Jag har gått och funderat på att skaffa motorcykel (eller egentligen motorcykelkörtkort) i ett halvår nu... men jag blir inte visare, så jag tänkte fråga internet om råd.
Jag är 23 år gammal (fyller 24 om några månader) och pluggar sista året på en civilingengörsutbildning i Lund. Jag har haft vanligt körkort i några år, men är ärligt talat
inte så bra på att köra bil. Är väl inte så "äventyrlig" av mig egentligen, men provar ibland lite annorlunda grejer. Började t ex ta fallskärmscertifikat men
chickened out efter några hopp.
Allt började med min svägerska. Hon sa att hon hade blivit sugen på att köra motorcykel efter att ha kollat på Sons of Anarchy. Jag såg några avsnitt och så hände samma sak för mig!
Blev verkligen jättesugen direkt, lärde mig en massa smågrejer relaterat till motorcyklar o s v.
Men jag vet ju inte, har aldrig åkt motorcykel (blev skjutsad på en vespa en gång, var jävligt roligt) så jag vet inte om det är värt det! Att skaffa mc-körkort är ju en investering, tid och pengar, och det kanske inte ger mig så mycket i slutändan. Det finns ju en del uppenbara
nackdelar med motorcykling också.
Det är såklart en svår balans att bedöma för er, men någon input kanske man kan få!
Och att ni är motorcykelentuseaster gör väl eventuella råd partiska
men ni har väl säkert haft svårt att bestämma er för något i livet.
Så vad tror ni, hur borde jag tänka/göra?
Sen har jag några praktiska frågor, som någon gärna får svara på om ni pallar.
*
För att få mc-körkort ska man göra teoriprov, knarkinfomöte, halkbana och uppkörning, och that's it, korrekt?
* Vad är en rimlig kostnad för hela mc-körkortet?
* Ungefär hur lång tid tar det att lära sig/få körkort?
* Kan ni rekommendera någon prisvärd körskola i Lund/Malmö?
* Hur farligt är det egentligen att åka mc? There are bold riders and old riders, but there are no bold and old riders?
Jättetack på förhand
Hej och välkommen till SH.com! Nedan följer en wall of text. Ber om ursäkt för detta men hoppas samtidigt att du finner en del svar på dina frågeställningar.
Det är alltid kul med människor som får upp ögonen för nya saker, vad det än gäller och vad det än är som har skapat det nya intresset. Att du också lyckas knåpa ihop ett bra och självinsiktsfullt första-inlägg är ju också strålande
Mitt korta svar på din fråga är helt klart JA! Klart du ska
testa! Det handlar väl i mångt och mycket om den individuella livsfilosofi man lever efter men jag är ganska säker på att man gör dödsbädden mindre ångerfull för sig om man iaf har
testat på saker man velat göra under sitt liv. Det behöver inte vara en dålig sak att man inte genomför aktiviteten fullt ut, snarare tvärtom - man kan stolt inse att man iaf prövat på något men att det inte är ens kopp te.
Med det sagt så har jag har fetmarkerat lite saker i ditt inlägg som får mig att fundera lite på det du beskriver.
Du beskriver att du vill
skaffa motorcykel med körkortet som det sekundära intresset. Det kanske bara är semantikrelaterat men redan här börjar en del varningsklockor ringa, iaf för mig.
Jag har flertalet vänner som, snarare än tanken på att få köra hoj, gillar tanken av sig själv körandes på en hoj. Det är värt att nämna att ingen av dessa idag har skaffat sitt körkort trots övningskörningstillstånd i sådär 5-6 år och att de ägt flertalet hojar under denna tiden.
Som någon skrev tidigare i tråden krävs det ofta en del för att klassa sig som en "inte så bra bilförare". Det är bra att du tar upp detta! Min erfarenhet säger mig att man blir bra på det man tycker är kul och eftersom man tycker det är kul är det lätt att bli bra på det. Den stora frågan som du måste ställa dig är väl kanske då:
Trivs du i trafiken?
Innan du besvarar frågan vill jag tillägga att svaret kanske bör baseras på trafiken [utanför Lund] eftersom Lund är en förbannat otrevlig stad att framföra motorfordon i
.
Fallskärmshoppningscertet.. "Fegade" du ur för att det inte var det du hoppats (phun intended) på eller svalnade helt enkelt intresset efter ett tag? Om det sistnämnda stämmer bra, känner du att du har ett relativt kort intressespann och att saker
ofta nästan bara är roliga till en början? Jag kan nämligen känna igen mig i lyckan av att göra förstudien till ett projekt, vad det än gäller, för att sedan sakteligen tappa intresset under själva genomförandet
om jag inte har ett vettigt mål.
Nästa stora fråga du måste ställa dig: Vad är
ditt mål med körkortet?
Du skriver också att det finns "uppenbara nackdelar med motorcykling". Personligen ser jag detta som ett fritidsintresse. Fritidsintressen kostar ofta både tid och pengar så dessa faktorer bortser iaf jag ifrån eftersom man sällan kommer ifrån dessa.
Den enda uppenbara nackdelen för mig, jämfört med andra fritidsintressen, är isf den relativt höga säkerhetsrisken. Man sätter helt klart sitt liv på spel för sitt fritidsintresse men man får ju väga denna risk mot vad man får i gengäld. Det finns många säkerhetsåtgärder man kan vidta,
framför allt genom sitt egna beteende. Det är precis som i "vanliga" livet - Man får helt enkelt se sig för innan man går över gatan, tugga maten innan man sväljer, inte glömma andas etc etc.
Ser du några nackdelar utöver dessa kanske det innebär extra friktion i ditt körkortstagande. Så ställ dig själv frågan om vilka nackdelar som finns och om de är möjliga att minimera och/eller kanske helt eliminera i sammanhanget.
Den kanske mest fruktade delen i motorcykelkörkortsprocessen är manöverbanan (konbanan). Den ingår som en del i uppkörningen och du kommer inte få "köra upp" i trafiken förrän denna är avklarad.
Denna bit är för många
svår men handlar i mångt och mycket om att träna och på uppkörningen ta det lugnt och inte stressa upp sig.
Om du inte redan gjort det; kolla upp hur manöverprovet ser ut på youtube. Skapa dig en uppfattning om det går till. Räds dock inte för mycket
Jag läser många inlägg från andra som rekommenderar dig att ta kortet eftersom
de ångrar att de inte gjort detta tidigare.
De har haft en livslång dröm att ta kortet men att det inte blivit av. Min gissning är att dessa människor, redan från början, har ett större mc-intresse än dig (annars hade du kommit på detta innan du såg SoA).
Dock är det aldrig för sent att hitta nya
egna intressen. Men det ska det ju vara just
ditt intresse, inte någons som tog sitt mc-kort 10 år för sent.
Avslutningsvis önskar jag dig all lycka med ditt eventuella hojkort. Jag hoppas verkligen att du testar och känner samma glädje som många av oss andra, första gången vi hoppade upp på en hoj.
Skaffar du kortet får du hojta till så kör vi en runda! Jag bor ju i grannkommun'.