Kan någon förklara mig lite om watt med mera - stereo,hemmabio

Kolla speciellt under avdelningen "tankar" och "programförklaring". Det finns ju ändå inga absoluta sanningar... :)

OK!!! Nu har jag tagit till mig av det ni sagt här.

Vart på hifiklubben idag och fick ett mycket bra intryck av butik och personal (även om någon senare på annat forum sa att de tar överpriser)! :tummenupp

Det jag kommit fram till är att 5000 räcker inte :4skrika utan det lutar mer åt 10-12 tusen. Det som killen där rekommendera och verka veta vad han snacka om tyckte att jag skulle skaffa något i stil med:

NAD C320BEE Förstärkare från 3.698:-
NAD C521BEE CD-spelare från 2.498:-

och sedan högtalare som var antingen

B&W DM600 S3 Högtalare eller
B&W DM601 S3 Högtalare eller
B&W DM602 S3 Högtalare

Det är 300kr priskillnad mellan 600 och 601 såg jag, då är det väl lika bra ta 601? 602 kosta lite mer och det var nog inte den som fanns där som han rekommendera iaf.

Kan kolla upp sen, men är det någon som har kommentar på vilka högtalare jag bör ha om jag har ovannämnda förstärkare + cdspelare, och om jag vill ha radio också, ska jag köpa det enskilt då, vad är att rekommmendera eller ska jag köra receiver istället? :confused:

Andra kommentarer på mina fynd?

Villee skrev:
Vart på hifiklubben idag och fick ett mycket bra intryck av butik och personal (även om någon senare på annat forum sa att de tar överpriser)! :tummenupp

Det jag kommit fram till är att 5000 räcker inte :4skrika utan det lutar mer åt 10-12 tusen. Det som killen där rekommendera och verka veta vad han snacka om tyckte att jag skulle skaffa något i stil med:

NAD C320BEE Förstärkare från 3.698:-
NAD C521BEE CD-spelare från 2.498:-

och sedan högtalare som var antingen

B&W DM600 S3 Högtalare eller
B&W DM601 S3 Högtalare eller
B&W DM602 S3 Högtalare

Det är 300kr priskillnad mellan 600 och 601 såg jag, då är det väl lika bra ta 601? 602 kosta lite mer och det var nog inte den som fanns där som han rekommendera iaf.

Kan kolla upp sen, men är det någon som har kommentar på vilka högtalare jag bör ha om jag har ovannämnda förstärkare + cdspelare, och om jag vill ha radio också, ska jag köpa det enskilt då, vad är att rekommmendera eller ska jag köra receiver istället? :confused:

Andra kommentarer på mina fynd?

Helt okej prylar som jag tror du blir nöjd med vilket du än väljer. Frågan är bara om du inte ska gå på Multikanal ändå? Du pratade väl om det i början av tråden...

Silwer skrev:
Är NAD grejorna så anskrämligt fula ännu nu för tiden?
Det har alltid varit inne med fula grejer i "hifi-kretsar"; den som satsar på design anses vara lite av ett wattfucko ;)

mb skrev:
Det har alltid varit inne med fula grejer i "hifi-kretsar"; den som satsar på design anses vara lite av ett wattfucko ;)
öh, jaha ok.
Jag mins nån polare som hade NAD för så där en 10 år sen och då var de jätteinne, men inte var grejorna snygga direkt.

Silwer skrev:
öh, jaha ok.
Jag mins nån polare som hade NAD för så där en 10 år sen och då var de jätteinne, men inte var grejorna snygga direkt.
Ligger faktiskt en hel del i det. Har aldrig sett fulare apparater än på mässor för tung hifi. Lite förenklat kan man säga att ju färre knappar det är på lådorna och ju fulare och fyrkantiga de är - destå högre pris. Här är bara ljud som räknas :D

Silwer skrev:
Är NAD grejorna så anskrämligt fula ännu nu för tiden?

Dom har blivit bättre, men en del prylar är fortarande anskrämligt fula. Dom låter dock rätt hyfsat o det är ju det som är huvudsaken.
Hurvida dom sen låter bättre än dom som ser snyggare ut för samma peng, det låter jag var o en bedöma... :D

CorbenDallas skrev:
Helt okej prylar som jag tror du blir nöjd med vilket du än väljer. Frågan är bara om du inte ska gå på Multikanal ändå? Du pratade väl om det i början av tråden...

Hm multikanal? Du menar flera högtalare och mer åt surround hållet? Well anledningen till att jag söker ljud är att jag pajade mina gamla stereohögtalare och med tanke på att min tv är 21tummare för 3000kr så är ju inte ypperligt surround som jag behöver till det. Det är alltså ljud som jag vill ha, mp3 från data, radio och skivor.

Någon som förresten vet om NAD cdn jag skrev om där uppe gillar mp3 skivor? Eller gäller det att köra genom datan? Hur är det förresten med sladdar? Antar att det medföljer någon typ av sladdar (eller?) men på många håll snackas det om "Tara Labs Nexa" i samband med dessa eller nåt sånt. Behöver jag isf. uppgradera min sladd från data till förstärkare också eller är det ändå så pissigt ljud från datan så det spelar ingen roll?

Och de NAD grejer som fanns i butik tyckte jag var faktiskt riktigt snygga, iaf. många gånger snyggare än cambridge med mera som stod bredvid - stilrent och trevligt :)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back