Kan någon förklara hur det funkar?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nja, det hänger mer på vilka bilar man kör omkring med.

En zigge skulle aldrig köpa en fräsh Saab eller Volvo, men kör man omkring i Granador eller Mercedesar som är rostiga upp till dörrhandtagen så är dom som flugor på en sockerbit....

Sanning med modifikation. Kommer du åkandes i en SLK cab så kommer de fram även då och vill köpa bilen av dig, antagligen mest för att "verka rika". Men självklart även när man kör rishögar som du säger, mina vinterpulkor är åtråvärda samlarobjekt i deras ögon :D

Jag kom ut från Statoilmacken i Slöddertälje för några år sedan och såg två gipsys stod och hängde över min Ducati och när jag kom fram så sa de nåt i stil med: -"Ojoj, den här hojen går fort, det ser man på hastighetsmätaren" :Bugar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tattarna kom från egypten...

De är lika lite finnar i blodet som det där gänget här i västerås som vill bygga minareter är svenska.

Åfan.
Känns som en omväg att flytta från Egypten till Ryssland och bygga upp en hel folkstam för att sedan efter flera hundra år flytta vidare till Finland och bygga upp en kultur utspridd över hela Finland om man ändå bara är en Egyptier till syvende och sist.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Det finns blattar som jobbar inom bank och finans, som mäklare etc. För dessa väldigt många individer är det inte så dyrt att köpa en bil som för vissa lagomsvenskar som inte har samma välordnade ekonomi.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det finns blattar som jobbar inom bank och finans, som mäklare etc. För dessa väldigt många individer är det inte så dyrt att köpa en bil som för vissa lagomsvenskar som inte har samma välordnade ekonomi.

Men herregud! :rolleyes: Frågeställningen är väl knappast om det finns mörkhåriga individer som har bra ekonomi eller schyssta jobb? Det är väl för f-n klart att det finns. Jag kanske uppfattat det hela fel men Starstriker har väl noterat att det är många unga invandrarkillar(ghettostyle) som inte ger intrycket av att ha det gott ställt i övrigt eller ha bra jobb som kör bilar som borde vara utanför deras budget.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men herregud! :rolleyes: Frågeställningen är väl knappast om det finns mörkhåriga individer som har bra ekonomi eller schyssta jobb? Det är väl för f-n klart att det finns. Jag kanske uppfattat det hela fel men Starstriker har väl noterat att det är många unga invandrarkillar(ghettostyle) som inte ger intrycket av att ha det gott ställt i övrigt eller ha bra jobb som kör bilar som borde vara utanför deras budget.

Vad han tror ja, men av att se en person sitta i en flottig bil vet han inte vart personen bor eller jobbar med, utan antar bara för att det känns jobbigt att nån åker runt med en fetare bil som får hans bil att se ut som skit. Därför söker man efter svar för att ens ego fått sig en törn och unga nysvensken i den feta bilen måste vara ett lirare som egentligen inte har råd med denna bil så man kan släppa det och acceptera att denna person glider sån fet bil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Roligt att se vilka som tror att tråden handlar om avundsjuka och vilka som har förstått den korrekta frågeställningen.

Det måste ha med läsförståelse att göra.

Varför väljer man att bo hemma med sina 12 syskon för att ha råd med en i egna ögon fet BMW 316 med biltema flames.

Sen att det finns dom som verkligen har råd, det är en helt annan sak och har aldrig varit ämnet i tråden.

Varför är bilen viktigare än självständigt boende?
Varför är bilen viktigare än att ha råd med andra saker?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Precis så menade jag.

Vad han tror ja, men av att se en person sitta i en flottig bil vet han inte vart personen bor eller jobbar med, utan antar bara för att det känns jobbigt att nån åker runt med en fetare bil som får hans bil att se ut som skit. Därför söker man efter svar för att ens ego fått sig en törn och unga nysvensken i den feta bilen måste vara ett lirare som egentligen inte har råd med denna bil så man kan släppa det och acceptera att denna person glider sån fet bil.

Sen när vet du vad jag kör för bil?

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Roligt att se vilka som tror att tråden handlar om avundsjuka och vilka som har förstått den korrekta frågeställningen.

Varför väljer man att bo hemma med sina 12 syskon för att ha råd med en i egna ögon fet BMW 316 med biltema flames.

Sen att det finns dom som verkligen har råd, det är en helt annan sak och har aldrig varit ämnet i tråden.

Har du tänkt på att alla kanske "verkligen har råd". Du vet väl inte hur dessa killar i fet BMW 316 bor?
Kan det vara så att du är lite avundsjuk och inskränkt och har en försvarsmekanism som får dig att förkasta bilen du vill ha med att han "bor hemma med sina 12 syskon"?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du tänkt på att alla kanske "verkligen har råd". Du vet väl inte hur dessa killar i fet BMW 316 bor?
Kan det vara så att du är lite avundsjuk och inskränkt och har en försvarsmekanism som får dig att förkasta bilen du vill ha med att han "bor hemma med sina 12 syskon"?

Jag utgick ju IOFS från dom personer jag har kännedom om boendesituationen, men visst kan det vara så att alla dessa är unika och att det ingen annanstans i sverige är så att dom prioriterar bilen före att flytta från mamsingen....

Det kan vara så.

Men då skulle aldrig tråden ha startats...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vanlig svensson:

-normal pendlar bil
-bor i standard bostads område med nån bostadsrätt eller villa på lån
-normal funkis båt
-litet landställe
-nån liten hobby
-super ett par ggr per månad
-reser med sambon eller familjen 1-2 ggr per år
-julklapparna delar de ut som om de vore gjorda av pengar

:hihi
Sjukt sant

Muahhahahaha även moderaterna är sossar mer eller mindre!

Ännu mer sant. :mad:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En liten reflektion bara. Vi svenskar identifierar oss med våra jobb. "Jag heter Torgny och jag är..." vilket gör att vi inte kan hålla på med vad som helst utan måste ha någon form av stolthet i vårat yrke. En riktig svensson skulle inte kunna stå och flippa burgare i en kiorre med stoltheten i behåll.
Jag tänker på Maxigrillen vid medis till exempel. De har förhållandevis låg lokalhyra och andra omkostnader. All mat hålles i frysen och fräses på på 5 minuter. De har kö från 11 på förmiddagen till 05.00 när de stänger. De gör nog en rejäl hacka på något en stolt svensk förkastar och tjöper således en 7-serie för degen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
En liten reflektion bara. Vi svenskar identifierar oss med våra jobb. "Jag heter Torgny och jag är..." vilket gör att vi inte kan hålla på med vad som helst utan måste ha någon form av stolthet i vårat yrke. En riktig svensson skulle inte kunna stå och flippa burgare i en kiorre med stoltheten i behåll.
Jag tänker på Maxigrillen vid medis till exempel. De har förhållandevis låg lokalhyra och andra omkostnader. All mat hålles i frysen och fräses på på 5 minuter. De har kö från 11 på förmiddagen till 05.00 när de stänger. De gör nog en rejäl hacka på något en stolt svensk förkastar och tjöper således en 7-serie för degen.

Väldigt sant. Många svenskar anser sig väl för "fina" för vissa jobb trots att de ger bra pengar. Rätt dumt. Alla måste jobba med nåt de brinner för. Åh jag älskar ju konstinstallationer, det ska jag jobba med! Men först ska jag utbilda mig till ingenting i 20år. Sen tjänar man inte en spänn på det utan får tigga pengar av soc för boende mm samt ta nåt taskigt, lågavlönat deltidsjobb i butik ändå.

Jag unnar verkligen pizzeria- eller gatuköksägare att göra sig en hacka, de jobbar ofta jäkligt långa dagar året runt, och har tagit en stor risk med att köpa en pizzeria för runt millen på stor del lån.

Det någon nämnde med 50 svartpizzor om dagen och vad det blir för pengar tror jag är lite naivt tänkt. De bästa pizzeriorna kanske drar in så mycket men det kostar även för dem att ha anställda, göra reklam, lokalhyra, el osv. Om räkningarna ska betalas måste pizzorna tas vitt. Jag vet flera pizzerior som fått lägga ner pga dålig ruljans.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Allt handlar ju som sagt om prioriteringar som tidigare har nämnts några ggr i tråden, men detta tål att upprepas igen.

Man kunde lika gärna ställa sig frågan varför så många unga snubbar tjör fräsiga sprillans nya 1000rr-bajkar häromkring, och varför de i hela friden vill lägga ner sååå mycket cash på en hoj när de ju tillhör en målgrupp som i folkmun skulle definieras som sk "vanliga knegare".
Därför borde de också rent logiskt just hålla sig till en hoj av "vanliga knegar-typen" och nöja sig med beggad SV650, eller?!
Allt i enligt den svenska jentelagen-logiken, för gud förbjude om man skulle få högmodet att råka nosa på för lite för dyrt revir än vad ens sociala målgrupps norm tillåter.

Men behöver inte vara nån miljonär för att kunna unna sig nån statuspryl.
Det står inte skrivet nån stans att bara för att du eftertraktar en dyr statuspryl måste du också inhandla dej (eller kunna ha råd att inhandla dej) hela buffen av statusvaror (som tex en svindyr villa, exklusiv bil, en yatch och tillika utöva en utsvävande livsstil) bara för att man råka tycka om en dyr pryl.
Man kan faktiskt ha råd att förverkliga sin dröm, och just BARA tjacka den dära schyssta bmw:n eller den dära fina Ducatin, genom att ändra om i sina prioriteringar.
Så gör många människor gällande olika saker, så varför låta bli när man faktiskt rent teoretiskt och praktiskt både kan och vill? :)

Jag vet inte hur många personer som gjort likande prioriteringar angående deras boende här i sthlm. De har köpt en asdyr minimal bostadsrätt för runt 2 mille, för att sen efter det snåla med annat för att kunna få det gå runt ekonomiskt.
För att för dem är den utlimata statusen den dära schyssta lyan mitt inne i smeten, men sen kan de gå och harva runt med matlåda för att de inte längre har råd med en lunch ute pga av den höga månadskostanden på boendet...
Eller så unga tjejer som kanske precis börjat plugga och brevid studierna har nåt extraknäck, och som för sin första lön går och shoppar på sig en (äkta) Louis Vuitton väska à la 6000 kr.

Är det idioti eller bara ren passion?
Finns det nån regel på att man systematiskt måste fördela sin konsumtion lika på allt man inhandlar, eller kan man inte bara helt enkelt välja att satsa på det som lockar mest?
Nämligen det som tillför en mest njutning. :)

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inte för att det spelar någon roll i sammanhanget men nu blir jag faktiskt nyfiken. Vad har du för kärra egentligen? Men tanke på ditt något smaklösa val av hojar måste det vara något udda. ;)

Jag kör tyskt

Bifogat

• BMW.JPG
    BMW.JPG
    21.1 KB · Visningar: 91

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Precis så menade jag.

Sen när vet du vad jag kör för bil?

Sporthoj är inte så stort, och nu vet jag mer precis när du visat bild själv. Bra val, och hade nog valt detsamma. Själv suckar jag efter enn 330xd 06 o frammåt, har jag länge velat ha, men tycker inte det är värt att prioritera bort en massa annat som min ekonomi ser ut idag.

Sedan förstår jag dig på sätt och vis, du kommer med en sådan bil av allt du lyckats med i livet och kämpat ihop. Och så kommer det en ung nysvensk med lika fin eller fetare bil. Men för det blänger jag inte på dig eller nån annan som kör fina bilar (speciellt bmw) utan brukar visa tummen upp för bilister som kör bilar jag gillar när jag kör om dem med hojen för att visa min åsikt om saken utan att granska deras liv eller blänga på dem.

Last edited:

morningstar

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2010
Hoj
10,Yamaha R1
Vart bara tvungen att hoppa in i denna tråd.

Som många säger här så handlar mycket om prioriteringar. MEN, vad kostar en sprillans ny Volvo V70? runt 350-400k? Köpa en nybegagnad volvo v70 från 09> kostar ca 250-300k. Jämför det med en BMW 3xx från 2007 som kostar runt 200k eller en bmw 5xx från 05> som kostar ~150-250k.
Även om man kan tycka att det ser fläskigt ut att köra en fin bmw så kan de i praktiken vara mycket billigare än att köra en volvo v70 från 08>. Det ska man inte blunda för vilket man lätt gör. Volvo och saab är väldigt vanliga bilar som folk anser vara vanliga familjebilar men som i själva verket kostar mycket mer än några andra bilmärken som är några år äldre.

Sen att du som startade tråden har fått för dig att hela stora släkten har slagit ihop sig för att köpa en "taxibil" är ju bara skitsnack och fördomar. Folk jobbar och sliter för sina pengar och köper något de vill ha.
Sen att snacka om massa svarta "pizzapengar" är ju bara patetiskt. Alla betalar skatt men på olika nivåer. Annars hade de inte överlevt i ett samhälle som Sverige där skattemyndigheterna har extremt bra koll, även om man inte tror det.
Visst fifflas det undan pengar men hur ska man annars överleva i ett samhälle där man skattar minst 50% utav vinsten som egen företagare.
Hade alla bolag skattat varenda krona så hade >50% av småföretagen inte funnits kvar idag och du hade fått betala minst 150 kr för en lunch. Svarta pengar måste finnas i ett samhälle, så är det bara.

Just nu pratar ni om de som fifflar undan småpotatis. Inte diskuteras det om stora företag som flyttar bolagen till paradisöar och slipper skatta mångmiljardbelopp.

Åter till din första fråga som jag tycker du formulerade väldigt dåligt. Folk prioriterar olika saker och kanske känner att de trivs bra i sin hyreslägenhet eller bostadsrätt. Men å andra sidan så har du ingen aning om hur folk bor. Din fråga bygger på något du sett hos ett fåtal personer.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Nej, eller vad man väljer att förstå, tror du det handlar om en 316 med flames så har inte du nog fattat vad det handlar om eller sett det som vi disskuterar.

Varför man väljer att bo med sin familj (12st som du gärna överdriver det) är för oftast är dessa personer är från länder där det bor fler invånare i deras lilla stad än vad det gör i hela Sverige, det är helt naturligt och inget de skäms över för i Sverige är det annorlunda. De hjälps åt och glädjs åt andras lycka, de klarar av att se att deras bror kör en fet bil medans de inte gör det, eller delar på bilen. Man lär sig helt enkelt o se på lycka på ett annat sätt. Inte som i Sverige där alla ska ha sitt eget hus/bostad, bil, sommarstuga, företag osv. för sin egen familj där knappt släkten är välkommen och man klarar bara av att vara i deras närhet när man är rund om fötterna vid enstaka högtider/tillfällen då de måste.

Det enda i vår lilla planet som man blir rikare av ju mer man ger bort är just kärlek och lycka, att inte dela med den till andra gör att man blir utan själv eller får väldigt lite av det. Man kanske är så sur och bitter att man inte ser det och intalat sig själv att man klarar sig fint ändå, men öppnar man upp ögonen och ser denna kärlek eller upplever den så inser man vad man missat.

Givet, gäller även på lunchrestauranger, tobaksafärer, frisörer och andra fuskbrancher. :fakta

Vet inte hur många gånger folk här på SH har hoppat på mig eller försökt på nåt sätt reta upp mig genom att nämna att jobbar/jobbade som frisör.
Gjorde det med stolthet och jobbat på flottigare salonger i centrala sthlm samt de sista åren på Östermalm som inte ens hälften besökt i sitt liv, skämdes jag för mitt yrke? nej!
Nä men om jag kommer med en fet bil, hoj, båt eller liknande så är det bara kasta skit på en och blänga på en för man kämpat med nåt som inte ens hälften skulle kunna stå och jobba med med stolthet. Har man jobbat ihop för nåt så förtjänar man det och ska inte behöva läggas i nåt fack för det sticker i landet lagoms ögon.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...