Kan någon förklara hur det funkar?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
App App App! Att dra likhetstecken mellan zigenare och finnar är big nono.

Ziggisarna kommer från indien och har inavlats hela vägen... Finnarna tröttnade på dem och sparkade hit dom, vi är ju så öppna med våra invandringslagar att vi inte ens sjunger nationalsången.

Finska tattare är en sorts zigenare.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kul och läsa en tråd med bara svenska avunsjukan + lagom svensson mentaliten. Allt handlar om prioriteringar.

Ex. hur ofta ser du den typen av människor vara ute och supa skallen av sig på baren/klubben?

Men ni måste ju självklart ha svar så ni mår bättre.

Mycket av det ni skriver är sant med att familjen går ihop och köper en fin bil osv. men har en vän som kör en bmw 530d av nyare modell och det enda jag tycker han gör är att jobba förutom när vi drar ut på bandagar.

Jobbar han svart? nej
säljer han knark? nej
har hans familj köpt den? nej
Sett han ute o bränna pengar på fest och alkohol? nej

utan han har ett vanligt jobb på ett varuhus och köpt denna med sin sambo.

Vissa skiter i andra grejer i livet och satsar på 1-3 grejer som de älskar.

Vanlig svensson:

-normal pendlar bil
-bor i standard bostads område med nån bostadsrätt eller villa på lån
-normal funkis båt
-litet landställe
-nån liten hobby
-super ett par ggr per månad
-reser med sambon eller familjen 1-2 ggr per år
-julklapparna delar de ut som om de vore gjorda av pengar

sen kollar man snett på nysvenskar som inte har eller pysslar med häften av detta för att de glider i en bil som man själv hade velat köra.

Muahhahahaha även moderaterna är sossar mer eller mindre!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kul och läsa en tråd med bara svenska avunsjukan + lagom svensson mentaliten. Allt handlar om prioriteringar.

Jag har inte sett någon som helst avundsjuka i tråden, i varje fall ingen svensk avundsjuka.

Däremot har det konstaterats att unga invandrarpojkar gärna bor hemma där deras skäggiga morsor daltar med dom och istället köper en snik BMW som dom sedan dekaltrimmar, det är som du säger prioriteringar.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!

Ex. hur ofta ser du den typen av människor vara ute och supa skallen av sig på baren/klubben?

Mycket av det ni skriver är sant med att familjen går ihop och köper en fin bil osv. men har en vän som kör en bmw 530d av nyare modell och det enda jag tycker han gör är att jobba förutom när vi drar ut på bandagar.

Jobbar han svart? nej
säljer han knark? nej

Vanlig svensson:

-normal pendlar bil
-normal funkis båt
-litet landställe
-nån liten hobby

sen kollar man snett på nysvenskar som inte har eller pysslar med häften av detta för att de glider i en bil som man själv hade velat köra.

Ibland skäms man över att vara svensk...

Jag fattar inte hur folk orkar bry sig om vad andra kör och hur dom har fått ihop pengarna till det.
Ser jag en utlänning eller svensk i en Audi S eller BMW M så tycker jag bara att det är kul.
Det är som med allt annat. Prioritera!
Som många andra har skrivit i tråden så vill de flesta svenskar inte skylta med sina pengar för det kan sticka i ögonen på andra.
Nä, när jag vinner 100 millar på lotto så ska jag köpa ett stort slott och måla det neongult och sen ska jag köpa en sprllans ny V70 och elda upp den framför grannarna.

Varför? För att det är mina pengar och folk ska skita i vad jag gör med mina pengar!

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Det handlar väl som vanligt om prioriteringar.
Vilken heltidsarbetande människa som helst skulle inte ha några som helst problem att få ett billån på summorna vi talar om. Det är precis samma princip som får en 20-åring att välja en flång ny R1 som första hoj för att posera vid korvmojen med. Det handlar om val, inte kultur, härkomst, hudfärg, traditioner eller pengar.

Några få har råd med allt, men de flesta av oss måste välja en eller ett fåtal saker som gör oss lyckliga, eller som vi tror gör oss lyckliga.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag har inte sett någon som helst avundsjuka i tråden, i varje fall ingen svensk avundsjuka.

Däremot har det konstaterats att unga invandrarpojkar gärna bor hemma där deras skäggiga morsor daltar med dom och istället köper en snik BMW som dom sedan dekaltrimmar, det är som du säger prioriteringar.

man hör ju bara genom dina och andras ordval och sätt att lägga fram det att det finns bitterhet i det, och hur uppkommer denna bitterhet?

Vet inte hur många sådana ungdomar det finns i Umeå, eller i samma nivå. Men det finns däremot inte många riktiga brats i Umeå heller, så chansen är liten att det finns nysvenskar på den nivån som tråden handlar om.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Det finns väl ingen som är avundsjuk på nån förortsgrabb med en tyskimporterad 316 med "M3-optik"? :va Men även om det är en bättre bil så ser man ju ändå direkt vad det är för typ av människa på kläder, stil, allmän uppsyn etc.

Lite töntigt är det allt att försöka framstå som framgångsrik genom att köpa en hyfsad bil och sedan inte ha råd att äta gott, ha fritidsintressen, resa, bo bra osv. Konstig inställning tycker jag, men det kanske är för att man är svensk. Eller för att man är så välhängd som man är. :D

Å andra sidan tycker jag svenskar i allmänhet satsar lite väl mycket tid och flis på att styla hemmen efter IKEA-katalogen. Det har gått lite till överdrift med alla Roomservice-program. :huvet

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

Jobbar han svart? nej
säljer han knark? nej

Vanlig svensson:

-normal pendlar bil
-normal funkis båt
-litet landställe
-nån liten hobby

Och en . . . . .

-kör en phet bmw som nån polare fixat till värsta prisett
- bor i en hyresrätt i rinkeby
- köper inga julklappar
- ätter på kusinets pizzeriat till värsta prisett

Vad har de med avundsjuka att göra och vad är din poäng?

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nja, det hänger mer på vilka bilar man kör omkring med.

En zigge skulle aldrig köpa en fräsh Saab eller Volvo, men kör man omkring i Granador eller Mercedesar som är rostiga upp till dörrhandtagen så är dom som flugor på en sockerbit....

Åh. Granador. DOm hade jag glömt bort. En sån vill jag nästan ha! :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Åh. Granador. DOm hade jag glömt bort. En sån vill jag nästan ha! :yoparty

Sonen hade en helt rostfri (jag lovar, det kan ha varit den enda kvarvarande rostfria) Granada A-traktor.

Man åkte faktisk ganska kungligt i den upp till 90, sedan gjorde sig bristen på ljudisolering och aerodynamik påmind....

A-trallan såldes söderut, så ser du en silverfärgad rostfri Granada med lus-skylt där bak kan det vara den!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
man hör ju bara genom dina och andras ordval och sätt att lägga fram det att det finns bitterhet i det, och hur uppkommer denna bitterhet?

Hoppas du inte syftar på mig här. Jag är inte ett dugg avundsjuk. Skulle kunna köpa en hel hög M3:eek:r eller några Ferraris om jag ville, men då skulle jag få bo i en låda, vilket jag inte vill.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hoppas du inte syftar på mig här. Jag är inte ett dugg avundsjuk. Skulle kunna köpa en hel hög M3:eek:r eller några Ferraris om jag ville, men då skulle jag få bo i en låda, vilket jag inte vill.

dåså, vad är syftet med tråden om du nu vet hur man kan ha råd med en fetare/dyrare/sportigare/lyxigare bil.

Sedan så finns det nysvenskar som har det bra ställt i Sverige, det är inte 1990 då de flesta flyktingar kom hit utan de har kommit in i samhället så om en Svensson har råd så kan lika gärna en nysvensk ha råd.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
dåså, vad är syftet med tråden om du nu vet hur man kan ha råd med en fetare/dyrare/sportigare/lyxigare bil.

Sedan så finns det nysvenskar som har det bra ställt i Sverige, det är inte 1990 då de flesta flyktingar kom hit utan de har kommit in i samhället så om en Svensson har råd så kan lika gärna en nysvensk ha råd.

Syftet med tråden var VARFÖR det var så viktigt med dessa bilar för nysvensken?

Du verkar ta illa upp av en enkel frågeställning? :va

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Syftet med tråden var VARFÖR det var så viktigt med dessa bilar för nysvensken?

Du verkar ta illa upp av en enkel frågeställning? :va

Nej tar inte åt mig, men har flera vänner som har det bra och äger fina bilar så det är bara jävligt löjligt hur det diskuteras i denna tråd ifall de har råd eller hur deras liv ser ut för övrigt. varför ens bry sig?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Löjlig tråd.
Finns lika många unga svenskar som åker dyra bilar osv.
Starstriker: seriöst har du inget annat att göra än att gå runt och fundera över sånt här?.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Löjlig tråd.
Finns lika många unga svenskar som åker dyra bilar osv.
Starstriker: seriöst har du inget annat att göra än att gå runt och fundera över sånt här?.

Håller med, däremot tror jag det sticker lite extra när det är en nysvensk.

har en vän lika gammal som mig som har en fastback -67, svindyr bil som jag aldrig skulle komma på tanken att köpa, iaf inte just nu. Men han vill ha en sån, varför ska han inte få köpa en?
Annan kompis har inte fulla gymnasiebetyg, han glider i en srt-8. Beror helt på vad man tycker är kul/viktigt i livet.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Håller med, däremot tror jag det sticker lite extra när det är en nysvensk.

har en vän lika gammal som mig som har en fastback -67, svindyr bil som jag aldrig skulle komma på tanken att köpa, iaf inte just nu. Men han vill ha en sån, varför ska han inte få köpa en?
Annan kompis har inte fulla gymnasiebetyg, han glider i en srt-8. Beror helt på vad man tycker är kul/viktigt i livet.

Frågeställningen som jag ser det är väl inte att folk "får". Jag har själv kostat på mig en del roliga bilar, hojar och sånt genom åren och levt på inget emellan för att jag tycker det är skoj.

Men TS menar på (och jag håller med i hög grad) att ett helt kollektiv gör samma sak. Frågeställningen var alltså varför man väljer flådigt åk framför lite bättre boendestandard eller allmän levnadsstandard. Det har väl dessutom tråden rett ut?

Alla är vi ju lite avundsjuka på något, gräset är ju helt enkelt grönare på andra sidan. Har man flådig kåk men lite sämre bil vill man ju ha grannens bil trots att hans kåk faller i bitar... Man ser det man vill se..

/ Jens

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...