kan man besikta en avställd hoj?

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
bmwjohan skrev:
min gixxer fick körförbud i slutet på hösten 03 och jag orkade inte besiktiga den då.
kan jag åka till besikningen nu på våren och besiktiga hojen när den är avställd och oförsäkrad eller måste jag ställa på den och försäkra den först. jag kan lätt tänka mig att sladda dit i snön nu i februari bara för att vara helt säker på att hojen är godkänd till sommaren.

jag hade min avsälld o oförsäkrad men jag besiktade slutet på dec 03, det va väl ca 2km kallt som..... :tomten men det gick ju bra o han provkörde den inte för han tyckte det var för kallt!

Jag hade för mig att man fick köra till och från bes/verkstad avställ o utan försäkring men då hade jag fel kanske, tur att jag inte blev stoppad kanske!! :tungan

HanneZ

Guest
Robban_C skrev:
Fel. Först försäkra, sen ställa på, sen besiktiga.
Eller:
Först försäkra, sen besiktiga, sen ev ställa på men detta är den ovanligare varianten.
Men första alternativet är fullt ok, jag gör i stort sett alltid så.
Och det där med att den inte ställs på innan den är bes är fel. Däremot är det så att man inte får ut nån skatteuggla förrän den är besiktigad och godkänd.
Lustigt, jag ringde nämligen förra våren till vv o bilregistret då jag inte förstod varför min rd350 inte va påställd(ringde o kollade upp den via datorn). Och dom sa att den inte var påställd innan den hade besiktigats! Sen att man anmäler om påställning innan man besiktigar är ju en annan sak.

Är du helt säker på de där? Om den varit avställd och man ställer på den, räknas den då som påställd innan man besiktigat?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
HanneZ skrev:
... Är du helt säker på de där? Om den varit avställd och man ställer på den, räknas den då som påställd innan man besiktigat?
Jag är faktiskt säker, man måste ju ex vis betala vägskatt vare sig den gått igenom besiktning eller inte.
Men man får ju inte köra mer än "kortast lämpliga väg till och från verkstad eller Svensk Bilprovning" innan den blivit godkänd på SBP.
Vv kanske menade att den inte var laglig att köra innan den besiktigats?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Kanske är en lite dum fråga men är det inte samma regler för vinterdäck för
hoj som med bil? Alltså att man måste ha vinterdäck så här års för att få köra?
Är också sugen på att besiktiga nu nämligen men har väntat pga däcktjafset...

Nån som kan svara korrekt på det så vore man (läs jag) glad! :tummenupp

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Wigen skrev:
Kanske är en lite dum fråga men är det inte samma regler för vinterdäck för
hoj som med bil? Alltså att man måste ha vinterdäck så här års för att få köra?
Är också sugen på att besiktiga nu nämligen men har väntat pga däcktjafset...

Nån som kan svara korrekt på det så vore man (läs jag) glad! :tummenupp

vinterdäck behövs bara om det är "vinterväglag" är det torrt eller blött kan du köra men är det fruset eller snö måste vinterdäck användas

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Badde skrev:
vinterdäck behövs bara om det är "vinterväglag" är det torrt eller blött kan du köra men är det fruset eller snö måste vinterdäck användas

På hoj också?

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
En blå..
det tar verkligen inte 5 minuter att byta system på min hoj. på de flesta hojar räcker det med att byter slipon för att detta är det enda som är bytt, men jag har ju ett helsystem.
jag har 4-2 från börjar som väger bly och hela detta system är utbytt mot ett v&h 4-1 som är mycket lättare. jag måste alltså ta bort en massa kåpor och byta hela systemet. ok, så jäkla jobbigt är det väl inte i och för sig men det är bra mycket slöare att lägga i två stålullsbollar.[/QUOTE]

Det tar lite längre tid på din hoj: men inte mer än 15-20 minuter, har haft en likadan själv. Tro mig det är det värt, du får aldrig igenom den med 4-1 på, om du inte är väldigt nära "anhörig" med besiktningsmannen :fyllisar

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Du FÅR köra fram och tillbaks till besiktningen! kollade upp detta när jag skulle besikta min... hade bara garageförsäkring.

Robban har fel, du behöver inte ställa på och krångla ett skit.

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Gustav1 skrev:
På hoj också?

nej det gäller bar apersonbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Sorry glömde skriva det :kocko

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Ett V&H SS 4-1 går inte igenom en besiktning vad du än gör med det. Fick igenom min på nåder när jag fyllde HELA dämparen med rockwool, toppade med några diskbollar och skruvade dit en bricka i utblåset med ett par sexmillimeters-hål i. Med fem diskbollar, en bricka med ett halvtumshål och fyra andra små hål i så blev det 105 dB med toppar på 116 dB. Gör du minförsta variant så kommer hojen toppa 80 blås och acca som en Saab V4 upp till 4000 varv där den svimmar.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
OLJEKYLD GSXR skrev:
Ett V&H SS 4-1 går inte igenom en besiktning vad du än gör med det. Fick igenom min på nåder när jag fyllde HELA dämparen med rockwool, toppade med några diskbollar och skruvade dit en bricka i utblåset med ett par sexmillimeters-hål i. Med fem diskbollar, en bricka med ett halvtumshål och fyra andra små hål i så blev det 105 dB med toppar på 116 dB. Gör du minförsta variant så kommer hojen toppa 80 blås och acca som en Saab V4 upp till 4000 varv där den svimmar.

oj jääääääävlar!!!

hade inte en aning om detta. jag hade tänkt åka till besiktningen med två ståullsbollar i slutröret och inget mer. då blir det till att meka istället då.
det skulle va kul att mäta hur många db min håller som det är nu för jag får verkligen ont i öronen av den för att den ylar så högt.

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Ställer man av en hoj så tar VV kontakt med försäkringsbolaget och avbryter försäkringen. Det går INTE att försäkra en avställd hoj.

Sedan när hojen ställs på så återupptas den föregående försäkringen automatiskt och om du bara vill ha trafikförsäkring tillfälligt ifall du hade hel/halv innan så måste du ta kontakt med försäkringsbolaget.

På detta vis blir det lite struligt om du sedan ska ha hel/halv-försäkring på hojen sedan då försäkringsbolaget kräver att man visar upp hojen om du ska "upp" ett steg i försäkringsvillkor.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Badde skrev:
nej det gäller bar apersonbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Sorry glömde skriva det :kocko

Med andra ord är det bara att sticka iväg så fort man inte fryser ihjäl av att köra!!! :yoparty
Fan så fint, vill ju inte sitta fast i vår direkt!!!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suomalainen skrev:
Du FÅR köra fram och tillbaks till besiktningen! kollade upp detta när jag skulle besikta min... hade bara garageförsäkring.

Nix. Man får överhuvudtaget inte köra alls på allmän väg utan trafikförsäkring. Eller tror du att man inte behöver ta något ansvar mot att köra på och skada andra trafikanter bara för att knarren har körförbud?
Men det kan vara så att din garageförsäkring övergick i trafik när du ställde på. Eller nåt sånt. Men man får alltså INTE köra alls utan trafikförsäkring (dvs ansvarsskyddet), det borde alla som har körkort veta.

RoDe skrev:
Ställer man av en hoj så tar VV kontakt med försäkringsbolaget och avbryter försäkringen. Det går INTE att försäkra en avställd hoj. ...
1. Japp.
2. Åh fan. Och eftersom det inte går att ställa på en hoj utan att den har en giltig trafikförsäkring så menar du alltså att en hoj som en gång har ställts av aldrig mer kan ställas på alltså. Faan, då måste jag alltså skrota alla mina hojar. Samma sak gäller en majoritet av alla hojar i Sverige.

Nu får ni väl ändå börja skärpa er!
Jag är 38 och har hållit på med bilar och hojar i stora mängder sen jag var 14 bast! Dvs mer än halva mitt liv! Många av er var inte ens födda när jag började svetsa rost på gamla galtar! Jag har alltså hunnit ställa på och av mer än en bil/hoj, jag har även (i unga dar) lyckats schabbla till det med Trafikförsäkringsföreningen genom att glömma skaffa försäkring på nyköpt fordon. Jag har besiktigat avställda fordon (hojar) genom att transportera dem till SBP i skåp, jag har kört grönskyltade fordon för handlares räkning. Jag har kört körförbudade fordon till SBP _efter_ att ha skaffat försäkring och till och med blivit stoppad av bylingen, utan att få böter! Jag har alltså provat både det ena och det andra (rätt och fel) i dessa sammanhang.
Läs på! Om jag minns rätt så står det mesta ni behöver veta bakpå regbeviset (gjorde åtminstone det förr), annars har ni ju tillgång till Internet!

Edit: Suomalainen: Det är riktigt att man inte behöver ställa på för färd till SBP och det tror jag inte att jag har sagt heller. Men man MÅSTE ha en trafikförsäkring, annars har man inget skydd mot skador på tredje man.

Last edited:

HanneZ

Guest
Suomalainen skrev:

Du verkar aldrig direkt läsa vad folk skriver, det eller dålig syn eller svårt med språket. Du hoppade på mig för ett tag sen också!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
HanneZ:
Det här är _väldigt_ OT men vad är det för db som använder måsvingar och fyrkantparenteser i SQL:en?

HanneZ

Guest
hehe, ingen aning, har aldrig sett de förr heller. Mer eller mindre kopierade raden från bash.org. Jag sitter just nu med nästlade sql frågor i skolan så ja håller på o spyyyyr! ush!@#

HanneZ

Guest
hehe, nu har jag rättat till den lite, en parentes som saknades osså såg ja! :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...