Kanske dags för yamahacenter gbg o anställa fler?

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Hur ser lösningen ut? Hur kan butikerna få mer tid för kunderna och mindre tid framför datorn eller i kataloger?

Jag handlar oftast mina mcdelar på LellesMC, där plockar jag och farsan alltid ut alla artikelnr. innan vi åker dit mha. kataloger som vi har liggandes hemma.

Kanske skulle man kunna ha som på IKEA?

Ha en hög kataloger och fördela artiklarna lite som på Lelles där de har olika kataloger för cross, moppe, kläder m.m. Fast ta det till nästa nivå, typ kataloger som inriktar sig på t.ex. motor, chassie/ram (beroende på fordon), exteriör, interiör (bilar då). Och dela ut papper och penna så folk kan plocka en katalog och ett papper och skriva upp alla delar. Visst, folk skulle väl inte orka, men på så sätt skulle iaf säljarna kunna få mer tid till kunden och slippa springa omkring och leta efter "den där runda saken innuti framlampan" i timmar.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja, skulle det funka skulle handlarna ha det så.

/H

Ja det här med MC varuhuset är ju helt otroligt. Hela tiden man är där så ringer telefonen. Det måste ju vara jäkligt störande för personalen. Och för den som ringer som får medelandet att det är en person före i kön. Ja då tror man ju att det snart är ens egen tur men icke för ingen svarar ju.

De borde ju ha telefontid istället och att det då är en kille som faktisk svarar hela tiden.

Annars tycker jag de är hjälpsamma där men dyra.

sandstream

Guest
Tänk efter före nästa gång ni tycker att ni får dålig service särskilt i år då säsongen helt plötsligt startade ca en månad tidigare än förra året!
Nu tycker jag att vi börjar närma oss pudelns kärna. Det verkar som att många MC-butiker tycker att kunden ska ha förståelse för att de har interna problem med att hitta bra personal, att det är säsongsvariationer, att reservdelssystemen suger eller är för dyra osv.

Som kund, oavsett bransch, struntar jag fullständigt i vad butiken har för problem, det är butikens problem, inte mitt.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Så du menar att jag inte får klaga på att det finns folk som går runt och våldtar tjejer bara för att jag inte har någon patenterad lösning på hur det ska lösas? Då är jag bara gnällig :va

:rolleyes:
Jo, ja, var det kriminella saker vi pratade om eller??? :7peta
Jämför inte äpplen och bananer.

Dålig service är inte kriminellt, inte ännu i alla fall.

Visst kan man framföra sina åsiket om att man tycker saker och ting inte fungerar och fortfarande inte ha en lösning på problemet.
Påpekar man inte brister så lär de ju inte åtgärdas.

Men har man klagat sedan 70talet och fortfarande klagar på 2000talet utan att ha presenterat något lösningsförslag känns det mest som gnäll.
Del av problemet om man säger så. ;)

:hej

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Så du menar att jag inte får klaga på att det finns folk som går runt och våldtar tjejer bara för att jag inte har någon patenterad lösning på hur det ska lösas? Då är jag bara gnällig :va

Är väl inte svårare än att köpa in ett nytt system eller att bygga ett eget om man har den kunskapen.
Som sagt, mc-branshcen verkar leva kvar i gamla tider.

Du har inte varit med om någon systemövergång va? Att jämföra med Webhallen som någon gjorde är inte relevant, de kunde starta från början med ett system och behövde inte flytta data från ena miljön till den andra.

Ekonomin styr en hel del också som redan sagts. Om någon kan visa, i siffror, hur många fler kunder man kommer att få (dvs förtjänst) så kan man se hur lång tid det tar att räkna hem systembytet men såvitt jag vet så lyckas ingen göra det. I allmänhet blir det bara skattningar.

/erik - IP & systemnisse

Last edited:

sandstream

Guest
Men har man klagat sedan 70talet och fortfarande klagar på 2000talet utan att ha presenterat något lösningsförslag känns det mest som gnäll. Del av problemet om man säger så. ;)
:hej
Men nu besöker jag ju inte en MC-butik lika ofta som tex ICA. De få gånger jag är på en MC-butik är bemötandet oftast detsamma med ett fåtal undantag.

Varför jag ska lägga min egen tid på att lösa deras problem :va

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
... det där som andra MC-butiker oftast tar två-tre veckor på sig att lösa, undras hur dom fixar det!? (Alla köper dom väl från samma Yamaha-lager misstänker man, eller?)

/AndersD

Mascot beställer varannan dag från Europalagret... andra firmor gör det oftast varannan vecka...

sandstream

Guest
Du har inte varit med om någon systemövergång va?
Jo, ganska många faktiskt :)

Jobbade som systemutvecklare på en svensk bank i 8 år och där bytte man system som var betydligt mer kritiska än vad en MC-butiks är. Därmed inte sagt att det är gjort på en fikarast men visst går det att genomföra utan alltför stora problem.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jo, ganska många faktiskt :)

Jobbade som systemutvecklare på en svensk bank i 8 år och där bytte man system som var betydligt mer kritiska än vad en MC-butiks är. Därmed inte sagt att det är gjort på en fikarast men visst går det att genomföra utan alltför stora problem.

Ah. Då vet ju ju hur mycket det kan skita sig från den ena databasmiljön till den andra, isht om man inte har kontroll över schemat i destinationen. Om man öht kan exportera ut från det gamla systemet. Minns att farsan (gammal butikschef; dagligvaror) svor en del över sånt förr i tiden när Micronics handterminaler var nya. :gnissla

Nåja. Jag tror vi förstår varandra. Jag är tidvis också en frustrerad kund men jag låter bli att ta ut det på personalen eftersom ingen tjänar på det och det är som sagt mer en slump om man får bra service eller ej. En del är lite bättre på att styra slumpen däremot :D

Nu måste jag jobbe :huvet

sandstream

Guest
Nåja. Jag tror vi förstår varandra. Jag är tidvis också en frustrerad kund men jag låter bli att ta ut det på personalen eftersom ingen tjänar på det och det är som sagt mer en slump om man får bra service eller ej. En del är lite bättre på att styra slumpen däremot :D
Jag vänder mig i första hand inte emot personalen, förutom när det gäller själva bemötandet, utan istället emot dem som driver butikerna. Det är deras ansvar att allt funkar som det ska och har de en massa missnöjda kunder är det deras fel (de ansvarar ju även för rekrytering av personalen).

Bara för att förtydliga är jag inte typen som skäller ut säljaren "på golvet" för att butikens rutiner/system suger.

Ska nog ta en tripp till DinMC idag och kolla om de välkomnar mig med champange och röda mattan :D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men nu besöker jag ju inte en MC-butik lika ofta som tex ICA. De få gånger jag är på en MC-butik är bemötandet oftast detsamma med ett fåtal undantag.

Jag kan ju inte kommentera hur de bemöter dig i butiken.
Trist om de är så dåliga på kundservice där upp i norrland ;)

Jag besöker YC i Helsingborg med viss regelbunden het och bemötandet är alltid bra av säljare och servicepersonal.
Det funkar fint att ringa dit också, har bara ringt service och detaljsäljavd.

Hoss Honda Center är 5/6 personer trevliga och enkla att ha med att göra. Att ringa har funkat hur bra som helst för mig.
"Suzuki Center" brukar jag titta in på vägen hem från jobbet om jag behöver något, har bara ringt någon enstaka gång och då har det funkat. Trevliga och hjälpsamma även de.

Visst finns det en och annan MC butik i Malmö (inga namn...) som har riktigt dryga säljare. Min lösning är att inte gå dit. Det finns andra som säljer de märkena som de har.

Varför jag ska lägga min egen tid på att lösa deras problem :va

Deras problem????? :confused:
Det är inte deras problem, det är ju ditt/vårat problem, det är ju du/vi som klagar. Inte de, de har ju fulla orderböker och har ju inte ens tid att svara i telefon pga allt arbete...
:rolleyes:

Det handlar mer om hur företaget styrs än vilka datasystem de har.
Det kvittat vilket super duper halleluja system du har om de som hanterar det missköter det.
Ett nytt data system löster oftast inget. Man måste först ha koll på vad man gör innan man fixar nytt, annars kommer man ha samma problem i det nya systemet.
Rätt person på rätt plats till att börja med, håll din super mek killa som är strävsam men en gud med skruvmejesl borta från telefonen, och sätt en person som är stresstålig och trevlig i telefonen och backa upp honom med ett lämpligt invetarie system + en databas på vanliga frågor / svar.
Fixa rutinerna först, systemen därefter.

sandstream

Guest
Deras problem????? :confused:
Det är inte deras problem, det är ju ditt/vårat problem, det är ju du/vi som klagar. Inte de, de har ju fulla orderböker och har ju inte ens tid att svara i telefon pga allt arbete... :rolleyes:
Jag tänkte mer på bemötandet, inte på hur mycket eller lite de har att göra.

Men okej, allt är mitt fel. Alla nöjda så? :D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Absolut :yoparty

:hihi :hej

PS. Otrevligt bemötande av en säljare är ju ett general fel... DS:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag tror ni överskattar mc-handlarnas "system" De har idag oftas inte så häftiga
system skulle jag tro! Titta på lelles o de arbetar med microfish eller hondas
webbaserade system eller annat liknande system.
De har inget eget databas baserat system. Kanske något asgamalt access 2.0 system?

Problemet är väl att handlarna är "meckar" i grunden och inte
projekt hanterare som kan starta en lite större projekt.

Och eftersom det är på detta viset så skulle någon handlare
skaffa sig ett sprillas nytt system skulle det kosta stålars
eftersom (jag gissar) ingen mc handlare har i närheten av bra data kompetens som skulle behövas för en sådan projekt.
(dvs skaffa externa dyra konsulter)
Den datakompetens de har är killar som gillar att "fixa" med datorer.
Och alla som arbetar i IT-branchen vet hur långt man kommer med sådan kompetens. :rolleyes:

Så vad lösningen? Ja, vad fan är den!
I denna branch så finnns ju ingen datakompetens någonstans naturligt.
Så det måste fixas av externt företag, vem har råd att betala en sådan nota?
Någon stor importör? Finns det någon stor leverantör/importör i något annat
land som kan sälja sitt fungerade system? (konvertera detta till svenska!??)
Honda har ett system som fungerar men det är ju bara till honda.
Behövs ett som fungerar för alla märken som vill vara med!

Annars får jag skapa ett eget system till den "mecken" jag känner och sälja det kanske ; )

Så svårt är det ju inte, skapa en iis sida som är snygg och enkel
med kopplingar och snyggt enkelt schema i en sqldatabas. Denna i sin tur
kopplad till snyggt och väldigt enkelt frontend på en pc burk.
Självklart med integrerad mail och sms funktion ut mot kunder.

Kostnad, ja = Arbete gratis men tar väll runt 400 timmar på fritiden.
server, ja kräver inte så mycket och hosting hittar man billigt nuförtiden,.
licenser, ja sql lisens 40 papp med websql licens osv. OS 10000:-
Ja det var ju inte så farligt ; )

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Här är en till som instämmer, jag bor ju i det aktuella området (dvs Göteborg, propå yamahacenter-diskussionen...)
Jag köper i princip allt Yamaha-orginal på Mascot, dom skickar företagspaket till min arbetsgivare samma dag om dom har hemma, det landar på mitt skrivbord innan lunch dagen efter :tummenupp

Det dom INTE har hemma, tar dom hem och skickar till mig på typ tre-fyra dagar, det där som andra MC-butiker oftast tar två-tre veckor på sig att lösa, undras hur dom fixar det!? (Alla köper dom väl från samma Yamaha-lager misstänker man, eller?)

/AndersD

Precis. Värt att rekomendera till många i landet.. Inte bara dom med normala avstånd till butiken. Dom skickar som sagt sina delar snabbt och säkert och kan ALLTID fixa det man vill ha även om det blir massa krångel för dom.

En riktig TOP butik verkligen. helt klart värt att rekomendera även för er göteborgare :D:yoparty :tuttar :tummenupp :klappar :2cool :Rockbanan :Bugar

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Du har inte varit med om någon systemövergång va? Att jämföra med Webhallen som någon gjorde är inte relevant, de kunde starta från början med ett system och behövde inte flytta data från ena miljön till den andra.

Ekonomin styr en hel del också som redan sagts. Om någon kan visa, i siffror, hur många fler kunder man kommer att få (dvs förtjänst) så kan man se hur lång tid det tar att räkna hem systembytet men såvitt jag vet så lyckas ingen göra det. I allmänhet blir det bara skattningar.

/erik - IP & systemnisse

Inom en snar framtid kommer det att inträffa att någon "fullsortimentsfirma" (kanske t.ex. MC-varuhuset) blir den första att få en riktigt bra webshop på plats. DÅ kommer en massa kunder vända sig dit, det företaget kommer att dominera och plötsligt får vi ett ekonomiskt incitament för de övriga.

Det har hänt i andra branscher, och kommer att hända även i denna... inom en ganska snar framtid. Jag är helt säker.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år