Men vissa formuleringar som jag läser i tråden är faktiskt rejält vassa och bankar ned TS i skoskaften. Lite mildare ordval hade varit trivsamt.
*tillförordnad Trivsamhetsminister på SH*
Okay, det är jag det.
...och om du säger det stämmer det nog.
Jag skall försöka släta över.
Kanske lite tidigt i veckan-humör hos de flesta här? Folket här tror ju att det är ett jasplan jag ska starta upp o varvstoppa på nätterna o tidiga mornar.. tröttsamt när jag bara vill ha lite mer sång ur den.
Nej, kanske inte tidigt i veckan, men åtskilliga av oss är skakade över hur fort snaran dras åt kring vår hals.
Corepax var obehagligt nära sanningen redan i inlägg #5.
Det händer grejer i kulisserna just nu som lär få dramatiska konsekvenser för alla trafikanter om dom går igenom.
Vi motorcyklister kommer att göras till syndabockar för att dessa ändringar skall kunna tvingas igenom.
"Mer smatter" är helt enkelt det sista vi behöver nu.
Så, där har du kanske lite bakgrund till det trista mottagandet. Du är ung och oförstörd - men även påverkbar.
Lita på mig när jag säger att din motorcykel och hur den låter är viktigt för dig just nu, men att de absolut flesta varken bryr sig eller ens vill höra den alls.
Dom som inte vill höra den är dom som bestämmer...
Och, som bonus för att visa att jag är ledsen för mitt griska mottagande:
lite kring ämnet;
Mina egna erfarenheter är från tiden när förgasare* skötte blandningen av luft och bränsle.
Nästintill varje förändring på insugs- eller avgassidan krävde ombestyckning i förgasaren om man ville optimera effekten och behålla tillförlitligheten.
# Luftkylda motorer är mer känsliga än vattenkylda
# Tvåtaktare MYCKET mer känsliga än fyrtaktare
# Motorer med höga effektuttag mer känsliga än trötta.
All den fingertoppskänsla som krävdes för att matcha förgasarbestyckning med förändringar framför eller bakom ligger på hyllan idag. Nu "mappar man om".
Eftersom du gjort förändring på insugssidan så
tror jag att du ligger inom gränsen med db-killer monterad.
Det stämmer med mekanikerns rekommendation. Kör du utan killer, men med modifikationer på insugssidan så
kan du hamna i spektret för motorskador.
Det handlar egentligen mer om hur du kör, och mindre om set-uppen i sig. Skall du bara fjanta runt och brappa för att höras så spelar det ingen stor roll. Problemen kan komma när du börjar skruva på rejält och verkligen använder alla sjutti hästarna, eller matar på i hög hastighet under längre tid.
Jag vet ärligt talat inte hur mycket motorstyrningen i en 690 klarar att kompensera för, men grunden är sådan att en fetare bränsleblandning kyler motorn i och omkring förbränningsrummet, medans en för mager blandning genererar en härdsmälta som kan bli dyr.
...åsso ett litet SH-tips; om du ställer frågor av denna typen i teknikdelen av forumet, så får du korrekt svar utan svammel som mitt, och utan moralpredikningar. Som mina.
Ha kul med din hoj, och försök finna det fantastiska i själva körningen - inte i bullret.