Kan inte bestämma mig - Ska jag göra det?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skitsamma anledning till att man vill göra något, hoj exempelvis, det är bara att köra!
Sen kan man upptäcka att det inte var något för en men utan att testa så vet man inte.

Att det sitter folk på ett hoj-forum, i synnerhet detta, och säger "nej" för det är "fel" anledning att ta hojkort är ett större problem för föryngringen av hojåkare än internet........ ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skitsamma anledning till att man vill göra något, hoj exempelvis, det är bara att köra!
Sen kan man upptäcka att det inte var något för en men utan att testa så vet man inte.

Att det sitter folk på ett hoj-forum, i synnerhet detta, och säger "nej" för det är "fel" anledning att ta hojkort är ett större problem för föryngringen av hojåkare än internet........ ;)

För det är ju så mycket bättre med en 25åring med A på körkortet utan särskilt många mil i sadeln som sitter och jämrar sig för sina polare om hur det var det dyraste infall han fått.
Jag är helt för föryngringen av hojåkare, tror jag ligger mitt på snittåldern själv vilket känns lite bedrövligt att den är så pass hög, men bara för det kommer jag inte rekommendera hojkort till var och varannan 20åring. Det är trots allt fortfarande en dyr investering så jag tror den bör göras med rätt anledning, att man vill köra hoj.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Vi är den curlade generationen, vill vi åka hoj får väl päronen fixa hojkort och sidovagn. Gubbdjävlar:hihi

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett: Att ställa en fråga om "hoj eller ej?" i ett sådant här forum är lite som att fråga ett barn om barnet vill ha godis. Eller att fråga en missbrukare om han/hon vill ha en fix. Svaret kan bara bli ett. :)

Två: Referensen och inspirationen från Sons of Anarchy gör mig lite fundersam. Är det brottslighet och drogsmuggling som gjort att du gått igång på mc? Då skall du kanske finna dina framtida hojpolare (och cellkamrater på Kumla? ;)) på någon annan sajt än sporthoj? :)

Tre (den mer seriösa delen av detta inlägg): Det är klart att du skall skaffa hoj om du nu drabbats av "sjukan". Men prova först. Finns massor av hojar i garage landet runt som bara står säsong efter säsong för att "jag har tappat intresset, "jag har inte tid". Och det är ju synd...

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ärligt talat, vad spelar det för roll varifrån suget kommer? För mig kom det första ordentliga suget att skaffa hojkortet i 12-årsåldern när jag såg bild på en modell stå böjd över en Honda Dominator och spände ut tuttarna... Att jag sedan aldrig riktigt tog kortet när jag fyllde 16, utan istället tog det när ja fyllde 30 är ju mer 14 förlorade år än något annat.
SoA är lite sådär fånigt, men det har funnits sämre saker som fått igång hojsuget. ;)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För det är ju så mycket bättre med en 25åring med A på körkortet utan särskilt många mil i sadeln som sitter och jämrar sig för sina polare om hur det var det dyraste infall han fått.
Jag är helt för föryngringen av hojåkare, tror jag ligger mitt på snittåldern själv vilket känns lite bedrövligt att den är så pass hög, men bara för det kommer jag inte rekommendera hojkort till var och varannan 20åring. Det är trots allt fortfarande en dyr investering så jag tror den bör göras med rätt anledning, att man vill köra hoj.

Och det vet du utan att testa?
Att det är rätt eller fel, alltså, och vems rätt eller fel som är rätt eller fel. :D

Klart man ska rekommendera hojkort till alla som har fått tanken, vem annars lixom? :va

Är ju inte så att man hugger random person ute på gatan och börjar tjata om hoj, detta är ju en som faktiskt tänkt tanken. :7peta

Jag tillhör ju inte direkt föryngringen men ibland undrar jag om inte de unga som vill köra är de som bidrar till förgubbningen.....:D

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det säker att det är motorcyklarna hon gillar? 0ch inte Jax Teller :rolleyes: då får du det svårt att uppnå hennes gillande:D

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Gör det inte. Innan jag skaffade hoj så hade jag pengar på hög och kunde göra vad jag ville när jag ville. Nu går pengarna till service, försäkring, garage, drivmedel och däckbyten.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ah, sant... Vikten missar man helt klart på en enduro, lite oavsett hur man ser på det.

Ja och 50 kw är ju förvånansvärt hög gräns också tycker jag. 50 kw är det inte många av de mindre offroadarna som klarar. Transalpen är borta, Africa Twin, XTZ 660, Dominatorn..
Så vill man köra upp på en offroad nuförtiden så är det de större varianterna man får skaffa.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja och 50 kw är ju förvånansvärt hög gräns också tycker jag. 50 kw är det inte många av de mindre offroadarna som klarar. Transalpen är borta, Africa Twin, XTZ 660, Dominatorn..
Så vill man köra upp på en offroad nuförtiden så är det de större varianterna man får skaffa.

Ja, den är lite hög, har för mig att jag läst något om en justering av den gränsen, men mitt minne är allmänt kasst så jag kan ha blandat ihop det med något...
Någon större skillnad på 35-40kw och 50kw är det ju egentligen inte, mest bara toppfarten och antalet växlingar som ändras när man höjer effekten tycker jag, och då är ju 50kw inte speciellt väl tilltaget för att visa/känna på hur en hög effekt får hojen att bete sig. Tex svårt att tro att man får gasres på 50kw om det inte är en väldigt lätt hoj, men på en sporthoj lyfter man ju framdäcket i tid och otid, en av de där egenheterna som man nog bör kunna hantera, men men, bäst att låta byråkraterna vara lyckligt ovetande om det annars får vi helt jättedumma påhitt från deras håll.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man behöver inte köra som en tok, bara för att man har mc :tummenupp

Jag har kört alla typer av hoj (utom glidare) det är nästan alltid roligt oavsett väder .

jag rekommenderar att du köper en billig 80-eller 90-talshoj och övningskör mycket med. Med den fixar du manöverträningen billigt. När du har tagit kortet så kör du ett litet tag med den innan du bestämmer dig för vilken typ av hoj du vill ha ( glidare, sporthoj, touring, off road etc)

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Tog själv mitt kort när jag var 16 och sedan dagen är jag helt såld och då menar jag helt frälst.

Filmer, tidningar youtubeklipp, tjatar hål på allt och alla i min omgivning om allt kul och för inte snacka om gemenskapen och friheten att bara kunna dra ut med hojen och köra en fin solig dag.:D

Dock ska man ju inte sticka under stolen med att det kostar en och en annan slant om man inte bara söndagskör men vad fan det är så klart värt det:)

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
mitt liv blev precis som i SoA efter att jag tog hojkort fast med skillnaderna att jag inte kör glidare, är inte kriminell och har inte stjärtsex i fängelser.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för att man själv är knarkare behöver man väl inte råda alla i sin omgivning att också bli knarkare?

Till TS, Om du behöver fråga andra ifall du ska köpa hoj så tycker jag inte att du ska skaffa vare sig hoj eller hojkort. Det är helt uppenbart att du saknar tillräckligt med intresse så jag föreslår andra säkrare hobbys.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
En annan fråga som man kan ställa sig. Är du villig att satsa de pengar och den tid som behövs för att ta kortet? Såg någon nämna 15 000 - 25 000 vilket känns rimligt.

Om detta är något du är villig att satsa så varför inte? Se det som en erfarenhet och efter du har tagit körkortet så vet du om du är fast eller bara en erfarenhet rikare. Jag tycker inte man behöver brinna och leva för hoj livet innan man fattar beslutet att ta körkortet.

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Hoj
05 Ducati Monster 620
Som jag brukar säga, varje dag man inte har mc kort är en hemsk dag. (Säger jag för att få fart på mina mc-sugna men slöa polare :)

Jag tog mitt kort för tre fyra år sedan och det gick på typ 13 000 värt varenda krona :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...och efter du har tagit körkortet så vet du om du är fast...

Man behöver inte brinna för att äga en MC, det är inte det som är problemet.

Om man inte redan är fast, varför riskera att bli fast i en riskabel hobby som kostar mycket pengar? En hobby där man kan räkna med att gå på sina nyfunna vänners begravningar en sådär vart tionde år? Bättre att man fastnar i en billig hobby som har noll risk.

Har du skadat dig någon gång på MC? Många tappar intresset ganska snabbt efter sin första sjukhusvistelse. Dom hade innan sin olycka uppenbarligen inte gjort en korrekt bedömning av vad dom var beredda att betala för pris för glädjen att åka hoj.

Testa andra hobbys först

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Är inne på 5:e månadens läkning efter en MC-olycka där jag slog av benet på tre ställen. Hojen kvaddades, hade kört i två år.

Inte är jag sur för det, har precis beställt med MT-09 och väntar på våren :yoparty

EDIT: Med andra, om det inte framgick - skaffa!

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Är inne på 5:e månadens läkning efter en MC-olycka där jag slog av benet på tre ställen. Hojen kvaddades, hade kört i två år.

Inte är jag sur för det, har precis beställt med MT-09 och väntar på våren :yoparty

EDIT: Med andra, om det inte framgick - skaffa!

Jag hoppas att det läker bra :) Och grattis till Yamahan, jag är själv väldigt sugen på en :)

On-topic. Jag skaffade mitt kort i September, det är nog det bästa jag någonsin gjort. Känslan av att bara kunna ta på sig utrustningen och rulla ut hojen, för att sen ta en runda på 10-20 mil i strålande solsken är helt underbar :kär Det enda jag ångrar är att jag inte tog kortet tidigare :tungan

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring