kan man besikta en avställd hoj?

HanneZ

Guest
Suomalainen skrev:
Förmodar att du syftar på mig, har man mycket vettigt o skriva bara för att man använder fina ord och gör snygga meningsbyggnader osv? Han va ju helt ute och cyklade när han sa att man inte får köra avställt...

sen kanske jag skriver klumpigt, men jag presenterar fakta iaf... och det var väl det killen ville ha? om man fick köra eller inte.. God natt!
Jag har inte märkt av att han använt find ord o snygga meningsbyggnader. Jag menade ju självklart allt han skrivit på forumet tidigare!

Och frågan handlade inte längre om att köra utan påställd hoj, utan just om försäkringen!

Jag hörde med mitt f-bolag(folksam) om jag fick köra till besiktning och /eller reparation med garageförsäkring men det fick jag absolut inte!

/ Hannes
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RoDe skrev:
Jag skrev att det INTE GÅR ATT FÖRSÄKRA EN AVSTÄLLD HOJ och inget mer. Alltså menade jag att hojen först måste ställas på igen för att sedan kunna försäkras.
Jag måste faktiskt säga emot dig, när man ställer på hojen så måste man skaffa försäkringen _först_, annars går inte påställningen igenom hos Vv.

Med den reservationen att försäkringsbolagen oftast har någon form av "vilande" försäkring om man har haft samma fordon försäkrat tidigare (typ i höstas). I sådant fall ramlar den försäkringen igång automatiskt. Samma sak gäller oftast om man har haft garageförsäkring, den övergår automatiskt till trafik med hel- eller halv-tillägg motsvarande garageförsäkringen.

Men om man ex vis har köpt ett nytt fordon och vill ställa på det så måste man minst ha en trafik. Jag har av misstag provat! Läs gärna bakpå regbeviset, jag kollade där så sent som i lördags kväll, där står det klart och tydligt.

Edit: Johan, jag läste just i den här tråden att e-märkt endast behövs vid regbesiktning (och det ksa du väl knappast göra?):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35523
Men du får väl själv kolla upp. Tror det där är lite godtyckligt beroende på besiktningsgubbe. Kommer du in med en höljudd, oljedrypande, rackig hoj så är ju risken kanske större att du åker dit även på blinkers.

Edit2: Kan du inte förbereda med några gängade pluggar till oljan innan du river den oljekyl? Jag tror att jag kan mäta upp vad det ska vara för gänga, tror att jag har ett par såna där slangar ligger lösa nånstans. Om dom nu inte skiljer på årsmodell/cylindervolym. :gnissla
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Jag har inte märkt av att han använt find ord o snygga meningsbyggnader. Jag menade ju självklart allt han skrivit på forumet tidigare!

Och frågan handlade inte längre om att köra utan påställd hoj, utan just om försäkringen!

Jag hörde med mitt f-bolag(folksam) om jag fick köra till besiktning och /eller reparation med garageförsäkring men det fick jag absolut inte!

/ Hannes

Och jag antar att du pratade med en skadereglerare och inte nån 18 årig tjej på ett callcenterföretag... om inte, gör om gör rätt. Telefonissorna kan inte ett smack o det borde vi alla veta vid det här laget.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Suomalainen skrev:
Du ger dig inte... varför kan du inte bara lyfta luren och kolla upp så att du har rätt då? ...

... sänka o sänka nu blidde jag rädd, hur gammal är du egentligen??

1. Det var söndag igår. Skaffa en almanacka!
Till vardags undviker jag så långt jag kan att ringa sånt eftersom jag bara har yuppie. Har inte lust att sitta 20 min á 6:- i nån £${ telefonväxel. Men nu såg jag att HanneZ har kollat läget så då kan vi ju sluta diskutera eftersom även han hävdar samma sik. Oljekyld (eller vem det nu var) hävdar också samma sak.
Men kör du oförsäkrat!

2a. Det var inte avsikten att skrämma. Avsikten var bara att tala om fakta. Hade du varit här och uttalat dig så nedlåtande trots att du är överbevisad så hade jag sänkt dig. Punkt.
2b. Hade du läst hela tråden så hade du sett att jag var 38 bast!

Hannez:
Den där tomten skrämmer inte bort mig. Från nu får han stå där med skuldkänslan. Jag skiter i honom.
 

HanneZ

Guest
Suomalainen skrev:
Och jag antar att du pratade med en skadereglerare och inte nån 18 årig tjej på ett callcenterföretag... om inte, gör om gör rätt. Telefonissorna kan inte ett smack o det borde vi alla veta vid det här laget.
snälla lägg ner "gör om gör rätt" attityden!

Du tror inte att det är en standardfråga om man får åka till besiktningen med deras försäkring? Dom har standard svar och mallar att gå efter. Min telefonissa va en kille som själv körde hoj och verkade hyffsat insatt, men inte för det spelar någon roll när man ställer en fråga som är med på top-ten listan som hänger framför ögonen på den inkompetente telefonissan!

/ Hannes
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bmwjohan skrev:
--snip --

är det verkligen helt omöjligt att få igenom den med 4-1 system? det skulle va så jäääääääääävla underbart om jag kunde köra med några stålullsbollar bara så att jag får ner db. jag förstår inte varför det skulle va olagligt med 4-1 om det inte låter högre. så mycket extra effekt kan det väl inte ge att det blir en olaglig effekthöjning. eller?

4-1 är inte olagligt om hojen klarar ljudnivån så det är inget att bli arg över. ance & Hines system till gamla Suckor är ju bullrigast av de bullriga, det var ju du som hade susningar i öronen efter att du kört med din hoj. När packade du om ljuddämparen senast?
Ska det vara så svårt att göra saker rätt istället för att böla över att reglerna är som de är? :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
HanneZ, skit i honom! Var det Gunde som sa att "Det är ingen idé att förklara för den som inte förstår"? (kanske inte ordagrannt men ändå)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Robban_C skrev:
Edit: Johan, jag läste just i den här tråden att e-märkt endast behövs vid regbesiktning (och det ksa du väl knappast göra?):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35523
Men du får väl själv kolla upp. Tror det där är lite godtyckligt beroende på besiktningsgubbe. Kommer du in med en höljudd, oljedrypande, rackig hoj så är ju risken kanske större att du åker dit även på blinkers.

Edit2: Kan du inte förbereda med några gängade pluggar till oljan innan du river den oljekyl? Jag tror att jag kan mäta upp vad det ska vara för gänga, tror att jag har ett par såna där slangar ligger lösa nånstans. Om dom nu inte skiljer på årsmodell/cylindervolym. :gnissla

nej jag ska inte regbesiktiga.

ja om du kan tipsa mig om dimension på gängor så att jag inte behöver tömma oljan så vore det underbart :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Goodstuff skrev:
4-1 är inte olagligt om hojen klarar ljudnivån så det är inget att bli arg över. ance & Hines system till gamla Suckor är ju bullrigast av de bullriga, det var ju du som hade susningar i öronen efter att du kört med din hoj. När packade du om ljuddämparen senast?
Ska det vara så svårt att göra saker rätt istället för att böla över att reglerna är som de är? :va

jo jag brukar nästan få ont i öronen efter en tur.

jag har aldrig packat om ljuddämparen. jag vetifan om det skulle hjälpa så mycket på min hoj. tror att den låter svinhögt i alla fall.

angående det här med att böla över reglerna så ligger det till som så här. när jag köpte min hoj så hade jag inte en aning om vad som krävs för att få en hoj genom en besiktning. det enda jag visste var att man inte får ha slipon på. jag hade alltså inte ens mc-kort när jag köpte hojen. sen efter att jag ägt hojen ett tag så började jag mer och mer förstå att hojen hade hur många halvolagliga saker som helst. lite roligt är dock att jag använde hojen i detta skick på uppkörningen och uppkörningskillen sa inget. det enda jag hade gjort var att lägga en stålullsboll i dämparen för att få ner ljudet lite.

hur som helst så är det ingen som har svarat på denna fråga ännu:
måste man ha kåporna på hojen när man besiktigar den eller är det ok att komma med en naken hoj?
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
snälla lägg ner "gör om gör rätt" attityden!

Du tror inte att det är en standardfråga om man får åka till besiktningen med deras försäkring? Dom har standard svar och mallar att gå efter. Min telefonissa va en kille som själv körde hoj och verkade hyffsat insatt, men inte för det spelar någon roll när man ställer en fråga som är med på top-ten listan som hänger framför ögonen på den inkompetente telefonissan!

/ Hannes


Konstigt.. ringde precis ditt f-bolag, dvs folksam. Konversationen gick som följer.

-Hej, jag har en liten fråga jag skulle behöva svar på.
-japp
-Det är så att jag har en hoj som ska besiktas snart men den är avställd och har bara garageförsäkring, får jag åka fram och tillbaka till besiktningen.
-ja, om du har en avställningsförsäkring. (<-- avställningsförsäkring är kanske fel ord, inte säker på att det var så han kallade den, oviktigt iof)
-dvs en garageförsäkring som jag har då?
-precis
-men enligt "folk" jag pratat med så måste du ha trafikförsäkring, är du säker? vilken försäkring går in och täcker om det skulle hända något? garageförsäkringen?
-ja, till och från besiktningen får du köra, absolut inget annat.
-ok, tack så mycket...


say no more...
 
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
bmwjohan skrev:
.....sitter och läser mekarboken för fullt och det verkar skitjobbigt att byta avgassystem på min. man måste ta bort så gott som alla kåpor, tömma motorn på olja, ta bort oljekylare och först då kan man ta bort hela avgassystemet. jag är jävligt avundsjuk på dom som bara behöver byta ett slipon på sina nya hojar :mad:


Öh, ta dän oljekylaren för att byta avgassystem? Vad har du för konstig hoj? Om du nu prompt vill ha mycket arbetsutrymme så lossa de två skruvarna som kylaren är fäst i och låt kylaren vila mot framdäcket. Sedan är det bara att skruva.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Robban_C skrev:
HanneZ, skit i honom! Var det Gunde som sa att "Det är ingen idé att förklara för den som inte förstår"? (kanske inte ordagrannt men ändå)


Vad vill du att jag ska förstå?? det nån stolle på sporthoj säger eller det som bilprovningen samt f-bolagen säger??? tror jag får gå på det sistnämnda... :hihi

Har nu kollat med två bolag, mitt som är if förra året och nu med folksam. Letade dessutom upp den gamla tråden som fanns om detta och såg att jag även hade ringt polisen (trafikpolisen), där sa de också att du får köra avställt till och från besiktningen. Men att du måste ha trafikförsäkring, där går alltså "garageförsäkringen" in och täcker vid eventuell olycka.

Vem har mest på fötterna?? du eller jag... :3freak
 

HanneZ

Guest
Jag har helt ärligt(med handen på hjärtet) fått exakt det motsatta svaret hos Folksam!

Om nu deras försäkring skulle gå in och täcka vid en skada så är det en trafikförsäkring enligt definition.

Tycker vi lägger ner diskussionen nu. Det gör jag hur som helst!

/ Hannes
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Freppa skrev:
Öh, ta dän oljekylaren för att byta avgassystem? Vad har du för konstig hoj? Om du nu prompt vill ha mycket arbetsutrymme så lossa de två skruvarna som kylaren är fäst i och låt kylaren vila mot framdäcket. Sedan är det bara att skruva.

det står i mekarboken att man måste ta bort oljekylaren för att kunna få bort avgassystemet. för att komma åt grenrört som sitter mot toppen så måste man nog verkligen göra det tror jag. det är hur trångt som helst. men jag kan absolut tänka mig att man kanske kan komma undan med att lossa den och göra som du säger
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag vågar nästan lova att du inte behöver dränera motorn och ta dän kylaren. Tycker du det är trångt så lossa som jag sa så räcker det. Det är KUL att mecka trångt ;)
 

HanneZ

Guest
Det står mycket i mekboken som man inte behöva göra har jag kommit underfund med! :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bmwjohan skrev:
det står i mekarboken att man måste ta bort oljekylaren för att kunna få bort avgassystemet. för att komma åt grenrört som sitter mot toppen så måste man nog verkligen göra det tror jag. det är hur trångt som helst. men jag kan absolut tänka mig att man kanske kan komma undan med att lossa den och göra som du säger

Kylet sitter med 2 skruvar och 2 slangar på toppen, det tar 1 minut att ta bort kylet och då slipper du blodiga knogar.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
GSXR1100R skrev:
Kylet sitter med 2 skruvar och 2 slangar på toppen, det tar 1 minut att ta bort kylet och då slipper du blodiga knogar.

ok. låter bra :)

en sak till undrar jag. när jag byter från mitt 4-1 till orginalsystem, kommer hojen då att gå så fett att den går riktigt dåligt? alltså kan det bli något problem med det så att den nästan blir okörbar på besiktningen.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nix, åk med original, du märker säkert ingen större skillnad på gången.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Robban_C skrev:
Nix, åk med original, du märker säkert ingen större skillnad på gången.
Ja man brukar inte gå upp speciellt mycket i bestyckning, men man vet iof inte hur många meckomaner som har skruvat på din hoj :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top