Kan Polisen spåra en GPS?

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Staten99: Njae, skulle inte vilja påstå att Al-Qaida har något med USA´s GSMsystem att göra då det var klart uppbyggt innan Al-Qaida sågs som något större hot, speciellt på hemmaplan.
Att det sitter skitdyr utrustning för att spåra hastigheten på en mobil i USA´s nät finner jag föga troligt, men visa gärna lite källor på det.

Vet inte riktigt om jag var otydlig eller missförstod
Cdma/gsm systemat fanns ju så klart innan
men är numera kompletterat med ett system
som kan användas till att mäta en telefons hastighet
enl: en polare på ericsson radio

Sitter man hos en telefon operatörs nätövervaknings enhet
så är det inget problem att se var telefonen är ungefär
och det finns mycket mer roligt man kan göra i ett mobil nät :) med en lur

Hur och var tror du han satt som snodde bilderna ur
paris hiltons mobiltelefon
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
En liten lektion i GSM

Morphine: Den skickar information till basstationerna den når lite titt som tätt (1-30sek intervall) där den då skickar med IMEI (Identifikationsnumret på enheten) och även telnummer den tillhör (alltså ditt nummer)... på det sättet har du aktuell täckning på mobilen.

Nja! Så här fungerar det:

Fall 1: Samtal pågår
-----------------------------
Mobilen skickar mätrapporter till basstationerna med ca 480 ms intervall som sedan vidarebefordras till BSC (mobilväxlar) som i sin tur bestämmer vilken basstation som mobilen ska "hänga" på. I detta fall går det någorlunda att se hur mobilen rör sig och hur fort osv.

Fall 2: Inget samtal pågår
--------------------------------------
i detta fall skickar mobilen väldigt sällan information till nätet (basstationer och BSC mm) för att inte belasta nätet med onödig signalering som tar kapacitet. Däremot om mobilen rör sig från ett område (en fördefinierad samlig celler, "location area") till ett annat så skickas information till nätet. Detta för att nätet ska kunna söka mobilen ("paging") när det ringer eller kommer ett SMS. Denna "location updating" kan höras som ett knatter i bilradion när man är ute och kör, utan att det kommer något samtal eller SMS. I detta fall är det väldigt svårt att se exakt var mobilen är eller hur fort den rör sig.

Lite off topic kanske, men jag kände för att skriva lite.

// Wibäck
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Hur och var tror du han satt som snodde bilderna ur
paris hiltons mobiltelefon

Ja, inte behöver du sitta hos en operatör för att göra det.
Man kan stjäla info iaf.
Om jag tar kort med min mobil, så lär ju inte telia ha dom bilderna på sin server.

Sen tror jag iofs inte att någon "snodde" bilderna, det känns mer som ett desperat försök att få vara med i tidningar mm och skaffa lite publicitet.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Precis, standalone GPS går ej att spåra, däremot så ska polisen snart få tillåtelse att spåra din mobil vid mistanke på brott. DVS de kan använda din mobil för att se om du kör för fort. Du behöver inte ha ett samtal uppe, de räcker med att du har den påslagen.
De ser att du är uppkopplad mot en mast ena sekunden och en annan 3km bort nästa sekund, dvs du måste kört lite för fort där va!? Har du sen GPS motagar i mobilen så kan de ganska enkelt ladda ner den loggen för att få en precis hastighet.

Om de sen kommer att använda denna tekniken, de har jag absolut ingen aning om, men jag vet att de går.

Lite skrämmande dock.


*edit
En länk http://www.regeringen.se/sb/d/11385/a/119163 sista meningarna på sid 141 samt början på 142 är ganska intressanta.
Positionsbestämning via GSM och 3G är ofta betydligt mer exakt än så, men det kan ju omöjligen ha något som helst bevisvärde hur fort din mobiltelefon har färdats om du inte tas på bar gärning på hojen/i bilen. Utan bar gärning så finns det ju inget som säger att du färdats på vägen, du kan ju ha flygit genom tankekraft eller helikopter eller vadfansomhelst...
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Ja, inte behöver du sitta hos en operatör för att göra det.
Man kan stjäla info iaf.
Om jag tar kort med min mobil, så lär ju inte telia ha dom bilderna på sin server.

Sen tror jag iofs inte att någon "snodde" bilderna, det känns mer som ett desperat försök att få vara med i tidningar mm och skaffa lite publicitet.

Jag svarar en gång till då http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4060218&postcount=43 :glömdet

Annars går det bra att googla på Nicolas Jacobsen
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nepp. Det går inte att spåra en GPS. En GPS är bara en passiv mottagare. För att den skall kunna spåras så måste den sända vilket den inte gör.

En GPS tar bara emot signaler från sateliterna i systemet. Signalen innehåller en massa data. Bland annat info om vilken satelit det är och vart sateliten befinner sig samt en mycket exakt tidsstämpel.
När GPS mottagaren har fått in info från minst 3 sateliter så kan den utifrån skillnaderna i fördröjning av signalerna och deras tidsstämplar samt respektive satelits position räkna fram sin egen position. Ju fler sateliter desto bättre positionsangivelse.

Kan jämföras med att du har en kompis som ropar ut tiden djävligt högt. När du hör hans rop kan du jämföra hans tid med din tid och räkna ut hur lång tid ljudet tog för att komma fram. Utifrån det så kan du räkna ut hur långt ifrån kompisen du är men inte i vilken riktning (Du är någonstans i en cirkel runt honom). Har du ytterligare en kompis som står någon annanstans och ropar så kan du göra samma sak med hans rop och om du då vet vart dom båda är så kvarstår två tänkbara punkter som du kan tänkas befinna dig. (Du ritar upp cirklar runt dina kamraters position med en diameter som är lika stor som ditt avstånd till respektive kompis på en karta. Du är då i någon av de två skärningspunkterna). Har du ytterligare en kompis som ropar så kan du räkna ut vilken av de två punkterna du befinner dig på.

Jag vet att den beskrivningen inte är fullständigt tekniskt korrekt. Det är en del bakomliggande grejor också. men principen stämmer.
Utifrån det resonemanget så kan dina kompisar inte veta vart du är bara för att dom står och skriker. Samma sak med din GPS. kontra sateliterna.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Tillräckligt enkelt för er ? :hihi :banana
 

Bifogat

  • GPS.jpg
    GPS.jpg
    90.5 KB · Visningar: 58

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Har du själv läst ??
"...and intercepting recently made photos from their handsets..."

Alltså, det kunde han gjort utan att "hacka" operatören, det var ju bara numren han behövde.

Jo, det står att han kom över fotona som var tagna med deras lurar? Så långt är vi överens. Fast var står det att han satt som nån slags nätverksoperatör för T-Mobile? Han var inne i en server...

Artikel om Nicolas..

:gnissla

Fast vad det har med GPS att göra...det vete i f-n....
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Jo, det står att han kom över fotona som var tagna med deras lurar? Så långt är vi överens. Fast var står det att han satt som nån slags nätverksoperatör för T-Mobile? Han var inne i en server...

Artikel om Nicolas..

:gnissla

Fast vad det har med GPS att göra...det vete i f-n....

NEJ, det står att han kom över foton FRÅN deras lurar.
Det enda han gjorde med servern var ju att få nummer till diverse kändisar.
Jag sa inte heller att han satt ssom nätverksoeratör, men det är ju ganskla troligt att det var en av T-Mobiles servrar han hackade. Därav att jag skrev som jag gjorde.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Här kom det nån som verkar förstå tekniken från grunden.

Jag köper min tidigare rättning om min tes för responstider (sonar) som grund för positionering. Men hur gör de då?

- Sateliten skickar en signal med en tidskod och GPS avgör avståndet genom att bedöma diffen mellan angiven och reell tid? På något sätt måste ju signalens avstånd verifieras.


Tell! :)

App, app, app, en GPS mottagare behöver fyra sateliter för att positionsbestämma.
Den tar nämligen hänsyn till fyra "koordinater": x,y,z,t

Det där med tiden (t) är rätt klurigt. För att tidsstämpeln ska bli tillräckligt noggrann
måste man ta hänsyn till att tiden går långsammare uppe i sateliten än här nere på jorden.
Ett ganska intressant exempel på praktiskt tillämpning av gubben Einsteins teorier om relativitet.
Utan denna korrigering skulle systemet vara oanvändbart..:mattias

Njae, sanning med modifikation.
4 satelliter behövs för att även kunna bestämma höjden (altitud), men det behövs inte för att bestämma position.
http://sv.wikipedia.org/wiki/GPS

Men blir det verkligen så i verkligheten då? Jag vet att du har rätt i princip, men eftersom världen inte är platt så borde det väl krävas en 3-dimensionell position. Den kräver väl fler än 3 punkter för att bli korrekt?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top