RoDe skrev:
Jag skrev att det INTE GÅR ATT FÖRSÄKRA EN AVSTÄLLD HOJ och inget mer. Alltså menade jag att hojen först måste ställas på igen för att sedan kunna försäkras.
Jag måste faktiskt säga emot dig, när man ställer på hojen så måste man skaffa försäkringen _först_, annars går inte påställningen igenom hos Vv.
Med den reservationen att försäkringsbolagen oftast har någon form av "vilande" försäkring om man har haft samma fordon försäkrat tidigare (typ i höstas). I sådant fall ramlar den försäkringen igång automatiskt. Samma sak gäller oftast om man har haft garageförsäkring, den övergår automatiskt till trafik med hel- eller halv-tillägg motsvarande garageförsäkringen.
Men om man ex vis har köpt ett nytt fordon och vill ställa på det så måste man minst ha en trafik. Jag har av misstag provat! Läs gärna bakpå regbeviset, jag kollade där så sent som i lördags kväll, där står det klart och tydligt.
Edit: Johan, jag läste just i den här tråden att e-märkt endast behövs vid regbesiktning (och det ksa du väl knappast göra?):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35523
Men du får väl själv kolla upp. Tror det där är lite godtyckligt beroende på besiktningsgubbe. Kommer du in med en höljudd, oljedrypande, rackig hoj så är ju risken kanske större att du åker dit även på blinkers.
Edit2: Kan du inte förbereda med några gängade pluggar till oljan innan du river den oljekyl? Jag tror att jag kan mäta upp vad det ska vara för gänga, tror att jag har ett par såna där slangar ligger lösa nånstans. Om dom nu inte skiljer på årsmodell/cylindervolym.