Kan någon förklara hur det funkar?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vanlig svensson:

-normal pendlar bil
-bor i standard bostads område med nån bostadsrätt eller villa på lån
-normal funkis båt
-litet landställe
-nån liten hobby
-super ett par ggr per månad
-reser med sambon eller familjen 1-2 ggr per år
-julklapparna delar de ut som om de vore gjorda av pengar

Tycker du verkar väldans fördomsfull!

Sprid lite kärlek istället :hihi

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Sedan nämns det inte nåt om dessa personer som köper en bil och hottar den för 3ggr av vad bilen är värd, bor i en förort och har sitt ursprung i Sverige, varför? för man vet att man varit där själv nångång i tiden eller har en polare som varit och vet att den kämpat ihop pengarna själv. Men har de råd att lägga 400k på en skyline eller supra och har en vanlig lön så tro mig det har dessa nysvenskar också som många är födda i Sverige och köpt sin flotta bil.

Eller varför klagar inte de riktiga bratsen eller rika personer på (wannabe) "Bratsen" som egentligen jobbar på ica maxi eller nåt liknande jobb, men när det är löningshelg på stureplan, stockholmsveckan på Gotland, eller tennisveckan i båstad spenderar all lön de sparat ihop under 6månader på att leka nåt de inte är, spruta ut dyr skumpa på folk och leva loppan bara för att få tränga igenom på prinsessan Madelenes trosor eller andra rikemans brudar? Jo för mår de bra av detta och tjänat ihop sina pengar så har inte nån annan med det o göra. Och ser man en sådan behöver man inte granska han om hans rolex är äkta eller om han bor i en lite hyresrätt i norrtälje/haninge/alvik osv.

Träffat och umgåtts med tungtkriminella från de flesta förorter i sthlm, samt vanliga lirare från bondhålor runt i sverige, snuskigt rika från östermalm till helt vanliga invandrare som mig själv, och har trivts i allas sällskap och kommit överens för jag dömmer inte de för vad de kör, har på sig eller bor nånstans. Och kan jag ringa dem idag och be om nåt eller bara vilja umgås lite? självklart.

Tycker du verkar väldans fördomsfull!

Sprid lite kärlek istället :hihi

haha ok :krama:tummenupp:angel

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sedan nämns det inte nåt om dessa personer som köper en bil och hottar den för 3ggr av vad bilen är värd, bor i en förort och har sitt ursprung i Sverige, varför? för man vet att man varit där själv nångång i tiden eller har en polare som varit och vet att den kämpat ihop pengarna själv. Men har de råd att lägga 400k på en skyline eller supra och har en vanlig lön så tro mig det har dessa nysvenskar också som många är födda i Sverige och köpt sin flotta bil.

Eller varför klagar inte de riktiga bratsen eller rika personer på (wannabe) "Bratsen" som egentligen jobbar på ica maxi eller nåt liknande jobb, men när det är löningshelg på stureplan, stockholmsveckan på Gotland, eller tennisveckan i båstad spenderar all lön de sparat ihop under 6månader på att leka nåt de inte är, spruta ut dyr skumpa på folk och leva loppan bara för att få tränga igenom på prinsessan Madelenes trosor eller andra rikemans brudar? Jo för mår de bra av detta och tjänat ihop sina pengar så har inte nån annan med det o göra. Och ser man en sådan behöver man inte granska han om hans rolex är äkta eller om han bor i en lite hyresrätt i norrtälje/haninge/alvik osv.

Träffat och umgåtts med tungtkriminella från de flesta förorter i sthlm, samt vanliga lirare från bondhålor runt i sverige, snuskigt rika från östermalm till helt vanliga invandrare som mig själv, och har trivts i allas sällskap och kommit överens för jag dömmer inte de för vad de kör, har på sig eller bor nånstans. Och kan jag ringa dem idag och be om nåt eller bara vilja umgås lite? självklart.

Nej, du är inte krängt för att någon undrar varför personer med ursprung liknande ditt resonerar i ett av sina val.
Syrian?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sedan förstår jag dig på sätt och vis, du kommer med en sådan bil av allt du lyckats med i livet och kämpat ihop. Och så kommer det en ung nysvensk med lika fin eller fetare bil. Men för det blänger jag inte på dig eller nån annan som kör fina bilar (speciellt bmw) utan brukar visa tummen upp för bilister som kör bilar jag gillar när jag kör om dem med hojen för att visa min åsikt om saken utan att granska deras liv eller blänga på dem.

Du har missförstått mig. Den här tråden handlar inte om avundsjuka. Inte från min sida iaf. Jag är nöjd med vad jag åstadkommit, och jag missunnar ingen detsamma.

Sen att du som startade tråden har fått för dig att hela stora släkten har slagit ihop sig för att köpa en "taxibil" är ju bara skitsnack och fördomar. Folk jobbar och sliter för sina pengar och köper något de vill ha.

Jag ställde en fråga, eftersom jag inte visst hur det fungerade.

Sen att snacka om massa svarta "pizzapengar" är ju bara patetiskt. Alla betalar skatt men på olika nivåer. Annars hade de inte överlevt i ett samhälle som Sverige där skattemyndigheterna har extremt bra koll, även om man inte tror det.

*HOST* Vem fan är du? Jobbar du på RSV eller? Det här var dagens skämt.

Visst fifflas det undan pengar men hur ska man annars överleva i ett samhälle där man skattar minst 50% utav vinsten som egen företagare.
Hade alla bolag skattat varenda krona så hade >50% av småföretagen inte funnits kvar idag och du hade fått betala minst 150 kr för en lunch. Svarta pengar måste finnas i ett samhälle, så är det bara.

Jag är själv egenföretagare, och jag klarar mig prima utan att skattefiffla. Driver du pizzeria?

Tråden har aldrig handlat om skattefiffel, utan om fenomenet unga killar med utländsk bakgrund som kör feta bilar. Jag undrar varför det är så. Vore det bara en här och där så vore det inte så märkligt, men när det är så vanligt så är det ju knappast slumpen. Eller hur?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Najs.

för sin egen familj där knappt släkten är välkommen och man klarar bara av att vara i deras närhet när man är rund om fötterna vid enstaka högtider/tillfällen då de måste.

Lite generaliserande kanske men jag håller med dig. Det är faktiskt så. Måste vara de långa vintrarna(och såssarna) som gjort oss till ett sånt stelt folk. Sen är jag grymt bra att generalisera själv så det gör inget. Frisörbög! :tungan

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Lite OffT men det där är oerhört viktigt. Spelar ingen roll var ens vänner kommer ifrån. Ju större bredd, desto mer utvecklas man själv. Det viktigaste är att de ger en nåt tillbaks, ställer upp, har humor, stark personlighet och inte är snåla. Hmm, personlighet ja, ännu en sak som man inte får ha i DDR-Sverige där ingen får sticka ut eller tycka annorlunda. Varför ha en massa tråkiga vänner som alla är som en själv?

axelsson_vpg

Guest
men är det inte så att bilarna är bmw 316-318 e36 med M-paket och japs dämpare?
en sån bil går på 5-20 tusen. sen biltema stylingen kostar väll ca. 500 kr...

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Ingen poäng i att "klaga". Dylika fånerier har alltid funnits och lär alltid finnas; folk vill alltid låtsas vara något de inte är. Självfallet är det så, att var och en får lägga sina bittert ihopskrapade ören på vad han eller hon vill, men det är väl knappast ändå en statushöjare i andra kretsar än deras egen och frågan är väl om de ens bryr sig om något annat heller. Det är väl emellertid inget fel med det, om de mår bättre av att verklighetsfly genom dylika aktiviteter är det väl helt ok. Be mig dock inte att respektera någon som sprutar ut champagne.

Angående trådens ursprungliga frågeställning är det väl inte konstigare än att man, som vissa här, har en dyr sporthoj som tar majoriteten av veckopengen.. Är väl bara kul för dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ännu en sak som man inte får ha i DDR-Sverige där ingen får sticka ut eller tycka annorlunda.

Nä, precis, du kan flytta härifrån när du vill!

Jag lovar dig att du får tycka vad du vill och sticka ut så mycket du vill sedan!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
men är det inte så att bilarna är bmw 316-318 e36 med M-paket och japs dämpare?
en sån bil går på 5-20 tusen. sen biltema stylingen kostar väll ca. 500 kr...

Nej.
Det är "vanliga" småluvar med blöjraggarkomplex som åker sådant.
Tråden handlar om de som köper nya värstingar för allihopa pengarna de kan skaka fram.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Man kunde lika gärna ställa sig frågan varför så många unga snubbar tjör fräsiga sprillans nya 1000rr-bajkar häromkring, och varför de i hela friden vill lägga ner sååå mycket cash på en hoj när de ju tillhör en målgrupp som i folkmun skulle definieras som sk "vanliga knegare".

Ha! Satt just o tänkte på det. Klockren parallell.

Ser jag en RRklubba nyare än tex -06.
Då tänker jag, ungkarl bor i etta, jobbar fabrik, svindyr försäkring
+ banklån

Ser jag Arabkille i nyare BMW.
Då tänker jag, bor hemma hos mamma med halva släkten, jobbar skitmycket i familjepizzerian + lånat pengarna av farsan.

Samma fenomen, samma prioriteringar, olika fordon och bakgrunder.

Så fördomsfull är jag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte hur många gånger folk här på SH har hoppat på mig eller försökt på nåt sätt reta upp mig genom att nämna att jobbar/jobbade som frisör.
Gjorde det med stolthet och jobbat på flottigare salonger i centrala sthlm samt de sista åren på Östermalm som inte ens hälften besökt i sitt liv, skämdes jag för mitt yrke? nej!
Nä men om jag kommer med en fet bil, hoj, båt eller liknande så är det bara kasta skit på en och blänga på en för man kämpat med nåt som inte ens hälften skulle kunna stå och jobba med med stolthet. Har man jobbat ihop för nåt så förtjänar man det och ska inte behöva läggas i nåt fack för det sticker i landet lagoms ögon.

Jag tror du får tagga ner ditt frisörtemperament litet då det enda jag gjorde var att räkna upp de ställen jag vill ha kvitto på för at inte underlätta svart hantering av mina vita pengar. ;)
Hade ingen tanke på att du haft ett tjej-jobb, denna gång. :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ha! Satt just o tänkte på det. Klockren parallell.

Ser jag en RRklubba nyare än tex -06.
Då tänker jag, ungkarl bor i etta, jobbar fabrik, svindyr försäkring
+ banklån

Ser jag Arabkille i nyare BMW.
Då tänker jag, bor hemma hos mamma med halva släkten, jobbar skitmycket i familjepizzerian + lånat pengarna av farsan.

Samma fenomen, samma prioriteringar, olika fordon och bakgrunder.

Så fördomsfull är jag.

Ser jag en snubbe med lantmännenkeps på en turbad Ockelbo 300, så tänker jag "Elffors".
Så fördomsfull är jag.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Hahhahahahahhahh vilken jävla tråd att folk orkar bry sig om hur andra människor har råd med saker å ting.

Jag kan svara på den frågan väldigt enkelt till Ts.
BANKLÅN så som 75 % utav det svenska folket har gjort man har antagligen lånat till sig det ,

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ser jag en snubbe med lantmännenkeps på en turbad Ockelbo 300, så tänker jag "Elffors".
Så fördomsfull är jag.

Det är inte fördom det är fakta!:D

Ser jag en svettig gubbe som skyfflar kol in i ett ånglok vid en museijärnväg i södra småland och det dessutom står en ural med sidovagn parkerad brevid.
Så tänker jag direkt Skrotnisse!

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag tror du får tagga ner ditt frisörtemperament litet då det enda jag gjorde var att räkna upp de ställen jag vill ha kvitto på för at inte underlätta svart hantering av mina vita pengar. ;)
Hade ingen tanke på att du haft ett tjej-jobb, denna gång. :D

Sorry Mackan! det var inte direkt riktat mot dig utan jag bara svävade iväg med allt skrivande. Känner en kille som behöver en vass sopare i salongen om du är intresserad och vill ha lite bidrag till Tr1ke bygget :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...