Karikatyrbilder av Muhammed?

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Någon som har länk till bilderna eller kan skicka dem. Vill veta vad som startat konflikten.

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Och pga av detta bränner folk ner ambassader. Ja halledunanedå. :kocko

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Det var nog i mindre grad bilderna som startade konflikten utan en snorkig och uppenbart dum dansk statsminister, som sitter i knät på en s.k. "nationellt sinnad" partiledare, och som vägrade ta emot 11 ambassadörer från muslimska länder redan i oktober, för att inför dom i hövliga vändningar förklara vad som gäller i dansk grundlag.
Att göra detta till en yttrandefrihetsfråga känns lite senkommet för den som följd dansk inrikespolitik de senaste 15 åren.

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
-ah skrev:
Det var nog i mindre grad bilderna som startade konflikten utan en snorkig och uppenbart dum dansk statsminister, som sitter i knät på en s.k. "nationellt sinnad" partiledare, och som vägrade ta emot 11 ambassadörer från muslimska länder redan i oktober, för att inför dom i hövliga vändningar förklara vad som gäller i dansk grundlag.
Att göra detta till en yttrandefrihetsfråga känns lite senkommet för den som följd dansk inrikespolitik de senaste 15 åren.
Va?

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
glöm inte att muslimerna ligger 700 år efter med sin religion. någon som kommer ihåg vad de kristna gjorde för 700 år sen så fort de störde sig på muslimer?

för att förtydliga mig så att ingen utlöser en bilbomb utanför jobbet imorgon: Muhammed är deras största idol, de går upp kl 4 på morgonen för att hylla honom och håller på så med jämna mellanrum hela dagen, de börjar läsa om honom när de är 3 eller 4 år gamla, det är klart de blir lacka när de får se sådana bilder. det borde jyllandsposten eller vad de nu heter ha förstått.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Backblade skrev:
Och pga av detta bränner folk ner ambassader. Ja halledunanedå. :kocko

Bush borde "teach them to respect western authority" :hihi

Funkade ju i afganistan och irak, lika bra att asfaltera resten av mellanöstern

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om det nu är förbjudet att avbilda muhammed, hur vet dom då att det är han på bilderna?

Även om snubben på bilderna har en namnskylt där det står Muhammed, hur vet dom att det är profeten, det kanske är muhammed som säljer kebab på torget som är avbildad, han har skägg och konstig mössa han med....

Yamaha1000

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR 1000 -95
GuW skrev:
Om det nu är förbjudet att avbilda muhammed, hur vet dom då att det är han på bilderna?

Även om snubben på bilderna har en namnskylt där det står Muhammed, hur vet dom att det är profeten, det kanske är muhammed som säljer kebab på torget som är avbildad, han har skägg och konstig mössa han med....

Bra fråga :confused:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Look who's talking
:rofl

Du får gärna upplysa mig om vad jag missar?!

Edit1:
Syftar du på att USA håller Syrien ansvarig för ambasadbranden och att de kräver att regeringarna i arabvärlden skyddar Danskar och Danska inrättningar?
Det är väl precis samma hållning somd en svenska har?!

Edit2:
Både Sveriges regering och den amerikanska anser att yttrandefriheten gör att tidningen hade rätten att publicera bilderna..
Båda regeringarna kräver ansvar av Syrien och kräver att länder ska skydda andra nationers ambasader med de medel som krävs.

USA är däremot mer kritisk än den svenska vad det gäller publiceringen...

Edit2:
USA
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=519330&previousRenderType=6
Sverige:
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11739714.asp

Last edited:

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
korvgubbe skrev:
Du får gärna upplysa mig om vad jag missar?!
Han syftar på att du missar den läskiga konspriationen-multikultisamhälllet-whatever som det står om i hans heliga skrifter Aftonbladet/Expressen.

Markus, vad vinner jag? :banana

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Läste en sak som förvånar mig. De hade intervjuat en "vanlig" musling. (Ingen terrorist alltså)

Enligt honom älskade han gud överallt annat, därefter Mouhammed och sen sina föräldrar. Det säger ju en del. Inte konstigt att muslimerna blir sura kanske? Men samtidigt..... inte fan skulle jag börja kasta sten och elda flaggor bara för att nån har ritat några tramsiga bilder på mina föräldrar. :3freak

Tycker deras (muslimernas) tänk hör hemma för sisådär 1000 år sedan. Bara en sån sak att de stenar varandra... var inte det sånt vi gjorde på medeltiden i Europa?

Dessutom blir jag lite sur över USA's utspel som fanns att läsa i DN. Det var ett enkelt sätt att skaffa sig några gratispoäng i den muslimska världen......

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Starstriker skrev:
.. för att nån har ritat några tramsiga bilder på mina föräldrar. :3freak

Vad som är tramsigt i dina ögon kan vara kränkande i någon annans..
(exempelvis blir vi svenskar väldigt generade om någon ser oss nakna medan exempelvis naturfolken aldrig skulle tänka tanken på att det skulle vara genant)

Hade inte du blivit förbannad om någon publicerat väldigt kränkande bilder på din morsa i landets tidningar? (Och då menar jag kränkande enligt din definition av kränkande!)

.....Och nej, jag tycker heller inte att det finns något försvar för våld och hot...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Hade inte du blivit förbannad om någon publicerat väldigt kränkande bilder på din morsa i landets tidningar? (Och då menar jag kränkande enligt din definition av kränkande

Klart jag hade blivit förbannad. Jag blir förbannad flera gånger i veckan av olika anledningar. Men jag bränner inte flaggor och kastar sten och beter mig som en grottmänniska för det. Slåss gör jag inte heller. Aldrig. Jag anser att man kan lösa dispyter på betydligt mycket mer civiliserade sätt.

Tycker att muslimernas agerande i den här frågan är synnerligen besynnerligt, och det gör inte precis att de skaffar sig ett bättre rykte i mina ögon.

Visst, det är bara en liten liten klick som beter sig, men ju mer sånt här jag ser desto mer drar jag alla över samma kam. Jag förstår dom verkligen inte, och såna här händelser gör saken ännu värre.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Starstriker skrev:
Tycker att muslimernas agerande i den här frågan är synnerligen besynnerligt, och det gör inte precis att de skaffar sig ett bättre rykte i mina ögon.

Visst, det är bara en liten liten klick som beter sig, men ju mer sånt här jag ser desto mer drar jag alla över samma kam. Jag förstår dom verkligen inte, och såna här händelser gör saken ännu värre.

Andelen demonstrerande och ambasadbrännande muslimer är mindre än andelen svenskar som deltog i GTB-demonstrationerna.. och då gällde "Anti-bush-å-globalisering"..

25000 deltog i GTB.. Vi är 9 miljoner svenskar..
Samma andel muslimer skulle ge 600.000st muslimer på gatorna..

Än så länge var den största demonstrationen den i beirut med 12000 deltagare... Även om det varit 100.000 på gatorna så fattas en halv miljon för att andelen ska bli lika hög som Anti-Bushare i GTB..

Det är fortfarande ingen ursäkt men kan vara värt att reflektera över när man är igång med stora ihopklumpningsstämpeln...

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
korvgubbe skrev:
are... Även om det varit 100.000 på gatorna så fattas en halv miljon för att andelen ska bli lika hög som Anti-Bushare i GTB..

Det är fortfarande ingen ursäkt men kan vara värt att reflektera över när man är igång med stora ihopklumpningsstämpeln...
Man kan ju fråga sig hur många i Libanon som var "sponsrade" av Syrien, som har rätt stort inflytande där. Måste vara perfekt med en yttre fiende som man knappt kan hitta på kartan.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Mja. Jag ser en viss skillnad här. Vi måste skilja på fundamentalister som slåss (bokstavligt talat) för sin s.k tro och på stenkastande ungdomar som inte har någonting bättre för sig.

Dessutom räknar jag inte efter hurt många folk som är ute på gatorna utan totala antalet inblandade. Jag kan lova dig att det är mer än 600000 muslimer som sitter hemma på sina kammare och är helt vansinniga över det här. Det skrämmer mig mer än det lilla fåtalet stenkastare.

Visst är det märkligt att muslimerna verkligen utmärker sig som väldigt krigiska om man jämför med övriga religioner? Vet inte om jag läst någonting om stenkastande buddhister eller hinduer? Jag skulle vilja se buddhistiska fundamentalister..... som dessutom kastar sten och bränner flaggor.

korvgubbe skrev:
Andelen demonstrerande och ambasadbrännande muslimer är mindre än andelen svenskar som deltog i GTB-demonstrationerna.. och då gällde "Anti-bush-å-globalisering"..

25000 deltog i GTB.. Vi är 9 miljoner svenskar..
Samma andel muslimer skulle ge 600.000st muslimer på gatorna..

Än så länge var den största demonstrationen den i beirut med 12000 deltagare... Även om det varit 100.000 på gatorna så fattas en halv miljon för att andelen ska bli lika hög som Anti-Bushare i GTB..

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Starstriker skrev:
Vet inte om jag läst någonting om stenkastande buddhister eller hinduer? Jag skulle vilja se buddhistiska fundamentalister..... som dessutom kastar sten och bränner flaggor.
Hinduer och muslimer har ju legat i luven på varandra i evigheter (kashmir t ex). Stenkastande kristna kan du hitta i Nordirland varje år.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...