Inom många delar av vårt samhälle blir det allt vanligare med spårbarhet och fasta bevis på vad som hänt.
När det kommer till hastighetsbrott uppmätta vid en lasermätning så avstår polisen fasta bevis.
Varför detta avståndstagande?
Fasta bevis underlättar väl erat arbete med att lösa brott?
Varför skulle ni inte använda bättre verktyg än dom ni redan har om dom finns att tillgå?
Nu är det inte polisen som stiftar de ologiska hastighetslagarna, även om en del av poliskåren tar gränserna alldeles för bokstavligt och utan att blanda in sunt förnuft.
Det jag anser man bör släpa fram i ljuset är de "bedömningar" som länsstyrelsernas handläggare utför och hur det går till.
För ett drygt år sedan ringde jag till chefen för trafiksektionen på länsstyrelsen för att ställa några frågor.
Vilka kompetenskrav har länsstyrelsen på de som ska vara handläggare? (Det skulle jag fråga personalavdelningen om)
Hur rekryteras handläggarna? (Det skulle jag också fråga personalavdelningen om)
Hur går en bedömning av en fortkörning till? (Det skulle jag fråga någon av juristerna)
Jag såg mig nu föranledd att fråga om jag verkligen talade med chefen för trafiksektionen och det gjorde jag. Bra, sa jag, för jag har ett par frågor till.
Vilket kvalitetssystem följer trafiksektionen vid sina ärenden? (Jo, vi följer ju lagen ... )
Jo, sa jag, men hur säkerställer ni att det görs på rätt sätt och i enlighet med lagen? (Riksrevisionen gör stickprov hos oss ...)
Ok, sa jag ... var kan jag läsa protokollen från revisionerna? (Protokoll? ..) Det var nu jag gav upp, tackade för mig och ringde en av deras jusrister.
Från honom fick jag veta att de flesta var jurister men att några av handledarna hade "lång erfarenhet" istället för skolning.
Man gör inga bedömningar i grupp utan det görs av den enskilda handledaren, dvs man är utsatt för denna persons dagliga form, om personen ifråga har PMS eller liknande.
Handledarna kan ibland tycka att de är bakbundna av lagen när de gör sina bedömningar för det lämnas väldigt lite utrymme till rena bedömningar.
De revisioner som görs hos dem handlar enbart om hur lång tid ett ärende har tagit, dvs inget alls om kvaliten eller riktigheten i bedömningen.
Ovanpå detta lägger vv mer tid på att sätta nya hastighetsbegränsningar, smälla upp fartkameror, initiera jakten på medborgare som kör efter trafiksituationen istället för att koncentrera sig på fordonets hastighetsmätare, sätta upp en massa hinder för trafiken, osv. Dvs allt detta istället för att lägga krutet på att förbättra vägarna.
Den senaste skandalen är ju de nya skyltarna som är för små och måste bytas ut ... varför rullar det aldrig några huvuden på vv??