Kass vevstake?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tog isär motorn idag och såg detta:

http://www.pici.se/523291/

Ser väl inget vidare ut? Känns dock inget konstigt när man tar där med fingret. Tyckte att kolvbulten såg fin ut, med amatörögon.

Vad kan ha orsakat detta? Bör man byta stake?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nållagrad kolvbult va? Eller är det en vitmetallfodrad glidlagrad lillända?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nållagrad kolvbult va? Eller är det en vitmetallfodrad glidlagrad lillända?
Där sitter ingenting. Kolvbulten sitter direkt i hålet.

Tyckte det verka konstigt, men det är tydligen så på denna modellen.

Ska kanske ta en närmare titt på bulten imorron?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där sitter ingenting. Kolvbulten sitter direkt i hålet.

Tyckte det verka konstigt, men det är tydligen så på denna modellen.

Ska kanske ta en närmare titt på bulten imorron?

Vad är det för motor?
Man kan inte lagra en kolvbult direkt mot stålet. Om det är glidlagrat så måste det sitta en ipressad bronsbussning alt måste lagerytan vara vitmetallfodrad. Jag tycker det ser ut som en nållagrad lillända, dvs härdad slipad yta direkt i staken gods. Isf vet jag nog vad som är felet. Kina-motor? Tvåtakt?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vad är det för motor?
Man kan inte lagra en kolvbult direkt mot stålet. Om det är glidlagrat så måste det sitta en ipressad bronsbussning alt måste lagerytan vara vitmetallfodrad. Jag tycker det ser ut som en nållagrad lillända, dvs härdad slipad yta direkt i staken gods. Isf vet jag nog vad som är felet. Kina-motor? Tvåtakt?
Vad vitmetallfodrad är vet jag tyvärr inte men det trillade iaf inte av något lager eller annat när vi tog isär det. Kolvbulten och det man ser på bilden är dom enda delarna.

Tyckte jag kollade noga och kunde inte se att där satt någon hylsa eller liknande. Kan kolla mer imorron om det hjälper.

Motorn är en Honda 650cc, 1-cyl. Sitter i min Xr650r.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Vad vitmetallfodrad är vet jag tyvärr inte men det trillade iaf inte av något lager eller annat när vi tog isär det. Kolvbulten och det man ser på bilden är dom enda delarna.

Tyckte jag kollade noga och kunde inte se att där satt någon hylsa eller liknande. Kan kolla mer imorron om det hjälper.

Motorn är en Honda 650cc, 1-cyl. Sitter i min Xr650r.

Ok, fyrtaktare har så gott som alltid glidlagrad kolvbult.

Jag kollade runt lite ang xr650r. Det verkar också som att den har en glidlagring.
http://www.servicehonda.com/hard parts/off road/xr650r 00-04/crankshaft_piston.htm

Hittade även en diskussion på Thumpertalk om att just kolvbultslagringar ibland har gått ned sig på denna motor. http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-617595.html
Det finns fler trådar om havererade kolvbultslagringar på denna motor.

Det borde som sagt sitta en ipressad bronsbussning alternativt en vitmetallfodring:va

Mät upp hålet samt bulten för att se om toleransen uppfyller verkstadshandbokens maxmått. Jag skulle tippa att det inte får vara mer än ca 5 hundradelars glapp.

Kolla om det finns eftermarknadsstakar med bronsbussning att köpa isf, typ tex Carillo. I andra hand får man köpa en original.

Om du delar motorn för att byta staken, kolla då även upp sista inlägget i diskussionslänken ovan. Där nämns förutom staken även originalkamkedjan samt dess drev som den andra svaga punkten i dessa motorer. Det finns tydligen bättre från HRC. Kanske de även har en bättre stake om Carillo är för dyr.

Skickar med en bild på bakre staken i min S&S-motor så kan du se hur det brukar vara, dvs en ipressad bronsbussning som är brotschad/honad efter att den pressats i.

Edit: Reviderade mitt inlägg ngt, se mitt nästa inlägg i tråden. Jag reserverar mig där.

Bifogat

• IMG_1130.JPG
    IMG_1130.JPG
    49.7 KB · Visningar: 256
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Loy

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Liknande fenomen på min sr, där är lilländen "sprayad med brons" vilket försvinner och rent stål tittar fram. Det är 50/50 stål brons när jag rev den och kolvbulten är inte längre spegelblank.

Yamaha sr staken har heller inte tillräckligt mycket materiel (tror jag) för att kunna pressa i en bussning, så det blir nog till att byta hela altet.

Och en bild på tragedin.

http://i564.photobucket.com/albums/ss88/cykelfreak/280409%20hl%20500/DSC00968.jpg

Last edited:
  • Gilla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Liknande fenomen på min sr, där är lilländen "sprayad med brons" vilket försvinner och rent stål tittar fram. Det är 50/50 stål brons när jag rev den och kolvbulten är inte längre spegelblank.

Yamaha sr staken har heller inte tillräckligt mycket materiel (tror jag) för att kunna pressa i en bussning, så det blir nog till att byta hela altet.

Och en bild på tragedin.

http://i564.photobucket.com/albums/ss88/cykelfreak/280409%20hl%20500/DSC00968.jpg

Det är ju en troligare förklaring på TS.problem än den jag angav ovan, ty anliggningsytan på hans lageryta ser för ljus ut för att vara stål. Hans lagring kan vara sprutmetalliserad med vitmetall, sedan har detta nötts bort i tryckzonen. så tror jag att det är. Det saknas nämligen slitagelinjer i rotationsriktningen på den ljusa zonen på TS stake, däremot finns sådana representerade i den mörka (tryck)zonen.

Att Honda skulle lagra stål mot stål samt dessutom misslyckas med slipningen är ju helt osannolikt.

Om det mörka som kommit fram på TS lagerytan är ett underliggande bronslager, samt att lagringen ligger inom tolerans, då är det förmodligen ingen fara att köra vidare med motorn. Isf är det vita bara antimon eller liknande, ett sort inkörningsskikt kan man säga.

Jag tror att det kan vara likadant i ditt fall. Bara det att du har kört bort all vitmetall. Man ser att det sitter vitmetall kvar vi oljehålet, eller ser jag fel?
Slitaget brukar ibland vara förhöjt vid ojlehålet samt vid kanterna eftersom oljekilen tappar trycket här. Så det kan vara stålet även vid oljehålet. Det syns ju direkt vad det är för metall irl men är svårt att se på bilder.

På den nedersta staken ser det dock ut som att du kört igenom både vitmetall samt brons och kommit ned i stålet, det är isf symptomatisk mtp att det ligger i tryckzonen.

Svårt att vara på dessa frågor mha bilderna, irl ser jag direkt skillnad på vitmetall, brons resp stål.

Men ni har tagit bra bilder.

Last edited:
  • Gilla

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nu har jag kollat lite nogrannare på vevstaken och jag kan inte se att där sitter någon bussning, eller liknande. Är kanske jag som är dålig.. Får ta och köra in med det till någon som kan tror jag, är nog bäst :näsblod

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu har jag kollat lite nogrannare på vevstaken och jag kan inte se att där sitter någon bussning, eller liknande. Är kanske jag som är dålig.. Får ta och köra in med det till någon som kan tror jag, är nog bäst :näsblod

Nej den är nog sprayad med lagermetall. Jag tycker det vita ser ut som lagermetall (vitmetall) och inte stål. Det bästa är att mäta upp den med en invändig micrometer och sedan jämföra med kolvbultens varefter man räknar ut glappet och jämför med max tillåtet i mekhandboken. En motorverkstad/mekanisk verkstad brukar ha invändiga mikrometrar. De mäter oftast på tre ställen. Man får ta några mätningar och ta medelvärdet.

Tycker jag. :)
/J

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nej den är nog sprayad med lagermetall. Jag tycker det vita ser ut som lagermetall (vitmetall) och inte stål. Det bästa är att mäta upp den med en invändig micrometer och sedan jämföra med kolvbultens varefter man räknar ut glappet och jämför med max tillåtet i mekhandboken. En motorverkstad/mekanisk verkstad brukar ha invändiga mikrometrar. De mäter oftast på tre ställen. Man får ta några mätningar och ta medelvärdet.

Tycker jag. :)
/J
Japp, så får det bli! Tack så mycket för hjälpen! :Bugar

Passar på att smyga in en annan fråga också, känns onödigt att skapa en tråd till.

Det man ser på denna bilden:

http://img121.imageshack.us/i/rimg02712.jpg/

Innerbanan till vevaxellagret (hylsan, eller vad man ska kalla det), ska den gå att ta av/på hur enkelt som hellst? Som det är nu så kasar den av bara man tittar på den.. Trodde sånnt skulle sitta stenhårt? Eller det beror kanske på hur tillverkaren vill ha det?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bara som en komentar så är det VÄLDIGT vanligt med vevstakar som inte har lager i lilländan ( stål i stål)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag vill minnas att min xr600 hade stål mot stål.. Stakkit från ebay får du för under tusingen med frakt

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jupp det är vanligt ffa på billigare stakar i offroadmotorer att man inte har en bussning eller ens sprayad lagerbana utan man kör stål mot stål och ser glad ut. Ett exempel är KTM 450/525 där originalstaken har snygg lageryta men ProX stak-kitt bara är ett uppfräst hål....

Jag är konservativ och föredrar bussning ffa i de motorer där man inte har oljesprut på undersidan av kolven....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Bara som en komentar så är det VÄLDIGT vanligt med vevstakar som inte har lager i lilländan ( stål i stål)

Ish ish, det verkar sunkigt, som att glidlagra kamaxlar direkt i aluminiumgodset :D

Jupp det är vanligt ffa på billigare stakar i offroadmotorer att man inte har en bussning eller ens sprayad lagerbana utan man kör stål mot stål och ser glad ut. Ett exempel är KTM 450/525 där originalstaken har snygg lageryta men ProX stak-kitt bara är ett uppfräst hål....

Jag är konservativ och föredrar bussning ffa i de motorer där man inte har oljesprut på undersidan av kolven....

Det går utför i motorcykelvärlden :gnissla
Jag har haft turen att slippa se sådana nutidslösningar.

Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Jag har haft turen att slippa se sådana nutidslösningar.

Titta och njut, halva lagerytan ser ju bra ut iallafall. Samma sak på alla 4, hammare och don för att få ur flytande kolvbultar är ju så roligt. :gnissla

Bifogat

• stake kawa 900 -88.jpg
    stake kawa 900 -88.jpg
    112.3 KB · Visningar: 146

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Titta och njut, halva lagerytan ser ju bra ut iallafall. Samma sak på alla 4, hammare och don för att få ur flytande kolvbultar är ju så roligt. :gnissla

Ajaj, det ser tom blått ut på kanten, verkar ha gått hett till det där.

Ibland har jag varit med om att kolbultarna kärvar på framförallt smidda använda kolvar, trots flytande kolvbultar. Det brukar bero på att smidda kolvar sätter sig lite när de har temp-cyklats av värmen i motorn. De inre spänningarna som går ur sas. Då är inte kolvbultshålet helt rakt/runt längre, varvid kolbulten lätt kärvar ngt när den ska ut.

Jag använder då en bit plast- eller kopparrör, gängstång, två muttrar samt en bricka med stor ytterdiameter och en med mindre. Sedan drar jag ur kolvbulten. Så slipper man allt byngel på den arma vevstaken/vevlagret.

Bifogat

• IMG_0394.JPG
    IMG_0394.JPG
    113.1 KB · Visningar: 130
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Det går väl inte att pressa i en bussning heller? Stigs motormekaniska kan göra detta, fast jag är tveksam till om materialet räcker.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Hade redan lite roligare grejer liggande så det gick fortare. :D

Lånar tråden för lite OT: någon som kan förklara märkena på kolven, hittade inga spår av att den krockat. Virvlar från ventilerna eller har det nästa krockat? Var samma märken på alla 4.

Bifogat

• carillo conrods.JPG
    carillo conrods.JPG
    61.8 KB · Visningar: 117
  • wiseco piston.JPG
    wiseco piston.JPG
    39.9 KB · Visningar: 97
  • piston.JPG
    piston.JPG
    99.8 KB · Visningar: 166

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hade redan lite roligare grejer liggande så det gick fortare. :D

Lånar tråden för lite OT: någon som kan förklara märkena på kolven, hittade inga spår av att den krockat. Virvlar från ventilerna eller har det nästa krockat? Var samma märken på alla 4.

Avgas gissar jag?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...