Hur länge ligger infon kvar i systemet då förresten?
Har för mig att det pratats om ett år eller nåt sånt...
Hur länge ligger infon kvar i systemet då förresten?
För att en mobil kan bara kommunicera med en mast åt gången, annars blir trafiken missledd.
Så den måste autenticeras med tornet, för att sen få reda på att den får snacka med den masten (Rätt operatör) och sen få tillbaka en signal som säger att det är ok. Kvalitén på den handskakningen ser du som täckning på mobilen.
För att man skall kunna ringa till telefonen så måste man veta var den är, annars skulle alla samtal behöva sändas ut från varenda mast.
Precis, standalone GPS går ej att spåra, däremot så ska polisen snart få tillåtelse att spåra din mobil vid mistanke på brott. DVS de kan använda din mobil för att se om du kör för fort. Du behöver inte ha ett samtal uppe, de räcker med att du har den påslagen.
De ser att du är uppkopplad mot en mast ena sekunden och en annan 3km bort nästa sekund, dvs du måste kört lite för fort där va!? Har du sen GPS motagar i mobilen så kan de ganska enkelt ladda ner den loggen för att få en precis hastighet.
Om de sen kommer att använda denna tekniken, de har jag absolut ingen aning om, men jag vet att de går.
Lite skrämmande dock.
*edit
En länk http://www.regeringen.se/sb/d/11385/a/119163 sista meningarna på sid 141 samt början på 142 är ganska intressanta.
Tror att din vän har sett en väldigt dålig actionfilm!
Alright! Om jag förstått det rätt så vidarebefordrar masterna information från de aktiva telefonerna till en centralenhet som håller reda på vilken mobil som befinner sig på vilken plats. Sen när någon försöker ringa en kompis, svärmor eller annat skickar avsändartelefonen, via närmsta mast, information om vilken telefon som försöker anropas in i centralenheten, varpå centralenheten letar upp rätt mottagartelefon och skickar ut anropet till mottagaren via den mast som befinner sig närmast denna?
fick en snabbkurs i hur en gps spårare funkade på en hoj ( detta gällde vid stöld av hojen ) det skulle tydligen ta ex antal dagar innan rätt myndighet verkligen kunde börja söka efter hojen så att en snuthelikopter skulle få den infon direkt o börja haka på låter osannolikt, ännu mindre för brott som har en låg straffsats (ej bankrån som någon nämnde)
Och att mäta hastighet på ett fordon mellan ett antal gsm master
det kan du glömma - - jag skulle vilja säga att det är helt omöjligt
i varje fall med rimliga resurser och kostnader
eftersom gsm signalen kan studsa och skärmas av
Precis, standalone GPS går ej att spåra, däremot så ska polisen snart få tillåtelse att spåra din mobil vid mistanke på brott.
...
Njae dom har ju utfört tester i usa på detta med gsm master och det fungerade ypperligt.
Tror jag läste om det i Aftonbladet (och dom ljuger ju aldrig).
Orkar inte leta artikeln.
Du skall inte kolla så mycket på TV. Mycket propaganda & skrämseltaktik.
Noggranheten på en triangulering är inte tillräcklig för att använda till hastighetsövervakning.
Dessutom så skickar dom bara signaler var 1 - 30 sek, och jag tror du kommer ganska långt på iaf 30 sek.
Nu hade du nog lite otur. Självfallet använder en GPS och en radio olika sändare men det spelar ingen roll, de är fortfarande bara mottagare.
Hon satt vid jobbdatorn och spanade var han var någonstans.
App, app, app, en GPS mottagare behöver fyra sateliter för att positionsbestämma.Hund: Nope, ligger inte så mycket avancerat i det egentligen.
En GPS behöver åtkomst till minst tre satelliter för att fungera, då kan den nämligen stämma av sin egna position med hjälp av kordinater, sedan kollar den detta med jämna intervall (flera ggr per sekund) och får då fram hur långt du har förflyttat dig på hur lång tid och därmed får man fram hastigheten.
GPS-mottagare skickar inga signaler
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |