Kan man göra vinterklipp på bågar?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Klart man kan tjäna pengar. Det beror på hur duktig snackare du är och hur dum/fattig köpare du kommer i kontakt med;)

Men det är inget jag skulle ge mig in på..
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Skulle nog tro att det sällan bär sig att köpa MC på hösten och sedan ligga ute med pengarna och försäkringen till våren för att eventuellt då lyckas sälja den till ett så pass mycket högre pris att det är värt besväret, räntekostnader, försäkring och förvaring. Sedan kan man göra så pass bra affär om man hittar rätt MC på hösten och det är oftast mycket lugnare att göra affärer då eftersom det sällan är kö till att få köpa hoj då. Kontentan är att man då kan hitta och hinna med att se samt prova den hoj man verkligen vill ha och att det samtidigt går att pruta lite på priset, svårigheten är då att uppskatta nästa års marknadsvärde samt väga in andra kostnader.

Själv har jag vid flera tillfällen köpt vid "fel" årstider och finessen med det har då varit att jag haft tid på mig att kolla upp och vårda hojen/skotern så den är i toppskick lagom till säsongsstarten

De som gör mest pengar köper nog en hoj som behöver lite reparationer och att de är av sådan art att de kan fixa dem själva, görs detta köp då på hösten så finns det ännu färre spekulanter som uppfyller båda kriterierna att de är beredda att köpa på hösten samt fixa själv.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Skulle nog tro att det sällan bär sig att köpa MC på hösten och sedan ligga ute med pengarna och försäkringen till våren för att eventuellt då lyckas sälja den till ett så pass mycket högre pris att det är värt besväret, räntekostnader, försäkring och förvaring. Sedan kan man göra så pass bra affär om man hittar rätt MC på hösten och det är oftast mycket lugnare att göra affärer då eftersom det sällan är kö till att få köpa hoj då. Kontentan är att man då kan hitta och hinna med att se samt prova den hoj man verkligen vill ha och att det samtidigt går att pruta lite på priset, svårigheten är då att uppskatta nästa års marknadsvärde samt väga in andra kostnader.

Själv har jag vid flera tillfällen köpt vid "fel" årstider och finessen med det har då varit att jag haft tid på mig att kolla upp och vårda hojen/skotern så den är i toppskick lagom till säsongsstarten

De som gör mest pengar köper nog en hoj som behöver lite reparationer och att de är av sådan art att de kan fixa dem själva, görs detta köp då på hösten så finns det ännu färre spekulanter som uppfyller båda kriterierna att de är beredda att köpa på hösten samt fixa själv.

Om du med "bär sig" avser att man sätter det i system så kan du ha en poäng. Vad gäller enstaka affärer...visst bär det sig.

Jag har (med ett mindre lyckat undantag) aldrig gjort en förlustaffär på en hoj. Jag har heller aldrig haft som primärt syfte att köpa på ren spekulation men om rätt tillfälle, person och pengar dyker upp är det mesta till salu i mitt garage :D

Och tills jag blir överbevisad tror jag fortfarande på logiken i att köpa i lågsäsong och sälja när solen börjar värma och asfalten är torr. Visst finns det undantag men då tror jag det handlar om hur pass duktig man är som förhandlare i förhållande till sin motpart.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
gör ett klipp, köp min zxr750 -95
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har väl sammanlagt prutat ner mina två mc ca 10lök och båda köpte jag på hösten/vintern och jag är helt säker att de varit dyrare på våren! Du märker om en säljare vill bli av med bågen för att köpa ny eller för att han inte har tid/plats dvs. nummer ett kommer inte gå ner i pris men två går gärna ner någon tusenlapp!

Dock så är det absolut bästa sättet är att på plats (förutsatt att du har pengarna klara)pruta vilket även fungerar hos handlare!
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Jag höjde prist på min förra till våren och fick den såld.
Racehojar är mycket billigare på hösten och vintern. Dom stiger med nästan 10.000 till april när träningarna drar igång.
Problemet med att köpa på vintern är ju att det kan vara svårt att provköra då. Jag minns hur jag provkörde zx9an mellan snövallar kallt men det var kärlek direkt ändå.
 

Tomcaten

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2007
Ort
Kungsholmen
Hoj
DH
schyssta svar allihopa, det finns många teorier och vinklar av ämnet.

Men jag tror på att köpa nu, pruta ned det som går och sedan gå ut med 10 000 kr i mera pris än vad man gav för den när solen börjar värma och cabbarna kommer fram.

Ngn sade att det inte var värt det med försäkring, ränta och förvaringskostnad. Allt sånt skit går jag runt.
Har hittat motorcykeln jag tänkt köpa, prutat ned den lite(den var nedsatt med 10 000 redan) och ska göra ett försöka att gå plus när jag säljer den på vårkanten.
Om ngn vill får den gärna skriva mer i saken men jag känner mig säker på min sak om det här. Tack för svaren.

//Mathias
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Ngn sade att det inte var värt det med försäkring, ränta och förvaringskostnad. Allt sånt skit går jag runt.
Försäkring och förvaring kan man förstås komma undan med rätt förutsättningar, men räntekostnad har du ju alltid, oavsett om du behöver ta lån eller inte (förutsatt att du betalar för den när du köper den förstås).
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Ringde igår och bjöd 90 utan inbyte på en Speed Triple -07 (750 mil) för 99900.
Blankt och tjurigt nej. Är det så jävla orimligt??
Tycker/trodde inte jag.
Tomten kommer ju för faan snart...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top