Kan man mappa original ECU:n på hojar?? (via bänk)

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Jag går lite i dessa tankar för att slippa en "PC" och alla extra kopplingar och sårbarheten som det medför. Jag har bara sett ett företag som marknadsför denna tjänsten. Jag har ingen erfarenhet av detta företag men vill gärna veta om det finns någon som kan rekommendera dem. Nedan har jag gjort ett utdrag från deras hemsida:

http://www.proservice.se/bromsbank.html.

ProService.jpg
Mappning av original ECU till motorcyklar

Mappning av motorstyrenhet eller EFI, ECU, på motorcyklar behöver inte betyda att man monterar diverse extra utrustning för att göra jobbet. Vi jobbar för att utveckla våra verktyg för att justera original motorstyrning på de flesta nyare motorcyklar. Fördelarna med att justera en original ECU/insprutningsdator är att man slipper massa extra kontaktstycken som med tiden kan skapa problem. Det är även möjligt att justera både bränsleblandning och tändkurva för bästa performance. original ECUn har mycket större möjligheter än man kan ana när det kommer till att justera den. En insprutnings optimering bör göras i bromsbänk där man programmerar bränsle och tändnings kurvor för varje individuell hoj. I dagsläget kan vi mappa alla Ducati ECUer även Diavel och multistrada 1200. Vi klarar också att mappa japanska insprutningar så som Denso och Kehin . Listan nedan kommer ständigt att uppdateras så håll ett öga på den din modell kan dyka upp. Kontakta gärna oss för mer info eller fråga om din modell är på gång. Alla Mappningar utförs i vår rullande landsväg för ett optimalt resultat, ej att förväxla med mappningar som görs på distans. Optimalt resultat uppnås endast genom att man gör unika mappar till varje motorcykel eftersom alla motorer är individer. Det fins även möjligheter att utföra andra typer av arbeten i databoxen t.ex. stänga av lamdasonden, ändra hälsnings meddelande och mycket annat. För att säkerställa kvalitén på mappningen använder vi Texa TXB navigator före och efter mappningen för att kontrollera felkoder och att alla värden är korrekta. Texa TXB Navigator är det marknadsledande diagnostik instrumentet på marknaden idag, med stöd för de flesta Motorcykel fabrikaten.

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
Jag vet att Yamaha center i HBG arbetar med Unleasched. Vad jag fattar det som är det bara mappning.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag vet att Yamaha center i HBG arbetar med Unleasched. Vad jag fattar det som är det bara mappning.
Ecuunleashed är inte bara mappning. Dom kan justera ett flertal andra saker i ECU:n med, såsom hastighetsspärrar, höjda varvtal etc etc...Skiljer hojar åt vad som kan justeras

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Det låter lovande, jag får kolla närmare på Yamaha center. Hade varit riktigt skönt om det fanns något bra ställe runt Göteborg/Borås.
Följand punkter skulle man kunna åtgärda på en Suzuki 1250:

http://ecunleashed.com/product-category/motorcycles/

ECUnleashed Performance Reflash

Eliminate Factory Restrictions- Unleash up to 10% more power
Increase Acceleration & Top Speed
Improve Throttle Response & Control

Specifications:
Improve Fuel & Ignition Maps
Eliminate Factory Throttle Restrictions
Optimize Throttle Maps
Eliminate Timing Retard
Increase Rev Limit
Remove Factory Top Speed Limiter(s)
Eliminate Factory Fuel Cut
Optimize Off-Throttle (Decel) Mapping
Disable Factory Error Code(s): Exhaust Servo Motor/Valve, Pair Valve System (Smog Valve), O2 Sensor/Lambda and more

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
PC-5 ligger på 4000:- plus bänkkörning och då plockar man inte bort några felkällor precis. Med ECUnleashed rensar man bort strypningar och andra skräp som gör att motorcykeln inte går optimalt. Kvar blir en motorcykel som går som det var tänkt från början. Men är det så bra som jag tror?

Det känns som ECUnleashed är min filosofi, less is more!:rofl

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
PC-5 ligger på 4000:- plus bänkkörning och då plockar man inte bort några felkällor precis. Med ECUnleashed rensar man bort strypningar och andra skräp som gör att motorcykeln inte går optimalt. Kvar blir en motorcykel som går som det var tänkt från början. Men är det så bra som jag tror?

Det känns som ECUnleashed är min filosofi, less is more!:rofl
Det kan potentiellt bli väldigt bra och göra stor skillnad på vissa hojar, som tex en fz1 som jag har. Finns några här inne som gjort det och är mycket nöjda. 5000kr är ju egentligen inte så farligt mycket med tanke på att det inkluderar bränslemapp och man slipper powercommander och dyra bänkningstimmar. Visst, ger väl inte helt 100% som en skräddarsydd mappning ger, men tillräckligt nära för de flesta, dessutom får man så mycket mer på köpet. Jag ska själv göra det nu framåt våren på min.

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
Trodde det var som på bilenjäveln, man pluggar i en kontakt, laddar och sedan klart, kaching 5 papp tjänat.:krama:krama:D:D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin