Kommer faktiskt inte ihåg vilken sida det var men jag tror det.
Hade redan lite roligare grejer liggande så det gick fortare.
Lånar tråden för lite OT: någon som kan förklara märkena på kolven, hittade inga spår av att den krockat. Virvlar från ventilerna eller har det nästa krockat? Var samma märken på alla 4.
Liknande fenomen på min sr, där är lilländen "sprayad med brons" vilket försvinner och rent stål tittar fram. Det är 50/50 stål brons när jag rev den och kolvbulten är inte längre spegelblank.
Yamaha sr staken har heller inte tillräckligt mycket materiel (tror jag) för att kunna pressa i en bussning, så det blir nog till att byta hela altet.
Och en bild på tragedin.
http://i564.photobucket.com/albums/ss88/cykelfreak/280409%20hl%20500/DSC00968.jpg
haha det där är ju min bild
bronset sprejar yamaha på vevstaken vid härdningen så bara storänden ska bli härdad då den är nållagrad där, sen lämnar yamaha det kvar på resten av staken för att spara in på tillverkningskostanden
fast de kanske sprutar dit extra i lilländen som "glidyta" samtidigt som resten
sen är det ju allmänt känt att sr400 +sr/xt500 sliter ut vevstakar på löpande band om man varvar endel med dem längre sträckor, tror jag läste att de inte gillade varv över 5000...
och nej vad jag har hört går det inte att pressa i en bussning då det är för lite matrial, men hör med stigsmotortekniska i axvall om det går att lösa på något sätt fast jag tror det tyvär blir billigare med en ny stake istället..
/andreas
Ja, jag orkade inte fota mitt slitage så ja snodde din bild.
Det är synd att ingen har provat falicon staken, den är billigare och lättare än carrillon... 300 usd för carrillo. 200 för falicon... (thumperstuff)
Övervarv, feltajmad, för klena/åldrade ventilfjädrar är min gissning sålänge alla lager verkar juste, som du säger.
På vissa motorer jag tagit isär som körts "entusiastiskt" brukar såna spår finnas, men oftast svagare.
PÅ en Ducati hade man monterat ena kolven fel från fabrik (aldrig öppnad) dessutom, så att ventilfickorna inte matchade ventilerna!
Där var det fina jack där radierna korsade varann...
Falicon är bra skit.
Knife-formade och allt.
Men apropå bra stakar, är det ju synd att svenska MX Composites (en SAAB-klon) inte kan customtillverka enskilda stakar på ett kostnadseffektivt sätt.
Jupp, vad blev det av dom efter Husaberg proven?. Läste i Ny Teknik om dom, hur dom tog fram bearbetningsmetoden, patenten och sen har det varit ganska tyst om dom tycker jag.
HUr mätte du fjädrarna? Fri längd, eller "på riktigt" i en fjäderprovare?
MX Composites lever såvitt jag förstår i högönskelig välmåga på att tillverka hela (ej delade) vevstakar till just Husa, och andra stånkor.
Nu var det längesedan jag mailtrakasserade deras VD, i förhoppning att de skulle kunna göra en liten serie stakar till CB 750 Four, att ha inom classicracingen...
Men de har ff sin hemsida osv. Kolla:
http://www.mxcomposites.com/
Fri längd bara, man kanske skulle gör en riktig mätning också för att vara säker. Ähhh... jag lägger in tändningen i MS:et och sänker varvstoppet istället.
Bara man får dit den roterande ljuddämparen bör minskat maxvarv inte märkas så mycket, man kan ju alltid dreva om.
Se där ja, dom har nog hittat en fin liten nisch i livet. Inte illa för ett "misslyckande" i legering som verkade omöjligt att bearbeta tills det slog om i skallen på fräsaren och man ökade skär-hastigheten till max. Så länge huvudet orkar snurra är det bara att köra.
Falicon är bra skit.
Knife-formade och allt.
Men apropå bra stakar, är det ju synd att svenska MX Composites (en SAAB-klon) inte kan customtillverka enskilda stakar på ett kostnadseffektivt sätt.
DE är bra!
Och svenska Verdi.
Kan det inte vara så att din kolvuppstötarfjäder är alldeles för hårt spänd?
Fri längd bara, man kanske skulle gör en riktig mätning också för att vara säker. Ähhh... jag lägger in tändningen i MS:et och sänker varvstoppet istället.
Bara man får dit den roterande ljuddämparen bör minskat maxvarv inte märkas så mycket, man kan ju alltid dreva om.
Fri längd bara, man kanske skulle gör en riktig mätning också för att vara säker. Ähhh... jag lägger in tändningen i MS:et och sänker varvstoppet istället.
Bara man får dit den roterande ljuddämparen bör minskat maxvarv inte märkas så mycket, man kan ju alltid dreva om.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |