Kan någon förklara hur det funkar?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag jobbade tidigare i ett litet samhälle med många miljonärer och ännu fler vietnameser.
Vietnameserna hade ofta finare bilar än miljonärerna.
Ofta köptes bilarna ihop av en hel familj.
Att kunna skicka ett fotografi på en flång ny BMW eller Mercedes var ett sätt att visa den kvarvarande släkten att man lyckats i det nya hemlandet.
Trots att man jobbade på pulverlackering och bodde tillsammans med tre generationer i en studentlya.
Fast bilarna fotograferades framför miljonärernas villor.

Jag förstår dem.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag jobbade tidigare i ett litet samhälle med många miljonärer och ännu fler vietnameser.
Vietnameserna hade ofta finare bilar än miljonärerna.
Ofta köptes bilarna ihop av en hel familj.
Att kunna skicka ett fotografi på en flång ny BMW eller Mercedes var ett sätt att visa den kvarvarande släkten att man lyckats i det nya hemlandet.
Trots att man jobbade på pulverlackering och bodde tillsammans med tre generationer i en studentlya.
Fast bilarna fotograferades framför miljonärernas villor.

Jag förstår dem.

Ok. Det här är ju helt klart intressant. Ännu en aspekt. Kanske köper man en sån här bil för att det i vissa länder ses som den ultimata framgången...... man vill visa dom där hemma.

Här i Sverige skulle nära nog varenda villaägare kunna köpa en hel drös med pizzaräsers och fortfarande vara skuldfria. Då skulle de iofs tvingas bo i en skokartong, men allt handlar ju om prioriteringar.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Överskottet var dock bara c:a hälften, fördelat på två delägare. Om vi antar att de snålar och lever på sådär 60000 om året, inkl allt, får de bara drygt 300 000 per skalle över. Har ingen koll på BMW men det är väl typ grundpriset för en 3-serie?

Jojo, men om de går ihop med hela släkten och alla slänger in 300k/skalle så kan du ju köpa en Veyron eller nåt......

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Överskottet var dock bara c:a hälften, fördelat på två delägare. Om vi antar att de snålar och lever på sådär 60000 om året, inkl allt, får de bara drygt 300 000 per skalle över. Har ingen koll på BMW men det är väl typ grundpriset för en 3-serie?

Nu är jag lite trög såhär på kvällen, men vad menar du med överskottet?

Gick firman back 750 000kr/år vitt?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
lågt räknat
50 svarta pizzor om dagen
60kr st, 50kr kvar efter deg och tomatsås

ca75000:- i månaden till BMW kontot

tar inte så lång tid att köpa en kebabedition då.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
För att de inte låter frugan välja bil :rolleyes:

Näe allvarligt, det handlar väl om vad man prioriterar ..bil hus resor what ever..det kommer alltid finnas de som kollar snett av avundsjuka.

I andra länder prioteras bilen högt, vet t ex när jag var i Thailand och en familj precis hade köpt en ny bil. De var så lyckliga och stolta så de satt i bilen, som hade AC, och kollade på TV från bilen (husen i thailand har ju inte alltid fyra väggar och tak)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Efter att ha jobbat som pizzabagare under studentåren så vet jag att det går att köpa fina bilar med hjälp av de svarta stålar man drar in på pizzan.
Men jag tror inte att så är fallet här heller, för som du säger så kan knappast alla äga en pizzeria.

Så frågan är fortfarande obesvarad, men nån måste ju känna till svaret?
En annan rolig aspekt är zigenarna som alltid åker omkring i gamla rostiga Mercedes men istället ALLTID klär sig "propert" :D
Där är kläderna viktigast, om man nu kan anse att gabardinbyxor tillsammans med svarta loafers är moderiktigt vill säga. Det var det förstås i Sverige på 80-talet, och är fortfarande högaktuellt i Finland.

Och jag vet inte hur många gånger man har blivit "attackerad" av en flock zigenare när man har parkerat bilen, och de kommer framrusandes och skriker: "Fiina pilen, hur mycket kosta sig?"
En gång höll jag på att få stryk när jag sa att de aldrig skulle ha råd att köpa bilen av mig. Kan ju ha varit för att bilen i fråga var en rostig Corolla värd max 10 000:- :näsblod

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Efter att ha jobbat som pizzabagare under studentåren så vet jag att det går att köpa fina bilar med hjälp av de svarta stålar man drar in på pizzan.
Men jag tror inte att så är fallet här heller, för som du säger så kan knappast alla äga en pizzeria.

Så frågan är fortfarande obesvarad, men nån måste ju känna till svaret?
En annan rolig aspekt är zigenarna som alltid åker omkring i gamla rostiga Mercedes men istället ALLTID klär sig "propert" :D
Där är kläderna viktigast, om man nu kan anse att gabardinbyxor tillsammans med svarta loafers är moderiktigt vill säga. Det var det förstås i Sverige på 80-talet, och är fortfarande högaktuellt i Finland.

Och jag vet inte hur många gånger man har blivit "attackerad" av en flock zigenare när man har parkerat bilen, och de kommer framrusandes och skriker: "Fiina pilen, hur mycket kosta sig?"
En gång höll jag på att få stryk när jag sa att de aldrig skulle ha råd att köpa bilen av mig. Kan ju ha varit för att bilen i fråga var en rostig Corolla värd max 10 000:- :näsblod

Glöm inte den obligatoriska 10-kilos halskedjan som gör att ziggisarna får en lätt framåtlutad gångstil :D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Haha. Det där måste vara ett Arbogafenomen.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
frågan är besvarad för länge sen, status. hade en bekant i yngre år som jobbade som en gris fick ihop till en 3 serie la alla sina pengar på bilen och bodde hemma hos föräldrarna, han var 24 då.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
desto finare/dyrare bil man har desto rikare ser man ut att vara, dom vill väl se rika ut skulle jag tro, även fast dom kanske inte är de

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Njae, det har bara hänt en gång eller två gånger här i stan men desto oftare i Köping, Eskilstuna och Örebro.
De har ju inte råd att åka innanför tullarna, det är därför du aldrig ser dem :7peta

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(

App App App! Att dra likhetstecken mellan zigenare och finnar är big nono.

Ziggisarna kommer från indien och har inavlats hela vägen... Finnarna tröttnade på dem och sparkade hit dom, vi är ju så öppna med våra invandringslagar att vi inte ens sjunger nationalsången.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nja, det hänger mer på vilka bilar man kör omkring med.

En zigge skulle aldrig köpa en fräsh Saab eller Volvo, men kör man omkring i Granador eller Mercedesar som är rostiga upp till dörrhandtagen så är dom som flugor på en sockerbit....

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...