Kan min KX500 bli motard?

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Ort
MovieRoad..
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
låter bra det!! :) sugen på motard med ser jag!!? jag ska också skaffa mej en nu!! kommer nästa vecka med lite tur!!
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Per skrev:
Jag funderar i samma banor fast då med en CR500. Nån som vet en bra och billig firma som kan bygga/schimsa om fjädringen så den passar gata bättre?

Jag har precis nyligen köpt mig ett sådant monster som du har. En CR500 -90. Jag reagerade direkt på att den vibbbbbrrrreeerrrraddddde gansa (läs: fruktansvärt!) mycket, men enligt försäljaren (och vad jag läst om 500or 2-takt) så ska det vibrera. Nu undrar jag lite hur man kan minska vibrationerna?
Jag har läst om kolvkit som ska reducera detta, men eftersom den nyligen är borrad och ny kolv isatt så känns det onödigt. Kan man byta till något bättre styre eller minska dem på något annat sätt?
Man blir ju trött i armarna och händerna så jäkla snabbt så som den vibrerar nu. Jag orkar inte många varv på bana innan jag håller på att tappa greppet och måste pausa.

Tacksam för hjälp
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Den som jag har är en -98 tror jag och den vibererar rätt bra den också. Skall gasa ordentligt med den under vintern och skruva isär den nästa år för att gå igenom motorn. Märker jag att ngt inte är helfräsch byter jag lager + stake och passar samtidigt på att skicka veven på balansering. Hoppas då slippa lite av de taskiga vibbarna.

Ang fjädring så undrar jag om man kan göra ngn budgetjustering på gaffeln så den passar motardåkning bättre?
Alltså slippa byta fjädrar, schimsbrickor osv utan fuska med mer och tjockare olja? (Hur mycket och vilken viskositet kan vara lämplig?)
Eller är det bara att lura sig själv?
Jag vill nämligen kunna återställa gaffeln snabbt inför grusbus.

Tacksam för svar
Per
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
petterekman skrev:
Jag har precis nyligen köpt mig ett sådant monster som du har. En CR500 -90. Jag reagerade direkt på att den vibbbbbrrrreeerrrraddddde gansa (läs: fruktansvärt!) mycket, men enligt försäljaren (och vad jag läst om 500or 2-takt) så ska det vibrera. Nu undrar jag lite hur man kan minska vibrationerna?
Jag har läst om kolvkit som ska reducera detta, men eftersom den nyligen är borrad och ny kolv isatt så känns det onödigt. Kan man byta till något bättre styre eller minska dem på något annat sätt?
Man blir ju trött i armarna och händerna så jäkla snabbt så som den vibrerar nu. Jag orkar inte många varv på bana innan jag håller på att tappa greppet och måste pausa.

Tacksam för hjälp

Styret är redan gummiupphängt för att minska vibrationerna(iaf på min -99). Balansering av vevpartiet är väl det man kan göra samt byta alla lager i motorn.
Vid kolvbyte brukar en del borra tajtare tolerans än orginal.
Men då kör de på 4% oljeblandning.
Själv har jag vant mig vid vibrationerna and I just love it! :crash

Prova att höja portarna så kommer du få en mycket lugnare karaktär på motorn och på sätt spara kraft i dina trötta armar.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
petterekman skrev:
Och att "höja portarna" innebär?

Tack på förhand

Det finns olika sätt att göra det.
Jag valde det billigaste och bonnigaste sättet. Filade upp avgasportarna(utblåset) ca 2mm i överkant samt polerade bort gjutskägg och fixade till överströmningskanalerna.

Lyxvarianten:

Sätt dit fler cylinderfotspackningar och plana toppen samt ändra squishbandet. Även här ska kanlerna poleras fria från gjutskägg. Japp, för att få bättre flöde.
Finns säkert en hel drös som kan det här mycket bättre än jag.

Karatären med bonntrimmet blir som följer:
Botten som en KTM360.
Mellan som en 420(tvåtakt).
Toppen som en STARK 500! :rock :bow
Den varvar lite längre när man höjer portarna.
Blir lite mer 125 karaktär över hojen. :D
En väldigt stark 125 dock.
Respekt! :bow
Farmerlip kan nog berätta om lyxvarianten.

EDIT: Han var snabbare än jag.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Nu är det ju inte jag som pillat på min.... Blev imponerad då jag hade isär prylarna och jag kunde spegla mig i toppen :D
Alltså på insidan.... Det var som kromat. likaså avgasportarna. Min spikade ju sönder en kolv i somras och numer kör jag på Aspen racingsoppa och det verkar fungera, peppar peppar. Men för 33 sek litern så vore det fan....
LasseR6 skrev:
Det finns olika sätt att göra det.
Jag valde det billigaste och bonnigaste sättet. Filade upp avgasportarna(utblåset) ca 2mm i överkant samt polerade bort gjutskägg och fixade till överströmningskanalerna.

Lyxvarianten:

Sätt dit fler cylinderfotspackningar och plana toppen samt ändra squishbandet. Även här ska kanlerna poleras fria från gjutskägg. Japp, för att få bättre flöde.
Finns säkert en hel drös som kan det här mycket bättre än jag.

Karatären med bonntrimmet blir som följer:
Botten som en KTM360.
Mellan som en 420(tvåtakt).
Toppen som en STARK 500! :rock :bow
Den varvar lite längre när man höjer portarna.
Blir lite mer 125 karaktär över hojen. :D
En väldigt stark 125 dock.
Respekt! :bow
Farmerlip kan nog berätta om lyxvarianten.

EDIT: Han var snabbare än jag.
 

mangeSBR

direktör
Gick med
24 Sep 2003
Ort
sollentuna/jakan
Hoj
kx500-gröna monstret
Evil_Henke skrev:
låter bra det!! :) sugen på motard med ser jag!!? jag ska också skaffa mej en nu!! kommer nästa vecka med lite tur!!

hehe jag e mest sugen på att bygga om gröna monstret till "åka på gatan å ligista utan regplåt hoj"

åka lite gokartbanor mm
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag lyfter denna tråd (en smula) eftersom jag har en KX500 på gång.

Hur sänker man en cross? Kortare gaffelfjädrar och andra armar i länkaget?
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
K5*2

Man "balanserar" inte en encylindrig motor utan en balansaxel,endast riktar upp vevskinkorna.Däremot kan man ändra "balansfaktorn" till annat varvtalsområde och undvika vibrationer.Detta görs med vikter inborrade på rätt ställe:tummenupp
 

Bifogat

  • PIC000401.JPG
    PIC000401.JPG
    72.7 KB · Visningar: 85
  • 100_1464.JPG
    100_1464.JPG
    179 KB · Visningar: 61

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
På nyare showas tvinchambergafflar går det att "bara" flytta en låsring för att sänka den. Kortare kolvstång bak med annan fjäder eller andra hundben.
Jag lyfter denna tråd (en smula) eftersom jag har en KX500 på gång.

Hur sänker man en cross? Kortare gaffelfjädrar och andra armar i länkaget?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top