Kan någon förklara hur det funkar?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad är det med unga killar av utländsk härkomst och deras bilar?

Ser ofta killar av utländsk härkomst i 25-årsåldern köra runt i flong nya bilar. Ofta BMWs lite tjusigare 3-seriemodeller.

Inser att de ingalunda betalat sina bilar själv, och att det dessutom förekommer att släkten går ihop och köper en fin bil för alla att använda med ynglingen som chaufför. Är det så?

Varför gör man såhär? Är det en sverigegrej eller gör man även på det här sättet i länderna där dessa killar har sina rötter?

Det är ju inga billiga bilar precis, och jag är övertygad om att en sån här familj lätt skulle ha användning av >400k till annat, eftersom alla dessa familjer ingalunda driver en pizzeria som svämmar över av svarta pengar. Tvärtom antar jag att de flesta har vanliga "hederliga" jobb och gnider ihop sina slantar som vilken svenne som helst (som fö aldrig skulle drömma om att köpa en bil i den prisklassen)

Bilen verkar för dessa personer vara viktigare än den är för vilken amerikansk tonåring som helst. Varför är det så?

Någon som är mer insatt?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Vad jag har uppsnappat beträffande deras bilar är följande: För dessa grabbar är bilen MYCKET viktig. Dom kan leva under en sten, bara dom har en ball och stekig bil. Finansiering, gällande deras bilar, kan jag inte mycket om, kanske inte värt att spekulera om öht.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vad jag har uppsnappat beträffande deras bilar är följande: För dessa grabbar är bilen MYCKET viktig. Dom kan leva under en sten, bara dom har en ball och stekig bil. Finansiering, gällande deras bilar, kan jag inte mycket om, kanske inte värt att spekulera om öht.

Finansieringen är en annan femma som vi kan behandla i en annan tråd. Som jag sade tror jag faktiskt att de flesta såna här åk finansierats med rena pengar.

Jag bara funderar över VARFÖR man lägger så mycket pengar på en bil när man garanterat har viktigare hål att stoppa dom i. Hur kan en bil vara så viktig!? Vem viull man impa på? Sin släkt? Brudar? Polare? Andra familjer. Det måste vara en kulturell grej som jag inte riktigt kan greppa.

En svensk som har en fin bil har det ofta riktigt bra ställt i allmänhet, innan man köper bilen. De flesta prioriterar studier, bostad, resor bla bla. Längre ned på listan kommer bilen, och då används den ofta som transportmedel. De som kör rena sportbilar har dom antingen som sitt främsta intresse eller så har man det mycket gott ställt i övrigt.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Huvudet på spiken..

Svensken är snarast tvärtom. Gärna en 740 på uppfarten men villan skall vara i toppskick.

Det är dock ganska underhållande att se 5-6 st inpackade i en 3-serie. Själv får man knappt plats i framsätet i den dvärgbilen och personerna i baksätet bör ha amputerade ben. :va

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
I vanlig ordning bör man väl vara försiktig att lägga sina egna värderingar och förväntningar på andra.

Vem vet vad folk går igång på, lixom.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Olika kulturer olika statussymboler.
När det är viktigt för en svensk att bo i innerstan eller villa på Djursholm,
Så kan dom bo och inreda hemmen spartanskt, men däremot är bilen superviktig.
I vissa länder räknas mängden på boskap som statussymbol
Det är inte konstigare än så

Last edited:

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Oftast så är ju bilarna de snikigaste de kan köpa,men emblemen säger något annat.Bilen är ju ett bra sätt att "skryta" med,står ju inte still som ett hus,utan visas gärna upp på stadens gator och torg.Men för all del,finns ju även,hur ska jag skriva utan att bli anklagad,gammelsvenskar..(?) som har ett stort bilintresse.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Snackade med en (knappast representativt för alla),
han fick iaf skjutsa runt hela jävla släkten.
Så det var väl en klaninvestering.

Så nästa gång du ser en i fiiin beemer, tänk, där är familjens bitch! :tungan

Edit.
Sen har vi även den kulturella skillnaden att söner "uppskattas" mer. Pappa kör en rostig nissan och sonen en fiin bil.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Oftast så är ju bilarna de snikigaste de kan köpa,men emblemen säger något annat.Bilen är ju ett bra sätt att "skryta" med,står ju inte still som ett hus,utan visas gärna upp på stadens gator och torg.Men för all del,finns ju även,hur ska jag skriva utan att bli anklagad,gammelsvenskar..(?) som har ett stort bilintresse.

Njä, det där kan jag inte hålla med om alla gånger. Startade tråden för att jag igår em passerade en ny 330 cab med två såna här gossar i. Blev bara lite nyfiken på hur de resonerar. Jag lägger inga värderingar i det.

För MIG är det märkligt att man föredrar en flashig bil framför en schysst lya tex. MEN, jag kan ju inte veta om de kanske bor i värsta kåken, eller om de verkligen har ett brinnande bilintresse. Förmodligen inte, men man vet ju aldrig.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Har du kikat på bokföringen hos en pizzeria?
:hihi

Edit: Fan, måste lära mig läsa :huvet

För MIG är det märkligt att man föredrar en flashig bil framför en schysst lya tex.

Själv lägger jag gärna mer pengar på bil än boende. Jag bor nästan i bilen i vilket fall...

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Fast många pizzerior serverar ju öl också. Och vi är nog fler än några här på SH som vet att (men inte varför) det inte går att ta bara en öl.
Lite intäkter där också tänker jag. :)

jO, men jag tror skatteverket har mycket bättre kontroll på ölen än tomatsåsen.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...