Kanske dags för yamahacenter gbg o anställa fler?

sandstream

Guest
Men interna problem med personalbrist, ojämn säsong och brist på vilja att jobba extra är faktiskt inte kundens problem. In med lite mer konkurrens i branchen så får butikerna skärpa sig.
Kunde inte hålla med mer :tummenupp

Jag har varit på diverse MC-butiker sedan slutet av 70-talet och någon större förändring har jag inte märkt. Många av dem som jobbar i butikerna borde inte få göra det då de inte kan ett pink om service och knappt höjer blicken bakom disken när man kommer in. Det suckas och stönas när de måste gå in på lagret och självklart är det mitt fel som kund att jag har mage att köpa något som är svårt att hitta.

Grundproblemet tror jag beror på hela branschen, från importörer till ÅF. De har inte rätt förutsättningar för att serva kunder och har alldeles för mycket artiklar för att det ska fungera att slå i femtielva leverantörers olika kataloger (som dessutom saknar pris så sedan ska det letas någon annanstans för att få fram en sån grundläggande sak som pris).
Går jag in på en stor bilverkstad så servar de ett fåtal märken, man anger regnummer och vips så har de grundförutsättningarna och det blir både enklare och snabbare att hitta.
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Ett tips är MASCOT MOTOR i Nässjö. visseligen en bit ifrån dig men fan. dom svarar alltid på mail, telefon och har alltid bra med personal som hjälper.

Fråga R1lillen bara :D
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Hur ser lösningen ut? Hur kan butikerna få mer tid för kunderna och mindre tid framför datorn eller i kataloger?

I Bil och MC världen finns massa likheter. Största skillnaden är väl att bil ofta är nödvädigt ont, mc är en hobby. Man beställer ju knappast delar från USA när något behöves till bilen utan man lämnar in den på verkstad.

MC-branschen status verkar höjas och med det brukar andra följder komma efter längre eller kortare tid.

Stora delar av fackhandeln har gått över i kedjor, där har man håller ner antalet märken och leverantörer och där alla butiker i kedjan har ett och samma kassasystem, beställningar som sköter sig självt m.m Det kallas effektivitet. Hur många "Eriks TV & Radio" finns kvar och hur många El-giganten, Expert och Onoff finns det i vårt avlånga land idag...?



Kunde inte hålla med mer :tummenupp

Jag har varit på diverse MC-butiker sedan slutet av 70-talet och någon större förändring har jag inte märkt. Många av dem som jobbar i butikerna borde inte få göra det då de inte kan ett pink om service och knappt höjer blicken bakom disken när man kommer in. Det suckas och stönas när de måste gå in på lagret och självklart är det mitt fel som kund att jag har mage att köpa något som är svårt att hitta.

Grundproblemet tror jag beror på hela branschen, från importörer till ÅF. De har inte rätt förutsättningar för att serva kunder och har alldeles för mycket artiklar för att det ska fungera att slå i femtielva leverantörers olika kataloger (som dessutom saknar pris så sedan ska det letas någon annanstans för att få fram en sån grundläggande sak som pris).
Går jag in på en stor bilverkstad så servar de ett fåtal märken, man anger regnummer och vips så har de grundförutsättningarna och det blir både enklare och snabbare att hitta.
 

sandstream

Guest
Hur ser lösningen ut? Hur kan butikerna få mer tid för kunderna och mindre tid framför datorn eller i kataloger?
Det är något för branschen att fundera på, de verkar inte direkt ha hängt med i utvecklingen.
Stora delar av fackhandeln har gått över i kedjor, där har man håller ner antalet märken och leverantörer och där alla butiker i kedjan har ett och samma kassasystem, beställningar som sköter sig självt m.m Det kallas effektivitet. Hur många "Eriks TV & Radio" finns kvar och hur många El-giganten, Expert och Onoff finns det i vårt avlånga land idag...?
De stora kedjorna kan ju pressa priserna och det är vad svensson vill ha idag, lågt pris. Sen finns det specialister, som tex www.hembiobutiken.se ;), som lever och frodas pga den dåliga servicen och kunskapen som personalen i varuhusen står för.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2890591 Ett tips är MASCOT MOTOR i Nässjö. visseligen en bit ifrån dig men fan. dom svarar alltid på mail, telefon och har alltid bra med personal som hjälper.

Fråga R1lillen bara :D
De är helt outstanding när det gäller service! Kan inte annat än att rekommendera!!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är något för branschen att fundera på, de verkar inte direkt ha hängt med i utvecklingen.

Har man sagt A får man säga B.

Hur föreslår DU att de löser problemet.

Att klaga utan att komma med ett lösningsförslag är bara gnäll. (inget personligt påhopp, allmän reflektion ;) Många som gnäller i tråden...)

:hej
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Eget exempel från MCVaruhuset; [DÅ JAG JOBBADE DÄR!]
En kille kommer in och står i kön och spänner ögonen i mig medan han väntar på sin tur. När det är hans tur är han fly förbannad över att han ringt och ingen svarar på flera timmar (det har varit kö sen kl 10.00). Medan han står och vässar ringer det och han tyckte uppenbarligen ringande kunder skulle ha förträde så jag svarade för första gången den dagen i telefon. Han fick tokspel.
/H

Du menar inne på reservdelar och inte ute i butiken va?

Men ja, hur folk kan kräva att få företräde hela tiden beroende på varifrån de kommer är för mig en gåta. Att alltid ta telefonkunder innan folk i butiken eller att ta butikskunder innan man tar telefonen är ogörligt.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Apropå IT-stöd, är det någon handlare som under de sysslolösa vintermånaderna fått till en bra webshop där hela sortimentet finns, och där man direkt kan se lagerstatus etc...?

JAG har än så länge inte hittat någon som håller måttet... T.ex. MC-varuhusets har jag besökt lite då och då, men framstegen är inte stora. Nu finns det typ 20 grejor att handla, jämfört med 10 i vintras. Steget till att ha med hela sortimentet verkar oerhört stort.

Tipsa gärna om någon känner till en bra webshop med så nära fullsortiment som möjligt, där det inte står "ring för pris" på var och varannan pryl.

Kanske begär jag det omöjliga, men kan andra branscher åstadkomma det, så varför inte denna? Och jag misstänker att den som är först med detta ganska snabbt kommer att dominera branschen!


http://www.touring.se/ :D

Skämt åtsido. Problemet är just det du säger, lagersaldo. Order/Lager/Faktureringssystemet (OLF-systemet) står ju i butiken, kopplat till kassorna (POS - Point of Sale) och webservern med innhåll står ju antagligen någon annan stans till att börja med.

Anpassingen mellan OLF och webserverns databas(er) och kommunikationen däremellan är inte helt trivial alla gånger. Uppdatering (lägga till/ta bort/ändra/whatever) av databasen måste ju ske ganska omedelbart för att det skall vara någon större nytta med det (inte alltid det funkar heller. jag var iväg o köpte en kompressionsprovare förra veckan. På terminalen stod det att det skulle vara 5 st kvar på hyllan. Räknade man förpackningar i hyllan så var det 10 st kvar...)

Sen måste man ta hänsyn till att systemen kanske ändrar sig in någon ände och skall fortfarande fungera. Att hantera reavaror, utgående varor etc är också något man måste ta hänsyn till i en webshop.

Enkelt? *host*
 
Last edited:

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Fick han det sagt oxå :D

Det är något för branschen att fundera på, de verkar inte direkt ha hängt med i utvecklingen.De stora kedjorna kan ju pressa priserna och det är vad svensson vill ha idag, lågt pris. Sen finns det specialister, som tex www.hembiobutiken.se ;), som lever och frodas pga den dåliga servicen och kunskapen som personalen i varuhusen står för.
 

sandstream

Guest
Har man sagt A får man säga B.
Hur föreslår DU att de löser problemet. Att klaga utan att komma med ett lösningsförslag är bara gnäll. (inget personligt påhopp, allmän reflektion ;) Många som gnäller i tråden...) :hej
Så du menar att jag inte får klaga på att det finns folk som går runt och våldtar tjejer bara för att jag inte har någon patenterad lösning på hur det ska lösas? Då är jag bara gnällig :va

Är väl inte svårare än att köpa in ett nytt system eller att bygga ett eget om man har den kunskapen.
Som sagt, mc-branshcen verkar leva kvar i gamla tider.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Så du menar att jag inte får klaga på att det finns folk som går runt och våldtar tjejer bara för att jag inte har någon patenterad lösning på hur det ska lösas? Då är jag bara gnällig :va

Är väl inte svårare än att köpa in ett nytt system eller att bygga ett eget om man har den kunskapen.
Som sagt, mc-branshcen verkar leva kvar i gamla tider.

Sandstream, han har faktiskt rätt :D
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Jo men det känns ju som en rimlig jämförelse...:pannkyss

Gnälla-på-verkstadstrådar börjar likna stockholmarnas sätt att gnälla på SL. Vi har grymma komunikationer för en helt ok peng kors och tvärs över hela stan och lite till nästan dygnet runt men oavsett vad SL-kortet kostar så är det FÖR dyrt och tågen är ALLTID sena och går FÖR sällan och ALDRIG är något bra...:huvet

Att vara lack för att någon utfört ett mindre bra jobb är en sak men orka leta fel ständigt måste kännas som ett utvecklande och konstruktivt uppdrag i livet.:rolleyes:

Lyxproblem, eller som en klok man sa: Det finns inga problem för allt går att lösa och det man inte kan göra något är är inget problem, det är fakta :tummenupp

Att gnälla varje vecka i olika trådar om hur dåligt allt är får säkert MC-handlarna att känna sig motiverade och finna extra resurser och ekonomi i sin verksamhet så de kan förbättra sin service....NOT!

Det är ALLTID lätt att stå utanför och peka på fel...inte lika lätt när man står inför det därför tycker jag att man skall tänka sig för innan sätter igång klagosången :)



Så du menar att jag inte får klaga på att det finns folk som går runt och våldtar tjejer bara för att jag inte har någon patenterad lösning på hur det ska lösas? Då är jag bara gnällig :va

Är väl inte svårare än att köpa in ett nytt system eller att bygga ett eget om man har den kunskapen.
Som sagt, mc-branshcen verkar leva kvar i gamla tider.

Se snäll ut :tuttar och fråga om du kan få sätta upp en förslagslåda i butiken eller låtsas att du studerar och fråga om du får göra en kostnadsfri marknadsundersökning gällande "nöjd kund" som du sedan kan presentera för butiken :D


hehe nää uppenbarligen inte men 1 gång i veckan iallafall kunde dom väll ev orka me! det skumma är att åker man dit så är det fan tomt på kunder i reservdels disken men änndå ingen som svarar i telefon :confused: :confused:
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Att gnälla varje vecka i olika trådar om hur dåligt allt är får säkert MC-handlarna att känna sig motiverade och finna extra resurser och ekonomi i sin verksamhet så de kan förbättra sin service....NOT!

Vet inte om det stämmer, säger ingen något så kan de ju inte veta att det finns något som upplevs som ett problem och de kan inte göra något åt saken -ifall de vill

tycker att det är konstigt att inte alla märken har sprängsskisser på nätet så man själv kan kolla vilken detalj man är ute efter så man slipper dra hela historien med killen bakom disken eller i telefon.
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Kan bara hålla med :tummenupp hade det varit lättare att förstå vad prylarna man behöver har för benämningar hade man säkert kunna maila dem i större utsträckning men tror du att Lelles eller MC-varuhuset har utdrag från SH-forumet med på sina ledningsgruppsmöten?

Är själv av inställningen kan jag göra något åt detta? Vill jag göra något åt detta? Vad kan jag göra åt detta? Är övertygad om att även mc-branchen är under utveckling och göra vad de kan för att tampas mot internetförsäljning och import även om det går trögt.

Förstod dock din poäng :)


Vet inte om det stämmer, säger ingen något så kan de ju inte veta att det finns något som upplevs som ett problem och de kan inte göra något åt saken -ifall de vill

tycker att det är konstigt att inte alla märken har sprängsskisser på nätet så man själv kan kolla vilken detalj man är ute efter så man slipper dra hela historien med killen bakom disken eller i telefon.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Så du menar att jag inte får klaga på att det finns folk som går runt och våldtar tjejer bara för att jag inte har någon patenterad lösning på hur det ska lösas? Då är jag bara gnällig :va

Är väl inte svårare än att köpa in ett nytt system eller att bygga ett eget om man har den kunskapen.
Som sagt, mc-branshcen verkar leva kvar i gamla tider.

Håller med dig. Varför kan inte en MC-butik köpa in ett bra system? Titta på t.ex. http://www.webhallen.com. Där kan man hitta alla deras varor, se lagersaldo för varje vara, boka varan från hemsidan och till och med få en kölapp via sms när man är påväg för att handla. De har en kö för de som bara ska hämta ut sin vara, en annan för de som inte vet vad de ska ha osv.:tummenupp
De slipper nog en hel del samtal genom att ha en så bra hemsida.

Varför kan inte ett lika bra system som deras användas i en MC-butik.:confused:
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Kul att se hur kort folk tänker när de står på utsidan om försäljningsdisken.:va

Jag har jobbat med försäljning över disk länge, även som butikschef och nu senast i en mindre mc-service butik.

Det är väldigt enkelt faktiskt det handlar om pengar eller bristen på dem.
Du har helt enkelt inte råd att anställa tillräkligt med folk eftersom de vill ha lön även när det inte är säsong.

Reservdelsnummer soppan är bedrövlig faktiskt och till stor del är det tillverkarnas fel, de tillåter inte att man gör sprängskisser tillgängliga för gemene man:huvet
Att sedan Honda som faktiskt har det bästa systemet tar mer än 13000kr ex moms om året för att vi ka få tillgång till deras online system gör inte saken bättre. Och JA det är stora pengar för en liten firma.

Tänk efter före nästa gång ni tycker att ni får dålig service särskilt i år då säsongen helt plötsligt startade ca en månad tidigare än förra året!
 

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Personligen bodde jag i Dalarna närmare 13 år innan jag flyttade till Stockholm. Morsans man har drivit en auktoriserad bilverkstad i snart 25 år (där uppe i Dalarna). Jag må inte ha haft mycket kundkontakt med min position men har ändå haft full koll på hur spelet mellan kund och försäljare ser ut.

Problemet med Stockholmarna är att de pratar inte, eller så pratar de för mycket, eller så har de ingen jävla aning vad de pratar om. Många försäljare _vill_ inte hjälpa, försäljare som virrar runt med en jag-är-upptagen-stör-du-mig-kör-jag-upp-en-goldwing-i-röven-på-dig-min på ansiktet.

Edit: Poängen är att som försäljare är kunden din bästa vän, kunden är den som lägger pengarna på bordet.
 
Last edited:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Personligen bodde jag i Dalarna närmare 13 år innan jag flyttade till Stockholm. Morsans man har drivit en auktoriserad bilverkstad i snart 25 år (där uppe i Dalarna). Jag må inte ha haft mycket kundkontakt med min position men har ändå haft full koll på hur spelet mellan kund och försäljare ser ut.

Problemet med Stockholmarna är att de pratar inte, eller så pratar de för mycket, eller så har de ingen jävla aning vad de pratar om. Många försäljare _vill_ inte hjälpa, försäljare som virrar runt med en jag-är-upptagen-stör-du-mig-kör-jag-upp-en-goldwing-i-röven-på-dig-min på ansiktet.

Edit: Poängen är att som försäljare är kunden din bästa vän, kunden är den som lägger pengarna på bordet.


Jag håller faktiskt med:tummenupp
Det finns inget värre än en dålig försäljare.
Lite av problemet vad det gäller reserdels och tillbehörsbiten är att det kräver väldigt mycket kunskap och de flesta som börjar är egentligen mekaniker eller bara mc-intresserade och inte säljare.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Ett tips är MASCOT MOTOR i Nässjö. visseligen en bit ifrån dig men fan. dom svarar alltid på mail, telefon och har alltid bra med personal som hjälper.

Fråga R1lillen bara :D

Jepp, utan tvekan bästa butiken att handla i. Synd bara att dom inte har honda delar :huvet
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Ett tips är MASCOT MOTOR i Nässjö. visseligen en bit ifrån dig men fan. dom svarar alltid på mail, telefon och har alltid bra med personal som hjälper.

Fråga R1lillen bara :D

De är helt outstanding när det gäller service! Kan inte annat än att rekommendera!!

Här är en till som instämmer, jag bor ju i det aktuella området (dvs Göteborg, propå yamahacenter-diskussionen...)
Jag köper i princip allt Yamaha-orginal på Mascot, dom skickar företagspaket till min arbetsgivare samma dag om dom har hemma, det landar på mitt skrivbord innan lunch dagen efter :tummenupp

Det dom INTE har hemma, tar dom hem och skickar till mig på typ tre-fyra dagar, det där som andra MC-butiker oftast tar två-tre veckor på sig att lösa, undras hur dom fixar det!? (Alla köper dom väl från samma Yamaha-lager misstänker man, eller?)

/AndersD
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top