Kan polisen mäta mötande trafiks hastighet ?

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Teknik för att lägga in bild vid lasermätningar finns. Det har dock aldrig krävts. Jag delar inte din uppfattning om att poliser är övermänniskor.:dummer
Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.
Min uppfattning är inte att poliser är övermänniskor, inom polisväsendet verkar det dock som om det finns någon (några?) som tror att polismän är övermänniskor som aldrig kan göra fel.
Varför skulle man annars avstå från att lägga till funktionen med bildbevis vid lasermätning?

Inom många delar av vårt samhälle blir det allt vanligare med spårbarhet och fasta bevis på vad som hänt.
När det kommer till hastighetsbrott uppmätta vid en lasermätning så avstår polisen fasta bevis.
Varför detta avståndstagande?
Fasta bevis underlättar väl erat arbete med att lösa brott?
Varför skulle ni inte använda bättre verktyg än dom ni redan har om dom finns att tillgå?

Om inte annat borde det bli mindre tjafs vid fartkontrollen.
Å andra sidan kanske det bara är jag som är naiv som tror att det blir mindre tjafs bara för att det finns bildbevis... :näsblod :gnissla
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
i finland kan de mäta mötande, vilket det gjorde grrrr
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det finns rimligen inget rent tekniskt som hindrar att man använder polispilot för att mäta även på mötande trafik, eller tänker jag fel CHROLO? På precis samma sätt som när man mäter trafik i ens egen riktning, med förbehållet att mätningen på mötande trafik kommer att ha pågått under långre tid+sträcka (det tar ju en stund att vända och köra ikapp) vilket kan innebära större chans/risk att fortköraren saktat ner till en laglig snitthastighet...:rolleyes:
I praktiken kan det kanske vara orimligt svårt att köra ikapp, men då är det väl bara att släppa.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
"med hjälp av mycket avancerad utrustning som kallas kamerablixt.."

Just snyggt att komma farande mitt i natten och helt plötsligt få en kamerblixt i nian. Skulle nog räkna det som en uppenbar trafikfara som skulle kunna rendera i en dikeskörning alt. fronta med mötande bil...

Jag var med i passagerarsätet för massa år sen när en flyktigt bekant utlöste en kamerablixt (visserligen från gamla sortens skåp). Snabbt övergående orangeaktigt ljus, ingen fara alls vad gäller efterbilder och mörkerseende. Irriterande räkningar dock, om man skulle ha åkt dit för det. Samtalet med polisen blev intressant:
Polisen: Vi har en bild här, på din bil, med en tjej bakom ratten och dig bredvid. Vad kan du berätta om henne?
Jag: Ptja, hon var från södra Sverige, Halmstad eller Kalmar eller nåt; vi hade varit på en fest, och hon hade druckit minst. Jag vet hennes förnamn, men det kanske inte hjälper så mycket...
Polisen: Hmm. Nja, ja, nej, tack, då...
Jag: Glad att kunna vara till tjänst.

:D
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
självklart kan det fungera utan några problem. Bara apparaten vet egna fordonets fart så kan den räkna ut mötande fordons fart oxå precis lika enkelt som det är när dom står stilla o mäter med laser, bara att dra ifrån din egen aktuella fart o får då fram vilken hastighet mötande bil kommer mot dig i.

Sätt te,x en gps på en laser pistol och om den då rör sig borde den veta exakt hur snabbt mötande rör sig oxå oavsett den egna hastigheten eftersom den bara räknas av.....eller nåt sånt, finns alltid lösningar.....
 

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Cbr 600!
Hastighetsmätning

Hej!

Jag känner en polisgubbe som kör flera tusen mil varje år i tjänsten. Han kör runt på främst motorväg men också landsväg/motortrafikled och 2+1 vägar.

Han har visat mig systemet hur dom mäter hastighet på mötande fordon. Det funkar ungefär som så att man tar tiden på hur snabbt mötande bil kör mellan punkt a till punkt b (som kan vara lyktstolpe eller ett vägmärke eller något annan fast pryl)
Sen kör dom samma sträcka själv i laglig hastighet och mäter in alla med ett intrument och voila så får dom ut det andra fordonets hastighet. Dock drar dom av 10% som felmarginal. Dom har anordning för detta i civilbilarna och det ser ut ungefär som en radio.

Han berättade att han hade tagit otrolig många bilar/motorcyklister som kommer med hög hastighet. Han mätte deras hastighet när dom möttes, vände lite längre fram, körde samma sträcka och cruisade runt i ungefär 10 minuter sen stod dom lite längre fram på en mack och då var det klart!
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Han berättade att han hade tagit otrolig många bilar/motorcyklister som kommer med hög hastighet. Han mätte deras hastighet när dom möttes, vände lite längre fram, körde samma sträcka och cruisade runt i ungefär 10 minuter sen stod dom lite längre fram på en mack och då var det klart!

Låter som rena rama stenåldern! Bandar dom färden mellan de två mätpunkterna? Är det sedan polismans ord som står mot motorcyklistens ord? Hur skall polismannen ens kunna bevisa att det är samma person som satt på motorcyckeln när den kördes över hastighetsgränsen och den snubbe han haffat på bensinmacken.

Den rättegången (lär inte bli ngn om man nekar till fortkörningen) kommer bli oerhört svår för polisen att vinna (såvida inte det hela har filmats).
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Inom många delar av vårt samhälle blir det allt vanligare med spårbarhet och fasta bevis på vad som hänt.
När det kommer till hastighetsbrott uppmätta vid en lasermätning så avstår polisen fasta bevis.
Varför detta avståndstagande?
Fasta bevis underlättar väl erat arbete med att lösa brott?
Varför skulle ni inte använda bättre verktyg än dom ni redan har om dom finns att tillgå?

Nu är det inte polisen som stiftar de ologiska hastighetslagarna, även om en del av poliskåren tar gränserna alldeles för bokstavligt och utan att blanda in sunt förnuft.
Det jag anser man bör släpa fram i ljuset är de "bedömningar" som länsstyrelsernas handläggare utför och hur det går till.
För ett drygt år sedan ringde jag till chefen för trafiksektionen på länsstyrelsen för att ställa några frågor.

Vilka kompetenskrav har länsstyrelsen på de som ska vara handläggare? (Det skulle jag fråga personalavdelningen om)

Hur rekryteras handläggarna? (Det skulle jag också fråga personalavdelningen om)

Hur går en bedömning av en fortkörning till? (Det skulle jag fråga någon av juristerna)

Jag såg mig nu föranledd att fråga om jag verkligen talade med chefen för trafiksektionen och det gjorde jag. Bra, sa jag, för jag har ett par frågor till.

Vilket kvalitetssystem följer trafiksektionen vid sina ärenden? (Jo, vi följer ju lagen ... )
Jo, sa jag, men hur säkerställer ni att det görs på rätt sätt och i enlighet med lagen? (Riksrevisionen gör stickprov hos oss ...)

Ok, sa jag ... var kan jag läsa protokollen från revisionerna? (Protokoll? ..) Det var nu jag gav upp, tackade för mig och ringde en av deras jusrister.

Från honom fick jag veta att de flesta var jurister men att några av handledarna hade "lång erfarenhet" istället för skolning.
Man gör inga bedömningar i grupp utan det görs av den enskilda handledaren, dvs man är utsatt för denna persons dagliga form, om personen ifråga har PMS eller liknande.
Handledarna kan ibland tycka att de är bakbundna av lagen när de gör sina bedömningar för det lämnas väldigt lite utrymme till rena bedömningar.
De revisioner som görs hos dem handlar enbart om hur lång tid ett ärende har tagit, dvs inget alls om kvaliten eller riktigheten i bedömningen.

Ovanpå detta lägger vv mer tid på att sätta nya hastighetsbegränsningar, smälla upp fartkameror, initiera jakten på medborgare som kör efter trafiksituationen istället för att koncentrera sig på fordonets hastighetsmätare, sätta upp en massa hinder för trafiken, osv. Dvs allt detta istället för att lägga krutet på att förbättra vägarna.
Den senaste skandalen är ju de nya skyltarna som är för små och måste bytas ut ... varför rullar det aldrig några huvuden på vv??
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Låter som rena rama stenåldern! Bandar dom färden mellan de två mätpunkterna? Är det sedan polismans ord som står mot motorcyklistens ord? Hur skall polismannen ens kunna bevisa att det är samma person som satt på motorcyckeln när den kördes över hastighetsgränsen och den snubbe han haffat på bensinmacken.

Den rättegången (lär inte bli ngn om man nekar till fortkörningen) kommer bli oerhört svår för polisen att vinna (såvida inte det hela har filmats).
Det är ju helt normal pilotmätning sedan tiotals år, och leder såvitt jag förstått till massvis med fällande domar både med och utan videostöd.:confused: En - och framför allt två - polisers vittnesmål bedöms normalt som tillräckligt trovärdigt även utan videostöd.
En förutsättning är väl att det inte kan misstänkas att fordonet bytt förare innan det stoppas, och det förutsätter väl i praktiken att man kunnat se det hela tiden.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
På tal om lasermätningar; jag har hört rykten om att de nya kameraskåpen klarar av att mäta snittfart mellan två skåp.
1. Är det så?
2. Om ja, kommer man att använda sig av fuktionen i framtiden?

Ja det går och även detta görs i sverige. Dock med det undantaget att andra länder, England te,x, anväder detta systemet för att bötfälla medans sverige har bara precis börjat testa det och då enbart i trafikövervaknings syfte inte för att identifiera fortkörare. Dom kollar alltså snittfarten under te,x en viss dag för att se hur pass snittföraren gasar på mellan kamerorna och hur trafiken flyter mellan stationerna. Detta talades det om på nyheterna bara för en vecka sedan så att det används har dom redan bekräftat. Det som ska utredas är om det ska användas som i England och att man då kan få böter för att snittfarten mellan kamerorna är för hög.
Tycker personligen det är en ypperlig ide, det blir ett bättre sätt att få ner snittfarten på längre sträckor och vi bilister behöver inte ha så bråttom.

(Nej MC förare kommer inte utredas ang, detta eftersom det inte förväntas något beslut inom en snar framtid att man ska kunna bötfälla fordonsägaren och inte föraren)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Tycker personligen det är en ypperlig ide, det blir ett bättre sätt att få ner snittfarten på längre sträckor och vi bilister behöver inte ha så bråttom.

Tyvärr envisas jag med att tänka själv och anpassa min hastighet efter trafiksituationen istället för vad som står på skyltarna ... självklart, tycker staten, ska jag straffas för det så fort det upptäcks.
Det måste vara jätteskönt att ha gett upp och kommit till det stadiet där man tycker att staten tänker bättre än man gör själv. Att tryggt kunna luta sig bakåt, hålla hastigheten, påslaget halvljus, påsatt bilbälte, sittades i en besiktigad bil och vara förvissad om att nu kan inget ont hända en.

Det finns rimligen inget rent tekniskt som hindrar att man använder polispilot för att mäta även på mötande trafik, eller tänker jag fel CHROLO? På precis samma sätt som när man mäter trafik i ens egen riktning, med förbehållet att mätningen på mötande trafik kommer att ha pågått under långre tid+sträcka (det tar ju en stund att vända och köra ikapp) vilket kan innebära större chans/risk att fortköraren saktat ner till en laglig snitthastighet...:rolleyes:
I praktiken kan det kanske vara orimligt svårt att köra ikapp, men då är det väl bara att släppa.

Det är också intressant att göra en beräkning på hur hög snittfart en efterföljande bil måste ha efter att ha noterat den mötandes skyltöverskridande hastighet, hitta ett ställe att vända på, sakta ner, vända och ta fart för att jaga ifatt ...
Vilken är anledningen till att man vill ha tag i den man mötte? Skyltöverskridande hastighet som principsak eller så hög hastighet att den man mötte utgjorde en trafikfara? Är poliser generellt så duktiga att de kan köra ifatt någon som håller en för trafiksäkerheten utmanande hastighet utan att de själva utgör någon fara för vare sig medtrafikanter, egendom, tredje man eller sig själva?
Är det bara jag som anar hyckleriet bakom "vi gör det för trafiksäkerheten.."
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top