Kan polisen mäta mötande trafiks hastighet ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Som topicen lyder, kan polisen (då dom sitter i sina bilar och KÖR) i sverige mäta mötande trafiks hastighet ?
 
Last edited:

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Du menar om du möter en polisbil eller?
Det har iaf jag funderat på
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
på åland kan dom de. de vet ja av egen erfaring. men vette fan hur de funkar. men i sverige har ja aldrig hört om nå sånt så jag vet inte om det är godkänt där.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
I USA m.m. kan dom göra det men inte i Sverige.
 

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Kalix
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Nej polisen kan inte mäta mötande fordon när dom själv färdas i polisbil.
fast i Finland gör dom det, är nog bara en tidsfråga innan det fins här också :/
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det är väl det dom brukar göra?:confused:
Mötande=dom möter trafik, troligtvis i en bil eller polismc

Framför= dom ligger i trafiken och mäter ett fordon som färdas framför dom.

Sen om dom står och skjuter med laser så vet jag inte heller om dom "möter" trafiken.
Känner du dig fortfarande osäker så är jag tyvärr ledsen jag kan inte hjälpa dig mera.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har hört att de kan göra det men kan ej bekräfta. Det borde ju funka så att om de startar en inspelning precis när de möter bilen/hojen, vänder och kör ifatt. Då borde det gå att räkna ut medelhastigheten beroende hur snabbt o hur långt polisbilen behövt köra för att komma ikapp?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har hört att de kan göra det men kan ej bekräfta. Det borde ju funka så att om de startar en inspelning precis när de möter bilen/hojen, vänder och kör ifatt. Då borde det gå att räkna ut medelhastigheten beroende hur snabbt o hur långt polisbilen behövt köra för att komma ikapp?

Går nog, men det sättet kanske inte tillämpas. Samma förfarande som med pilotbilen, som egentligen bara kan bevisa vilken medelhastighet han/hon haft över en sträcka. Resten är polismans ord, vilket man oftast åker dit på, (väldigt praktiskt när man vill lägga "uppklarade fall" till handlingarna).

Nu dementerar ju Chrolo att man skulle göra på det sätt du beskriver, men jag har sen tidigare betänkligheter kring hans kategoriska uttalanden. I detta fall är jag dock benägen att tro på hans uttömmande svar, även om jag inser det tveksamma i att med ett ord uttala sig rörande en hel yrkeskår. Vad gäller tillvägagångssätt vid påstådda eller reella hastighetsöverträdelser, har man nog mer fel än rätt att vänta, egen erfarenhet...




(F´låt för det där med avgasbygge, blev inget. Hoppas du inte behövt vara sysslolös).
 

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cr 250cc
Har hört att de kan göra det men kan ej bekräfta. Det borde ju funka så att om de startar en inspelning precis när de möter bilen/hojen, vänder och kör ifatt. Då borde det gå att räkna ut medelhastigheten beroende hur snabbt o hur långt polisbilen behövt köra för att komma ikapp?


Det förekommer defentivit i Sverige, av egen erfarenhet bland annat.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Vet ej hur det är här. Men England vet jag gör den typen av mätningar också.
 

Dark_Messenger

Guest
I Sverige görs det inte men jag vet att det förekommer i andra länder. Austrlien bla där de har nån mojäng i en av backspeglarna som skickar signaler mot mötande trafik som studsar tillbaka och ger dem hastigheten.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top