Kass vevstake?

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kommer faktiskt inte ihåg vilken sida det var men jag tror det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kommer faktiskt inte ihåg vilken sida det var men jag tror det.

Kolven jagar ju avgasventilen, medan insugarna däremot jagar kolven.
Så om man har trötta ventilfjädrar så att man fått lift-off (sk ventilsläpp) då börjar det ofta synas som just svaga stämplingar från avgasarna i sotet. När man får ventilssläpp så studsar dessutom gärna ventilen lite i sätet eftersom den då landar hårt.

Ventilsläpp på insugarna ger däremot inga märken i kolven, de är inte i närheten av varandra när insugarna landar.

Men det kan ju också vara ngn helt normalt fenomen på din modell. Att det är ngn squisheffekt. Men om det är avgasarna som gjort märkena så skulle iaf jag låta provtrycka ventilfjädrarna samt kolla ventilklarning och kamtiming.

Du får säkert bättre svar från mer erfarna som tex Anderssonturbo eller Anders Brink.
jag har inte hållt på så mycket med sporthojsmotorer.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hade redan lite roligare grejer liggande så det gick fortare. :D

Lånar tråden för lite OT: någon som kan förklara märkena på kolven, hittade inga spår av att den krockat. Virvlar från ventilerna eller har det nästa krockat? Var samma märken på alla 4.


Om vev- eller ramlager eller kolvbultslagring är väl sliten kommer kolven komma för långt upp och kan i värsta fall möta ventilerna.

Ser ut som början på ett generalras... Alternativt någon felgjord nerväxling eller någonting med grovt övervarv.

Det kanske är bildkvaliten men ser ut som det spikat en hel del också.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Inget glapp i lagringen (plastiguage), det är på utblås-sidan (hittade pilen under allt gox), gick knappt att varva 8-9000 dom sista åren pga helt nerkörda insugsventiler + nockar, timingen var OK (fasta drev), visseligen rasade kamsträckaren men det var nog 5000mil sedan.

Tog några bilder till och nog ser det ut som det just tagit i men varför är kanske en gåta. Övervarv skulle kunna vara boven för jag böjde en växelgaffel så 2:an föll ur några gånger men det var ca 6000mil sedan och efter det har jag inget minne att jag övervarvat stackarn.

Nästan allt i motorn är nu nytt/ombyggt så vi får se hur det håller ihop bara jag blir klar med den.
 

Bifogat

  • Kolv_1.JPG
    Kolv_1.JPG
    188.4 KB · Visningar: 89
  • Kolv_2.JPG
    Kolv_2.JPG
    191.1 KB · Visningar: 78
  • Kolv_3.JPG
    Kolv_3.JPG
    191.1 KB · Visningar: 79

Dr.Bike

Guest
Övervarv, feltajmad, för klena/åldrade ventilfjädrar är min gissning sålänge alla lager verkar juste, som du säger.
På vissa motorer jag tagit isär som körts "entusiastiskt" brukar såna spår finnas, men oftast svagare.
PÅ en Ducati hade man monterat ena kolven fel från fabrik (aldrig öppnad) dessutom, så att ventilfickorna inte matchade ventilerna! :skrämd
Där var det fina jack där radierna korsade varann...
 

cykelfrek

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
motala
Hoj
69 hl500 kopia
haha det där är ju min bild:tummenupp

bronset sprejar yamaha på vevstaken vid härdningen så bara storänden ska bli härdad då den är nållagrad där, sen lämnar yamaha det kvar på resten av staken för att spara in på tillverkningskostanden:tummenupp

fast de kanske sprutar dit extra i lilländen som "glidyta" samtidigt som resten:confused:

sen är det ju allmänt känt att sr400 +sr/xt500 sliter ut vevstakar på löpande band om man varvar endel med dem längre sträckor, tror jag läste att de inte gillade varv över 5000...

och nej vad jag har hört går det inte att pressa i en bussning då det är för lite matrial, men hör med stigsmotortekniska i axvall om det går att lösa på något sätt fast jag tror det tyvär blir billigare med en ny stake istället..

/andreas

Liknande fenomen på min sr, där är lilländen "sprayad med brons" vilket försvinner och rent stål tittar fram. Det är 50/50 stål brons när jag rev den och kolvbulten är inte längre spegelblank.

Yamaha sr staken har heller inte tillräckligt mycket materiel (tror jag) för att kunna pressa i en bussning, så det blir nog till att byta hela altet.

Och en bild på tragedin.

http://i564.photobucket.com/albums/ss88/cykelfreak/280409%20hl%20500/DSC00968.jpg
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
haha det där är ju min bild:tummenupp

bronset sprejar yamaha på vevstaken vid härdningen så bara storänden ska bli härdad då den är nållagrad där, sen lämnar yamaha det kvar på resten av staken för att spara in på tillverkningskostanden:tummenupp

fast de kanske sprutar dit extra i lilländen som "glidyta" samtidigt som resten:confused:

sen är det ju allmänt känt att sr400 +sr/xt500 sliter ut vevstakar på löpande band om man varvar endel med dem längre sträckor, tror jag läste att de inte gillade varv över 5000...

och nej vad jag har hört går det inte att pressa i en bussning då det är för lite matrial, men hör med stigsmotortekniska i axvall om det går att lösa på något sätt fast jag tror det tyvär blir billigare med en ny stake istället..

/andreas

Ja, jag orkade inte fota mitt slitage så ja snodde din bild. :tummenupp

Det är synd att ingen har provat falicon staken, den är billigare och lättare än carrillon... 300 usd för carrillo. 200 för falicon... (thumperstuff)
 

Dr.Bike

Guest
Ja, jag orkade inte fota mitt slitage så ja snodde din bild. :tummenupp

Det är synd att ingen har provat falicon staken, den är billigare och lättare än carrillon... 300 usd för carrillo. 200 för falicon... (thumperstuff)

Falicon är bra skit.
Knife-formade och allt.
Men apropå bra stakar, är det ju synd att svenska MX Composites (en SAAB-klon) inte kan customtillverka enskilda stakar på ett kostnadseffektivt sätt.
DE är bra!
Och svenska Verdi.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Övervarv, feltajmad, för klena/åldrade ventilfjädrar är min gissning sålänge alla lager verkar juste, som du säger.
På vissa motorer jag tagit isär som körts "entusiastiskt" brukar såna spår finnas, men oftast svagare.

Har mätt fjädrarna och dom ligger inom spec. så än så länge får jag skylla på "över-entusiastisk" körning. Den här Kawan har fått göra rätt för sig under drygt 8000mil. :yoparty

PÅ en Ducati hade man monterat ena kolven fel från fabrik (aldrig öppnad) dessutom, så att ventilfickorna inte matchade ventilerna! :skrämd
Där var det fina jack där radierna korsade varann...

Ooops, löpande band med robotar är nog inte så dumt ibland.

Fabriker/montörer brukar annars ha ganska bra kontroll-rutiner vid montage men det kanske är sådana där "små" misstag som ger prylarna själ. :)

Falicon är bra skit.
Knife-formade och allt.

Måste nästan bryta mot Swedie regler och visa lite porr när du är inne på knife-formade, tycker den är så vacker och tänk dig Falicon där också: Lättad original vev till ZZR1100, borde ruppa ganska bra
ZZR%20crank%201.jpg

ZZR%20crank%202.jpg


Men apropå bra stakar, är det ju synd att svenska MX Composites (en SAAB-klon) inte kan customtillverka enskilda stakar på ett kostnadseffektivt sätt.

Jupp, vad blev det av dom efter Husaberg proven?. Läste i Ny Teknik om dom, hur dom tog fram bearbetningsmetoden, patenten och sen har det varit ganska tyst om dom tycker jag.
 

Dr.Bike

Guest
Jupp, vad blev det av dom efter Husaberg proven?. Läste i Ny Teknik om dom, hur dom tog fram bearbetningsmetoden, patenten och sen har det varit ganska tyst om dom tycker jag.

Ahhh sanna porrbilder!
Vackert så man vill gråta...

HUr mätte du fjädrarna? Fri längd, eller "på riktigt" i en fjäderprovare?

MX Composites lever såvitt jag förstår i högönskelig välmåga på att tillverka hela (ej delade) vevstakar till just Husa, och andra stånkor.
Nu var det längesedan jag maitrakasserade deras VD, i förhoppning att de skulle kunna göra en liten serie stakar till CB 750 Four, att ha inom classicracingen...
Men de har ff sin hemsida osv. Kolla:

http://www.mxcomposites.com/
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
HUr mätte du fjädrarna? Fri längd, eller "på riktigt" i en fjäderprovare?

Fri längd bara, man kanske skulle gör en riktig mätning också för att vara säker. Ähhh... jag lägger in tändningen i MS:et och sänker varvstoppet istället. :D
Bara man får dit den roterande ljuddämparen bör minskat maxvarv inte märkas så mycket, man kan ju alltid dreva om.

MX Composites lever såvitt jag förstår i högönskelig välmåga på att tillverka hela (ej delade) vevstakar till just Husa, och andra stånkor.
Nu var det längesedan jag mailtrakasserade deras VD, i förhoppning att de skulle kunna göra en liten serie stakar till CB 750 Four, att ha inom classicracingen...
Men de har ff sin hemsida osv. Kolla:

http://www.mxcomposites.com/

Se där ja, dom har nog hittat en fin liten nisch i livet. Inte illa för ett "misslyckande" i legering som verkade omöjligt att bearbeta tills det slog om i skallen på fräsaren och man ökade skär-hastigheten till max. :Bugar Så länge huvudet orkar snurra är det bara att köra. :D
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Fri längd bara, man kanske skulle gör en riktig mätning också för att vara säker. Ähhh... jag lägger in tändningen i MS:et och sänker varvstoppet istället. :D
Bara man får dit den roterande ljuddämparen bör minskat maxvarv inte märkas så mycket, man kan ju alltid dreva om.



Se där ja, dom har nog hittat en fin liten nisch i livet. Inte illa för ett "misslyckande" i legering som verkade omöjligt att bearbeta tills det slog om i skallen på fräsaren och man ökade skär-hastigheten till max. :Bugar Så länge huvudet orkar snurra är det bara att köra. :D

Kan det inte vara så att din kolvuppstötarfjäder är alldeles för hårt spänd?
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Falicon är bra skit.
Knife-formade och allt.
Men apropå bra stakar, är det ju synd att svenska MX Composites (en SAAB-klon) inte kan customtillverka enskilda stakar på ett kostnadseffektivt sätt.
DE är bra!
Och svenska Verdi.

Det lutar åt att det blir en sådan då, av men endast om den har bättre lillände, efter som det är problemet med org. Tyngre vevstake kan väl aldrig vara bra (carrillo)

Kan det inte vara så att din kolvuppstötarfjäder är alldeles för hårt spänd?


Tycker du att du tillför något till diskussionen?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fri längd bara, man kanske skulle gör en riktig mätning också för att vara säker. Ähhh... jag lägger in tändningen i MS:et och sänker varvstoppet istället. :D
Bara man får dit den roterande ljuddämparen bör minskat maxvarv inte märkas så mycket, man kan ju alltid dreva om.

Det skall duga med längdmätning.
Det visar ju om fjädrarna är mattade.
Tryckmätning talar även om ifall det är material- eller härdningsfel.
Materialfel tror jag inte på vad gäller japanska grejor.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Fri längd bara, man kanske skulle gör en riktig mätning också för att vara säker. Ähhh... jag lägger in tändningen i MS:et och sänker varvstoppet istället. :D
Bara man får dit den roterande ljuddämparen bör minskat maxvarv inte märkas så mycket, man kan ju alltid dreva om.


Du borde nog ägna en stund åt att mäta upp i alla fall insugsventilerna nogrannt om du tänkt att överladda. En del extratryck på ventilerna gör att de inte alltid stänger som tidigare, och nån av gångerna kanske det går riktigt dåligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top