Kan inte bestämma mig - Ska jag göra det?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Teknikaliteter som hojval och sånt behöver du inte tänka på i det här läget. Det viktiga är att ha en hoj som uppfyller kraven vid uppkörningen. Går du via skola kommer det vara en icke-fråga.

Se till att få prova att köra hoj så du får en känsla av vad det är. Har du aldrig kört tidigare är det lämpligt att du provar på en modell där du sitter upprätt då det ger en större känsla av säkerhet och kontroll.

Sen gäller de gamla vanliga reglerna för körkort - se till att få mängdträningen privat och själva instruerandet i skolan.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Klart du ska ta kortet, men om du tänker köpa en glidare (du nämnde SoA) så skit i det, fan vad besviken du kommer bli...

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Försök hitta nån i din närhet som kan agera handläggare, (kostar runt lappen tror jag, lämp + handledarkurs x2). Sedan köper du nått "billigt", värdesäkert o övningskör på lite avskilda områden.
Tycker du det är kul, kör på! Annars sälj för i stort sätt samma pengar o hitta på nått annat.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Moderna enduros (åtminstone ktm) brukar vara landsvägsreggade och levereras med landsvägskit med blinkers och skit, så nog kan man komma på en enduro, bara man gjort sig besväret att plocka på blinkers m.m. (vet inte om man också måste köra förbi besiktningen, men alla andra hojar har ju 4 års grace på första besiktningen...)

Minst 175 kg och minst 50 kw är lägstakraven för tung uppkörningshoj nuförtiden.

Försök hitta nån i din närhet som kan agera handläggare, (kostar runt lappen tror jag, lämp + handledarkurs x2). Sedan köper du nått "billigt", värdesäkert o övningskör på lite avskilda områden.
Tycker du det är kul, kör på! Annars sälj för i stort sätt samma pengar o hitta på nått annat.

-handledarkurser.
Krävs inga sådana för hoj änsålänge så övningskörningstillstånd och handledartillstånd är allt. Eget tillstånd behöver man ju ändå och handledartillståndet kostar bara 65 kronor så hittar man någon som ställer upp är det ett MYCKET billigt sätt att få mängdträning.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Är du en sopa på att köra bil kommer du troligtvis vara en sopa på att köra motorcykel, unga killar har i regel attityden att de är världsbäst på att köra eller åtminstonde bra, jobba med självförtroendet så ska du se att du också kan bli bra på både det ena och det andra :tummenupp

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
-handledarkurser.
Krävs inga sådana för hoj änsålänge så övningskörningstillstånd och handledartillstånd är allt. Eget tillstånd behöver man ju ändå och handledartillståndet kostar bara 65 kronor så hittar man någon som ställer upp är det ett MYCKET billigt sätt att få mängdträning.
Så det var, tackar för rättning:tummenupp

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Tur att du inte vart inspirerad av spök-rider iaf, eller valfri Ivan Drago rulle (alla vet ju att Drago är snabbast).
:D

Huruvida det är farligt eller ej att köra beror mycket på hur du kör, med tanke på att du verkar ganska icke-sporthojs-rebell-gasa-helvet-typ så skulle jag påstå att det är relativt ofarligt.

Men ha det som en hemlis nu för helv! Kexen måste tro att det är livsfarligt att åka hoj.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
... och förra året kostade handledartillståndet 170 kr. Fortfarande billigt.

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Åk till mc-mässan i Göteborg nu i slutet av januari, en massa hojar att kolla på och provsitta. Där finns även mycket info om körkortet.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Trodde att du skulle bli sågad vid fotknölarna när du nämnde Sons of anarchy :hihi Vintern kanske inte gör SHare så jävla krassa ändå?:)

Och för att svara på frågan, ja för helvete ta kortet!!!:tummenupp

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Så vad tror ni, hur borde jag tänka/göra?

Sen har jag några praktiska frågor, som någon gärna får svara på om ni pallar.
* För att få mc-körkort ska man göra teoriprov, knarkinfomöte, halkbana och uppkörning, och that's it, korrekt?
* Vad är en rimlig kostnad för hela mc-körkortet?
* Ungefär hur lång tid tar det att lära sig/få körkort?
* Kan ni rekommendera någon prisvärd körskola i Lund/Malmö?
* Hur farligt är det egentligen att åka mc? There are bold riders and old riders, but there are no bold and old riders?

Jättetack på förhand :)
Tog körkortet sommaren 2012. Detta var ett väldigt spontant och hastigt beslut då jag kände att jag behövde ett projekt under sommaren och att ta kortet blev utmaningen.

Min tidigare erfarenhet är ett b-körkort samt att jag hade moppe. Jag gjorde allt via körskolan och därmed inget privat. I slutändan tog det mig 2 månader, 11 körlektioner och det kostade mig 17 000.

Det började som en kul grej att bara ta kortet. Resultatet blev att jag köpte mig en hoj och under förra sommaren avverkade jag 850 mil. Har du väll börjat så är du fast :rofl

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Intresse, har du inget intresse eller vilja blir det bara dyrt och tråkigt för dig.
Alla här inne kör hoj av en anledning....vilken är din?
Hehe, jag gillar min kommentar där :) (ja, jag berömmer mig själv).

Känslan att köra hoj är underbar, alla element i ansiktet, adrenalinpåslaget och tjejer du får :tuttar.
Ta kort för att du vill, inte för att SoA ser ballt ut.

Nä, drivit iväg lite nu. Vela inte så mycket, det blir din död på mc :7peta

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kort svar, "Ja!"

Det långa svaret, "Jaaaaaaa!"

Klyschigt men sant som man upptäcker när man blir äldre, "det man ångrar mest är det man Inte gjorde" , det värsta som kan hända är att du får en extra bokstav på ditt KK och en erfarenhet till, det bästa är en ny mening med livet. :)

Bitrockerz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2013
Hoj
gsr 600
Tog själv hojkortet sommaren 2013, 16 år senare än då tanken slog mig första gången. Det bästa jag gjort på länge. Du kommer inte ångra dig :) Men livet blir inte som på SOA bara för att man skaffar hoj o kortet men det blir jävligt kul iallafall:rock

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Jag går emot trenden och säger "njae".

Du har sett några avsnitt ur en tv-serie som handlar om knark och vapensmugglande hojåkare där själva hojåkandet har romantiserats till sin spets.

Börja istället med att leta upp någon (här t.ex.) som erbjuder dig skjuts på hojen när säsongen kommit igång så får du se om det defakto är något för dig. Visst, vi skall och bör försöka få fler hojåkare i Sverige, men personligen tycker jag att det skall vara av rätt orsak.

Men med det sagt, efter en åktur lär du vara tokbiten. ;)

Aa precis.
Med inställningen att de är skittuffa på tv så kommer han nog att tröttna direkt efter.

Jag kan ta mig själv som jämförelse, när jag var 16 trånade jag efter en lätt mc men det fungerade aldrig att ta kortet. När jag var 17 år 5 månader och 25 dagar köpte jag en motorcykel.
När jag var 17år och 6 månader (lagliga gränsen för A begränsad) så började jag övningsköra.
När jag var 18 tog jag kortet.

OBS, jag tog A-kort före B-kort.

Det är lite skillnad i att skrika efter hoj och körkort och att ställa en velande fråga på internet om en ide du har fått från en person som fick den från tv. :va

Jag bor nära dig, jag kan komma bort i vår eventuellt och gasa lite så får du klämma och titta.
Just nu har jag ingen hoj dock, den är skrotad efter en gubbe som inte hittade bromspedalen på sin bil.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...