kan man besikta en avställd hoj?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nysse skrev:

jag hängde inte riktigt med på det där. varför ska jag vänta tills första april?
jag har körförbud på min hoj just nu kan jag tillägga.

jag ringde till bilprovningen igår och för att beställa en tid och frågade dom detta.
jag: min hoj är avstäld och har körförbud. jag har ingen försäkring på den alls. int ens en garageförsäkring. får jag köra den fram och tillbaks till besiktning?
bilprovning: nej det får du inte. du MÅSTE ha en trafikförsäkring på hojen. en trafikförsäkring är minimum

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
bmwjohan skrev:
jag hängde inte riktigt med på det där. varför ska jag vänta tills första april?
jag har körförbud på min hoj just nu kan jag tillägga.

Därför:
Fordon av årsmodell 1987 eller nyare
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning

Exempel:
Ditt fordon av årsmodell 1989 har godkänts vid kontrollbesiktning i augusti 2002, men inte inställts till nästa kontrollbesiktning senast augusti 2003. Fordonet får i och med de nya reglerna automatiskt en förlängning av tidigare godkänd kontrollbesiktning till och med augusti 2004.

Borttaget körförbud
Från den 1 april 2004 får fordon, som hunnit få automatiskt körförbud på grund av utebliven besiktning enligt de äldre reglerna, detta upphävt. Upphävandet gäller fram till den tidpunkt då fordonet måste inställas till besiktning enligt de nya reglerna.

Allt hänger på när du hadde den senaste godkända besiktning.

Men som sagt, det är så jag tolkar det.

///N

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Vi kanske snackar nog om olika saker. Sorry!
Om du ska besikta hojen så måste du ha försäkring för att köra hojen till besiktning. Min anntydan var att det är nya regler på gång gällande besiktning, inte ang. regler till och från besiktning.

:) ///N

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Suomalainen skrev:
Kan tyckas, men detta är inget jag hittat på utan vad SBP samt två f-bolag sagt. Låter mer osannolikt att alla de tre skulle ha fel men några förståsigpåare (inte du..) på shoj.com har rätt... :gnissla

Tror att alla har rätt. Finns lite olika tillvägagångssätt.

Trafikförsäkring måste man (enilgt trafikskadelagen) ha om man ska ut och köra på vägarna. Trafikförsäkringen ersätter ev skador man vålla.

1) Har man redan sk garageförsäkring i ett försäkringsbolag så kan de stå risken för resan till och från besiktningen. För att detta ska funka måste man ställa på motorcykeln för att försäkringsbolaget ska få signal om att du är ute och kör. Därav behöver man inte teckna trafikförsäkring utan man måste då meddela påställning till bilregistret som i sin tur meddelar bolaget.

2) Saknar man någon form av försäkring när cykeln är avställd så måste man, om man ska ut och rulla, teckna en trafikförsäkring oavsett om man väljer att ställa på cykeln eller inte. Dvs i detta fall behöver man inte ställa på sin hoj.

Detta är inte vetenskapligt på något sätt då det kan möjligen skilja från bolag till bolag. Enklast är därför, som påpekat, att ringa och höra med försäkringsbolaget.

/Förståsigpåare :tummenupp

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nysse skrev:
Därför:
Fordon av årsmodell 1987 eller nyare
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning

Exempel:
Ditt fordon av årsmodell 1989 har godkänts vid kontrollbesiktning i augusti 2002, men inte inställts till nästa kontrollbesiktning senast augusti 2003. Fordonet får i och med de nya reglerna automatiskt en förlängning av tidigare godkänd kontrollbesiktning till och med augusti 2004.

Borttaget körförbud
Från den 1 april 2004 får fordon, som hunnit få automatiskt körförbud på grund av utebliven besiktning enligt de äldre reglerna, detta upphävt. Upphävandet gäller fram till den tidpunkt då fordonet måste inställas till besiktning enligt de nya reglerna.

Allt hänger på när du hadde den senaste godkända besiktning.

Men som sagt, det är så jag tolkar det.

///N

jag har min senaste godkända besiktning i augusti 2002.
i augusti 2003 besiktigade jag den inte och fick då körförbud.
jag ringde till bilprovningen och frågade om jag nu då fått mitt körförbud hävt i och med dom nya reglerna och dom sa att man måste ha en godkänd besiktning 2003 för att dom nya reglerna ska gälla. skumt??

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Wax skrev:
Tror att alla har rätt. Finns lite olika tillvägagångssätt.

Trafikförsäkring måste man (enilgt trafikskadelagen) ha om man ska ut och köra på vägarna. Trafikförsäkringen ersätter ev skador man vålla.

1) Har man redan sk garageförsäkring i ett försäkringsbolag så kan de stå risken för resan till och från besiktningen. För att detta ska funka måste man ställa på motorcykeln för att försäkringsbolaget ska få signal om att du är ute och kör. Därav behöver man inte teckna trafikförsäkring utan man måste då meddela påställning till bilregistret som i sin tur meddelar bolaget.

2) Saknar man någon form av försäkring när cykeln är avställd så måste man, om man ska ut och rulla, teckna en trafikförsäkring oavsett om man väljer att ställa på cykeln eller inte. Dvs i detta fall behöver man inte ställa på sin hoj.

Detta är inte vetenskapligt på något sätt då det kan möjligen skilja från bolag till bolag. Enklast är därför, som påpekat, att ringa och höra med försäkringsbolaget.

/Förståsigpåare :tummenupp
Ja det köper jag, men det innebär att den man måste ställa på i vilket fall.

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
bmwjohan skrev:
jag ringde till bilprovningen och frågade om jag nu då fått mitt körförbud hävt i och med dom nya reglerna och dom sa att man måste ha en godkänd besiktning 2003 för att dom nya reglerna ska gälla. skumt??

Skumt.. :va Din hoj verkar passa in i exemplet på deras egen webbsida. Jag skulle nog besöka SBP med ett utdrag av exemplet. Själv har jag en -01 som inte har varit SBP sen den togs i bruk och räknar med att körförbudet ska upphävas 1 April.

///N

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bmwjohan skrev:
Inte ett dugg skumt. Tänk efter!
Min Bimota besiktigades senast nån gång på 90-talet, sedan dess har den bara stått still (jag skäms! :) ). Skulle den bli av med sitt körförbud tycker du?
Nu är visserligen den för gammal för att omfattas av det här men du greppar säkert vad jag menar.
Klart som korvspad att du måste ha en godkänd besiktning i "modern tid" för att de ska dra tillbaks körförbudet.

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Robban_C skrev:
Inte ett dugg skumt. Tänk efter!
Min Bimota besiktigades senast nån gång på 90-talet, sedan dess har den bara stått still (jag skäms! :) ). Skulle den bli av med sitt körförbud tycker du?
Nu är visserligen den för gammal för att omfattas av det här men du greppar säkert vad jag menar.
Klart som korvspad att du måste ha en godkänd besiktning i "modern tid" för att de ska dra tillbaks körförbudet.

Läs länken en gång till!!!

Man kan knappt tro att det är sant.......men det är det! :tummenupp

///N

Edit: förutsatt att hojen har varit godkänd av SBP efter 1 April 2002

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nysse skrev:
Läs länken en gång till!!! ...
Jag gjorde just det. Sorry, jag hade fel. Jä*la förargligt! :)
Men jag hittade inte det där med April -02. Men det gör inget. Det är plus för oss alla i vilket fall som helst! :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA