Kan någon förklara mig lite om watt med mera - stereo,hemmabio

Det är en jäkla skillnad på watt och watt... en del säljer en surroundförstärkare på så kan det stå typ 500 watt (musik-watt eller din-watt eller vad de kallar de) och då kan det vara 100 x 5. Medans en riktig förstärkare kan ha 2x50 RMS ("riktiga" watt) tillexempel. Köp gärna beggad förstärkare och högtalare efter som de inte har några rörliga delar etc och de håller ofta i åratal. CD/DVD spelare skulle jag köpt en ny.

- Johan

Villee skrev:
Ok, men vad är det som gör att stereo ger bättre ljud än bioljuds högtalare?
Högtalarna i sig är det ingen skillnad på, du kan köra med samma högtalare i ett 2-kanalssystem som i en surroundanläggning. Vill du ha lika "bra" ljud i en surroundanläggning så kostar det ju mer helt enkelt pga du måste ha fler högtalare och en förstärkare med fler steg plus en massa elektronik som inte finns i en vanlig förstärkare.

Mitt tips är att satsa på en vanlig stereo, då får du hyfsade prylar för 5000-6000. Ex Cambridge (förstärkare) som hifiklubben säljer har fått väldigt bra kritik, den enklaste modellen ligger runt 1800:-, köper du sen en DVD för runt 1000-lappen (läs på vilka som ger bra ljud) o lägger kanske 3000 på ett par högtalare får du ett bra system för runt 6000:- Glöm inte att provlyssna innan du handlar.

Villee skrev:
Ok, men vad är det som gör att stereo ger bättre ljud än bioljuds högtalare?
Bioljud använder tredubbla antalet kanaler, vilket lite förenklat sett betyder att du får lägga ner 3 ggr så mycket pengar för samma ljud.

mr_rockster skrev:
Det är en jäkla skillnad på watt och watt... en del säljer en surroundförstärkare på så kan det stå typ 500 watt (musik-watt eller din-watt eller vad de kallar de) och då kan det vara 100 x 5. Medans en riktig förstärkare kan ha 2x50 RMS ("riktiga" watt) tillexempel. Köp gärna beggad förstärkare och högtalare efter som de inte har några rörliga delar etc och de håller ofta i åratal. CD/DVD spelare skulle jag köpt en ny.

- Johan

Ok, men finns det några vettiga högtalare enligt er som INTE är golvhögtalare?

Om jag hittar hemma bio med 2x högtalare som har säg 100watt RMS, 0,1 distortion, 20-22k hz och en receiver som pallar detta är det då ok enligt er, eller är jag fortfarande på vift? :confused:

Villee skrev:
Ok, men finns det några vettiga högtalare enligt er som INTE är golvhögtalare?

Om jag hittar hemma bio med 2x högtalare som har säg 100watt RMS, 0,1 distortion, 20-22k hz och en receiver som pallar detta är det då ok enligt er, eller är jag fortfarande på vift? :confused:
Strunta i alla siffror och lyssna istället... det kanske låter banalt, men det är enda sättet att hitta rätt. Ljud är mycket dynamiskt och görs sällan rätt av tekniska specifikationer. Slå av all typ av eqaulizing och testkör olika högtalare i lugn och ro med olika sorts musik, så kommer bitarna att falla på plats :tummenupp

mb skrev:
Strunta i alla siffror och lyssna istället... det kanske låter banalt, men det är enda sättet att hitta rätt. Ljud är mycket dynamiskt och görs sällan rätt av tekniska specifikationer. Slå av all typ av eqaulizing och testkör olika högtalare i lugn och ro med olika sorts musik, så kommer bitarna att falla på plats :tummenupp

Aa, börjar luta åt att jag traskar iväg till nån butik med mycket grejer, tar med några skivor och spenderar en förmiddag där och stör alla andra.

Men ger inte siffror ändå en fingervisning på hur mycket grejerna tål sen innan trådarna bränns och smälter efter att man lyssnat på hög volym under längre period?

Dvs. om jag hittar 10watt system som låter underbart (ok, inte så sannolikt kanske) så kanske det inte är bästa köp då de inte skulle hålla i längden ?

Och ett tips på vägen, håll dig undan från ljud&bild, EL-Mutanten, on/off och liknande platser, gå till någon som kan Hi-Fi och är något sådär seriösa, berätta vad du har för budgett och lyssna på vad du kan få för det(5K duger till chysta kablar åtminstonde :D )

frankof skrev:
Och ett tips på vägen, håll dig undan från ljud&bild, EL-Mutanten, on/off och liknande platser, gå till någon som kan Hi-Fi och är något sådär seriösa, berätta vad du har för budgett och lyssna på vad du kan få för det(5K duger till chysta kablar åtminstonde :D )

Hehe jaja, ska försöka traska iväg till så många butiker som möjligt.

Man börjar bli lite trött på alla kommentarer om min budget, herregud jag ska börja plugga och leva på nudlar kommande åren samtidigt som man ska ha råd med att supa, köpa kurslitteratur, pröjsa hyra, betala försäkringar, bensin, köpa hoj, ställ/hjälm och göra nån utomlandsresa + köpa digicam, ny mobbe och lite möbler till lyan - ok jag är väl inte fattig men jag är inte riktigt så rik än! :fatta!

Villee skrev:
...Men ger inte siffror ändå en fingervisning på hur mycket grejerna tål sen innan trådarna bränns och smälter efter att man lyssnat på hög volym under längre period?

Dvs. om jag hittar 10watt system som låter underbart (ok, inte så sannolikt kanske) så kanske det inte är bästa köp då de inte skulle hålla i längden ?

Enkelt förklarat, så länge det inte distar (låter illa) när du spelar högt så förstör du ingenting. Högtalare pajar oftast av att förstärkaren klipper, dvs inte orkar ge en ren sinussignal (får klippta strömtoppar = distar) och det leder till att spolen bränns. Basen kan givetvis även paja om konutslagen blir för häftiga (loudness + basratten i botten)
Låt bli loudnessknappen och basratten när du provlyssnar och köp högtalare som låter bra i "neutralläge".

RWD skrev:
Enkelt förklarat, så länge det inte distar (låter illa) när du spelar högt så förstör du ingenting. Högtalare pajar oftast av att förstärkaren klipper, dvs inte orkar ge en ren sinussignal (får klippta strömtoppar = distar) och det leder till att spolen bränns. Basen kan givetvis även paja om konutslagen blir för häftiga (loudness + basratten i botten)
Låt bli loudnessknappen och basratten när du provlyssnar och köp högtalare som låter bra i "neutralläge".

Mm ok, men tyckte inte att mina gamla lät illa vid högvolym och ändå dog de (möjligt att man var lite för lullig att märka det), varför har ingen uppfunnit strömbrytare till stereo så man slipper bränna spolen...

Förresten finns det något kul man kan göra med den gamla högtalaren (ena av de funkar fortf. hyfsat), dvs. skruva upp och pilla lite? Något speciellt jag vill se om jag gör detta?

Min åsikt är den, som så många andras, att stirra dig inte blind på watten! :mattias

Däremot är det så att sitter bas ihop med övriga högtalare så störs dessa av basen! Själv sitter jag på en 6-8 år gammal maskin nu som står sig mkt väl emot andra fortfarande. Jag har två 8 ohms satellithögtalare på 30 watt (om vi nu ska prata watt) och en sub på 50 watt. Suben är av kantlös konstruktion, vilket innebär dubbelt så lång slaglängd som i sin tur i princip medför att den har samma kapacitet som en dubbelt så stor sub med en icke kantlös konstruktion. Även ljudet blir mkt fylligare och djupare utan störningar. Detta är en pioneer inspira ur NS-serien. Det ser inte mkt ut för världen...men kapacitetet räcker mkt väl i en lgh vill jag lova. Sammantaget ett litet system med stor kapacitet och ett väldigt klart och fint ljud till ett överkomligt pris. Visst man kan juh skaffa fina Harman Kardon grejer..men då blir priset helt annorlunda.

Om du nu inte vill ha sub+satelliter så rekomenderar jag att du skaffar "spikes" att montera under högtalarna...annars låter det som en raggare där bilplåten skurrar s-atan. Fast många kanske tycker om det..vad vet jag.

/KaliZ

KaliZ skrev:
Jag har två 8 ohms satellithögtalare på 30 watt (om vi nu ska prata watt) och en sub på 50 watt.
Ah, satellitlösningar har jag en viss förkärlek till. Har haft Cantons "plus C" och "plus S" en gång för längesen. Ångrar verkligen att jag sålde dom, för bättre ljud för dom pengarna i det kompakta formatet är svårt att hitta. Håller hur länge som helst och har bra andrahandsvärde också :)

Red: Det smarta med att slå till på såna högtalare är att man alltid kan flytta bak dom som surroundenheter ifall man uppgraderar frontarna. Och även om hela surven uppgraderas så duger de utmärkt som "b-högtalare" i köket eller liknande.

Last edited:
RWD skrev:
Förmodligen inkluderar han en 42" plasma i det priset :tungan

Men det är ju ingen nyhet att man får lägga rätt mycket mer flis på en surroundförstärkare om den ska låta lika bra som en tvåkanalare. Själv prioriterar jag en välljudande tvåkanalsanläggning framför bioljud.

Jag har en hemmabio för 50k... utan tv inräknat..... :gnissla

Ett tips. Köp allt i omgångar. Börja med tex ett par bra framhögtalare, sen kompletterar du bit för bit. Jag har precis fått mitt system komplett efter tre års "samlande"!!! :Bugar

Man börjar inte med att köpa kablar för 3k...

KaliZ skrev:
Min åsikt är den, som så många andras, att stirra dig inte blind på watten! :mattias

Däremot är det så att sitter bas ihop med övriga högtalare så störs dessa av basen! Själv sitter jag på en 6-8 år gammal maskin nu som står sig mkt väl emot andra fortfarande. Jag har två 8 ohms satellithögtalare på 30 watt (om vi nu ska prata watt) och en sub på 50 watt. Suben är av kantlös konstruktion, vilket innebär dubbelt så lång slaglängd som i sin tur i princip medför att den har samma kapacitet som en dubbelt så stor sub med en icke kantlös konstruktion. Även ljudet blir mkt fylligare och djupare utan störningar. Detta är en pioneer inspira ur NS-serien. Det ser inte mkt ut för världen...men kapacitetet räcker mkt väl i en lgh vill jag lova. Sammantaget ett litet system med stor kapacitet och ett väldigt klart och fint ljud till ett överkomligt pris. Visst man kan juh skaffa fina Harman Kardon grejer..men då blir priset helt annorlunda.

Om du nu inte vill ha sub+satelliter så rekomenderar jag att du skaffar "spikes" att montera under högtalarna...annars låter det som en raggare där bilplåten skurrar s-atan. Fast många kanske tycker om det..vad vet jag.

/KaliZ

Vad är spikes? Önskar att man kunde överföra hur mina nuvarande högtalare låter så kunde ni berätta vad som är så fel på de, när jag tycker att de låter bra :( Och visst, satteliter kan väl funka i lägenhet, men nu har jag hållit mig till villa modell större och en tomt som skapar lagom buffert till grannar så därav vill jag också ha något som tillåter att man skruvar upp rejält även om man inte ens befinner sig i samma våning.

Edit: fast nu kommer ni säga att sådan kapacitet jag eftersträvar behöver jag 70-80 tusen friskt kapital till.

Jag är inge profs och jag har inge pedant hörsel, men jag vill inte att de låter helt fuckat och att de håller någolunda högt!

Last edited:
Spikes......ursäkta det skitiga golvet

Bifogat

• P1010021.JPG
    P1010021.JPG
    21.2 KB · Visningar: 54
Jag skulle som sagt köpa allt i omgångar. Vad har du som förstärkare idag?? Du kanske bara kan köpa ett par högtalare för 5k. Kan bli en jätteskillnad!
Annars.. En dvd från Sony som exempel för 2500:- som klarar mp3 osv...

Om du har 5 bananas, så skit i hemmabion.. Köp ett par fina golvhögtalare som du kan ha i några år till att börja med!! Nästa år så kanske du sitter där med 4000 kronor extra och kan då köpa en ny hemmabiostärkare, och så rullar det på!

Och som sagts tidigare, glöm dom här stora kedjorna och leta dig in till riktiga hifibutiker istället.
Jag har köpt mycket från hifiklubben genom åren och jag är nöjd.

Vad det gäller watten. Jag har ett par Dali Evidence 870 som är tungdrivna, har ingen aning om wattantalet, och har kostat mig 17 surt förvärvade tusenlappar. Dom drev jag med en NAD 302 som levererar 2*25watt!!! Känn på det!!! Givetvis inte samma kontroll och ljud som jag fick med en fyra ggr så stark Yamaha, men det lät ändå bra!

Så.. glöm watten och försök att låna hem högtalare från butiken så du kan lyssna hemma och jämföra i lugn och ro. :)

juha01 skrev:
Jag skulle som sagt köpa allt i omgångar. Vad har du som förstärkare idag?? Du kanske bara kan köpa ett par högtalare för 5k. Kan bli en jätteskillnad!
Annars.. En dvd från Sony som exempel för 2500:- som klarar mp3 osv...

Om du har 5 bananas, så skit i hemmabion.. Köp ett par fina golvhögtalare som du kan ha i några år till att börja med!! Nästa år så kanske du sitter där med 4000 kronor extra och kan då köpa en ny hemmabiostärkare, och så rullar det på!

Och som sagts tidigare, glöm dom här stora kedjorna och leta dig in till riktiga hifibutiker istället.
Jag har köpt mycket från hifiklubben genom åren och jag är nöjd.

Vad det gäller watten. Jag har ett par Dali Evidence 870 som är tungdrivna, har ingen aning om wattantalet, och har kostat mig 17 surt förvärvade tusenlappar. Dom drev jag med en NAD 302 som levererar 2*25watt!!! Känn på det!!! Givetvis inte samma kontroll och ljud som jag fick med en fyra ggr så stark Yamaha, men det lät ändå bra!

Så.. glöm watten och försök att låna hem högtalare från butiken så du kan lyssna hemma och jämföra i lugn och ro. :)

Hm förstärkaren fungerar och är relatvit nöjd med den, men köpte den när jag va liten skitunge och den ser lite väl UFO ut nu när man ska ta och bli vuxen och allt :banana Så vill gärna ha nytt hela kittet. Skulle väl kunna slänga 50 tusen på det här med musik om jag ville det, men handlar väl snarare om att enligt min priolista i livet så ska musik inte kosta mycket mer än runt 5k under en viss period.

Var på elgigant idag och kika på allt möjligt och snacka me de, och kom fram till att jag ska aldrig mer dit och handla nånting förutom cd-r skivor i bästa fall. Blir av till riktig hifibutik imorn då, några tips - helst i norra sthlm så jag slipper sitta i kö.

Hur lätt är det förresten att låna hem högtalare och provlyssna? Aldrig gjort detta och låter lite halvkrångligt? Man går till butik lyssnar där och sen plockar de bästa man hittar hem för provlyssning? Hur glada är butikerna på detta? Tar de ut avgift?

Hur viktigt är det här med att köpa riktigt stereo, ni säger att det inte går att kombinera hemmabio / stereo på riktigt sätt? Skulle ju inte ha emot dvdspelare/mp3/divx och hela köret nu när man ändå håller på handlar elektronik.

Tackar för all hjälp hittills, ni är ju suveräna :Bugar

Villee skrev:
Hur lätt är det förresten att låna hem högtalare och provlyssna? Aldrig gjort detta och låter lite halvkrångligt? Man går till butik lyssnar där och sen plockar de bästa man hittar hem för provlyssning? Hur glada är butikerna på detta? Tar de ut avgift?
En del affärer (seriösa) lånar ut testprylar, fast offta vill dom ha lite "nivå" och stammkundskänsla innan dom skickar med dig prylar för 100k ;)
Öppet köp kan gå bra hos dom flesta, dock iregel med "tillgodokvitto".
Villee skrev:
Hur viktigt är det här med att köpa riktigt stereo, ni säger att det inte går att kombinera hemmabio / stereo på riktigt sätt? Skulle ju inte ha emot dvdspelare/mp3/divx och hela köret nu när man ändå håller på handlar elektronik.

Tackar för all hjälp hittills, ni är ju suveräna :Bugar
Det är klart det går, men kostnaden springer ju i väg, handla (bio)prylar för 50-100k så duger det att använda för "finlir" också ;)
Seriöst; det är bättre att köpa bra prylar en bit i taget, än att köpa all "skit" med en gång.

frankof skrev:
En del affärer (seriösa) lånar ut testprylar, fast offta vill dom ha lite "nivå" och stammkundskänsla innan dom skickar med dig prylar för 100k ;)
Öppet köp kan gå bra hos dom flesta, dock iregel med "tillgodokvitto".

Det är klart det går, men kostnaden springer ju i väg, handla (bio)prylar för 50-100k så duger det att använda för "finlir" också ;)
Seriöst; det är bättre att köpa bra prylar en bit i taget, än att köpa all "skit" med en gång.

Heh ok, då bär det av till hifibutik med finskjortan på och söka på stereohögtalre / receiver. :tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back