga om det är värt att satsa på jägarexamen :tummenupp

Doftar Troll lååååång väg :D


Om det är dyrt att köra hoj...hmm. Jaa, det beror ju på hur man är lagt. Jag beställde en ny Panigale på fyllan i sommras. Vaknade med blixtrande huvudvärk, fylleångest (mer pga nått annat) och med ett mail frå polaren på IBC att min hoj förbereds på leverans. Dock så var det inte första gången jag gjorde så och inte siste heller. Jag beställde Sveriges första (förmodligen inte bara Sveriges) Streetfighter S via SMS från en fest när en kille på IBC messade mig från en MC mässa att "nu är SF´n officiellt beställningsbar"....Döm min förvåning när jag några dagar senare fick frågan om jag vill ha helsystem med den..."vadå helsystem ? till vad ? jag har ju det på de hojar jag har..."

Så mitt råd, beställ hoj och prylar till den på fyllan, det ger liksom mod att skita i vad det kostar. Precis som ett besök på en cool bar där man beställer in skumpa och sluddrar "fuck it" när notan kommer...

Som första hoj vid 39 (har aldrig kört nått med 2 hjul och motor innan) var ett nytt Monster 900ie.

Jag skulle inte vilja säga att man med åldern blir bekvämare och mindre nyfiken på omvärlden. För mig är det tvärtom...Ju äldre jag blev och i mitt yrkesliv mer meriterad - desto större möjligheter jag jag hade för att tjäna de pengar som behövs för att betala mina hobbys och upplevelser. Det var mer accepterat att en chef kunde skita i att slita 12h per dag. Jag skilde mig för att ha mer tid, eftersom huset och 2 barn tog det mesta. EN hoj blev sakta 3 och 6 dyk per år i balja blev sakta 60 i rätt extrema miljöer världen över. I år blir det återigen Himalaya i en månad och grottdykning i Mexiko i 3 v...varvat med flera mindre utflykter. Idag är jag 47 och känner att jag gör och vill göra mer än när jag var 27 då jag jobbade 24x7 för att skapa mig en karriärplattform och få bekräftelse. Idag har jag mer tid och pengar helt enkelt och så är det nog för många. Jag var mer inlåst, inrutad och kuvad av livet när jag var 35 nått och trodde att det är ödesbestämt att man måste mögla i ett hus nertyngd av en massa plikter från jobb, familj och ekonomi. Så nej...med åldern blir man inte förstörd, man får insikt och MOD att förändra.

Man måste ha långsiktiga visioner och mål, det är inte det. Jag vet att jag vill klättra Ama Dablam när jag fyller 50. För det får man dock inte tappa fokusen på det som händer IDAG.

ALLT i våra liv handlar om VAL, PRIORITERINGAR och vad man är villig att offra för att uppnå det man vill och förverkliga sig själv. Vad det är måste man dock komma på helt själv och avgöra hur viktigt det är just för DIG.
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Det är en livslång investering såsom många skriver. Själv tillhör jag dom lyckliga som har en underbar maskin hemma i garaget som jag bara väntar på att leva tätt, tätt intill hela sommaren lång. Känslan av en vår dag höra första hojen yla omkring är faktiskt obeskrivbar. Just hur mycket du själv längtar efter att få ge dig ut en liten sväng bara.. en liten liten sväng (jo just det)

Go for it säger jag, vissa saker är bra att ha i livet och ett tjusigt A på körkortet kommer du gilla länge länge!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top