Kan polisen mäta mötande trafiks hastighet ?

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
I Finland/Åland gör dom det - erfarenhet :gnissla . Det korkade med den mätningen att det står bara ett visst km/h och att det givetvis är för fort för sträckan men det känns som det kan vara vilken bil/hoj som helst alltså inga bildbevis eller annat - väldigt suspekt. Sedan kan man räkna ut var man står när den blå klädde hävdar sitt ..... :arsele - känns det som och bara betala. Är rätt många år sedan sist - typ 15 så det har hoppeligen ändrats isf?//R

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
jag utgår från att du vet:) :rolleyes:

Har pysslat med trafikövervakning läänge nu. Så ja, jag vet.:)

I Finland/Åland gör dom det - erfarenhet :gnissla . Det korkade med den mätningen att det står bara ett visst km/h och att det givetvis är för fort för sträckan men det känns som det kan vara vilken bil/hoj som helst alltså inga bildbevis eller annat - väldigt suspekt. Sedan kan man räkna ut var man står när den blå klädde hävdar sitt ..... :arsele - känns det som och bara betala. Är rätt många år sedan sist - typ 15 så det har hoppeligen ändrats isf?//R

Finns inga bildbevis på en lasermätning heller...

Går nog, men det sättet kanske inte tillämpas. Samma förfarande som med pilotbilen, som egentligen bara kan bevisa vilken medelhastighet han/hon haft över en sträcka. Resten är polismans ord, vilket man oftast åker dit på, (väldigt praktiskt när man vill lägga "uppklarade fall" till handlingarna).

Nu dementerar ju Chrolo att man skulle göra på det sätt du beskriver, men jag har sen tidigare betänkligheter kring hans kategoriska uttalanden. I detta fall är jag dock benägen att tro på hans uttömmande svar, även om jag inser det tveksamma i att med ett ord uttala sig rörande en hel yrkeskår. Vad gäller tillvägagångssätt vid påstådda eller reella hastighetsöverträdelser, har man nog mer fel än rätt att vänta, egen erfarenhet...

(F´låt för det där med avgasbygge, blev inget. Hoppas du inte behövt vara sysslolös).

De metoder som är gäller för hastighetsmätningar polisiärt är fastställda av RPS och tillåter inga lokala varianter. Kategoriskt, eller hur?

Det förekommer defentivit i Sverige, av egen erfarenhet bland annat.

Tillåter mig tvivla. Utveckla gärna!

Det är ju jäkligt bra. Men vet du vad anledningen är? Ruben B sa redan för en 3 år sedan att dom skulle börja testa såna grejer.

Jag vet att metoden finns, men inte används i Sverige. RPS bestämmer ju arbetsmetoderna (läs mätmetoderna) och det har ännu inte passerat det nålsögat. Vet för lite om metoden för att ha någon egen uppfattning.

Last edited:

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
De kan väl klocka mötande hojar och sedan sätta av efter dem?
Så torskade jag redan 1996 :mad:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Finns inga bildbevis på en lasermätning heller...

Finns inget bevis alls, annat än vittnesmålet från mätande polisman.
Kan man inte lägga in en länk till i den kedjan så man blir dömd med hörsägen som bevis? :gnissla
Skandal att man inte ordnat någon form av fasta bevis vid lasermätning, det var ju inte förra veckan som laserpistolerna började användas.
Fast det är väl inte tillräckligt intressant för RPS och poliser är övermänniskor som aldrig gör fel...:arsele

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
Nej det kan dom inte, gick en trafiksäkerhets utbildning i lumpen där jag frågade en trafikkonstapel, Han sa

"NEJ det kan vi inte i dagens läge"

:tummenupp

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Ja, och du är mer än lovligt naiv om du tror de direktiven efterlevs.

Dock betvivlar jag att trafikpoliser på egen hand installerar radar/laser i vänster backspegel för att kunna mäta hastighet på mötande trafik, det måste ju finnas en fysisk möjlighet också, inte bara vilja :rolleyes:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Dock betvivlar jag att trafikpoliser på egen hand installerar radar/laser i vänster backspegel för att kunna mäta hastighet på mötande trafik, det måste ju finnas en fysisk möjlighet också, inte bara vilja :rolleyes:

Öh. Det där var bra mycket mer än jag kan få ihop med mina inlägg samt det jag urprungligen svarade på. Starkt jobbat...

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ja, och du är mer än lovligt naiv om du tror de direktiven efterlevs.

Hur naiv jag är har du säkert kapacitet att bedöma.
Det måste dock vara en fastställd metod för hastighetsmätning som används för att någon ska kunna dömas för fortkörning.
Jag utgick i från att det var det tråden handlade om. Hade jag fel?

Finns inget bevis alls, annat än vittnesmålet från mätande polisman.
Kan man inte lägga in en länk till i den kedjan så man blir dömd med hörsägen som bevis? :gnissla
Skandal att man inte ordnat någon form av fasta bevis vid lasermätning, det var ju inte förra veckan som laserpistolerna började användas.
Fast det är väl inte tillräckligt intressant för RPS och poliser är övermänniskor som aldrig gör fel...:arsele

Teknik för att lägga in bild vid lasermätningar finns. Det har dock aldrig krävts. Jag delar inte din uppfattning om att poliser är övermänniskor.:dummer

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur naiv jag är har du säkert kapacitet att bedöma.
Det måste dock vara en fastställd metod för hastighetsmätning som används för att någon ska kunna dömas för fortkörning.

Precis som du vet vilken kapacitet jag har på det området. Kan ju bara utgå från vad du väljer att presentera här, därför påståendet var villkorat. Du har själv berättat vilken grad av godtycklighet ni använder er av, många gånger positivt med en lite överseende attityd, främjar förstås möjligheterna till vettig komunikation.

Du vet ju betydligt bättre än jag hur de metoderna ser ut. Detta ger ju John Wayne-sheriffen i (insert valfri landsortshåla) möjlighet att spinna på den kanske övedrrivna respekt för poliser som finns hos tex försagda lantisar som jag. Skrämsel och "von oben"- attityd från polisman, kombinerat med okunskap hos den ertappade har inbringat mången bötespeng, samt boostat självförtroendet, (läs egot), hos mer än en sargad polismanssjäl.

Nej, nu sticker jag till Afrika, får väl se om jag ids uppröras över lite i-landsproblem när jag kommer hem....

Bör väl tillägga att jag tror på ditt sätt att arbeta, utifrån vad jag läst om såväl det som din person. Det är dina tykna one-liners samt övertron på hedern i kåren som stör mig, men något annat vore väl snudd på tjänstefel på ett publikt forum.

Fridens.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
På tal om lasermätningar; jag har hört rykten om att de nya kameraskåpen klarar av att mäta snittfart mellan två skåp.
1. Är det så?
2. Om ja, kommer man att använda sig av fuktionen i framtiden?

Dark_Messenger

Guest
På tal om lasermätningar; jag har hört rykten om att de nya kameraskåpen klarar av att mäta snittfart mellan två skåp.
1. Är det så?
2. Om ja, kommer man att använda sig av fuktionen i framtiden?

Har hört att de kan skjuta bakåt också men att man valt att inte använda sig av det. Förmodligen blir det för dyrt att ha två kameror i varje. Som det är idag används ju inte ens alla skåp så.. :)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

Nu har du svarat RÄTT!

1. Metoden finns.......

2. JAG VET att den används för att identifiera mötande trafik som kör för fort.

3. Metoden är inte tillåten för att DÖMAS FÖR FORTKÖRNING.

Hur jag vet det...?

2003 på motorvägen vid Mantorp, fick till och med se videoupptagninge från
det att dom mötte mig, och gjorde "Mötandemätningen", och hela deras "resa"
fram till nästa överfart och tillbaka tills dom stoppade mig.

KentW

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom kan säkert göra det. den utrustning som finns i bilarna med polispiloter och annat kan säkert användas för att uppskatta hastigheten på mötande fordon.
Dock är inga sådana metoder godkända av RPS och således kan man inte fällas för fortkörning med en sådan mätning som bevisning.
Skulle någon hävda att dom mätt från mötande fordon ska man med andra ord neka för dom har inte en godkänd mätning och dom kommer inte att försöka driva det vidare då det inte går att få igenom i tingsrätten.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Metoden att starta inspelningen, vända och jaga ikapp fortköraren känns väldigt tveksam. Det måste väl finnas radarpistoler man kan skjuta mötande trafik med som tar med den egna hastigheten i beräkning av mötande fordons hastighet. Det kan inte vara någon rocketscience.

En annan sak, kan en fast trafikkamera ta bilder/mäta hastigheter i mörkret? Hur f-n skulle det då gå till? Om jag kommer farande med heljuset tänt, hur ska kameran kunna fånga min reg.skylt? Gäller bilar då eftersom vi hojåkare på sin höjd har en skylt bak :)

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
En annan sak, kan en fast trafikkamera ta bilder/mäta hastigheter i mörkret? Hur f-n skulle det då gå till? Om jag kommer farande med heljuset tänt, hur ska kameran kunna fånga min reg.skylt? Gäller bilar då eftersom vi hojåkare på sin höjd har en skylt bak :)

Har du någonsin sett hur stark blixten för kameraskåpen är???
Den syns väldigt tydligt dagtid...
Den lär nog ganska bra kunna fånga regskylten nattetid helljus eller inte...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern

med hjälp av mycket avancerad utrustning som kallas kamerablixt..

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
"med hjälp av mycket avancerad utrustning som kallas kamerablixt.."

Just snyggt att komma farande mitt i natten och helt plötsligt få en kamerblixt i nian. Skulle nog räkna det som en uppenbar trafikfara som skulle kunna rendera i en dikeskörning alt. fronta med mötande bil...

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Precis som du vet vilken kapacitet jag har på det området. Kan ju bara utgå från vad du väljer att presentera här, därför påståendet var villkorat. Du har själv berättat vilken grad av godtycklighet ni använder er av, många gånger positivt med en lite överseende attityd, främjar förstås möjligheterna till vettig komunikation.

Du vet ju betydligt bättre än jag hur de metoderna ser ut. Detta ger ju John Wayne-sheriffen i (insert valfri landsortshåla) möjlighet att spinna på den kanske övedrrivna respekt för poliser som finns hos tex försagda lantisar som jag. Skrämsel och "von oben"- attityd från polisman, kombinerat med okunskap hos den ertappade har inbringat mången bötespeng, samt boostat självförtroendet, (läs egot), hos mer än en sargad polismanssjäl.

Nej, nu sticker jag till Afrika, får väl se om jag ids uppröras över lite i-landsproblem när jag kommer hem....

Bör väl tillägga att jag tror på ditt sätt att arbeta, utifrån vad jag läst om såväl det som din person. Det är dina tykna one-liners samt övertron på hedern i kåren som stör mig, men något annat vore väl snudd på tjänstefel på ett publikt forum.

Fridens.

Jag kan förstå att mina one-liners kan provocera. Ibland är det just avsikten. Att jag skulle ha någon övertro på polisheder känner jag inte igen. Jag tar inte en hel kår i försvar. Helt säkert finns det kollegor som inte gör ett bra jobb. Det tänker jag inte försvara.
Tjänstefel kan jag ju bara göra mig skyldig till när jag jobbar. Det gör jag ju inte när jag skriver i detta forum. Det som kommer i skrift här kommer ur hjärtat.

Ha det skönt i Afrika :)

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag tycker det känns förmånligt att ha poliser i forumet, så vi nojjiga, duckande hojåkare kan få svar på våra små frågor...
Tack chrollo.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...