Det kanske blir billigare i framtiden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5748695
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5748695
Moderna enduros (åtminstone ktm) brukar vara landsvägsreggade och levereras med landsvägskit med blinkers och skit, så nog kan man komma på en enduro, bara man gjort sig besväret att plocka på blinkers m.m. (vet inte om man också måste köra förbi besiktningen, men alla andra hojar har ju 4 års grace på första besiktningen...)
Försök hitta nån i din närhet som kan agera handläggare, (kostar runt lappen tror jag, lämp + handledarkurs x2). Sedan köper du nått "billigt", värdesäkert o övningskör på lite avskilda områden.
Tycker du det är kul, kör på! Annars sälj för i stort sätt samma pengar o hitta på nått annat.
Så det var, tackar för rättning-handledarkurser.
Krävs inga sådana för hoj änsålänge så övningskörningstillstånd och handledartillstånd är allt. Eget tillstånd behöver man ju ändå och handledartillståndet kostar bara 65 kronor så hittar man någon som ställer upp är det ett MYCKET billigt sätt att få mängdträning.
Minst 175 kg och minst 50 kw är lägstakraven för tung uppkörningshoj nuförtiden.
Tog körkortet sommaren 2012. Detta var ett väldigt spontant och hastigt beslut då jag kände att jag behövde ett projekt under sommaren och att ta kortet blev utmaningen.Så vad tror ni, hur borde jag tänka/göra?
Sen har jag några praktiska frågor, som någon gärna får svara på om ni pallar.
* För att få mc-körkort ska man göra teoriprov, knarkinfomöte, halkbana och uppkörning, och that's it, korrekt?
* Vad är en rimlig kostnad för hela mc-körkortet?
* Ungefär hur lång tid tar det att lära sig/få körkort?
* Kan ni rekommendera någon prisvärd körskola i Lund/Malmö?
* Hur farligt är det egentligen att åka mc? There are bold riders and old riders, but there are no bold and old riders?
Jättetack på förhand
Jag går emot trenden och säger "njae".
Du har sett några avsnitt ur en tv-serie som handlar om knark och vapensmugglande hojåkare där själva hojåkandet har romantiserats till sin spets.
Börja istället med att leta upp någon (här t.ex.) som erbjuder dig skjuts på hojen när säsongen kommit igång så får du se om det defakto är något för dig. Visst, vi skall och bör försöka få fler hojåkare i Sverige, men personligen tycker jag att det skall vara av rätt orsak.
Men med det sagt, efter en åktur lär du vara tokbiten.
Nej, ingen mc för den som inte inte är säker!
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|