Kan man verkligen köpa en ZX12-R?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Gabor skrev:
2466224 Fan M, du vet inte vad du köpt..:yoparty

Hade en sådan för några år sedan, roligaste hojen jag haft, men jag är ju hojförbrukare, så jag byter ofta.

Med Akrasystem, 1 kugg mer fram, pc2 och moddad luftburk...den toppar lätt 320, verkligfart.

Håller med, lite tung på krokvägar, men man vänjer sig åsså får man brottar armar.

Skulle jag ha en supertourer, skulle jag lätt köpa en sådan...åxå.

Motorn är helbrutal, lättskruvad, går att byrta stift på plats i ramen, lite pilrigt.

Är du intresserad så har ett jag ett par dogbones till bakfjädringen som är till för att sänka eller ha kvar höjden bak.
Ett tips.
Sänk gaffelbenen fram 2-3 cm, sen ska du se på skillnad när det svänger.

jag bor straxt runt uppsala om du behöver lite mekhjälp...

Samma här, detta är åttonde hojen för mig på sex år :rolleyes: Roligt att byta ofta.

Kan man höja den i bak med såna där dogbones? Skulle nog göra susen med en höjning i bak och att sänka den några cm i fram precis som du föreslog.


Vart fick du tag på drev till din hoj? Har sökt runt på en massa svenska sidor utan att hitta några drev till zx12r.

Har du några speciella däck som du rekomenderar till 12:an? Vill ju gärna ha en bra kombination mellan grepp och slitage... Sitter ett helt platt 190-bakdäck på nu, så det är dags att byta.
 

Gabor

Guest
MackeNo1 skrev:
2466259 Samma här, detta är åttonde hojen för mig på sex år :rolleyes: Roligt att byta ofta.

Kan man höja den i bak med såna där dogbones? Skulle nog göra susen med en höjning i bak och att sänka den några cm i fram precis som du föreslog.


Vart fick du tag på drev till din hoj? Har sökt runt på en massa svenska sidor utan att hitta några drev till zx12r.

Har du några speciella däck som du rekomenderar till 12:an? Vill ju gärna ha en bra kombination mellan grepp och slitage... Sitter ett helt platt 190-bakdäck på nu, så det är dags att byta.

ska kolla hemma i natt om delarna. du får mått på längden..jobbar just nu.

Vet att jag körde Metzeler sportec, föredrog 190 istället för 200 just pga bättre kurvegenskaper.

drevet tog jag från :
http://www.muzzys.com/catalog/sprockets.html.
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Ibland kan jag sakna den brutala effekten som jag hade i zx12an. Jag trodde också att den skulle vara lätt att slanga med men på nåt vis så blev jag aldrig klok på den. R1an som jag hade innan var mkt lättare att busa på bakhjulet med.
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Polaren köpte en 12:a i fighterutförande i juni... Den var nog en av de grymmaste fighters jag sett.. gick som ett as oxå...

Passade honom perfa eftersom han e rätt lång...

Tyvärr blev den skrot när vi åkte en sväng häromdagen...

Det gick bra för polaren... fick åka ambulans o ligga på trauma men inte en skråma..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
När E4 mellan Älvkarleby och Uppsala öppnar ska jag ha en ZX12 lätt! Skönt att kunna åka till Stockholm långt under timmen.
 

SJÖSSE

Inte bara vi som tar av oss "skinnet"!!!
Gick med
3 May 2005
Ort
Lilla London, söder om Peking
Hoj
ZX12R -00, RÖD,FIN & SNABB
strom_robert skrev:
2462889 Nej det har jag inte, men anvisningen är riktigt bra och har man ställt ventilerna på en annan hoj med shims innan så ska denna inte vara något värre. Kan maila anvisningen till dig om du är sugen på att se hur det ser ut.

Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av instruktionen om ventiljustering på 12:an, snäääääääääääääälla. Tänkte att jag skulla göra det i vinter på min.:tummenupp

MackeNo1 skrev:
2466259
Har du några speciella däck som du rekomenderar till 12:an? Vill ju gärna ha en bra kombination mellan grepp och slitage... Sitter ett helt platt 190-bakdäck på nu, så det är dags att byta.

Jag satt på ett Dunlop Sportmax D208 bakdäck i början på sommaren, det tycker jag funkar kanonbra.
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Malmö-motard skrev:
2467753 Ett par frågor om hojtypen som någon kanske kan svara på..

Hur mycket rymmer tanken? Vad drar den i motorvägtempo? (200+)?
Om vi pratar långturer, vid vilken hastighet blir fartvinden jobbig?

Tanken rymmer 20 liter, enligt den tidigare ägaren drar den 0,6-0,7 vid normal körning och endast lite mer vid snabbtransporter...

Jag har inte kört särskilt långt eller fort med den innan jag ställde av den men fartvinden kändes inte i 250 km/h med DB-kåpglas. Man blir lätt fartblind, kåpan har ruskigt fin komfort.
 

AiR

Tokfort
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
ZX12R -00

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur funkar det här med däcksdimensionerna egentligen?

I bak sitter det väll 200/50 ZR17 orginal? Vad händer då om jag köper ett 190/60 ZR17 istället? Iom att det är högre profil på det däcket så borde väll hojen bli lite högre samt vinkeln på däcket lite skarpare, d v s hojen borde bli lite mer lättsvängd. Eller?

Har kört med Pilot Power på mina senaste hojar och har varit extremt nöjd med dom däcken, nån som testat o köra med dom på 12:an? Vet inte om dom är för mjuka för att sitta på en hoj med den effekten, vill inte behöva byta däck efter 150mil...

Hur är Dunlop Sportmax D208 i jämförelse med Pilot Power?

Enligt den info jag hittar på mcdackonline.com så är ZR däck gjorda för hastigheter upp till 240 km/h. Däck som ska klara 300 km/h ska vara markerade med ett Y. Hittar fan inga sånna däck alls?

Med tanke på hur mycket kräm det är i motorn så vill man ju ha däck som är gjorda för att klara av det.
 

AiR

Tokfort
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
ZX12R -00
Stämmer bra med däcken... Har själv 190/60 på min. Kör med Metzler fram och bak. Har precis lagt på MZ4 i bak... Funkar bra har kört ca 150 mil på det. Några andra jag känner kör med Metzler Rennsport på sina (mest rakt fram åka)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
SJÖSSE skrev:
2468022 Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av instruktionen om ventiljustering på 12:an, snäääääääääääääälla. Tänkte att jag skulla göra det i vinter på min.:tummenupp



Jag satt på ett Dunlop Sportmax D208 bakdäck i början på sommaren, det tycker jag funkar kanonbra.


Hur många mil har du kört med det däcket, verkar det hålla hyfsat bra?

Kollar man på dunlop framdäck så finns det ett gäng olika beteckningar på D208. Finns D208 F, D208 FL, D208 FJ, D208 FK, D208 FN, D208 FW och D208 F GP. Priserna går från 1048:- till 1696:-, nån som vet vad som skiljer dom åt?

Sen står det ju ZR på alla däck, dom är med andra ord gjorda för max 240km/h. Känns inte så bra att köpa såna däck är hojen gör drygt 300km/h, vart hittar man däck som klarar högre hastigheter?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
MackeNo1 skrev:
2469952 Hur många mil har du kört med det däcket, verkar det hålla hyfsat bra?

Kollar man på dunlop framdäck så finns det ett gäng olika beteckningar på D208. Finns D208 F, D208 FL, D208 FJ, D208 FK, D208 FN, D208 FW och D208 F GP. Priserna går från 1048:- till 1696:-, nån som vet vad som skiljer dom åt?

Sen står det ju ZR på alla däck, dom är med andra ord gjorda för max 240km/h. Känns inte så bra att köpa såna däck är hojen gör drygt 300km/h, vart hittar man däck som klarar högre hastigheter?

Brrr, akta dig för D 208. Sämsta skit jag kört på, inte riktigt kanske men jag skulle inte rekomendera dom till nån. Hyffsat fäste när de är varma men snorhala när de är kalla :skrämd. T o m när de är varma så biter det inte fullt. Jag har åkt bakom ett antal personer med 208 på som ritat svart ut ur böjarna på landsväg plus att jag har klotat ett par gånger med de däckena innan jag krängde av skiten och förpassade dom till soptunnan där de hörde hemma...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ajfan, då blir det nog Pilot Power iaf. Dom har jag haft på flera hojar och varit grymt nöjd med. Verkar dock inte finnas med 60 profil..
 
Last edited:

Blåbusen

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
Orange ZX10R -08
Håller med förgående talare om Dunlopen tar en jäkla tid att få bra temp i
dom snorhala när dom är kalla så röven släpper direkt vid gaspådrag.
Mina Dunlop räckte bara mellan 400-600 mil men det beror ju lite på hur
mycket man gasar kör man lugnt räcker dom ju längre och det vill man ju
NOOOOOT!!!
Kör med Pilot Power 190/50-17" nu och är skit nöjd med greppet blir fortare
varma och mera lätt svängt än 200 däcken.200 finns ej i Pilot Power.
Har kört ca 750 mil på Power i sommar och då ca 100 mil på Autobahn
så nu börjar det bli dags för byte igen.


Just det ja GRATTIS TILL 12:an
 

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
GSXR 600 -98
MackeNo1 skrev:
2466259 Samma här, detta är åttonde hojen för mig på sex år :rolleyes: Roligt att byta ofta.

Kan man höja den i bak med såna där dogbones? Skulle nog göra susen med en höjning i bak och att sänka den några cm i fram precis som du föreslog.


Vart fick du tag på drev till din hoj? Har sökt runt på en massa svenska sidor utan att hitta några drev till zx12r.

Har du några speciella däck som du rekomenderar till 12:an? Vill ju gärna ha en bra kombination mellan grepp och slitage... Sitter ett helt platt 190-bakdäck på nu, så det är dags att byta.


Touringbutiken har drev i några olika storlekar för både fram och bak...

https://www.touring.se/touring/Servlet
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hittade framdrev som var 1 kugg mindre på touringbutiken, verkar dock inte ha större bakdrev.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
De flesta Dunlop gatdäck är skräp, iallafall de jag testat. Lång uppvärmningstid och inte förtroendegivande grepp ens då som andra skrev.
Hade pilot power på busan, klart bättre, men inte i klass med Metzeler Rennsport jag har nu.
Stirra dig inte blind på profilen, den anger däckets procentuella höjd mot bredden (kanske du visste iofs).
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ok, då blir det kanske till att testa rennsport nästa gång. Fick precis tag på en uppsättning Pilot Power för 2500:- genom en polare, så jag slog till på dom.

Ska försöka boka in en besiktning nästa vecka så kanske man hinner köra några mil innan det blir för kallt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top