Suomalainen skrev:
Du FÅR köra fram och tillbaks till besiktningen! kollade upp detta när jag skulle besikta min... hade bara garageförsäkring.
Robban har fel, du behöver inte ställa på och krångla ett skit.
Nix. Man får överhuvudtaget inte köra alls på allmän väg utan trafikförsäkring. Eller tror du att man inte behöver ta något ansvar mot att köra på och skada andra trafikanter bara för att knarren har körförbud?
Men det kan vara så att din garageförsäkring övergick i trafik när du ställde på. Eller nåt sånt. Men man får alltså INTE köra alls utan trafikförsäkring (dvs ansvarsskyddet), det borde alla som har körkort veta.
RoDe skrev:
Ställer man av en hoj så tar VV kontakt med försäkringsbolaget och avbryter försäkringen. Det går INTE att försäkra en avställd hoj. ...
1. Japp.
2. Åh fan. Och eftersom det inte går att ställa på en hoj utan att den har en giltig trafikförsäkring så menar du alltså att en hoj som en gång har ställts av aldrig mer kan ställas på alltså. Faan, då måste jag alltså skrota alla mina hojar. Samma sak gäller en majoritet av alla hojar i Sverige.
Nu får ni väl ändå börja skärpa er!
Jag är 38 och har hållit på med bilar och hojar i stora mängder sen jag var 14 bast! Dvs mer än halva mitt liv! Många av er var inte ens födda när jag började svetsa rost på gamla galtar! Jag har alltså hunnit ställa på och av mer än en bil/hoj, jag har även (i unga dar) lyckats schabbla till det med Trafikförsäkringsföreningen genom att glömma skaffa försäkring på nyköpt fordon. Jag har besiktigat avställda fordon (hojar) genom att transportera dem till SBP i skåp, jag har kört grönskyltade fordon för handlares räkning. Jag har kört körförbudade fordon till SBP _efter_ att ha skaffat försäkring och till och med blivit stoppad av bylingen, utan att få böter! Jag har alltså provat både det ena och det andra (rätt och fel) i dessa sammanhang.
Läs på! Om jag minns rätt så står det mesta ni behöver veta bakpå regbeviset (gjorde åtminstone det förr), annars har ni ju tillgång till Internet!
Edit: Suomalainen: Det är riktigt att man inte behöver ställa på för färd till SBP och det tror jag inte att jag har sagt heller. Men man MÅSTE ha en trafikförsäkring, annars har man inget skydd mot skador på tredje man.